بعد از پیوند پسته چه باید کرد؟

بعد از پیوند پسته چه باید کرد؟

پیوند درخت پسته، یکی از اقدامات مهم و اصلی برای هر کشاورز در باغات پسته است که با چالش‌های زیادی همراه می‌باشد. اگر بعد از عملیات سخت پیوند زدن درخت پسته آن را به حال خود رها کنیم و از آن محافظت نکنیم، پیوند با شکست مواجه خواهد شد. برای داشتن نتیجه خوب از پیوند زدن و رسیدن به درختان پربار و سود ده لازم است که اقدامات بعد از پیوند درخت پسته را به‌خوبی بدانید و به اصول و نکاتی که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم توجه داشته باشید. با این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان همراه باشید تا علت خشک شدن پسته بعد از پیوند زدن را بیابید و با رعایت نکات لازم بهترین عملکرد را در این عملیات داشته باشید.

اهمیت پیوند درخت پسته

همه کشاورزان باغات پسته می‌دانند که درختان در سن 2 تا 3 سالگی نیاز به پیوند زدن دارند. دلیل اهمیت پیوند درخت پسته چیست؟ درختان پسته از هر روشی که رشد کنند، درنهایت بدون پیوند زدن به دو حالت می‌رسند؛ درخت نر یا ماده. دلیل اصلی پیوند زدن درخت پسته نیز همین موضوع است.

درصورتی‌که درخت نر شود، درخت پسته شما محصولی نخواهد داد و در مقابل اگر درخت پسته ماده تولید شود، محصول ریز و بی‌کیفیتی خواهد داد که بازارپسندی مناسبی ندارد. با پیوند زدن درختان پسته می‌توانید باغی پر محصول با کیفیت عالی داشته باشید. علاوه بر آن ممکن است نهال‌ها به‌تنهایی ویژگی‌های منفی داشته باشند که می‌توان با پیوند زدن این ویژگی‌ها را حذف و خصوصیات مثبت درخت را افزایش داد.

پیوند درخت پسته این امکان را به ما می‌دهد تا نوع موردنظر از رقم‌های متفاوت پسته (فندقی، بادامی، کله قوچی و…) را به درختمان پیوند دهیم و محصولی یکنواخت از باغمان برداشت کنیم. رایج‌ترین نوع پیوند در درخت پسته دو نوع پیوند شکمی و پیوند لوله ای است که موردتوجه بیشتر کشاورزان می‌باشد.

قیمت پسته

اهمیت محافظت از درخت پسته بعد از عملیات پیوند زدن

عملیات پیوند زدن درخت پسته به‌منظور تولید محصول با کیفیت و مناسب و درنهایت ایجاد سود اقتصادی بیشتر انجام می‌گیرد. برای داشتن درختان پربار و دیدن ثمره اقتصادی، لازم است که بعد از عملیات پیوند زدن نکات و اصولی را رعایت کنید. در غیر این صورت پیوند جوش نخواهد خورد و عملاً پیوند موفق صورت نمی‌گیرد.

با محافظت از پیوند می‌توان از خشک شدن پیوندک جلوگیری کرد. ازجمله عوامل مؤثر بر نتیجه پیوند زدن درخت پسته می‌توان به شرایط دما، آبیاری، چسب زدن، جلوگیری از آلودگی به آفات و بیماری‌ها، رعایت زمان مناسب برای پیوند زنی و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

زمان مناسب برای پیوند زدن درخت پسته

بهترین زمان برای پیوند زدن درخت پسته سن 2 تا 3 سالگی است که نهال تقریباً قوی شده است و قطر تنه تقریباً به‌اندازه یک بندانگشت است. اواخر اردیبهشت‌ماه تا اوایل خردادماه می‌توان اقدام به پیوند زدن جوانه درخت پسته کرد، (هنگامی‌که پوست درخت به‌راحتی جدا می‌شود). البته برای انتخاب مناسب‌ترین زمان، لازم است که به نوع منطقه و آب‌وهوا توجه داشته باشید. باید به این نکته نیز توجه کرد که نباید پیوندک را روی شاخه‌هایی که محکم و خشبی نشده‌اند بزنید.

اواخر اسفند یا اوایل فروردین را می‌توانید برای پیوند شاخه اختصاص دهید. در این زمان شیره نباتی هنوز به حرکت درنیامده است. پیشنهاد می‌شود یک هفته تا 15 روز قبل از زمان پیوند زنی درخت پسته، آبیاری مناسب انجام شود. در این صورت گیرایی پیوند بیشتر خواهد شد.

زمان مناسب برای پیوند زدن درخت پسته

اقدامات لازم بعد از پیوند درخت پسته

بعد از انجام یک پیوند عالی نیاز به رعایت نکات اصولی است تا پیوند به‌خوبی جوش‌خورده و خشک نشود. در صورت نیاز از نهال پیوند زده‌شده لازم است که از نهال در برابر حرارت سوزان آفتاب نیز با ایجاد سایبان دائمی یا پوشاندن آن‌ها در ساعات گرم روز محافظت شود.

ممکن است در زیر پیوندک جوانه‌های جدیدی شروع به رشد کنند که توصیه می‌شود این جوانه‌ها حذف شوند. یکی از اقدامات دیگر بعد از پیوند درخت پسته که لازم است به آن توجه داشته باشید، حفظ نواری است که باعث اتصال پیوندک به شاخه درخت می‌شود. این نوار تا زمان حدود 2 تا 3 هفته بعد از پیوند نباید جدا شود. بعدازآن با اطمینان کامل از جوش خوردن و گرفتن پیوند، نوار پیوند باز می‌شود. در ارتباط با کود دهی درخت پسته بعد از پیوند نیز باید به یاد داشته باشید که در سال اول پیوند زنی کود دهی انجام نشود.

علت خشک شدن درخت پسته بعد از پیوند

یکی از دلایل خشک شدن درخت پسته و شکست در عملیات پیوند زنی، دمای زیاد هوا است. دمای هوا نباید از 14 درجه سانتی‌گراد کمتر و از 33 درجه سانتی‌گراد بیشتر شود. در صورت افزایش دما قبل از تشکیل شدن و تولید لایه زاینده، پیوندک خشک خواهد شد. علاوه بر گرما، آبیاری نامناسب و نابجا نیز به مرحله ایجاد لایه زاینده بین سطوح تماس لطمه می‌زند. آبیاری در زمان نامناسب باعث ایجاد شیره نباتی در اطراف پیوندک خواهد شد که ایجاد و تشکیل لایه زاینده را با اختلال مواجه خواهد کرد. آبیاری کم و آبیاری زیاد هر دو می‌توانند جوش خوردن پیوندک را مختل کنند.

همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که نور یک عامل محدودکننده در تشکیل کالوس است. لازم است که از نفوذ نور به داخل محل پیوند جلوگیری شود تا پیوندک خشک نشده و به‌خوبی جوش بخورد. نخ پیوند علاوه بر نگه‌داشتن پیوندک از عبور نور به محل پیوند نیز جلوگیری خواهد کرد.

علت خشک شدن درخت پسته بعد از پیوند

عوامل تأثیرگذار در تشکیل بافت زاینده و موفقیت پیوند درخت پسته

علاوه بر مهارت در عملیات پیوند زنی درخت پسته، عوامل متعددی در موفقیت پیوند و تشکیل بافت زاینده مؤثر هستند. در ادامه به بررسی بیشتر هرکدام از این عوامل پرداخته‌ایم:

  • جلوگیری از افزایش دما  و درجه حرارت در محل پیوند موجب التیام سریع‌تر پیوند خواهد شد. حتی انتخاب نوع نخ و چسب پیوند و رنگ آن نیز می‌تواند مؤثر باشد. نخ پیوند بهتر است رنگ روشن مانند زرد یا سفید داشته باشد و از نخ‌های نایلونی تیره که حرارت را افزایش می‌دهند استفاده نشود.
  • رطوبت نسبی برای موفقیت در پیوند بسیار مفید خواهد بود. لازم است که درختان بارده پسته‌ای که قرار است شاخه و ترکه‌های پیوندک را تأمین کنند به‌خوبی آبیاری شوند. رطوبت جوانه پیوندک باید حداکثر مقدار ممکن باشد.
  • یکی از عوامل محدودکننده برای موفقیت پیوند پسته کمبود اکسیژن است. یکی از اقدامات لازم بعد از پیوند پسته خفه نگه نداشتن محیط پیوند است. توصیه می‌شود بعد از اطمینان از تشکیل لایه زاینده نخ پیوند باز شود تا محل اتصال از اکسیژن بیشتری برخوردار گردد.
  • وجود نور زیاد برای محل پیوند مضر است. نخ پیوند را طوری اطراف پیوند می‌پیچند که علاوه بر نگه‌داشتن پیوندک بتواند از عبور نور به محل پیوند نیز جلوگیری کند.
  • توصیه می‌شود درختان به مدت 7 تا 15 روز قبل از پیوند زدن آبیاری شوند. حداقل تا یک هفته بعد از پیوند پسته آبیاری انجام نشود. پس از پیوند زنی، آبیاری باید منظم و به فاصله هر دو هفته یک‌بار انجام شود. البته این تعداد روز عدم آبیاری، به میزان ماندگاری رطوبت در زمین بستگی دارد. این میزان ماندگاری نیز در بافت های مختلف خاک و آب‌وهوای متفاوت متغیر خواهد بود.

نکات لازم بعد از پیوند پسته

زمان باردهی پسته بعد از پیوند

بدون پیوند زدن، درخت شما باردهی خوب و اقتصادی نخواهد داشت؛ بنابراین نیاز به پیوند حتمی و غیرقابل‌انکار است. معمولاً 2 تا 3 سال بعد از پیوند درخت پسته باید منتظر باردهی آن باشیم. در این زمان ممکن است شاهد باردهی زیادی نباشیم اما شروع خوبی خواهد بود. بعدازآن هرسال به محصولات درخت اضافه‌شده و بعد از 5 سالگی می‌توان محصولات را به‌طور اقتصادی برداشت نمود.

سخن آخر

پیوند زدن برای درختان پسته یک اصل برای تولید محصول مرغوب و باکیفیت است. اهمیت اقدامات بعد از پیوند درخت پسته به‌اندازه‌ای است که اگر کشاورز به آن‌ها توجه نداشته باشد در عملیات پیوند زنی با شکست مواجه خواهد شد.

علاوه بر در نظر گرفتن زمان مناسب برای پیوند درختان پسته، لازم است که به دمای هوا، آبیاری، حفاظت در برابر سرما، گرما و باد و موارد دیگری که در این مقاله در ارتباط با آن‌ها بحث شد دقت داشته باشید. محافظت از پیوند پسته موجب می‌شود تا در آینده یک درخت پسته بزرگ و پربار با محصولات باکیفیت داشته باشید. شما می‌توانید به‌راحتی با کارشناسان کشاورزی مجموعه پسته رفسنجان در تماس باشید. در ارتباط با نحوه پیوند زدن و نکات لازم قبل و بعدازاین عملیات با آن‌ها مشورت نمایید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی اکبر کرمانی نزاد
علی اکبر کرمانی نزاد
10 ماه قبل

دست مریزاو
زحمتتان قابل اجر است. خدا یارتان باد

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x