پیوند شکمی پسته

پیوند شکمی پسته

قبل از اینکه چگونگی پیوند شکمی پسته را آموزش دهیم، بهتر است بدانید چرا درختان و گیاهان را پیوند می‌زنند؟ مفهوم پیوند چیست؟ پیوند زدن، روشی هنرمندانه است که توسط آن، بخشی از یک گیاه بر روی بخشی از گیاه دیگر به روش‌های مختلفی متصل می‌شود، به‌طوری‌که پس از مدت‌زمانی با یکدیگر جوش‌خورده و به‌عنوان یک گیاه مستقل رشد و نمو می‌کند. شرط برقراری یک پیوند موفق، خویشاوندی پایه و پیوندک است. اینکه هر دو از یک‌ گونه گیاهی باشند شرط اصلی در داشتن یک پیوند موفق خواهد بود. در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان قصد آموزش قدم‌به‌قدم پیوند شکمی پسته را به شما عزیزان داریم. با ما همراه باشید تا بدانید که پیوند پسته را از کجا تهیه کنید.

چرا همه می‌گویند نهال پسته را پیوند بزنید؟

اگر شما یک باغدار هستید که تازه باغ پسته احداث کرده‌اید و با حجم زیادی از چراها و اما و اگر ها مواجه شده‌اید، توجه داشته باشید که با علم و به صورت اصولی و صحیح مدیریت باغتان را پیش ببرید نه حرف مردم و تجربیات باغات مجاورتان!

متأسفانه امروزه بسیاری از باغداران به سود ناشی از احداث یک باغ پسته فکر کرده و بدون بالا بردن اطلاعات و دانش خود و فقط به تقلید از دیگران به مدیریت باغ می‌پردازند. در حالی که نیاز به آموزش کشاورزی پسته دارند.

یکی از موضوعات مهم در این راستا پیوند زدن و یا عدم پیوند زدن نهال‌های پسته است. در ادامه علت پیوند زدن نهال پسته را بخوانید.

قیمت پسته

ضرورت پیوند زدن نهال‌های پسته

زمانی که نهال‌های پسته به سن 4-3 سالگی رسیدند نیاز به پیوند زدن دارند که امری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد پس شک نکنید! می‌خواهید بدانید چرا؟

نهال‌های پسته از هر راه و روشی که تولیدشده باشند(نهال بذری یا کشت بافت و…)، تولید درخت نر یا ماده می‌کنند. اگر درخت نر تولید شود که خوب مشخص است درخت گل‌های نر و گرده زا تولید کرده و میوه‌ای تولید نمی‌کند.

اما اگر درخت ماده تولید شود دانه‌های میوه‌ای که تولید می‌کند بی‌کیفیت هستند و بازارپسندی هم ندارند.

پس واضح شد که پیوند زدن نهال پسته برای داشتن باغی پر محصول و بارده لازم و ضروری است. ضمن اینکه با پیوند زدن نهال‌ها می‌توان یکسری از ویژگی‌های منفی آن‌ها را حذف و به خصوصیات مفید تغییر داد.

پایه خوب پسته باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

حالا که به اهمیت پیوند زدن نهال‌های پسته پی بردید، بهتر است به صورت حرفه‌ای این کار را انجام دهید. بهترین پایه برای پیوند زدن بهتر است، دارای مشخصات زیر باشد:

  • رشد بالایی داشته باشد.
  • مقاومت بالایی داشته باشد.
  • با پیوندک سازگاری داشته باشد.
  • بافت قوی و محکمی داشته باشد.
  • مقاوم به آفات و بیماری‌های منطقه موردنظر باشد.
  • عملکردی بیشتری نسبت به سایر ارقام پسته داشته باشد.

پیوند شکمی پسته چگونه پیوندی است؟

پیوند شکمی پسته یکی از انواع روش‌های پیوند جوانه می‌باشد. این روش که به شکل T انگلیسی است، هم برای پیوند زدن نهال‌ها و هم درختان بالغ مناسب است.

در بعضی درختان مثل درخت پسته، ممکن است بعد از ایجاد شکاف بروی پوست، شیرابه گیاهی از محل شکاف خارج شود و روی جوانه را بپوشاند و باعث خفگی و مرگ جوانه پیوند زده شود.

برای جلوگیری کردن از این اتفاق در قسمت پایین شکاف عمودی یک شکاف افقی می‌زنند  (T معکوس) تا شیره خارج‌شده به پیوندک آسیبی نرساند.

 

 

قبل از انجام پیوند آبیاری کنیم ؟

بهتر است یک هفته قبل از پیوند زنی یک آبیاری مناسب انجام شود تا هم گیرایی پیوند شکمی پسته بیشتر شود و هم به‌اصطلاح درخت پوست ول دهد.

چگونه نهال پسته را پیوند شکمی بزنید؟

برای انجام پیوند شکمی پسته نیاز به سر برداری درختان قبل از سبز شدن در بهار نیست و درختان یا نهال در زمان پیوند سر برداری می‌شود. (برخلاف پیوند لوله‌ای)

 برای گرفتن پیوندک ابتدا شکافی زیر یکی از جوانه‌ها زده، سپس برش شیب‌داری در قسمت بالای جوانه ایجاد می‌گردد تا جوانه همراه با پوست (گاهی با لایه نازکی از چوب) برداشته شود.

جوانه تهیه‌شده از بالا وارد شکاف ایجادشده در پوست پایه شده و به سمت پایین هدایت‌شده تا جفت شود.

پیوند شکمی پسته را از کجا تهیه کنیم؟

پیوند پسته را از کجا تهیه کنیم؟ پیوندک پسته را باید از درختان بارده رقم مورد نظر تهیه نمود. به عنوان مثال در صورتی که قصد پرورش درخت پسته اکبری را دارید لازم است که پیوندک آن از همین رقم باشد.

اگر قصد خرید پیوندک را دارید باید مطمئن باشید که پیوندک شرایط لازم را دارد. یعنی از درخت بارده رقم مورد نظر تهیه شده است.

توصیه می‌شود قبل از خرید، باغی که قصد تهیه پیوندک را از آن دارید، بررسی نمایید. به این صورت می‌توانید از حصول نتایج پیش رو مطمئن‌تر باشید.

بهترین زمان برای انجام پیوند شکمی پسته

بهترین زمان برای انجام پیوند شکمی پسته از اواخر اردیبهشت‌ماه تا اوایل تیرماه بسته به نوع منطقه می‌باشد.

بعد از گذشت چند روز از انجام پیوند شکمی ( 3 تا 4 روز)، به قسمت دم برگ کنار جوانه دست می‌زنیم.

در صورت افتادن و جدا شدن دم برگ، وضعیت پیوندک و جوانه خوب است و پیوند شکمی پسته گرفته است.

بهترین زمان برای انجام پیوند شکمی پسته

بعد از پیوند، چگونه از نهال پسته محافظت کنید؟

بعدازآن که عملیات پیوند شکمی پسته با موفقیت انجام شد، در باغتان تعدادی نهال پسته پیوندی دارید که لازم است اقداماتی را برای حفظ پیوند انجام‌شده، داشته باشید تا در آینده یک درخت پسته بزرگ و پربار حاصل شود.

از اقدامات مهم این است که نهال پیوند خورده پسته را از آب و سایر مایعاتی که ممکن است با آن در ارتباط باشد حفظ کنید.

مثلاً اگر بعد از پیوند نهال پسته بارش باران آغازشده و یا هنگام سم‌پاشی سایر درختان، نهال تازه پیوند خورده در معرض سم قرارگرفته است، فوراً با گذاشتن یک کیسه پلاستیکی بر روی نهال پیوند خورده، از این مشکل جلوگیری کرد.

همچنین عوامل دیگری نیز می‌توانند برای نهال پیوند خورده پسته خطرناک باشند.  ازجمله گذر گله ای گوسفند از باغ که ممکن است به پیوند ها آسیب بزنند.

همچنین دقت داشته باشید که نواری که باعث اتصال پیوندک به شاخه می‌شود را زودتر از زمان مقرر جدا نکنید. این زمان حدود دو تا سه هفته بعد از پیوند نهال پسته خواهد بود.

چه عواملی در گیرایی پیوند شکمی پسته مؤثر است؟

همه باغداران تلاش می‌کنند که پس از پیوند زدن نهال‌های باغشان، شاهد موفقیت درصد بالایی از پیوندها باشند. اما در اکثر مواقع این اتفاق نمی‌افتد و آن‌ها را ناامید می‌کند.

برای اینکه این اتفاق تکرار نشود، توصیه می‌شود دانش و آگاهی خود را در این زمینه بالا برده تا شاهد ناراحتی ناشی ازاین‌گونه شکست‌ها نباشید. ازجمله عواملی که در گیرایی پیوند شکمی پسته دخالت دارند عبارت‌اند از:

  • دمای مناسب: در هنگام پیوند زدن، دمای محیط کشت نهال پسته، اهمیت زیادی دارد که این دما بین ۱۴ تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد (بهترین دما 25 درجه سانتی‌گراد) است.
  • مهارت: مهارت در پیوند زنی و گرفتن پیوند ها بسیار مهم است.
  • میزان نزدیکی و سطح تماس پیوندک و پایه: هرچه میزان سطح تماس بین پایه و پیوندک افزایش یابد میزان رشد نهال پسته پیوند خورده بیشتر خواهد بود. همچنین محکم نبستن پیوندک و ایجاد فاصله و نفوذ هوا، می‌تواند یکی از علل جوش نخوردن پیوند و خشک شدن آن باشد.
  • مرحله رشد: بهترین وقت برای انجام پیوند زنی، وقتی است که پایه پوست بدهد. (از اواخر اردیبهشت‌ماه تا اوایل تیرماه) بسته به شرایط آب و هوایی منطقه می‌باشد.
  • عوامل مؤثر دیگر: چسب زدن و اتصال سریع پیوندک به پایه. جلوگیری از آلوده شدن به آفات و بیماری‌ها. استفاده از چاقوی پیوندزنی مناسب و بدون آلودگی

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جلال عظیمی
جلال عظیمی
1 سال قبل

بسیار مطالب خوب وارزنده ارائه شده که قابل استفاده بودند.سپاس

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  جلال عظیمی
1 سال قبل

سلام و سپاس از توجه شما?

عرفان
عرفان
1 سال قبل

چقدر عالی و‌ جامع و کامل بود .بینهایت سپاسگزارم خدا هیرتون بده

صمد فتحی
صمد فتحی
11 ماه قبل

بسیار مطالب ارزنده و آموزنده بود ممنون از زحمات شما

4
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x