خواص خرما:1000خاصیت شگفت انگیز آن که بهتر است بدانید!

خواص خرما:1000خاصیت شگفت انگیز آن که بهتر است بدانید!

خرما شاهکار طبیعت، این میوه‌ی بهشتی کوچک با خواص فراوانش همه را شگفت‌زده کرده است.

خرما، منبع غنی از فیبر، پتاسیم، ویتامین‌ها و مواد مغذی است و مصرف آن می‌تواند به کنترل فشارخون، بهبود گوارش، تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت قلب، معده و چشم کمک کند.

خواص خرما بسیار است که در ادامه به توضیح مفصل آن، مواد مغذی موجود در خرما ،انواع آن و… می‌پردازیم.

مواد مغذی موجود در خرما

جدول مواد مغذی موجود در یک عدد خرما
کالری20
چربی کل0.03 گرم
کربوهیدرات کل5 گرم
فیبر غذایی0.6 گرم
قند خرما (فروکتوز) 4.5 گرم
پروتئین 0.17 گرم
ویتامین ب 0.012 میلی گرم
آهن0.07 میلی گرم
منیزیم 3 میلی گرم
پتاسیم 47 میلی گرم

انواع خرما

خرما، این میوه شگفت‌انگیز با تنوع فراوان در انواع مختلف در دسترس است؛ هر نوع خرما با طعم و خواص منحصربه‌فرد خود، قصه‌ای جدید از این میوه شیرین را برای ما رقم می‌زند.

 برخی از انواع معروف خرما عبارت‌اند از:

خرما دیری

خرما ربیعی

خرما مضافتی

خرما پیارم

خرما مجول

خرما حلاوی

خرمای هلیله‌ای

 خرمایی با طعم غنی و شیرین که به دلیل ترکیب مناسب آب و گلوکز، برای تقویت قوای ذهنی پیشنهاد می‌شود.

انواع خرما و خواص آن
انواع خرما و خواص آن

خواص خرما برای مردان

خرما، به‌عنوان یک میوه مغذی و مفید، خواص بسیاری برای سلامتی مردان دارد.

مصرف منظم خرما می‌تواند به بهبود عملکرد جنسی مردان کمک کند؛ این میوه به دلیل مقادیر زیادی فیبر، ویتامین C و پتاسیم می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها و افزایش میزان اکسید نیتریک در بدن کمک کند که درنتیجه به بهبود عملکرد جنسی و افزایش قدرت جنسی مردان منجر می‌شود.

خرما با ارائه انرژی به بدن، می‌تواند سطح استقامت و تحمل بدن را افزایش داده و به مردان در فعالیت‌های ورزشی و تمرینات بدنی کمک کند؛ همچنین آنتی‌اکسیدان بالا از دیگر خواص خرما است که می‌تواند به حفظ سلامت قلب و عروق، کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی نیز در مردان کمک کننده باشد.

خرما یک قرص آرامبخش

تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید چرا در مراسم عزاداری خرما پخش می‌کنند؟!

مصرف خرما در این مراسمات به علت خاصیت آرامبخشی و ضداسترسی خرما است که از قدیم آن را به عزاداران می‌دهند تا از ناراحتی آن‌ها کاسته شود.

خواص خرما برای زنان

خرما سرشار از ویتامین‌های زیادی ازجمله ویتامین D، C و… است؛ این ویتامین‌ها برای داشتن پوستی شفاف و جوان ضروری هستند و مانع از ایجاد چین‌وچروک در پوست می‌شوند.

این میوه غنی از فیبر است که می‌تواند در بهبود عملکرد سیستم گوارش و هضمی زنان مؤثر باشد و مشکلات معمولی مانند یبوست را کاهش دهد.

آهن موجود در خرما در پیشگیری از کم‌خونی و بهبود سلامت عمومی زنان تأثیرگذار است؛ علاوه بر این خواص ضد استرس خرما سبب کاهش اضطراب، بهبود خواب و افزایش آرامش زنان نیز می‌شود.

 با توجه خواص خرما توصیه می‌شود به رژیم غذایی زنان اضافه شود.

خرما خوراکی با خاصیت ضد اکسیدانی قوی که به سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد کمک کرده و سبب کاهش استرس متابولیک می‌شود.

خواص خرما در بارداری

خرما، در دوران بارداری خواص بسیاری دارد و می‌تواند به‌سلامت مادر و جنین کمک کند؛ مصرف خرما در دوران بارداری به تقویت سیستم ایمنی مادر، کاهش علائم تهوع و استفراغ و حفظ سطح انرژی بدن کمک می‌کند.

خرما به دلیل دارا بودن کلسیم و فسفر به بهبود کیفیت و قوام استخوان‌ها و دندان‌ها در جنین کمک می‌کند؛ همچنین خواص آهن موجود در خرما می‌تواند به جلوگیری از کم‌خونی و بهبود سلامت خون در مادر و جنین کمک کند.

فیبر خرما از یبوست و تنبلی روده در دوران بارداری جلوگیری می‌کند.

خواص خرما در بارداری
خرما برای زنان باردار بسیار مفید است.

خواص خرما برای کودکان

خرما سرشار از ویتامین‌ها بوده و برای کودکان بسیار مفید است؛ در زیر با خواص شگفت‌انگیز خرما برای کودکان بیشتر آشنا شوید:

درمان یبوست

خرما ملین است، زیرا دارای فیبرهای غذایی است و نه‌تنها در کودکان بلکه در بزرگسالان نیز در درمان یبوست بسیار مفید است.

کاهش آلرژی

 یکی از جالب‌ترین یادداشت‌ها در مورد خواص خرما وجود گوگرد آلی در آن است؛ طبق یک مطالعه در سال ۲۰۰۲ ترکیبات آلی گوگرد بر میزان درد التهاب آلرژیک تأثیر مثبت دارند؛ به همین دلیل خرما در کاهش اثرات آلرژی‌های فصلی مؤثر است.

بهبود عملکرد مغز

با مصرف خرما، مقدار ویتامین B6 افزایش‌یافته و به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.

درمان ریزش مو

اگر به‌طور منظم خرما استفاده شود، ممکن است در درمان ریزش مو مؤثر باشد.

منبع غنی تغذیه

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم خرما ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارد که برای رشد کودک شما ضروری هستند؛ برای مثال مواد معدنی مفید برای سلامت استخوان‌ها، پتاسیم موجود در خرما برای رشد مغز کودک و…

سلامت دندان

 خرما به دلیل داشتن فلوئور برای سلامت دندان‌ها مفید است و باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان شده و تقویت مینای دندان را به دنبال دارد.

افزایش وزن کودکان

اگر کودک شما از آن دست کودکانی است که اشتهای کمی دارد و لاغر است؛ خرما کمک زیادی به افزایش وزن و افزایش اشتهای کودکتان می‌کند.

برای این منظور می‌توانید به کودک خود روزانه خرما با شیر بدهید.

خواص خرما برای ناباروری

باوجود ادعاهای موجود در مورد خواص خرما برای ناباروری، مدارک علمی کافی برای تایید این ادعاها وجود ندارد.

 خرما یک میوه سالم و مغذی است و مصرف آن در رژیم غذایی متنوع و متعادل می‌تواند به حفظ سلامت عمومی بدن کمک کند، اما نباید به‌عنوان راه‌حل تنها برای ناباروری در نظر گرفته شود.

 در صورت مواجهه با مشکلات ناباروری، مشاوره و درمان توسط متخصصین و پزشکان متخصص این حوزه توصیه می‌شود.

خواص خرما در قاعدگی

در دوران قاعدگی زنان تمایل زیادی به خوراکی‌های شیرین دارند، ازآنجایی‌که قندهای مصنوعی در شیرینی های موجود در بازار برای سلامتی مفید نیستند بهتر است از خرما که قند طبیعی دارد استفاده کنید.

بسیاری از زنان در این هفت روز معمولاً کم انرژی می‌شوند و نمی‌توانند فعالیت های خود را انجام دهند برای درمان کسلی این روزها می‌توانید چند دانه خرما بخورید و یا حداقل از شیرینی های که حاوی خرما هستند استفاده کنید.

خواص خرما در بدنسازی و ورزش

خرما، به‌عنوان یک منبع طبیعی از انرژی، می‌تواند در بدنسازی و ورزش فواید مهمی داشته باشد.

 این میوه حاوی مقادیر قابل‌توجهی کربوهیدرات و فیبر است که به‌عنوان منبع سوخت برای ماهیچه‌ها و افزایش تحمل در تمرینات ورزشی لازم است؛ مصرف خرما پیش از تمرین می‌تواند به بهبود قدرت و استقامت عضلات کمک کند و کمک به بازسازی عضلات پس از تمرین داشته باشد.

از دیگر خواص خرما برای ورزشکاران حفظ تعادل آب و الکترولیت در بدن است که از ایجاد خستگی و کشیدگی عضلات جلوگیری می‌کند؛ تمامی این خواص به دلیل پتاسیم موجود در خرما است.

خواص خرما برای ورزشکاران
خرما برای ورزشکاران بسیار مفید است.

خواص خرما برای افزایش وزن

برای افزایش وزن پزشکان توصیه می‌کنند بعد از هر وعده غذایی یک خوراکی شیرین بخورید؛ چه چیزی بهتر از خرما که هم قند طبیعی دارد و هم خواص زیادی دارد.

خواص خرما برای معده

خرما، خاصیت زیادی برای سلامت معده دارد ازجمله خرما با فیبر بالایی که دارد برای سلامت معده خاصیت زیادی دارد ازجمله کمک به درمان نفخ، رفلاکس معده و هضم راحت‌تر غذا.

توجه داشته باشید که در مصرف خرما نباید زیاده‌روی شود.

خواص خرما برای چشم

ویتامین A در خرما می‌تواند به پیشگیری از بیماری های چشمی مثل کاتاراکت و خشکی چشم کمک کند؛ همچنین این ویتامین می‌تواند به حفظ سلامت سطح چشم و مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند گردوغبار و آلودگی هوا مفید باشد؛ بنابراین مصرف منظم خرما می‌تواند به حفظ سلامت و بینایی چشمان شما کمک کند.

خواص خرما خشک

چرا خرما خشک؟

در حالت خشک، به دلیل آب از دست‌ رفته خرما حجم کمتری دارد اما مقدار مواد مغذی و انرژی آن غلیظ‌تر است.

این خشکبار از تنقلات سالم است و تمام خواص خرمای تازه را در خود دارد.

خرما خشک طول ماندگاری بیشتری دارد و نگهداری آن آسان‌تر است.

خواص خرما پیارم

خرمای پیارم یکی از خوشمزه‌ترین و گران‌ترین خرماهاست؛ این خرما طبع گرمی دارد و انرژی زیادی را به بدن می‌دهد. خرمای پیارم به خرمای شکلاتی معروف است و در داخل و خارج از ایران طرفداران زیادی دارد.

خواص خرما پیارم
خرما پیارم یکی از خوشمزه ترین خرماها

خواص خرما سیاه

خرما سیاه، با طعم شیرین و رنگ تیره، دارای آهن، پتاسیم، کلسیم و فسفر است که به‌سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند؛ همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی بالای آن موجب سلامت قلب و عروق می‌شود.

به‌طورکلی انواع خرما مفید هستند و بهتر است روزانه در سبد تغذیه شما قرار بگیرند.

بهترین زمان مصرف خرما

مواقعی وجود دارد که خوردن خرما برای بدن فایده بیشتری دارد؛ در زیر به برخی از خواص خرما در زمان‌های مختلف می‌پردازیم:

خواص خوردن خرما صبح ناشتا

مصرف خرما صبح ناشتا می‌تواند به تأخیر احساس گرسنگی، افزایش سطح انرژی و کمک به عملکرد بهتر سیستم گوارش کمک کند؛ که این به دلیل فیبر بالای خرما است و شما را در طول صبح سیر و راضی نگه می‌دارد.

به‌عنوان یک میان وعده

هضم فیبر زمان بیشتری می‌برد؛ که می‌تواند به شما در سیر ماندن و از بین بردن احساس گرسنگی در نیمه‌شب کمک کند.

خرما کالری بالایی دارد و بسیار سیرکننده است؛ اگر احساس گرسنگی می‌کنید اما برای یک وعده غذایی کامل آماده نیستید، مقداری کره بادام‌زمینی با خرما بخورید و منبع خوبی از فیبر، کربوهیدرات و پروتئین داشته باشید.

قبل از تمرین روزانه

اگرچه خرما به‌طور طبیعی سرشار از قند است، اما قند خون را به‌سرعت بالا نمی‌برد. در عوض، خرما نوعی کربوهیدرات فراهم می‌کند که جریان مداوم انرژی را برای سوخت‌رسانی به تمرین شما فراهم می‌کند.

مصرف خرما با آب

فواید مصرف خرما با آب می‌تواند فواید بیشتری داشته باشد؛ زیرا زمانی که خرما با آب میل شود، فیبر موجود در خرما جذب آب می‌‌شود و حجم مصرفی را افزایش و باعث احساس سیری بیشتر می‌شود؛ همچنین مصرف خرما همراه با آب می‌تواند به بهبود هضم و جذب مواد مغذی کمک کند و از مشکلاتی مانند یبوست و نفخ معده جلوگیری کند.

آیا افراد دیابتی می‌توانند خرما بخورند؟

مصرف خرما برای افراد دیابتی بهتر است با توجه به رژیم غذایی خود و میزان کربوهیدرات مصرفی استفاده شود.

بهتر است خرما را همراه با منابع پروتئینی و چربی‌های سالم مصرف کنند تا اثر افزایش قند خرما روی سطح قند خون کاهش یابد؛ با این‌ حال خرما بسیار بهتر از مواد غذایی که دارای شیرین‌کننده مصنوعی هستند است.

چه زمانی نباید خرما مصرف کنید؟!

خرما برای بدن مفید است، اما نه همیشه!

افرادی که سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) دارند، ممکن است با غذاهای حاوی کربوهیدرات های زنجیره‌ای کوچکی هستند اذیت شوند؛ از این رو بهتر است از خرما استفاده نکنند.

بعد از یک وعده غذایی سنگین

خرما سرشار از فیبر است،که هضم آن بیشتر طول می‌کشد؛ درنتیجه خوردن تعداد زیادی خرما بعد از یک وعده غذایی سنگین ممکن است سبب ناراحتی معده شما بشود.

اگر آلرژی دارید

حتی اگر یک ماده غذایی هزاران خاصیت هم داشته باشد، اگر به آن آلرژی داشته باشید نباید آن را مصرف کنید.

اگر اسهال یا مدفوع شل دارید

خرما حاوی یک الکل قندی است که به سوربیتول معروف است، ممکن است حرکات روده را در برخی افراد افزایش دهد؛ بنابراین بهتر است خرما را تا زمانی که حرکات روده نرمال نشده محدود یا از آن اجتناب کنید.

سخن آخر

همانطور که در بالا اشاره کردیم خرما این میوه کوچک سیاه و قهوه ای رنگ دارای ویتامین ها، مواد مغذی و کالری بالایی است و برای زنان،مردان،کودکان و…مفید است.

خواص خرما بسیار زیاد است که تمامی آن ها در این مقاله جا نمی‌شوند؛ اما نکته ای که قابل اهمیت است گنجاندن خرما در سبد تغذیه و استفاده روزانه از آن است که بسیار ضروری است.

منابع

healthline

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
3.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x