عوارض خوردن زیاد پسته

عوارض خوردن زیاد پسته

همیشه از خواص فوق‌العاده پسته صحبت شده است اما آیا خوردن پسته ضرر نیز دارد؟ شاید این موضوع کمی دور از ذهن باشد که بگوییم بله خوردن پسته نیز می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. تمامی مواد خوراکی و غذایی، در صورت مصرف اشتباه و حتی زیاد از حد معمول، مشکلاتی را برای سلامتی به وجود خواهند آورد. در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان قصد داریم در ارتباط با مضرات انواع پسته از جمله شور که تاکنون نمی‌دانستید، اطلاعات جامعی را در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید تا برنامه غذایی اصولی‌تر و درنهایت بدنی سالم‌تر داشته باشید.

مضرات زیاد خوردن پسته خام

پسته‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین، فیبر، مس و فسفر است. علاوه بر این، آن‌ها یکی از آجیل‌های کم‌کالری و کم‌چربی هستند و ویتامین‌های فوق‌العاده‌ای مانند B1 و B6 دارند.

همه این موارد به خواص بی‌نظیر پسته منجر می‌شوند و در ظاهر این دانه خوشمزه و مقوی هیچ‌گونه عوارضی ندارد؛ اما بهتر است بدانید که مصرف اشتباه هر ماده خوراکی می‌تواند مضر باشد. به‌عنوان‌مثال:

  • این مصرف اشتباه گاه خوردن زیاد پسته است.
  • گاهی نیز استفاده از آن برای افرادی است که گرم‌مزاج بوده و یا مشکلات سلامتی خاصی دارند که نباید پسته بخورند.
  • حتی در صورت مصرف پسته مانده با کیفیت نامطلوب نیز باید در انتظار عوارضی باشید.
  • خوردن پسته شور هم به دلیل مقدار زیاد نمک برای برخی از افراد به‌خصوص زنان باردار توصیه نمی‌شود.

در ادامه هرکدام از این احتمالات را بررسی کرده و به معرفی مضرات پسته خام، شور و مانده خواهیم پرداخت.

قیمت پسته

عوارض زیاد خوردن پسته

مصرف بیش‌ازاندازه هر خوراکی، حتی مواد غذایی بسیار سالم و مقوی، می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد. این عوارض احتمالی هستند و صد در صد در همه افراد ظاهر نمی‌شوند؛ بنابراین لازم نیست همیشه نگران این موضوع باشید که به مضرات پسته دچار شوید. تنها از زیاد خوردن این آجیل پرهیز نمایید.

در ادامه به برخی از رایج‌ترین عوارض زیاد خوردن پسته پرداخته‌ایم.

پسته باعث افزایش وزن می شود ؟

یکی از خواص چشمگیر پسته، تناسب وزن و حتی کاهش وزن است؛ اما خوب است بدانید که مصرف بیش‌ازحد پسته می‌تواند وزن شما را افزایش دهد. مصرف روزانه مقدار بیشتری پسته، کالری دریافتی شما را افزایش می‌دهد و درنتیجه موجب افزایش وزن خواهد شد.

خطر ایجاد سنگ کلیه

پسته حاوی اگزالات و متیونین است. خوردن بیش‌ازحد پسته می‌تواند ترشح این دو ماده را در بدن افزایش دهد. اگزالات‌ها می‌توانند به کلسیم و پتاسیم متصل شده و اگزالات کلسیم و پتاسیم تولید کنند. هم‌زمان، متیونین نیز به سیستئین تبدیل شود و این موارد منجر به تشکیل سنگ کلیه گردد.

آیا پسته حساسیت زا است ؟

افرادی که به آجیل درختی حساسیت دارند باید از مضرات زیاد خوردن پسته باخبر باشند. آلرژی به آجیل‌های درختی مانند پسته ممکن است منجر به استفراغ، مشکل در بلع، خارش در دهان، گرفتگی بینی، گرفتگی عضلات و حالت تهوع شود.

اختلال در سیستم گوارش

مصرف بیش‌ازحد پسته ممکن است گوارش شما را مختل کند. دلیل آن نیز وجود مقدار قابل‌توجهی فیبر در این دانه خوشمزه است. اختلال در گوارش شامل اسهال، گرفتگی عضلات، درد شکم، درد روده و سندرم روده تحریک‌پذیر می‌شود. فروکتان موجود در پسته نیز می‌تواند باعث ایجاد آلرژی در دستگاه گوارش شود.

چه مقدار پسته بخوریم؟

حال که با مضرات زیاد خوردن پسته آشنا شدید احتمالاً این سؤال برای شما پیش‌آمده است که چه مقدار پسته بخوریم؟ خوردن چند عدد پسته در روز ما را از عوارض احتمالی دور می‌سازد؟ توصیه‌شده است که هرروز یک‌مشت پسته یعنی تقریباً 30 گرم پسته بخورید. این میزان می‌تواند علاوه بر کاهش عوارض، تمامی مزایای سلامتی را به شما ارائه دهد.

مضرات زیاد خوردن پسته

مضرات پسته برای دیابت

پسته حاوی کربوهیدرات کمی است و شاخص گلیسمی پایینی دارد. این موضوع به همراه مقدار مناسب منیزیم موجود در پسته، به کنترل و کاهش سطح قند خون کمک می‌کنند؛ بنابراین مصرف این آجیل خوشمزه نه‌تنها برای افراد دیابتی مانعی ندارد بلکه توصیه به خوردن آن نیز می‌شود.

البته بازهم به یاد داشته باشید که در حد اعتدال مصرف شود. خوردن یک‌مشت پسته یا 30 گرم از این دانه در روز برای افراد دیابتی هیچ‌گونه ضرری به همراه نخواهد داشت.

مضرات پسته برای غلظت خون

برخی از افراد همیشه این سؤال را می‌پرسند که کدام‌یک از مواد غذایی برای غلظت خون مضر هستند؟ مغزها به‌ویژه پسته دارای چربی امگا 3 و ویتامین E بوده و برای درمان غلظت خون مفید می‌باشند؛ بنابراین با خیال راحت و به میزان توصیه‌شده پسته بخورید و نگران عوارض آن برای غلظت خون نباشید.

مضرات پسته مانده

این موضوع برای همه واضح است که نگه‌داشتن مواد غذایی مانند آجیل‌ها نه‌تنها خواص و فواید آن‌ها را از بین می‌برد بلکه حتی ممکن است خوردن آن‌ها عوارضی را نیز در پی داشته باشد. پسته نیز از این قاعده مستثنا نیست.

آجیل‌های مانده قابلیت آلودگی به سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارند. این سموم می‌توانند فرد را به سرطان دچار کنند؛ بنابراین توصیه می‌شود که در هنگام خرید به این موضوع توجه خاصی داشته باشید و فروشگاه‌های معتبر را برای خرید انتخاب نمایید.

این فروشگاه‌ها علاوه بر کیفیت خوبی که در اختیار شما قرار می‌دهند به دلیل تعداد زیاد خریداران همیشه پسته تازه برای فروش در اختیار شما قرار می‌دهند.

مضرات پسته شور

یکی دیگر از مواردی که احتمال ایجاد عوارض را بعد از خوردن پسته زیاد می‌کند، استفاده از پسته شور است. البته به یاد داشته باشید که این موضوع به این معنی نیست که اصلاً پسته شور شده نخورید. با مصرف متعادل این آجیل خوشمزه هیچ‌گونه خطری شما را تهدید نخواهد کرد. همچنین توصیه ما این است که با یادگیری نحوه شور کردن پسته در خانه از میزان عوارض این آجیل خوشمزه کم کنید. ازجمله عوارض احتمالی خوردن پسته شور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مضرات پسته شور

فشارخون را بالا می‌برد

افزایش فشارخون، خود یکی از مضرات خوردن زیاد پسته است. درصورتی‌که از پسته شور استفاده می‌کنید این احتمال بسیار بیشتر می‌شود. همچنین ممکن است سبکی سر، تاری دید، گیجی و غش را تجربه کنید.از مضرات مصرف پسته شور این است که سطح سدیم خون شما را بالا ببرد و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مختلف ازجمله فشارخون را افزایش دهد.

افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان

ممکن است خوردن پسته بوداده خطر ابتلا به سرطان را در بدن افزایش دهد. پسته‌هایی که در دمای بالا برشته می‌شوند ممکن است میزان آکریل آمید بیشتری داشته باشند. این ماده سرطان‌زا بوده و مسئول رشد سلول‌های سرطانی در بدن می‌باشد.

مضرات پسته در بارداری

بارداری یکی از دوران‌های حساس زندگی همه زنان است. در این دوران نیاز است که توجه خاصی به تغذیه و سلامتی داشته باشید. پسته آجیلی بسیار مقوی است که خواص آن برای قبل از بارداری و حتی در حین بارداری برای هیچ‌کس پوشیده نیست.

اگر باردار هستید و می‌خواهید از خواص بی‌نظیر این آجیل بهره‌‌مند شوید، پیشنهاد می‌کنیم که پسته را به‌صورت خام مصرف کنید.مضرات پسته بوداده و شور شده این دانه مقوی شامل افزایش فشارخون در بارداری می‌شود.

مضرات پسته برای کودکان

پسته یکی از مقوی‌ترین میان وعده‌ها برای کودکان در هر سنی است. این آجیل خوشمزه علاوه بر طعم مطلوبی که برای بچه‌ها دارد، از خواص چشمگیری مانند تقویت هوش و حافظه نیز برخوردار است. تنها درصورتی‌که کودک شما به پسته حساسیت داشته باشد، لازم است که از مصرف آن خودداری شود.

این حساسیت ممکن است تا پایان عمر به همراه کودک باشد و یا بعد از مدتی رفع شود. اگر برای اولین بار قصد دارید به کودک خود پسته بدهید، از مقدار بسیار کمی استفاده کرده و واکنش‌های خاص کودک را بعد از مصرف در نظر بگیرید.

پسته برای کبد چرب ضرر دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که خیر؛ پسته برای کبد چرب ضرری ندارد. حتی پزشکان توصیه می‌کنند که کبد چرب را با خوردن چند پسته در روز، از خود دور نگه‌دارید. چربی موجود در پسته غیراشباع شده است و هیچ‌گونه ضرری ندارد.

تنها مصرف بیش‌ازاندازه این مغز مقوی و خوشمزه ممکن است برای افراد مبتلابه کبد چرب مضر باشد که برای همه افراد صادق است.

طبع پسته گرم است یا سرد؟

مغز پسته دارای طبعی گرم و خشک است و مصرف بیش‌ازحد آن برای افراد گرم‌مزاج توصیه نمی‌شود. این افراد می‌توانند برای بهره‌مندی از این آجیل خوشمزه، در کنار آن از مواد خوراکی دارای طبع سرد استفاده نمایند.

به‌عنوان‌مثال در هنگام خوردن پسته، مصرف مواد غذایی مانند برگه زردآلو، انار ترش و … را فراموش نکنند. مضرات پسته برای افراد گرم‌مزاج شامل کهیر و ایجاد دانه‌های قرمز روی پوست می‌شود.

طبع پسته سرد است یا گرم؟

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، مصرف بیش‌ازحد پسته می‌تواند عوارض جانبی مانند آلرژی، افزایش وزن، خطر سرطان، سنگ کلیه، مشکلات گوارشی و فشارخون بالا را به همراه داشته باشد. همواره برای پیشگیری از مضرات انواع پسته از جمله شور، توصیه این است که در خوردن آن حد اعتدال را حفظ نمایید. علاوه بر آن از تازه و امسالی بودن پسته خود اطمینان کامل داشته باشید. پسته مانده می‌تواند سمی بوده و خطرناک باشد. پسته تازه و باکیفیت را می‌توانید با قیمتی بسیار مناسب از فروشگاه پسته رفسنجان با خیالی آسوده تهیه نمایید. در آخر لازم به ذکر است که تمامی عوارض گفته‌شده احتمالی است و ممکن است در افراد مختلف هیچ‌گاه ظاهر نشوند اما بهترین کار حفظ اعتدال در مصرف تمامی مواد غذایی است.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x