برای تامین پروتئین بدن، باقلا را فراموش نکنید!

برای تامین پروتئین بدن، باقلا را فراموش نکنید!

معرفی گیاهشناسی باقلا یا باقلی

به فارسی «باقلی» و «باقلا» و در کتب طب سنتی با نام های «باقلا» و به عربی «جرجر» و «فول» نامیده می شود و به انگلیسی Broadbean و Fava bean و Faba و Double bean گفته می شود.

گیاهی است از خانواده Leguminosae و با نام علمی .Vicia faba L می باشد.

گیاهی است علفی یکساله مقطع ساقه آن مربع و ایستا و شیاردار می باشد.

برگ های آن متناوب و مرکب با برگچه های تخم مرغی است.

گل های آن سفید دارای لکه های سیاه و گاهی لکه های بنفش.

میوه آن نیام و دارای غلافی پوشیده از کرک به طول 15-12 سانتی متر و عرض 3-2 سانتی متر دو طرف آن نازک و کمی خمیده که در هر غلاف تعدادی دانه قرار دارد.

اعضای هوایی گیاه اعم از گل و سرشاخه گلدار و میوه و تخم آن در طب سنتی موارد استعمال دارد.

تکثیر باقلا با کشت بذر آن صورت می گیرد به این ترتیب که اگر در زیر شاسی خزانه گرفته می شود. می توان در دی و بهمن بذر را کاشت و اگر مستقیما در مزرعه اصلی کاشته شود می توان بذر را در اسفند و فروردین در هوای آزاد کاشت.

فاصله خطوط کاشت 40-30 سانتی متر و در هر سوراخ چند بذر انداخته می شود. باقلا در اغلب مناطق ایران بخصوص در شمال کاشته می شود.

معرفی گیاهشناسی باقلا یا باقلی

ترکیبات شیمیایی مفیدی که در باقلا وجود دارد.

از نظر ترکیبات شیمیایی وجود 0/02 میلی گرم آرسنیک در هر یکصد گرم دانه باقلا گزارش شده است و در خاکستر گیاه 0/304 درصد اکسید دو پلمب (Pbo) است و میوه باقلا دارای ال- تایروزین، ال- دیاکسی فنیل آلانین، ویسین و کونویسین می باشد.

به علاوه مواد آلبومی نئیدی و مواد هیدروکربنه دارد. در ریشه ضخیم تازه آن گلیسریک اسید یافت می شود. در گزارش دیگری آمده است که از گیاه پایپه کولیک اسید جدا شده است.(در حدود 0/435 درصد)

در هر یک صد گرم دانه باقلا نرسیده سبز و خام که از غلاف خارج شده باشد مواد زیر موجود است:

آب 72 گرم، پروتئین 8/4 گرم، چربی 0/4 گرم، هیدرات های کربن 15/8 گرم، خاکستر 1/1 گرم، کلسیم 27 میلی گرم، فسفر 157 میلی گرم، آهن 2/2 میلی گرم، سدیم 4 میلی گرم، پتاسیم 471 میلی گرم، ویتامین آ 220 واحد بین الملل، تیامین 0/28 میلی گرم، رایبوفلاوین 0/17 میلی گرم، نیاسین 1/6 میلی گرم، ویتامین سی 30 میلی گرم.

در هر یک صد گرم دانه باقلای رسیده خام و خشک که از غلاف خارج شده باشد مواد زیر موجود است:

آب 11/9 گرم، پروتئین 25 گرم، چربی 1/7 گرم، هیدرات های کربن 52 گرم، خاکستر 3/1 گرم، کلسیم 102 میلی گرم، فسفر 391 میلی گرم، آهن 7/1 میلی گرم، ویتامین آ 70 واحد بین الملل، تیامین 0/50 میلی گرم، رایبوفلاوین 0/3 میلی گرم، نیاسین 2/5 میلی گرم، ویتامین C.

ترکیبات شیمیایی مفیدی که در باقلا وجود دارد.

مصرف باقلا با خواصی باور نکردنی

باقلا از نظر طبیعت تازه آن طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و تر و خشک آن سرد و خشک است.

  • گل باقلا گرم است و باقلا را اگر با سرکه و آب بپزند و با پوست بخورند اسهال های حاصل از زخم روده ها و اسهال های مزمن را قطع می کند.
  • آرد آن با روغن بادام و قند برای سرفه و خشونت سینه و حلق مفید است.
  • آب پخته باقلا برای رفع خشونت حلق و جلوگیری از تولید سنگ مثانه و باز کردن گرفتگی ها مفید است.
  • اگر باقلا را بکوبند بر هر عضو که مایل باشند ببندند موی در آن عضو نمی روید و موی را از روییدن بازمی دارد خصوصا اگر آن موضع را قبلا از موی پاک  کرده باشند و این ضماد را مکرر روی آن بگذارند.
  • باقلا تولید نفخ و سنگینی سر و معده می نماید برای احتراز از این عوارض باید آن را پوست کنده و بجوشانند و آب آن را بریزند و سپس پخته و با روغن بادام و ادویه گرم مانند صعتر، فلفل، دارچین و قرنفل و پونه و انجدان بخورند خاکستر باقلا برای رفع عوارض پوست و آثار جرب سیاه نافع است.

  • گل باقلا مدر و ضد تشنج است.
  • از دمکرده 40 گرم گل باقلا در هزار گرم آبجوش برای دفع سنگ کلیه و رفع قولنج های کلیوی استفاده می شود.
  • جوشانده میوه باقلای سبز هم در موارد ورم مثانه ناشی از وجود سنگ و رسوبات مفید است.
  • همچنین جوشانده دانه باقلا شکم روش های مزمن را متوقف می کند.
  • در هندوستان ریشه های ضخیم و تازه باقلا را در موارد ابتلا به دیورزیس (ترشح زیاد و خارج از اندازه ادرار که اغلب در بیماران مبتلا به دیابت ملیتوس  دیده می شود) که معمولا علامت آغاز ابتلا به بیماری اینترس تی تیال نفریتیس است، مصرف می کنند.
  • بیماری اینترس تی تیال نفریتیس بیماری آماس کلیه همراه با افزایش بافت بین نسجی و ضخامت دیواره عروق آن است.
  • در هندوستان از سرشاخه های باقلا بصورت جوشانده برای رفع مستی و بهوش آوردن اشخاص مست استفاده می شود.

باقلا، تامین کننده پروتئین بدن

همان طور که پیش از این گفته شد باقلا از خانواده حبوبات می باشد. باقلا از مواد معدنی و ویتامین های زیادی سرشار است. یکی از غنی ترین و بهترین منبع فیبر و پروتئین در بین انواع مواد غذایی و حبوبات، باقلا می باشد.

در هر یکصد گرم دانه باقلا چیزی در حدود 26 میلی گرم پروتئین و 28 میلی گرم هم فیبر وجود دارد. مصرف باقلا به کاهش فشار خون کمک کرده و سبب کاهش حملات و بیماری های قلبی می شود.

ضماد آرد باقلا

ضماد آرد باقلا مخلوط با آرد جو که با سرکه و نعنا پخته باشند برای کوفتگی و رفع ورم پستان که در اثر انجماد شیر باشد نافع است.

ضماد آرد آن با شنبلیله و عسل برای تحلیل و نرم کردن دمل و ورم بناگوش و ورم زیر چشم و با گل خطمی برای ورم بیضه و ورم های گرم مفید است.

آرد باقلا در رسانیدن آبسه و جوش ها و خروج چرک از آنها اثر نافع دارد.

احتیاط در مصرف باقلا

خوردن باقلا خصوصا اسراف در خوردن آن در بهار بویژه به صورت خام در برخی اشخاص عوارضی ایجاد می نماید که شبیه نوعی مسمومیت است و آن را فاویسم یا فابیسم گویند.

در بعضی موارد عوارض خیلی شدید است که ممکن است هلاک کند، به این ترتیب که در موارد شدید موجب تب، کم خونی، یرقان و اسهال و اختلالات روانی و مالیخولیا و هذیان و ناراحتی های قلبی می شود.

بنابراین در خوردن باقلای تازه و ناپخته در مورد اطفال باید احتیاط کرد و حتی الامکان از اسراف در خوردن تازه و بخصوص نپخته آن پرهیز نمود. این بیماری بیشتر در ساردنی و سیسیل ایطالیا رخ می دهد.

این بیماری در اثر خوردن باقلا یا بوییدن گل و گرده های گل باقلا توسط اشخاصی که فاقد آنزیم گلوکوز- 6- فسفات- دهایدروژناز هستند ایجاد می شود.

برای خرید انواع گیاهان دارویی به فروشگاه ما مراجعه کنید!!

 

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

 

منبع مورد استفاده در نوشته:

-میرحیدر، حسین. معارف گیاهی. دفتر نشر فرهنگ اسلامی. 597 صفحه.

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x