نگهداری نخل زینتی فونیکس(ققنوسی از جزایر قناری) در خانه

نگهداری نخل زینتی فونیکس(ققنوسی از جزایر قناری) در خانه

نخل فونیکس را به خانه خود ببرید!

نخل فونیکس یا نخل ققنوس(Phoenix Palm)، بومی جزایر قناری است و انواع گوناگونی دارد، که با زیبایی منحصر به فرد خود می تواند جلوه بخش خانه ها و ادارات باشد.

نخل فونیکس، گیاهی که با برگ های پر شکل یا شانه ای، که طول آن ها بین 60 تا 120 سانتی متر می باشد و ساقه های خاردار، یکی از گیاهان محبوب آپارتمانی به حساب می رود. این نخل مینیاتوری در فضای باز، در نقاطی که مرکز دید است و در فضای بسته به صورت درختچه کاشته می شود.

یکی از مهم ترین مزایای کاشت درختچه فونیکس، تصفیه هوا است. محققان بر این باورند که وجود این گیاه در محیط سبب فیلتر فرمالدئید، بنزن و مونوکسید کربن می شود.

آبیاری مناسب برای نخل زینتی فونیکس

گیاه فونیکس به خاکی مرطوب نیاز دارد، اما این بدان معنا نیست، که خاک گلدان یا باغچه خیس باشند. گیاه فونیکس، مانند هر درختچه زینتی، زمانی نیاز به آبیاری دارد که سطح خاک تا یک بند انگشت خشک شده باشد. آبیاری بیش از حد، سبب پوسیدگی ریشه های گیاه می گردد.

در تابستان ها، تعداد دفعات آبیاری به مراتب بیش تر از زمستان هاست. اما به یاد داشته باشید که زیان های وارده بر گیاه، در آبیاری بیش از حد بیشتر از آبیاری کم است.

دما و رطوبت مورد نیاز نخل فونیکس

نخل های فونیکس مقاومت بالایی در تحمل دما دارند. آن ها دمایی از 5- درجه، تا 30 درجه را به راحتی تحمل می‌کنند.

نخل، به طور کل گیاه مناطق خشک به شمار می رود و نیازی به غبار پاشی ندارد. اما در تابستان، که هوا بسیار گرم است، می توانید این کار را در دفعات کم انجام دهید.

خاک و کوددهی برای نخل فونیکس

برای این که درختی شاداب و زیبا داشته باشید، آن را در بستر خاکی که خوب زهکشی شده است، بکارید. مخلوط خاکی سنگین منجر به پوسیدگی در ریشه ها می شود. برای سبک کردن خاک می توانید آن را با مواد آلی مانند پرلیت مخلوط نمایید.

برای کوددهی این گیاه، در زمان رشد آن اقدام نمایید و به هیچ وجه گیاه را در زمستان تغذیه نکنید. حاصل کوددهی گیاهی سبز و شاداب است، اما اگر برگ های گیاهتان زرد شد، از کود های حاوی منیزیم، پتاسیم و منگنز استفاده کنید.

کوددهی گیاه در اواخر فصل پاییز، ممکن است سبب رشد تنه شود.  بنابراین، 2 هفته آخر فصل پاییز از کوددهی بپرهیزید. می توانید از کودهای محلول در آب استفاده نمایید.

خاک و کوددهی برای نخل فونیکس

نور و مکان مناسب برای نخل فونیکس

نخل فونیکس گیاهی نور دوست است، که در مکان نیمه سایه هم به رشد خود ادامه می دهد. بهترین مکان برای پرورش گیاه فونیکس، مکانی است که در طول روز از آفتاب صبح و عصر به خوبی بهره ببرد. توجه داشته باشید که نور مستقیم نوک برگ های گیاه را می سوزاند و سبب آسیب رساندن به گیاه می شود.

نور و مکان مناسب برای نخل فونیکس

مراحل تعویض گلدان نخل فونیکس

به دلیل رشد کند این گیاه، نیاز چندانی به تعویض مکرر گلدان نیست، البته ناگفته نماند تعویض گلدان سبب عملکرد بهتر گیاه می شود. زمانی گلدان نخل زینتی خود را تعویض کنید، که این گیاه از گلدان بیرون بزند.

برای تعویض گلدان، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. گلدانی در اندازه 2 تا 3 سانتی متر بزرگ تر از گلدان فعلی خود انتخاب کنید.
  2. لایه ای از کمپوست کف گلدان بریزید. گیاه را با احتیاط از گلدان قبل خود خارج کنید. حواستان باشد که با ضربه به ریشه های گیاه لطمه نزنید.
  3. ریشه ها را بشویید تا مواد لزج اطراف آن تمیز شود. این کار را با گرفتن ریشه گیاه در زیر شیر آب، با فشار کم انجام دهید.
  4. گیاه را در گلدان جدید قرار دهید، و اطراف آن را تا لبه های گلدان با کمپوست پر کنید.
  5. گیاه را به آرامی آبیاری کنید، تا آب اضافه از زهکشی گلدان خارج شود.

خاک و کوددهی برای نخل فونیکس

 

نکته: برای تعویض گلدان، بهتر است از دستکش های بلند استفاده نمایید.

هرس نخل زینتی فونیکس

نخل زینتی فونیکس، با گذشت زمان برگ های پایین خود را از دست می دهد و برگ های جدیدی در آن قسمت شروع به رشد می کنند. در این حین اگر برگ قهوه ای یا خشک شده ای مشاهده کردید، آن را ببرید.

به طور کل، درختچه های زینتی فونیکس نیازی به هرس کردن مداوم ندارند.

بیماری ها و آفات نخل فونیکس

کنه های عنکبوتی، شته ها، مگس های سفید و برخی حشرات ریز موجب صدمه زدن به گیاه می شوند. برای در امان ماندن گیاه از اینگونه آسیب ها، بهتر است آفات را شناسایی و آن ها را با یک روش درمان ارگانیک و طبیعی از بین ببرید.

یکی از راه های طبیعی دفع آفات، استفاده از روغن چریش است. این روغن زرد تا قهوه ای رنگ، دارای طعمی تلخ و بویی شبیه سیر است. این روغن که حاوی مواد مغذی نیز می باشد، در محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شود.

چگونگی تکثیر نخل فونیکس

راحت ترین راه تکثیر این گیاه، استفاده از پاجوش هایی است که در پایین گیاه می رویند. یکی دیگر از روش های تکثیر آن، بذر است. ابتدا بذر را 24 الی 48 ساعت خیسانده، و پس از دو بار تعویض آب آن ( برای جلوگیری از گندیدن بذرها) آن را در خاکی سبک و مغذی، در دمای 25 تا 30 درجه سانتی گراد، در اوایل بهار بکارید. بعد از 2 ماه، جوانه ها سر از خاک بر می آورند.

کاربرد های متفاوت و دیدنی نخل فونیکس

این درختچه زیبا و مقاوم در انواع طراحی های کلاسیک به کار می رود، که می توان به اشکال زیر از آن استفاده کرد:

  • به عنوان یک گلدان زینتی در اداره ها و خانه
  • به عنوان درختی مرکز دید در فضای سبز
  • به عنوان گیاهی جذاب در روف گاردن
  • به عنوان درخت یا درختچه ای همیشه سبز در پاسیو

نکاتی برای نگهداری نخل زینتی فونیکس در خانه

  • علی رغم این که این گیاه نوعی نخل است و آب کمی نیاز دارد، بهتر است در بهار و تابستان حواستان به آبیاری گیاه باشد و مراقب باشید گیاه خشک نشود.
  • برای محافظت از سرما، برگ های این گیاه را به صورت دسته ای حول مرکز آن ببندید و دور آن را با روزنامه بپیچید.
  • برای تکثیر این گیاه، شاخه های پایه را به همراه ریشه از گیاه جدا کنید، و هر شاخه را در گلدان 8 سانتی متری، در مخلوطی از خاک استاندارد گلدان بکارید.
  • زمانی که تعویض گلدان انجام نمی شود، سطح خاک را تا عمق حدود 5 سانتی متر بردارید، و به جای آن کمپوست جایگزین کنید.
  • هرس را در زمانی انجام دهید، که برگ ها به سمت پایین آویزان شده باشند. برگ هایی را که رشد عمودی و به سمت بالا دارند، حذف نکنید. این امر سبب کند شدن رشد و تضعیف گیاه می شود.نکاتی برای نگهداری نخل زینتی فونیکس در خانه

هشدار: نخل فونیکس دارای خارها و لبه های تیز است، به هنگام هرس کردن بسیار احتیاط کنید.

نخل فونیکس به عنوان یک تصفیه کننده هوا

در هوای آلوده کلان شهرها، وجود گیاه آپارتمانی تصفیه کننده هوا یک معجزه محسوب می شود. این گیاهان به عنوان یک دیوار سبز آلودگی های هوای داخل خانه یا محل کار را به خود جذب کرده و سبب بهبود هوای فضا می شود.هوای سالم و تمیز بر بهبود عملکرد ریه ها و سلامتی انسان تاثیر به سزایی دارد.

وجود گیاهان زینتی در محیط، از نظر روانی باعث ساطع شدن انرژی مثبت در محیط می شوند. نخل فونیکس در گروه گیاهان زینتی قرار دارد، که به عنوان تصفیه کننده عمل می کنند و به واسطه حضور در محیط، علاوه بر خاصیت تصفیه کنندگی، سبب زیبایی و سبز نشان دادن آن نیز می شود.

سوالات رایج در مورد نگهداری نخل فونیکس

آیا نخل فونیکس سمی است؟

نخل فونیکس از خانواده Arecaceae است، که به عنوان گیاهی غیر سمی شناخته می شود. به همین دلیل این گیاه، گزینه مناسبی برای افرادی است، که حیوانات خانگی دارند.

البته ناگفته نماند این گیاه دارای خار های تیز و برنده ای است، که در صورت مراقب نبودن سبب ایجاد زخم می شوند. به همین دلیل بهتر است دور از دسترس قرار گیرد.

علت سیاه شدن و ریختن برگ های نخل فونیکس چیست؟

هوای سرد باعث ریزش برگ های فونیکس می شود. این درخت مقاوم تا دمای 5- درجه سانتی گراد را تحمل می کند، اما دمای پایین تر از 10- درجه سانتی گراد سبب نابودی گیاه می شود.

علت زرد شدن و ریزش (به طور همزمان) برگ های پایینی گیاه فونیکس چیست؟

زمانی که گیاه به طور بیش از حد آبیاری شود، و یا برعکس کم آبیاری شود و به سمت خشک شدن برود، برگ ها زرد شده و در عین حال شروع به ریزش می کنند.

در این هنگام، ابتدا اجازه دهید خاک گیاه کاملا خشک شده و سپس به آبیاری آن اقدام نمایید. زهکشی خاک را بازبینی کنید و برای تقویت گیاه از کود های محلول در آب، که دارای انواع مواد اصلی و میکرو المنت ها هستند، هر ده روز یک بار استفاده کنید.

چرا برگ های گیاه پژمرده شده و کمرنگ می شوند؟

دلیل پژمرده شدن و کم رنگ شدن برگ ها، آبیاری بیش از حد است.بنابراین، تعداد دفعات و میزان آبیاری را کم کنید.

وجود عنکبوت ها در لا به لای برگ های گیاه فونیکس چیست؟

اگر گیاه را در محل گرم قرار دهید، خشکی بیش از حد خاک سبب رخنه کردن عنکبوت ها در گیاه می شود. اگر روند خشکی ادامه پیدا کند، عنکبوت ها شروع به تکثیر می کنند.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x