با استفاده از کود بی نظیر نیترات پتاسیم مقدار محصول را افزایش دهیم

با استفاده از کود بی نظیر نیترات پتاسیم مقدار محصول را افزایش دهیم

با کود پتاسیم نیترات آشنا شویم

خاک هایی که در آنها کشت محصول انجام می گیرد معمولا پس از پند دوره کشت از یک گیاه یکسان و تخلیه عناصر از خاک، با کمبود بعضی عناصر ضروری برای گیاه مواجه می شوند، از جمله عناصرص که برای گیاه ضروری هستند و گیاه به میزان بالا به آنها احتیاج دارد نیتروژن و پتاسیم هستند که به مقدار زیاد با کمبود آنها در شرایط فعلی خاک های کشور مواجه می شویم. نیترات پتاسیم منبعی محلول از این دو ماده مغذی اصلی پر مصرف گیاه است. این ترکیب معمولاً به عنوان کود برای محصولات گیاهی استفاده می شود گیاهانی که از این کود تغذیه می کنند نیترات (NO2-) و پتاسیم (K +) را از منبعی دریافت می کنند که عاری از کلرید (Cl2) می باشد.

نیترات پتاسیم یک ترکیب شیمیایی با فرمول شیمیایی KNO₃ است. این ترکیب یک نمک یونی از یون های پتاسیم K+ و یون های نیترات NO3− است و بنابراین یک نیترات فلز قلیایی است.

با کود پتاسیم نیترات آشنا شویم

مصرف کود نیترات پتاسیم چه زمانی اهمیت دارد

کشاورزان از کود دهی با نیترات پتاسیم به خصوص در شرایطی که به یک منبع غذایی خوب و بسیار محلول و بدون کلرید نیاز باشد، استفاده می کنند. در چنین شرایطی، تمام نیتروژن به عنوان نیترات بلافاصله برای جذب گیاه در دسترس است، و نیازی به هیچ فعالیت میکروبی اضافی و تغییر شکل خاک نیست. تولیدکنندگان محصولات گیاهی و باغی با ارزش بالا در برخی مواقع ترجیح می دهند از منبع تغذیه ای مبتنی بر نیترات برای افزایش عملکرد و کیفیت استفاده کنند. نیترات پتاسیم حاوی مقدار نسبتاً زیادی از عنصر پتاسیم است.

کاربرد کود نیترات پتاسیم در خاک قبل از فصل رشد یا به عنوان یک مکمل در طول فصل رشد انجام می شود. این کاربرد برای تحریک فرآیندهای فیزیولوژیکی یا غلبه بر کمبود مواد مغذی می باشد، گاهی محلول رقیق شده این کود روی شاخ و برگ گیاه پاشیده می شود. محلول پاشی پتاسیم در طی رشد میوه، برای بعضی محصولات مزیت خاصی به حساب می آید، زیرا در این مرحله از رشد اغلب با تقاضای زیاد پتاسیم مواجه می شویم و این زمانی است که فعالیت ریشه و جذب مواد مغذی کاهش پیدا کرده است.. همچنین از کود نیترات پتاسیم معمولاً برای تولید گیاهان گلخانه ای و کشت هیدروپونیک نیز استفاده می شود.

هر دو عنصر نیتروژن و پتاسیم توسط گیاهان به مقدار زیاد مورد نیاز است تا از کیفیت برداشت، تشکیل پروتئین، مقاومت در برابر بیماری ها و افزایش کارایی در استفاده از آب پشتیبانی کنند. بنابراین، برای حمایت از رشد سالم، کشاورزان اغلب در فصل رشد KNO₃ را مستقیم به خاک یا از طریق سیستم آبیاری اعمال می کنند.

نیترات پتاسیم تنها بخش کوچکی از بازار جهانی کودهای پتاسیم دار را تشکیل می دهد. این ماده در درجه اول به این دلیل مورد استفاده قرار می گیرد که ترکیب و خواص منحصر به فرد آن می تواند مزایای خاصی را برای تولید کنندگان فراهم کند. علاوه بر این، کار با این کود آسان است و با استفاده همزمان با بسیاری از کودهای دیگر از جمله کودهای ویژه برای محصولات خاص با ارزش بالا، و همچنین محصولاتی مانند محصولات غلات و الیاف سازگار است.

حلالیت نسبتاً زیاد نیترات پتاسیم در شرایط گرم اجازه می دهد تا محلول غلیظ تری نسبت به سایر کودهای پتاسیم دار معمول استفاده شود. با این حال، کشاورزان باید آب را با دقت مدیریت کنند تا نیترات از زیر منطقه ریشه حرکت نکند و وارد آب های زیر زمینی نشود چون ممکن است در مراحل بعدی مشکلاتی را برای انسان و حیوان ایجاد کند.

مصرف کود نیترات پتاسیم چه زمانی اهمیت دارد

با استفاده از کود نیترات پتاسیم فواید زیر را به باغ برسانید

پتاسیم نیترات کودی محلول در آب است که حاوی 13.7٪ نیتروژن و 46٪ پتاسیم می باشد. در مقایسه با سایر منابع حاوی پتاسیم، نیترات پتاسیم دارای مزایای دیگری نیز هست از جمله:

  • این کود دارای درجه خلوص بالا و شاخص نمک پایین می باشد.
  • حلالیت کود بسیار بالا و نزدیک به 100% است.
  • سطح کلر در کود نیترات پتاسیم بسیار پایین و در حدود 0/06 در صد است.
  • سطح پرکلرات (که بسیار برای رشد گیاه مضر است) در این کود غیر قابل تشخیص، حدودا صفر می باشد.
  • PH آن کمی اسیدی بوده و برای زمین های قلیلیی کود مناسبی است.
  • نسبت پتاسیم به نیتروژن در این کود بالا بوده و نیتروژن به فرم نیترات کاملا برای گیاه قابل دسترس است.

نقش پتاسیم (K) در گیاه:

حضور پتاسیم در گیاه برای تشکیل قندها و نشاسته لازم است همپنین این عنصر فعال کننده واکنش های آنزیمی بوده و از طرف دیگر پتاسیم عمل باز شدن روزنه های برگ را تنظیم می کندو از این طریق آب را در گیاه حفظ می کند.

پتاسیم به دلیل نقش مهم آن در بسیاری از سیستم های گیاهی، دوام گیاه را بهبود بخشیده و کیفیت عملکرد را بهبود می بخشد

در میوه هایی که به مقدار کافی حاوی پتاسیم هستند کیفیت عملکرد بهبود یافته و ماندگاری بهتری پس از برداشت خواهند داشت.

پتاسیم سومین ماده مغذی کودهای تجاری است. این ماده به تقویت توانایی گیاهان در مقاومت در برابر بیماری کمک می کند و نقش مهمی در افزایش عملکرد محصول و کیفیت کلی آن دارد. پتاسیم همچنین از گیاه هنگامی که هوا سرد یا خشک است محافظت می کند ، سیستم ریشه آن را تقویت می کند و از پژمردگی جلوگیری می کند.

کمبود پتاسیم در گیاه را چگونه تشخیص بدهیم

پتاسیم از جمله عناصر متحرک در گیاه است بنابراین می‌تواند از بافت‌ ها و برگ های پیرتر به‌سمت بافت‌های جوان حرکت کند. به این دلیل، علائم کمبود پتاسیم ابتدا در برگ‌های پایینی و پیرتر گیاه دیده می‌شود و پس از آن در صورت افزایش کمبود علائم در قسمت های جوانتر گیاه نیز دیده می شود. از شایع‌ترین علائم کمبود پتاسیم در گیاهان کلروز (زرد و رنگ پریده شدن سطح برگ) است که بیشتر در حاشیه برگ دیده می شود. در حالت‌های شدیدتر، حاشیه سوخته برگ از آن جدا می‌شود و حتی ممکن است گیاه برگ های خود را از دست داده و از بین برود.

علائم کمبود نیترات برای گیاه

نیتروژن برای تولید اسیدهای آمینه و پروتئین لازم است و مهمترین عامل رشد گیاه محسوب می شود. بدون نیترات، مقدار کلروفیل در برگ ها کاهش می یابد. این بدان معنی است که برگ ها به رنگ سبز کمرنگ یا زرد در می آیند. این باعث کاهش توانایی گیاه در فتوسنتز و رشد صحیح می شود که باعث کاهش عملکرد محصول کشاورزان می شود.

از دیگر نشانه های کمبود نیتروژن میتوان به کوچک شدن برگ ها، و همچنین عدم تشکیل شاخه های جانبی اشاره کرد.

علائم کمبود نیترات برای گیاه

زمان و مقدار مصرف نیترات پتاسیم برای گیاه

این کود به دلیل اینکه در آب محلول می باشد قابلیت استفاده به صورت خاکی، همراه با آب آبیاری و همچنین استفاده به صورت محلول پاشی را دارد:
برای مصرف خاکی بسته به نوع محصول معمولا از 50 تا 150 کیلوگرم در هکتار نیترات پتاسیم در زمان کاشت استفاده می شود.
استفاده از این کود به صورت استفاده در آب آبیاری یا سرک به میزان 25 تا 50 کیلوگرم در هکتار در 2 تا 3 نوبت در طول فصل رشد بسته به نوع و میزان نیاز گیاه متغیر خواهد بود.
همچنین از این کود به میزان 2 تا 5 کیلوگرم در هر هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی برای رفع سریع کمبود پتاسیم و نیترات استفاده می شود.
در بعضی موارد می توان به این کود عناصر ریز مغذی (روی، منگنز و …) اضافه کرده و از آن به عنوان کود کامل برای از بین بردن کمبود تمامی عناصر ضروری برای گیاه استفاده کرد که این کود به علت داشتن عناصر مورد نیاز گیاه در کنار هم می‌تواند باعث افزایش عملکرد محصولات کشاورزی شود.

گیاهان و مناطقی که از نیترات پتاسیم در آن ها استفاده می شود

از این کود می‌توان در هر مرحله از رشد گیاهان به خصوص در باغات پسته، درختان میوه، محصولات صیفی و سبزی، سیب زمینی، نیشکر و کشت های گلخانه ای برای رفع کمبود عناصر و افزایش کیفیت و کمیت محصول استفاده نمود.
زمان و مقدار مصرف نیترات پتاسیم برای گیاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x