راهنمای نگهداری و تکثیر گل قاشقی در خانه!

راهنمای نگهداری و تکثیر گل قاشقی در خانه!

ویژگی ها و مشخصات ظاهری گل قاشقی

گیاه گل قاشقی بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان به ویژه آمریکای مرکزی است نام علمی آن “Desert privet” است. در انگلیسی با نام  “Peperomia magnoliaefolia”   و در فارسی پپرومیا یا گل قاشقی نامیده می شود. بیش از 1000 گونه شناخته شده از گل قاشقی وجود دارد، همه با برگ های ضخیم، گوشتی و آبدار که به تحمل خشکی و قدرت آنها کمک می کند. برگ ها ممکن است دارای بافت یا صاف باشند. قرمز، سبز، خاکستری یا بنفش؛ متنوع، بزرگ یا ریز، بیضی یا قلبی شکل. بعضی از آنها دارای ساقه های نازک، مانند نخ و برخی دارای ساقه های گوشتی و تنومند هستند.

گیاه گل قاشقی گیاهان شگفت انگیزی برای رشد در محیط داخلی هستند. زیرا ویژگی هایی دارند که آنها را به یک گیاه خانگی ایده آل تبدیل می کنند. آنها با تنوع زیادی از شاخ و برگ های زیبا و تحمل طیف وسیعی از شرایط رشد، برای هر کسی که بخواهد مجموعه گیاهان خانگی خود را گسترش دهد مناسب هستند. گیاهان گل قاشقی به طور معمول جمع و جور هستند و به ندرت در محیط داخلی بیش از 30 سانتی متر رشد می کنند. برای یادگیری همه چیزهایی که برای شاد و سالم نگه داشتن گل قاشقی باید بدانید ادامه مطلب را بخوانید.

شرایط نگهداری گل قاشقی در محیط داخلی

نحوه آبیاری گل قاشقی

گل قاشقی را زمانی آبیاری کنید که 1-2 سانتی متر بالای خاک کاملا خشک شده باشد. به طور معمول این گیاه هر 7 تا 10 روز یکبار به آب احتیاج دارد. علائم آبیاری بیش از حد گیاهان گل قاشقی می تواند ساقه های پوسیده، پژمرده یا زرد شدن برگ ها، گلدان سنگین و خاک غرق اب باشد.

نور مناسب گل قاشقی

گیاه گل قاشقی در نور زیاد و غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد را خواهد داشت. طاقچه پنجره رو به شرق یا غرب در بیشتر مواقع سال برای آنها ایده آل است. تنها چیزی که باید مراقب آن باشید این است که در طول ماه های تابستان بیش از حد نور دریافت نکند، زیرا این امر می تواند باعث سوختگی برگ ها شود.اگر گیاه برگ قاشقی  را در جایی قرار دهید که از نور کافی برخوردار نباشد، گیاه به سمت نور کشش پیدا می کند و آن قسمت گیاه که در معرض نور بیشتری بوده است بیشتر رشد می کند و ظاهر آن بهم ریخته می شود. اگر این اتفاق افتاد، می توانید به راحتی آن را هرس کنید تا ظاهر فشرده گیاه حفظ شود. فقط در صورت بروز چنین شرایطی گیاه را به مکان مناسب تری منتقل کنید.

رطوبت و دمای مورد نیاز گل قاشقی

اگرچه گل قاشقی رطوبت بالا را ترجیح می دهد، اما در اکثر انواع آن این مورد صدق نمی کند، بنابراین می تواند سطح رطوبت کم را نیز تحمل کند. همین امر آنها را به یک گیاه خانگی ایده آل تبدیل می کند، زیرا سطح رطوبت بسیاری از فضاهای داخلی نسبتاً کم است. با این وجود نیاز به رطوبت بسته به نوع گل قاشقی که شما دارید متفاوت خواهد بود. بهترین راهنما نگاه به برگ ها است. هرچه برگ ها ضخیم تر و شادتر به نظر برسند، گیاه سطح رطوبت کمتری را می تواند تحمل کند. گل قاشقی نمی تواند سرمای زیاد را تحمل کند. در زمستان حداکثر دما 15 درجه سانتی گراد و در فصل های گرم دمای 24 تا 30 درجه سانتی گراد برای این گیاه مناسب است.

خاک مناسب گل قاشقی

با توجه به اینکه آبیاری بیش از حد یکی از مشکلاتی است که باید از آن اجتناب شود، بنابراین خاک زهکشی شده که زمان آبیاری، آب بخوبی تخلیه شود برای برگ قاشقی ضروری است. مخلوط مساوی پیت ماس ​​و پرلیت یا ماسه درشت معمولاً گزینه خوبی است.

کود مناسب گل قاشقی

گیاهان گل قاشقی به کوددهی بسیار کمی احتیاج دارند و اگر کوددهی بیش از حد انجام شود دچار مشکل می شوند. بهتر است در  فصل رشد یکبار در ماه از کود محلول در آب 10-10-10 متعادل استفاده کنید.

هرس گل قاشقی

در مورد هرس گیاهان گل قاشقی نیازی به حساسیت زیاد نیست. آنها هرس را به خوبی تحمل می کنند، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد .یکی از دلایلی که گل قاشقی را دوست داشتنی می کند ظاهر ظریف و جمع و جور آن است. علاوه بر ظاهر هدف دیگری که برای هرس گل قاشقی وجود دارد حفظ سلامت آن است. پس از فرصت استفاده کرده و با از بین بردن شاخ و برگ های ناسالم و بیمار از مشکلات بزرگتر پیشگیری کنید.

تعویض گلدان گل قاشقی

بیشتر گیاهان گل قاشقی به تعویض مکرر گلدان احتیاج ندارند و معمولا در گلدان های کوچک عملکرد بهتری دارند. بنابراین در صورت امکان گیاه را در گلدان موجود خود نگه دارید. می توانید گلدان را هر 2 تا 3 سال یکبار تعویض کنید تا ازفشرده شدن بیش از حد خاک گلدان که باعث کاهش زهکشی در اثر گذشت زمان می شود جلوگیری کنید. قبل از تعویض گلدان، گلدان جدید خود را با مخلوط خاک گلدان مناسب که در بالا توضیح داده شده است آماده کنید.

نیمی از مخلوط خاک را به گلدان جدید اضافه کرده و نیمه دیگر را کنار بگذارید. گل قاشقی را به آرامی از گلدان فعلی خارج کرده و با دقت هرچه بیشتر خاک گلدان قدیمی را از اطراف ریشه جدا کنید. گیاه را با احتیاط به گلدان جدید منتقل کنید و سپس باقیمانده مخلوط گلدان را اضافه کرده و در اطراف گیاه محکم کنید، اما زیاد آن را فشرده نکنید. در آخر، گیاه را کاملاً آبیاری کنید تا اطمینان حاصل شود که گیاه به خوبی در خانه جدید خود مستقر شده است.

نکته: خوشبختانه گل قاشقی برای انسان و حیوانات خانگی کاملاً بی خطر هستند. بنابراین می توانید با خیال راحت گل قاشقی را در هر جایی از خانه قرار دهید.

روش های تکثیر گل قاشقی

تکثیر گیاه گل قاشقی واقعا آسان است. بهترین زمان برای تکثیر این گیاه فصل بهار است. دو روش اصلی برای تکثیر گل قاشقی وجود دارد تکثیر از طریق برگ و از طریق ساقه. روشی که استفاده می کنید به نوع گل قاشقی و علاقه شما بستگی دارد. فقط نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که انواع متنوع این گیاه از طریق قلمه زدن ساقه بهتر تکثیر می شوند. زیرا با اطمینان بیشتری تنوع برگ را حفظ می کند.

 تکثیر گل قاشقی از طریق برگ

1. گلدان را با مخلوط مساوی خاک گلدان و پرلیت پر کنید.

2. اطمینان حاصل کنید که گلدان و کلیه وسایلی که استفاده می کنید تمیز هستند زیرا مهمترین نکته در تکثیر گل قاشقی بیماری قارچ است که می تواند باعث عدم موفقیت شما در تکثیر این گیاه شود.

3. یک برگ سالم از گیاه جدا کنید. برای این کار از یک قیچی تیز یا قیچی هرس استفاده کنید.

4. برای تکثیر می توانید از برگ های کامل استفاده کنید، اما توصیه می شود که برگ را از عرض به دو قسمت برش دهید.

5. لبه های بریده شده برگ را به پودر ریشه زا آغشته کنید. این کار باعث رشد ریشه های جدید می شود.

6. با چاقو یا قاشق یک حفره کوچک ( 1تا 2 سانتی متر) در محیط گلدان ایجاد کنید.

7. کمی از برگ را داخل حفره بگذارید و خاک اطراف آن را محکم کنید.

8. خاک گلدان را کاملا آبیاری کنید.

9. روی گلدان را یک پوشش پلاستیکی قرار دهید و چند سوراخ برای تهویه آن ایجاد کنید.
10. گلدان را در نور غیر مستقیم و روشن و در دمای معمولی اتاق بگذارید.

11. برای جلوگیری از تجمع رطوبت بیش از حد که خطر ابتلا به بیماری های قارچی را به همراه  دارد، هر چند روز یکبار برای چند ساعت پوشش پلاستیکی را بردارید.

12. اولین چیزی که ممکن است متوجه شوید، ایجاد ریشه های جدید از لبه بریده شده برگ است. به دنبال آن، شاخه جدیدی را مشاهده خواهید کرد و در نهایت برگ ها شروع به رشد می کنند. هنگامی که چندین برگ جدید رشد کرد می توان آنها را در گلدان های جداگانه ای قرار داد. اما توجه داشته باشید که گیاه گل قاشقی دارای ساختار ریشه ای کم عمق است، پس خیلی زود آنها را جدا نکنید.

تکثیر گل قاشقی از طریق ساقه

مراحل تکثیر گل قاشقی توسط ساقه همانند تکثیر آن از طریق برگ است.

  1. یک ساقه سالم را از گیاه جدا کنید،( بهتر است سه جفت برگ روی آن باشد). برای این کار از یک قیچی تیز یا قیچی هرس استفاده کنید
  2. برگ های پایین آن را جدا کنید و انتهای بریده شده ساقه را به پودر ریشه زا آغشته کنید.
  3. یک حفره کوچک داخل گلدان ایجاد کنید
  4. ساقه را داخل خاک قرار دهید و خاک اطراف آن را محکم کنید. گلدان را کاملا آبیاری کنید.

بیماری برگ های گل قاشقی

پژمردگی بر گ ها

گیاه گل قاشقی به دو دلیل پژمرده می شود. یکی آبیاری بیش از حد و دیگری آبیاری کم. گیاه برگ قاشقی کم آب دارای برگ های چروکیده، خشک و پژمرده است و ممکن است نوک برگ ها ترد و شکننده شوند. آبیاری بیش از حد آسیب های جدی تری به گیاه وارد می کند. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه می شود که در نتیجه ریشه ها از بین می روند.
اگر مشکل خیلی شدید نیست، به راحتی آبیاری  گل قاشقی را متوقف کنید و بگذارید تا خاک گیاه خشک شود و هرگونه شاخ و برگ را که خیلی آسیب دیده است جدا کنید. اگر باز هم برگ های گل قاشقی به شدت پژمرده می شوند باید گلدان برگ قاشقی را عوض کنید. برای انجام این کار:

  • ابتدا هر شاخ و برگ آسیب دیده گیاه را جدا کرده و گیاه را با دقت از گلدان خارج کنید.
  • سعی کنید تا حد امکان خاک مرطوب را از ریشه گیاه جدا کنید.
  • ریشه ها را با دقت بررسی کنید که کدامیک سالم و کدام یک از آنها به علت پوسیدگی بیمار هستند.
  • ریشه های بیمار را با یک قیچی استریل شده بچینید.
  • پس از اینکه تمام ریشه های بیمار را از بین بردید، گیاه را در گلدان جدید با مقادیر مساوی کمپوست گلدان و پرلیت مجدداً بکارید.
  • پس از بارگیری مجدد، فقط گیاه را خیلی کم آبیاری کنید و آبیاری مجدد را حداقل یک هفته بعد انجام دهید. قبل از آبیاری خاک گیاه را با انگشت  بررسی کنید و اگر 1 تا 2 سانتی متر از خاک خشک بود به برگ قاشقی آب بدهید.

زرد شدن برگ ها

دلایل مختلفی برای زرد شدن برگ های گل قاشقی وجود دارد، از جمله آبیاری نامناسب، نور خورشید بیش از حد، یا واکنش به تغییر ناگهانی موقعیت یا دما. یکی از دلایل عمده زرد شدن برگ های گیاه گل قاشقی، نور زیاد خورشید است. در حالی که این گیاه در نور غیر مستقیم خورشید عملکرد خوبی دارد، اما در برابر نور مستقیم و طولانی مدت خورشید واکنش خوبی نشان نمی دهد. گیاهان گل قاشقی در زیستگاه طبیعی خود در زیر سایبان جنگل های گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می شوند، در نتیجه، آنها در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندارند، اگرچه محیط های گرم را دوست دارند. اگر گل قاشقی در طول روز میزان زیادی از نور خورشید را دریافت می کند یا اگر آن را نزدیک پنجره جنوبی قرار داده اید، وقت آن است که آن را به مکان دیگری منتقل کنید.

دلیل مهم دیگر زرد شدن برگ ها، آبیاری بیش از حد است. همانطور که تا الان متوجه شده اید، مهمترین نکته مراقبت از گل قاشقی نحوه آبیاری آن است. از روش هایی که در بالا در مورد آنها صحبت شده است استفاده کنید تا مطمئن شوید که گیاه شما بیش از حد آبیاری نشده است.

ریزش بر گ ها

ریزش برگ ها می تواند نشانه ای از الگوی رشد طبیعی گیاه گل قاشقی باشد یا می تواند نشانه مشکلات باشد. همانطور که یک گل قاشقی شاخ و برگ جدید تولید می کند، اغلب برخی از برگ های پایین تر و مسن تر می ریزند تا انرژی گیاه روی شاخ و برگ جدید متمرکز شود. این کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
با این حال، اگر چندین برگ از نقاط مختلف گیاه می ریزد، این می تواند نشانه مشکلات عمده تری باشد. اگر گیاه خود را به تازگی خریداری کرده اید، ممکن است نشانه این باشد که گیاه در فروشگاه یا در حمل و نقل از آن به خوبی مراقبت نشده است. اگر اینگونه باشد، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که سعی کنید اکنون مراقبت را بهینه کنید و امیدوار باشید که با گذشت زمان گیاه بهبود می یابد. علاوه بر این ریزش برگ ها می تواند نشانه آبیاری بیش از حد گیاه نیز باشد. بنابراین بین آبیاری گیاه، خاک را به طور منظم بررسی کنید.

 

چند نکته مفید هنگام خرید گل قاشقی

  • در مرحله اول، سعی کنید از یک فروشگاه یا مرکز گل و گیاه معتبر خریداری کنید. گیاه گل قاشقی به دمای پایین کمی حساس است. بنابراین حمل و نقل یا شرایط نگهداری نامناسب می تواند به گیاه آسیب برساند. اگر گل قاشقی اخیرا تحت شرایط نامناسبی قرار گرفته باشد ممکن است آسیبی به گیاه وارد شده باشد که هنوز در ظاهر گیاه آشکار نشده باشد.
  • برگ ها را از نظر لکه های سیاه، زردی، پژمردگی یا علائم آسیب بدنی بررسی کنید. برای جستجوی بیماری قارچی و آفات حتماً نگاهی به رو و پشت برگ ها بیندازید.
  • از فروشنده گیاه مدت زمان نگهداری، شرایط نگهداری و نحوه مراقیت از گیاه را بپرسید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x