21 گیاه فوق العاده برای طراحی پاسیو

21 گیاه فوق العاده برای طراحی پاسیو

21 گیاه پاسیو(فضای نورگیر) نشین

در نگاه اول به نظر می رسد که پاسیو از فرهنگ معماری غربی وارد شده است، اما اینگونه نیست. پاسیو که از لغت پادیاو گرفته شده است، همان گلخانه های کوچکی است که کم و بیش در خانه  مادربزرگ ها دیده می شده است. با این تفاوت که محیط پاسیو باز یا نیمه باز است و شبیه یک حیاط کوچک مناسب برای خوردن عصرانه و دورهمی است.

روند زندگی مدرن به سمتی می رود که بسیاری از المان های زندگی روستایی را در قالبی مدرن وارد خانه ها و محیط های کاری می کند. پاسیو به عنوان یک اتاق نورگیر، جایی که با گلدان ها و گل ها آراسته شده است، نه تنها یک فضای باز پر از گیاه به خانه اضافه می کند، بلکه سبب بزرگ تر به نظر رسیدن خانه هم می شود.

پاسیو در جاهایی از خانه که نورگیر نیستند طراحی می شود و اغلب آب و هوای استوایی به آن مکان می بخشد. این مکان به علت داشتن نور کافی مکانی مناسب برای نگهداری گل و گیاه است. اما چه نوع گل و گیاهی برای پاسیو مناسب تر است؟

1-گیاه کروتون، انفجار رنگ ها 

شما ممکن است گیاهان کروتون را درآپارتمان یا در باغ دیده باشید، اما این گیاه در پاسیو بهتر رشد می کند. برگهای چرمی رنگین کمانی کروتون در آفتاب به صورت کامل رشد می کنند و هارمونی فوق العاده ای را در فضا خلق می کند. آفتاب مناسب سبب می شود برگ های این گیاه براق تر و شاداب تر شوند. این گیاه به آبیاری متوسطی ​​نیاز دارد.

گل کروتون به صورت خوشه ای رشد می کند. گل های ماده این گیاه زرد و بدون گلبرگ است. گل های فصلی گیاه کروتون به رنگ سفید هستند و میوه کپسولی آن حاوی سه بذر است.

1-گیاه کروتون، انفجار رنگ ها

هشدار: همه قسمت های این گیاه برای انسان و حیوان سمی است. برای نزدیک شدن به این گیاه بهتر است از دستکش استفاده شود.

2-گیاه پنتاس، ستاره ای روی شاخه 

گیاه پنتاس  بومی شرق آفریقاست و از جمله گیاهان آفتاب دوست می باشد. در اثر یخبندان این گیاه کم کم سیاه می شود. این گیاه دارای خوشه های پر از گل پنج پر می باشد و از بهار تا پاییز گل دارد. گل های ستاره ای پنتاس به رنگ های سفید، صورتی، قرمز و یاسی هستند. حشرات گرده افشان مانند زنبور عسل و مرغ مگس خوار جذب رنگ و شکل و شهد این گیاه می شوند.

پنتاس گیاه محبوب باغداران است، چرا که با جلوه ای که به باغ می دهد باعث می شود تکه ای از بهشت روی زمین نقش ببندد. این گیاه اگر درست و اصولی آبیاری و کود دهی شود می تواند یک گیاه آپارتمانی مناسب باشد.عمر این گیاه، در صورت هرس به موقع، به ده سال هم می رسد.

2-گیاه پنتاس، ستاره ای روی شاخه

3-گیاه لانتانا، پهن برگ همیشه سبز

گیاه لانتانا از انواع گیاهان پهن برگ همیشه سبز است. این گیاه دارای گل های خوشه ای  است که ممکن است در هر خوشه دو یا چند رنگ مخلوط شوند و منظره  زیبایی را ایجاد کنند. این گیاه را می توان در گلدان کاشت و به صورت آویز به نرده های بالکن یا ستون های پاسیو وصل کرد. چرا که حالت آبشاری و رنگی آن به محیط شادابی می بخشد.

شاخ و برگ این گیاه بویی از خود ساطع می کند که ممکن است چندان خوشایند همگان نباشد. این ویژگی باعث شده است که این گیاه  در دسته گیاهان معطر جا بگیرد.

3-گیاه لانتانا، پهن برگ همیشه سبز

4-گیاه حسن یوسف،گیاهی همه پسند 

حسن یوسف گیاهی است که بی شک شما آن را دیده اید. این گیاه گرمسیری حدود 60 گونه متفاوت دارد. این گیاه در دوران ویکتوریا مورد توجه قرار گرفت و به دلیل شرایط ساده  نگهداری روز به روز به محبوبیتش افزوده شد. ناگفته نماند که این گیاه نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد.

شاخ و برگ این گیاه در مدت 6 ماه بالغ می شود و می توان آن را در رنگ های مختلفی مانند سبز، بنفش، نارنجی، قرمز و زرد مشاهده کرد. وجود رنگ های مختلف در این گیاه سبب شده است تا علاقمندان به جلوه های بصری، آن را در باغ یا خانه خود نگهداری کنند. رنگ این گیاه در زمستان نسبت به تابستان کم رنگ تر می شود.

4-گیاه حسن یوسف،گیاهی همه پسند

5-گیاه آناناسی یا گازمانیا،بازتابی از رنگ های هیجان انگیز

گیاه آناناسی متعلق به جنگل های پر باران برزیل است و در مناطق گرمسیر یافت می شود. اما اگر نور کافی در اختیارش قرار گیرد در آپارتمان نیز به خوبی رشد می کند. چرخه شکوفایی آنها تحت تأثیر طول روز ، دما ، رطوبت ، آب و تغذیه است. این گیاه برای سنبله زدن نیاز به گاز اتیلن دارد. کافی است شما این گیاه را به همراه یک سیب در یک نایلون شفاف که هوا از آن خارج نشود، به مدت ده روز قرار دهید. با این کار شما اتیلن مورد نیاز این گیاه را تامین کرده اید.

این گیاه نور دوست نباید در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار گیرد. این بدین معنا نیست که آن را در سایه قرار دهید، بلکه یک سایه  نسبی برای رشد آن کافی می باشد.

5-گیاه آناناسی یا گازمانیا،بازتابی از رنگ های هیجان انگیز

6-گیاه کالادیوم یا فیل گوش 

کالادیوم یک گیاه غده ای با برگ های رنگارنگ است. این گیاه گرمسیری دارای رشد بسیار خوبی است. به طوری که توانایی رشد در آب و هوای خنک را نیز دارد. برگ های این گیاه به گونه ای است که انگار با قلم موی نقاشی سایه های سبز، سفید، کرم، صورتی و قرمز روی آن کشیده اند. این گیاه شاید به طور سالانه گل ندهد اما برگ های خیره کننده ای دارد که در طول سال خودنمایی می کنند.

خواب زمستانی این گیاه در اوایل فصل پاییز است. به همین گلدان را به یک محیط نسبتا گرم منتقل می کنند و آبیاری آن قطع می شود. در این حالت به تدریج برگ های گیاه می ریزد و خواب زمستانی گیاه آغاز می شود. میزان و جهت تابش نور به برگ ها نقش بسیار مهمی در رنگ و طرح برگ ها دارد.

6-گیاه کالادیوم یا فیل گوش

هشدار: گیاه کالادیوم می توانند تحریک کننده پوست باشد، پس بهتر است هنگام دست زدن به آن از دستکش استفاده نمایید.

7-گل حنا،گیاهی بی حوصله 

گل حنا گیاهی با شکوفه های طولانی مدت است. عمر طولانی گل هایش، این گیاه را به یک انتخاب مناسب برای گیاهان گلخانه ای یا پاسیو کرده است. این گیاه سایه دوست مانند تمام گیاهان سایه دوست دیگر، شکوفه ها و گل های خود را بالاتر از برگ هایش نگه می دارد. این امر سبب می شود تا یک نمایش رنگی از گل ها در بالای این گیاه به وجود آید.

دلیل بی حوصله نامیدن این گیاه این است که با لمس میوه  کپسولی حاوی بذر این گیاه، این کپسول باز می شود و بذرهایش را رها می کند. این گیاه القابی مانند Touch-me-not (بهم دست‌‌ زدی نزدی!) و busy (به دلیل دوره طولانی گل دهی و دوام گل ها) نیز دارد.

7-گل حنا،گیاهی بی حوصله

8-گل وانیل، گیاه آفتاب پرست

گل معطر وانیل بومی منطقه پرو می باشد. این گیاه از خانواده گل گاوزبان است و به رنگ های سفید، آبی، ارغوانی و بنفش کم رنگ دیده می شود. امروزه با افزایش محبوبیت این گیاه برای باغبانان فضای باز،انواع متنوع تری از گل وانیل ارائه شده است. این گیاه از اواسط تابستان تا پاییز گل دارد و گیاهی آفتاب دوست است.

در فصل زمستان برای نجات گیاه از سرما زدگی، بهتر است تمام ساقه ها را تا نصفه هرس کنید. سپس گیاه را در یک نایلون بپیچید تا سرما کمتر شود. گیاه در این حالت می تواند تا دو هفته سالم بماند.

8-گل وانیل، گیاه آفتاب پرست

هشدار: تمام بخش های این گیاه برای حیوانات سمی است. گرچه طعم این گیاه برای آن ها خوشایند نیست اما ممکن است همراه با انواع سبزیجات دیگر مصرف شود. که در این صورت حیوان ابتدا خواب آلوده، فلج و در نهایت می میرد.

9-گل اطلسی،گیاه گلدار بی وقفه 

گل اطلسی گیاهی است که به طور بی وقفه از بهار تا یخ زدگی زمستان گل می دهد. این گیاه را در گلدان یا حتی ظرف نیز می کارند، و هنگامی که از لبه ها آویزان می شود منظره  زیبایی می آفریند. این گیاه در رنگ های متنوعی وجود دارد. برگ های گل اطلسی به شکل بیضی فشرده هستند که به رنگ سبز روشن می باشند. ویژگی مهم این گیاه این است که گل هایش در برابر خشکی هوا مقاوم  هستند.

9-گل اطلسی،گیاه گلدار بی وقفه

10-گیاه بگونیا، همه فن حریف

گیاه بگونیا انواع مختلفی دارد،از بگونیا مومی تا بگونیا غده ای،گیاهی که در تمامی شرایط توانایی رشد را دارد. این گیاه هم سایه دوست است و هم آفتاب دوست. به همین دلیل این گیاه حتی در سایه نیز گل می دهد.

گیاه بگونیا دارای ساقه و برگ ضخیم است، به همین دلیل نیاز به آبیاری مداوم ندارد. نکته مهم در آبیاری این گیاه این است که خاک آن آبیاری شود، نه ساقه و برگش. چرا که رطوبت باعث می شود ساقه و برگ این گیاه کپک بزنند.

پس از زمستان نوع گلدار بگونیا نیاز به استراحت دارد و برخی افراد این حقیقت را نمی دانند و گلدان پر از شکوفه را دور می ریزند. این گیاه در زمان استراحت خود به آب کمتری نیاز دارد. می توان بعد از گل دادن، گیاه را هرس کرد و بعد از چند هفته گلدان آن را تعویض نمود. پس از این گلدان را در مکانی گرم تر قرار دهید و آب بیشتری به آن بدهید. در این هنگام می توانید شاهد جوانه زدن گیاه خود باشید.

10-گیاه بگونیا، همه فن حریف

11-گل های استوایی،نمادی از آب و هوای استوا 

گل های استوایی، یکی از نمادهای ماندگار مناطق استوایی است و غالبا در کنار فلامینگو طراحی می شود. این گل های زیبا و دوست داشتنی بسیار بزرگ نمایش جالبی را در گلدان به وجود می آورند. این گل ها انواع گوناگونی دارند اما پرورش آن ها منوط به دو شرط است: کنترل هوای سرد و دفع حشرات.

مزیت این گل ها نسب به سایر گل های زینتی آپارتمانی این است که در بیشتر سال گل دارند.

11-گل های استوایی،نمادی از آب و هوای استوا

12-فلفل زینتی،تندتر اما زیباتر 

فلفل زینتی گیاهی است که در فصل تابستان، علاوه بر شاخ و برگ میوه هایی به اندازه  شکوفه، به نام فلفل را روی خود جای داده است. این گیاه برای به بار نشستن نیاز به باغ و باغچه ندارد و در گلدان هم میوه می دهد. چرا که ریشه های کوچک این گیاه زود خشک نمی شوند و در محیط های گرم به رشد خود ادامه می دهند.نکته مهم در نگهداری این گیاه، نور کافی و مناسب است.

فلفل های زینتی به رنگ های قرمز، نارنجی و بنفش وجود دارند.این فلفل ها قابل برداشت و خوردن هستند و طعم آن ها نسبت به سایر فلفل ها تند تر است.

12-فلفل زینتی،تندتر اما زیباتر

13-مارچوبه زینتی،گیاه شویدی دم روباهی 

مارچوبه زینتی گیاهی سایه دوست است که به طراح پاسیو یا گلخانه این اجازه را می دهد تا با استفاده از آن، مانند مجسمه سازی گلدان را طراحی کند و در طراحی محیط به کار ببرد. این گیاه جذاب همیشه سبز از جمله گیاهان آپارتمانی است که می توان در تراریوم و یا به صورت آویزان رشد کند.

این گیاه به رطوبت نیاز دارد. برای تامین رطوبت این گیاه بهتر است آن را با آب بدون املاح و هم دمای محیط غبار پاشی کرد. یا از زیر گلدانی پر از سنگریزه استفاده کرد و گیاه را روی آن قرار داد. توجه شود که کف گلدان با آب زیر گلدانی تماسی نداشته باشد تا ریشه ها نپوسند.

13-مارچوبه زینتی،گیاه شویدی دم روباهی

14-گیاه خزنده جنی

گیاه خزنده جنی، گزینه مناسبی برای پوشاندن لبه های گلدان، اطراف گیاهان ساقه عریان و یا حتی اطراف پله ها است. این گیاه سایه دوست در طراحی پاسیو یا گلخانه در قسمت هایی به کار می رود که طراح قصد دارد چیزی را پر نشان بدهد،یا بپوشاند.

خیلی ها این گیاه را جز کف پوش های مدرن برای خانه ها و دیواره های باغچه می دانند. این گیاه مناسب حیاط هایی است که چندان آفتاب گیر نیستند.

14-گیاه خزنده جنی

15-گیاه پلارگونیوم، ژرانیوم سیاه

گیاه پلارگونیوم گیاهی است که علاوه بر زیبایی در طب نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در طب آفریقایی با استفاده از روش تقطیر از ریشه این گیاه عصاره می گیرند.عصاره  این گیاه مناسب برای درمان سرفه و سرماخوردگی است.

15-گیاه پلارگونیوم، ژرانیوم سیاه

هشدار: در این گیاه ماده ای به نام کومارین وجود دارد که سبب رقیق شدن خون می شود.مصرف این گیاه بدون تجویز پزشک به هیچ وجه توصیه نمی شود.

16-گیاه گل اختر

گیاه گل اختر ساقه ای طویل و بی انشعاب دارد، که روی آن تعدادی گل دایمی روییده است. این گیاه همیشه گرسنه و همیشه تشنه به آبیاری و کوددهی منظمی نیاز دارد و هر کجا که رشد کند خیره کننده است. توصیه می شود این گیاه در محیط های باز کاشته شود، و اگر قرار است در محیط های بسته ای مانند آپارتمان این گیاه را پرورش یابد، از گلدان های بزرگ استفاده شود.

16-گیاه گل اختر

17-پامپاس ارغوانی یا ریش پری ارغوانی

پامپاس ارغوانی گیاهی گرمسیری است که حتی اگر در جاهای سرد پرورش یابد دو ماه از سال را زیبایی دارد. این گیاه شاخ و برگ استثنایی به رنگ بنفش دارد و به شکل فواره ای از جنس پر است. این گیاه فوق العاده حتی پس از خشک شدن نیز زیبایی خود را حفظ می کند.

این گیاه به صورت توده ای متقارن و متراکم رشد می کند. در واقع پامپاس ارغوانی، گونه ای است که به دمای بالا، رطوبت بالا، باد شدید و خشکی مقاوم بوده و عاری از آفت است.

17-پامپاس ارغوانی یا ریش پری ارغوانی

18-بامبو،خیزران خوش قدم

بامبو گیاهی سایه دوست است که اغلب در خانه ها دیده می شود. این گیاه می تواند در ظرف شیشه ای در گوشه ای از پاسیو جلوه ای متفاوت به محیط ببخشد. این گیاه که از طریق ساقه تکثیر می شود دارای اشکال مختلفی است، مانند پیچ فنری، پیچ s و پیچo. این گیاه پس از ریشه زنی می تواند در خاک ژله ای رشد پیدا کند.

18-بامبو،خیزران خوش قدم

19-صنوبر آلبرتا،کوتوله همیشه سبز

اگر در طراحی پاسیو یا گلخانه خود به دنبال یک گیاه همیشه سبز هستید می توانید صنوبر آلبرتا را انتخاب کنید. نگران سایز این گیاه نباشید، چرا که می توانید درختچه  بونسای آن را تهیه کنید. این گیاه بدون نیاز به فرم دهی، شکل مخروطی خود را برای همیشه حفظ می کند.

19-صنوبر آلبرتا،کوتوله همیشه سبز

20-گیاه گاردنیا، گل های خندان

گاردنیا گیاه معطری است که به دلیل عطر ملایمش، جای خود را در خانه ها باز کرده است.نگهداری این گیاه در آپارتمان یا پاسیو و گلخانه اندکی مشکل است،اما ارزشش را دارد! این گیاه معطر دارای گل های سفید و درشت است که از دور مانند گل چینی به نظر می رسد. درجه حرارت مناسب ،خاک اسیدی و گلدان بزرگ از جمله عوامل مهمی است که اگر در نظر گرفته نشوند باعث می شود گل ها قبل از شکفتن بریزند.

20-گیاه گاردنیا، گل های خندان

21-شمشاد، گیاه همیشه سبز 

شمشاد گیاه ظریف و همیشه سبزی است که اغلب به عنوان حصار در باغ ها استفاده می شود. این گیاه قابلیت زیادی برای طراحی دارد، چرا که به هر شکلی در می آید و انشعابات تو در تو دارد. بنابراین یک گزینه مناسب برای طراحی در پاسیو یا گلخانه محسوب می شود.

شمشاد گیاه مقاومی است که هم در سایه و هم در آفتاب قابلیت رشد را دارد. اما بهترین شرایط ترکیبی از سایه و نور است. این گیاه میوه ای دارد که خوردنی نیست!

21-شمشاد، گیاه همیشه سبز

این که کدام گیاهان در کنار هم می توانند زینت بخش پاسیو یا گلخانه ی شما باشند، یک بحث چالش برانگیز است. با توجه به محدودیت هایی که در هر پاسیو وجود دارد، گیاه مناسب آن نیز فرق می کند. اما توجه به قابلیت جابجایی گیاه، میزان نور، آب و رطوبت مورد نیاز از جمله موارد مهم است. شما برای پاسیوی خودتان کدام گیاهان را انتخاب می کنید؟

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

منابع:

https://avalkhune.com/

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x