قانون های طلایی برای مراقبت و نگهداری از کاکتوس ها 

قانون های طلایی برای مراقبت و نگهداری از کاکتوس ها 

انواع کاکتوس را در خانه به راحتی مراقبت کرده و پرورش دهید!

کاکتوس ها و ساکولنت ها در حال حاضر یک گیاه خانگی بسیار رایج و دوست داشتنی هستند. مراقبت از کاکتوس ها و ساکولنت های بسیار ساده است و طیف وسیعی از اشکال و اندازه ها از کوچک تا بزرگ دارند. من همیشه عاشق کاکتوس ها بوده ام چون نگهداری آنها آسان است. آنها هم اتاقی ایده آل شما هستند زیرا رشد آنها به راحتی امکان پذیر است. هیجان انگیزترین قسمت زمانی است که آنها گل می دهند!  بسته به نوع کاکتوس شما، ممکن است گلهایی به رنگ قرمز، صورتی، آبی، زرد یا سفید داشته باشد. در ادامه به چگونگی  مراقبت و نگهداری از کاکتوس ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

انواع کاکتوس را در خانه به راحتی مراقبت کرده و پرورش دهید!

انواع کاکتوس ها 

 کاکتوس ها و ساکولنت ها در یک گروه قرار می گیرند زیرا هر دو دارای ویژگی یکسانی هستند، به این معنی که می توانند در محیط های خشک زنده بمانند. زیستگاه بومی بیشتر کاکتوس ها و گیاهان ساکن صحرا است. بنابراین، در نور زیاد، زهکشی خوب، دمای بالا و رطوبت کم بهترین رشد را خواهند داشت. با این حال ، برخی از کاکتوسها و ساکولنت ها  وجود دارد که محیط بومی جنگل های بارانی را دارند. بنابراین شرایط نیمه سایه و مرطوب را ترجیح می دهند. برای مراقبت از یک کاکتوس، بهتر است سعی کنید زیستگاه طبیعی آنها را دوباره ایجاد کنید. در ادامه به بررسی مهمترین عوامل در نگهداری از کاکتوس ها میپردازیم. 

 

 

میزان آبیاری برای نگهداری از کاکتوس ها

یک تصور غلط رایج وجود دارد که کاکتوس ها و ساکولنت ها به مقدار کمی آب نیاز دارند حتی اگر آنها برگ هایی برای ذخیره آب در برگ و ساقه خود باشند، مطمئناً با آب کم رشد نخواهند کرد. آبیاری قسمت مهمی در رشد کاکتوسها و ساکولنت شماست. آبیاری بیش از حد باعث توقف رشد می شود، اما کم آبیاری باعث کاهش رشد گیاه می شود. هر کاکتوس متفاوت است و این شما هستید که می توانید با مشاهده هرگونه تغییر در هنگام آبیاری، بارگیری مجدد، بارور کردن یا تکثیر، یاد بگیرید که چگونه آن را پرورش دهید. دانستن اینکه هر چند وقت یکبار باید کاکتوس خود را آبیاری کنید ضروری است زیرا به رشد گیاه کمک می کند. 

بی توجهی زیاد به کم آبی باعث رنگ پریدگی یا زرد شدن برگها یا ساقه های آنها خواهد شد. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند بدانید چند بار باید کاکتوس خود را آبیاری کنید. در طول فصل رشد (مارس تا سپتامبر)، کاکتوس ها به کوددهی و آبیاری منظم نیاز دارند. حداقل هفته ای یک بار به آنها آب دهید تا از خشک شدن آنها جلوگیری شود. در حالت عادی ، فقط در صورت خشک بودن سطح خاک به آن آب دهید. 

اندازه کاکتوس را در نظر بگیرید

کاکتوس های کوچک جوان اغلب به آب بیشتری احتیاج دارند زیرا سرعت رشد آنها زیاد است. این بدان معناست که شما در مقایسه با کاکتوس های قدیمی ، باید مرتباً به آنها آب دهید. 

کاکتوسهای بزرگ نسبت سطح به حجم کمی دارند که باعث کاهش تبخیر آب از سطح گیاه می شود. با این وجود ، هنوز به آبیاری کاکتوس احتیاج خواهید داشت.

انواع کاکتوس

فصول چگونه بر برنامه آبیاری تأثیر می گذارند 

فصول سال ، بر روی رشد کاکتوس تأثیر می گذارد. نحوه آبیاری آنها در این فصول نیز مشخص می کند که رشد می کنند یا نه. با تغییر هوا ، نیاز آبیاری نیز تغییر می کند..

زمستان

در طول زمستان ، کاکتوس فقط به آبیاری گاه به گاه احتیاج دارد زیرا بیشتر آنها در این دوره خاموش هستند. با کاهش دما رشد آنها متوقف می شود. مناسب ترین دفعات آبیاری هر ماه یکبار خواهد بود. سرما به خاک کمک می کند تا مقداری از رطوبت را حفظ کند، بنابراین نیازی به آبیاری زیاد نیست.

بهار

باران های بهاری همان چیزی است که بر الگوی آبیاری شما تاثیر می گذارد. آنها به عنوان راهنمایی برای آبیاری عمل خواهند کرد ، اما در حالت ایده آل باید هفتگی باشد زیرا گیاهان از خواب بیدار می شوند و برای رشد به آب اضافی نیاز دارند. 

تابستان

به دلیل دمای گرم ، خاک به سرعت خشک می شود. این مکان همچنین به میزان دفعات آبیاری شما کمک زیادی می کند زیرا بعضی مناطق بسیار گرم هستند در حالی که بعضی مناطق دیگر چنین نیستند. خاک را به صورت فیزیکی بررسی کنید تا خشکی یا رطوبت آن احساس شود و ببینید آیا باید گیاه خود را آبرسانی کنید. در حالت ایده آل ، هفته دو یا سه بار خواهد بود.

فصول چگونه بر برنامه آبیاری تأثیر می گذارند 

خاک مناسب برای نگهداری کاکتوس ها

هنگامی که در ابتدا گیاه خود را خریداری می کنید ، اطمینان حاصل کنید که یک گلدان با خاک عالی را خریداری کرده اید. خاک یکی از جنبه های اساسی رشد کاکتوس است زیرا تعیین می کند که آب را حفظ یا تخلیه می کند . خاک باید بتواند تخلیه شود تا وقتی کاکتوس آب کافی داشت  بتواند به سرعت آب اضافی را از طریق سوراخ های زهکشی گلدان تخلیه کند. کاکتوس به مخلوط خاک شنی ، سنگریزه ای و متخلخل احتیاج دارد که به خوبی تخلیه شده و هوادهی مناسبی ایجاد کند. 

 می توانید مخلوط خاک گلدان خود را درست کنید تا اطمینان حاصل شود که هنگامی که آب می دهید ، تخلیه موثر انجام می شود. مراحل زیر باید شما را در ساخت مخلوط خاک گلدان راهنمایی کند که ممکن است ارزان تر از خرید یک ترکیب باشد:

مراحل درست کردن خاک کاکتوس در منزل

مرحله 1: مقادیر مساوی پوست درخت صنوبر و نارگیل یا را در یک سطل ترکیب کنید تا مخلوط خاک گلدان تشکیل شود. 

مرحله 2: دو قسمت از مخلوط خاک گلدان را با یک قسمت از شن و ماسه درشت مخلوط کنید. این مهم بیشتر برای کاکتوس تعطیلات و گونه های گرمسیری است. زیرا این نوع خاص رطوبت بیشتری نسبت به کاکتوس های کویری حفظ می کنند. جای ماسه را می توانید با پوکه ، پرلیت یا ورمیکولیت جایگزین کنید. 

مرحله 3: از قسمتهای مساوی ماسه / پوکه / ورمیکولیت / پرلیت استفاده کنید و با مخلوط گلدان برای کاکتوسهای صحرا مخلوط کنید زیرا در خاک نگهدارنده آب عملکرد خوبی ندارند.

مرحله چهارم: همه چیز را مخلوط کنید و مطمئن شوید که هیچ توده خاک وجود ندارد تا زمانی که خاک خوب مخلوط شود.

مرحله 5: خاک باید برای کاکتوس شما آماده باشد. مطمئن شوید که قبل از کاشت کاکتوس کاملاً آبیاری کرده اید . 

خاک یکی از جنبه های اساسی رشد کاکتوس است زیرا تعیین می کند که آب را حفظ یا تخلیه می کند

خاک مناسب برای نگهداری کاکتوس ها

گلدان مناسب برای نگهداری از کاکتوس ها

ظروف از گلدان های پلاستیکی تا سفالی متغیر است. نوع ظرفی که برای کاشت کاکتوس خود استفاده می کنید ، مشخص می کند که آبیاری کم و یا زیاد است . 

ظروف کوچک و کم عمق در نهایت سریعتر از ظروف وسیعتر آب تبخیر می شوند. ظرف مقدار آب را تعیین می کند.

گلدان های سرامیکی

گلدانهای سرامیکی از خشت سخت شده هستند. برای مواردی که لعاب ندارند ، کاملاً متخلخل هستند و اجازه می دهند آب از کناره ها تخلیه شود. خاک رس رطوبت خاک گلدان را جذب می کند ، خصوصاً اگر کاکتوس خاکهای خشک را ترجیح می دهد. گلدانهای لعاب دار برخلاف گلدان های بدون لعاب ، رطوبت را جذب نمی کنند. آنها متخلخل نیستند و سریع خشک نمی شوند. به طور منظم خاک را از نظر رطوبت بررسی کنید تا به شما ایده بدهد که چه موقع باید کاکتوس را آبیاری کنید. 

مزیت آنها این است که آنها برای داخل خانه مناسب هستند و گیاه را از تغییرات دما محافظت می کنند. این گلدان ها سنگین هستند اما اگر در هوای یخ زده کنار گذاشته شوند ترک می خورند. همچنین می توانند بسیار پرهزینه باشند.

گلدان های سفالی

گلدان های سفالی نیز دقیقاً مانند گلدان های سرامیکی از گل رس ساخته شده و بدون لعاب هستند. آنها در رنگ های خاکی و انواع مختلف وجود دارند. آنها متخلخل هستند و اغلب آب را به سرعت تخلیه می کنند. آنها اجازه می دهند آب به راحتی از دیواره ها عبور کند. 

برخلاف گلدان های سرامیکی ، سبک هستند. چیزی که حتی در مورد آنها جذاب است مقرون به صرفه بودن آنها است که باعث می شود آنها برای پرورش کاکتوس شما ایده آل تر باشند.  با استفاده از این گلدان ها ، باید دائماً چک کنید که آیا هنوز آب وجود دارد. با این وجود در معرض سرمای شدید حساس به ترک خوردگی هستند. 

ظروف پلاستیکی 

ظروف پلاستیکی هنگام رشد گیاهان کاملاً رایج است. آنها سبک هستند و می توان آنها را طوری ساخت که شبیه گلدان های سفالی یا سرامیکی هستند. به دلیل تغییرات تکنولوژیکی ، پلاستیک دیگر از نوع ساده آزار دهنده نیست بلکه در عوض دارای طرح های متنوعی است که جذاب و بادوام است.  با این حال ، یک نقطه ضعف این است که به سرعت تخلیه نمی شوند. بنابراین، برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه آن، باید کمتر کاکتوس خود را آبیاری کنید.  در فصل گرما، آنها گرما را بسیار سریع جذب می کنند و می توانند کاکتوس را بسوزانند، به خصوص اگر در معرض تابش مستقیم خورشید قرار بگیرند. آنها آب را تخلیه نمی کنند زیرا اکثر آنها در سوراخ های زهکشی سوراخ نشده قرار ندارند. 

حتی چون شکل های جذابی دارند ، برای کاکتوس کاملاً ایده آل نیستند. در صورت استفاده از آنها ، اطمینان حاصل کنید که فقط در مواقعی که برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی لازم است، آبیاری می کنید.   برای چنین ظروف بدون سوراخ زهکشی ، می توانید از یک بطری اسپری یا سرنگ برای آبیاری گیاه استفاده کنید تا میزان آب داخل گلدان را کنترل کنید. شما به آب نیاز دارید تا به ریشه برسید و کل منطقه خاک را غرق نکنید. 

ظروف چوبی

چوب نیز یکی دیگر از گزینه های پرورش کاکتوس شما است. چوب برای بیرون از خانه ایمن است زیرا ترک نمی خورد. این نوع ظروف رطوبت را در خود نگه می دارند و کاملاً خشک می شوند. ریشه ها می توانند به سرعت در این ظروف پوسیده شوند ، که شما را به استفاده از پوشش پلاستیکی دعوت می کند. 

گلدان مناسب برای نگهداری از کاکتوس ها

کود مناسب برای نگهداری از کاکتوس ها

کوددهی گیاهان کاکتوس می تواند باعث رشد شاد آنها در هر فصل شود. درست مثل هر باغ یا گیاه خانگی دیگر، کوددهی گیاهان کاکتوس به آنها کمک می کند تا به طور فعال رشد کنند و حتی تکثیر شوند. نیاز کود به کاکتوس ها بسیار ساده است. کود 10-10-10 دارای تعادل خوبی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم مناسب برای کاکتوس است. یک چهارم کود بسته بندی شده را رقیق کنید اکنون که می دانید آنها واقعاً به کود احتیاج دارند، دانستن زمان تغذیه گیاهان کاکتوس نیز مهم است.

حداقل کوددهی گیاهان کاکتوس در هر سال یک قاعده خوب است ، اما اگر شما واقعاً منظم هستید و می توانید برنامه ای تنظیم کنید ، تغذیه آنها با هر سال 2-3 بار در بهار ، تابستان و پاییز به راحتی رضایت شما را جلب می کند نیاز به کود کاکتوس. گیاهان کاکتوس بیش از هر زمان دیگری به کود در دوره رشد فعال خود احتیاج دارند. هرگز بیش از حد تغذیه نکنید! تغذیه بیش از حد برای گیاهان کاکتوس به اندازه آبیاری بیش از حد برای هر گیاه خطرناک است. دقت در عدم تغذیه بیش از حد به اندازه دانستن زمان تغذیه گیاهان کاکتوس و نحوه بارور سازی کاکتوس مهم است. به گیاهان شما بهترین شانس سالم ماندن و شاد بودن را می دهد. 

نورو دما برای نگهداری از کاکتوس ها

هنگام نگهداری از کاکتوس ها در خانه یا بیرون از خانه ، اطمینان حاصل کنید که حداکثر میزان نور را دارند. اگر کاکتوس های خود را در فضای باز نگه دارید ، مطمئن شوید که آنها برای رسیدن به حداکثر میزان نور در محل مناسب قرار دارند.  در داخل خانه نیز همین کار را انجام دهید. مطمئن شوید که آنها را روی طاقچه ای قرار دهید که بتوانند نور آفتاب کافی داشته باشند.

اگر یک کاکتوس را در خانه نگه دارید و مثلاً آن را در قفسه کتاب قرار دهید ، گیاه شما برای مدت طولانی زنده نخواهد ماند. در حالی که همه کاکتوس ها نیازهای مختلف نور دارند ، به طور کلی ، اکثر کاکتوس ها به نور مستقیم و آفتاب نیاز دارند. برای تأمین نور کافی کاکتوس خود ، آن را روی طاقچه پنجره ، بالکن ، گلخانه بدون سایه یا به طور کلی در فضای باز قرار دهید. برای درجه حرارت توصیه می شود که گیاهان بین 45 تا 55 درجه فارنهایت (7 و 13 درجه سانتیگراد) را نگه دارید.

نور مصنوعی برای کاکتوس ها

اگر نمی توانید به گیاهچه های جوان کاکتوس یا گیاهان بالغ نور خورشید بدهید ، به جای آن از نور مصنوعی استفاده کنید. تهیه نور مصنوعی می تواند گران باشد ، اما در صورت انتخاب لامپ ، مواردی را که زیاد گرم می شوند و نور کمی از آنها ساطع می شود انتخاب نکنید.

بهترین نور مصنوعی برای کاکتوسها لامپهای فلورسنت / لوله (و حتی لامپهای جمع و جور) یا چراغهای LED مانند این هستند . بخار جیوه یا لامپ های رشته ای را انتخاب نکنید. به عنوان مثال ، چراغ های با رشد 75 وات می توانند مساحت تقریبی 5-10 فوت مربع رشد را پوشش دهند. با لوله های فلورسنت ، این تعداد اغلب بیشتر است. اگر کاکتوس شما روی طاقچه ای رو به جنوب قرار داشته باشد ، بیشتر نور خورشید را می گیرد. در هوای بسیار گرم می توانید کاکتوس خود را به سمت طاقچه ای رو به شرق یا غرب حرکت دهید. همچنین می توانید کاکتوس خود را در بالکن نگه دارید. از آنجا که پنجره ها بیشتر نور ورودی را مسدود می کنند ، سعی کنید در صورت امکان کاکتوس های خود را برای ماه های تابستان بیرون ببرید.

کاکتوس و تهویه

کاکتوس های شما همچنین به هوای خشک و جریان خوب هوا نیاز دارند. اگر کاکتوس خود را روی طاقچه نگه دارید ، حتماً پنجره ای باز کنید تا هوای تازه به آن وارد شود. و اگر کاکتوس های شما در گلخانه هستند ، حتماً یک دریچه (یا یک دریچه اتوماتیک دارید) باز کنید تا جریان هوا خوب باشد.

به خصوص در بهار و تابستان باید در یک گلخانه تهویه مناسب داشته باشید. کاکتوس ها از هوا راکد و رطوبت بالا متنفر هستند. معمولاً ایده خوبی است که کاکتوس های خود را در تابستان بیرون بگذارید ، تا بتوانند هوای تازه بیشتری بگیرند.

نورو دما برای نگهداری از کاکتوس ها

آفات رایج کاکتوس ها

کاکتوس آفت های مختلفی دارد و در زیر بعضی از موارد اصلی هستند که باید مراقب باشید.

شپشکها :احتمالا شایع ترین آفات است. حشرات کوچک حدود 1 اینچ (3 میلی متر) طول دارند که خود را در چیزی بیضی و پنبه مانند پوشش می دهند. این توده ها با شپشک ها رشد می کنند و به سختی ازبین میروند. آنها همچنین می توانند به ریشه گیاهان حمله کنند و توده های سفید را در زیر خاک به وجود آورند.

محافظ پنبه آنها بسیار مقاوم در برابر آفت کش ها هستند. مقدار کم از این آفت را می توان با پنبه الکلی پاک کرد. پر کردن گلدان با خاک تازه ممکن است با حمله شپشک ها به ریشه را به وجود آورد اما گاهی برای ریشه کن شدن این آفت گاهی باید گیاه را به کلی ازبین ببریم..

کنه های عنکبوتی:کنه های عنکبوتی کوچک هستند و دیدن آنها با چشم دشوار است. تارهای عنکبوت نزدیک به سطح گیاه حرکت می کنند. گیاهان آفت زده اغلب لکه های زرد رنگ را ایجاد می کنند که بعدها به رنگقهوه ای تبدیل می شوند و می توانند گیاه را از بین ببردد.

تمیز کردن گیاه می تواند کنه های عنکبوتی را ازبین ببرد.مطمئن شوید که هرگونه آلودگی را با آب صابون تمیز کنید. کنه های عنکبوتی حشره نیستند، بنابراین حشره کش ها اغلب بی اثر هستند

نگهداری و تکثیر کاکتوس

بهترین زمان برای تکثیر کاکتوس بهار است اما در فصل های دیگر نیز می توان این کار را انجام داد . برای تکثیر کاکتوس از روش قلمه زنی استفاده می کنیم زیرا کاکتوس ها از راه قلمه زدن به راحتی تکثیر می شوند.

در روش قلمه زدن بیشتر از کاکتوس های جزء جزء استفاده کنید . از گرفتن قلمه از پایه گیاه خودداری کنید و از جوانه هایی که سطح تماس کمتری با گیاه دارند ، استفاده کنید. برای قلمه زدن از چاقویی تیز استفاده کنید و چاقوی اره ای بکار نبرید. وقتی چند برش از یک کاکتوس بر می دارید به این نکته که کاکتوس ها سر و ته رشد نمی کنند توجه کنید. قبل از قرار دادن کاکتوس در خاک برای جلوگیری از بین رفتن کاکتوس و پوسیدگی آن چند روزی آن را در سایه برای خشک شدن قسمت بریده شده قرار دهید و یا مقداری مواد قارچ کش به قسمت های بریده شده بزنید .

 

نگهداری و تکثیر کاکتوس

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x