درخت پسته چند ساله بار میدهد ؟

درخت پسته چند ساله بار میدهد ؟

یکی از سؤالات رایج و اساسی که همواره در ذهن کشاورزان و علاقه‌مندان به پسته مطرح است، این است که درخت پسته چند ساله بار میدهد؟ این سؤال به نظر ساده می‌رسد، اما پاسخ به آن از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا می‌تواند تأثیر مستقیمی بر برنامه‌ریزی‌های کشاورزی، انتخاب گونه مناسب و حتی برنامه‌های تجاری و بازاریابی داشته باشد. به دلیل جنبه‌های تغذیه‌ای، اقتصادی و حتی محیط زیستی، فهم دقیق میزان باردهی درخت پسته یک ضرورت است. در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان، قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم، با تمرکز بر عوامل مختلفی که می‌توانند تأثیر مستقیم یا غیرمستقیمی بر میزان باردهی یک درخت پسته داشته باشند.

درخت پسته چند ساله بار میدهد ؟

برای پاسخ به این سؤال نمی‌توان یک زمان مشخص و دقیق را تعیین نمود. در واقع زمان باردهی درخت پسته به عوامل مختلفی ازجمله، نوع رقم، شرایط آب‌وهوایی، نوع رسیدگی و مدیریت آبیاری و خرید کود و … بستگی دارد. به‌طورمعمول درخت پسته از 5 سالگی به بار می‌نشیند و عمر مفید باردهی درخت پسته 50 سال می باشد.

پسته جزو محصولات ارزشمند صادراتی در ایران به‌حساب می‌آید. در بسیاری از کشورهای دیگر مانند سوریه، چین، ترکیه و یونان کاشت می‌شود. به‌طوری‌که یکی از رقیب‌های اصلی ایران در کشت پسته، کشور آمریکا محسوب می‌شود.

درخت پسته دارای ارقام زیادی بوده که تعداد آن‌ها به حدود 70 گونه می‌رسد؛ اما در بین این 70 گونه فقط تعداد محدودی از آن‌ها مانند فندقی، کله قوچی، فندقی، اکبری و احمد آقایی وجود دارند که به دلیل صرفه اقتصادی به‌صورت تجاری کاشت می‌شوند.

قیمت پسته
قیمت پسته

هر درخت پسته چند کیلو بار میدهد ؟

همان‌طور که گفته شد میزان باردهی درخت پسته به عوامل مختلفی مانند شرایط محیطی، ساختمان خاک و عوامل بیماری‌زا بستگی دارد؛ بنابراین نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که درخت پسته چقدر بار میدهد. در صورت وجود شرایط متوسط می‌توان گفت از هر هکتار باغ پسته چیزی حدود1500 تا 2500 کیلوگرم پسته خشک برداشت می‌شود.

یا به‌عبارت‌دیگر از هر درخت پسته می‌توان به‌طور متوسط حدود 100 الی 200 کیلو پسته به دست آورد. زمان برداشت پسته بسته به رقم پسته از اوایل شهریورماه آغاز می‌شود و بهترین زمان در طول روز برای برداشت پسته ساعات اولیه روز است.

آیا درخت پسته بدون پیوند بار میدهد ؟

اگر بپرسید که نهال پسته چند ساله بار میدهد، اولین پاسخ این است که نهال بدون پیوند زدن میزان باردهی قابل‌توجهی نخواهد داشت و میوه های تولید شده از این درختان ریز و بی کیفیت هستند. پیوند نزدن درخت پسته یکی از عوامل اصلی عدم باردهی درخت پسته است. نوع پیوند زنی است که به درخت شما هویت میدهد.

چرا پسته را پیوند می‌زنند؟ با انجام عمل پیوند زنی بر روی درختان پسته خود مشخص می‌کنید که درخت موردنظر به درخت ماده تبدیل شود یا درخت نر و یا اینکه نوع پسته‌ای را که برداشت می‌کنید از چه نوع پسته باشد.

درخت پسته چند ساله بار میدهد
باردهی درخت پسته

ارقام مختلف پسته چقدر بار می‌دهند؟

درخت اکبری یکی از ارقام ممتاز و پرطرفدار در بین سایر ارقام پسته محسوب می‌شود. این نوع درخت از قدرت رشدی و تراکم خوبی برخوردار است به طوری که به فاصله کاشت بیشتری نیز نیاز دارد.

میزان باردهی در درخت پسته اکبری بعد از گذشت 5 سال افزایش یافته و در صورت رعایت تمامی اصول پرورشی و مراقبتی چیزی حدود 7 تن در سال محصول میدهد؛ بنابراین، می‌توان گفت درخت پسته اکبری یکی از بهترین نوع در ارقام مختلف پسته به شمار می‌آید.

درخت پسته احمد آقایی نیز یکی از ارقام پر طرفدار در بین پسته کاران است. این رقم متوسط گل، دارای رشد مناسب و طعم عالی میباشد.

شرایط آب و هوایی مناسب برای باردهی درخت پسته

درواقع درخت پسته آب‌وهوای گرم و خشک با رطوبت پایین را دوست دارد. در هوای مرطوب باردهی درخت پسته مناسب نیست اما رشد خواهد کرد.

شرایط مناسب آب‌وهوایی برای کاشت نهال پسته، اقلیم گرم و خشک در تابستان (گرمای سوزان نباشد) و زمستان سرد و معتدل است. درواقع بهترین اقلیم برای کاشت پسته یک اقلیم کویری ( تابستان های گرم و خشک و طولانی و زمستان های سرد) دارای دما و گرمای نه‌چندان زیاد است. درخت پسته چقدر اب میخواد تا اینکه بار بدهد؟

شاخصواحدمناسبقابل تحملنامناسب
عرض جغرافیاییدرجه۲۷-۳۷
ارتفاع از سطح دریامتر۹۰۰-۱۸۰۰۲۰۰-۲۲۰۰بیشتر از ۲۲۰۰ و کمتر از ۲۰۰
نیاز سرماییساعت۱۰۰۰ ساعت بین ۷ تا ۰ درجه سانتی‌گراد۷۰۰ ساعتکمتر از ۶۰۰ ساعت
دمای محیط در فصل رشددرجه سانتیگراد۲۵-۳۵۲۰-۴۲کمتر از ۲۰ بیشتر از ۴۲
دمای محیط در فصل گرده افشانیدرجه سانتی‌گراد۱۶-۲۲۱۰-۳۰کمتر از ۱۰ بیشتر از ۳۰
رطوبت محیط در فصل رشددرصد۲۵-۳۵۳۶-۶۰بیش از ۶۰
رطوبت محیط در زمان گرده افشانیدرصد۳۵-۵۰۲۵-۵۱بیش از ۷۰

عمر درخت پسته چند سال است؟

عمر در نظر گرفت شده برای درخت پسته 100 سال است. درصورتی‌که دیده‌شده بعضی از درختان تا 300 سال نیز عمر می‌کند. از زمانی که درخت پسته را می‌کارید حدود 10 الی 12 سال زمان لازم دارد که به باردهی اقتصادی بنشیند.

درنتیجه پیشنهاد می‌شود برای باردهی درخت پسته به‌واسطه دارا بودن از سیستم ریشه‌ای عمیق به فاصله آن‌ها در باغات پسته توجه کنید. استاندارد فاصله کاشت بین ردیف‌ها 6 الی 7 متر و در بین درختان 3 الی 4 متر در نظر گرفته‌شده است.   

برای باردهی درخت پسته چه باید کرد؟ 

درواقع اگر ما بخواهیم از نهال‌هایی که کاشته‌ایم محصولی بگیریم و یا بخواهیم این نهال‌های پسته هر چه سریع‌تر به بار بنشیند، باید به نکات زیر توجه کنیم. 

این لیستی از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای افزایش میزان باردهی درخت پسته است. تمام موارد این لیست را بررسی کنید و در باغات پسته خود به کار بگیرید.

برای باردهی درخت پسته چه باید کرد؟
برای باردهی درخت پسته چه باید کرد؟

چقدر زمان لازم است تا درخت پسته بار بدهد؟

برای پاسخ به سؤال زمان لازم برای باردهی درخت پسته باید مراحل رشد درختان پسته را بررسی کنیم:

بذر و جوانه زدن

سفر درخت پسته با یک بذر شروع می‌شود. زمانی که بذر در خاکی با زهکشی مناسب کاشته شد، فرآیند جوانه‌زنی را آغاز می‌کند که معمولاً چند هفته طول می‌کشد. در این مدت، مرطوب نگه‌داشتن خاک اما نه بیش‌ازحد اشباع ضروری است.

مرحله نهال

پس از جوانه‌زنی، بذر به یک نهال پسته تبدیل می‌شود. این مرحله با رشد سریع عمودی و توسعه سیستم ریشه درخت مشخص می‌شود. نهال‌ها برای رشد مناسب به نور خورشید، آب و مواد مغذی کافی نیاز دارند. برای اطلاع از قیمت نهال پسته می توانید به سایت پسته رفسنجان سر بزنید.

مرحله درخت جوان

هنگامی‌که نهال به حدود 1-2 سالگی می‌رسد، تبدیل به درخت جوان می‌شود. این مرحله جایی است که ساختار درخت پیچیده‌تر می‌شود و یک تاج پوشش وسیع‌تر و سیستم ریشه‌ای مستقرتر ایجاد می‌کند. بااین‌حال، این درخت هنوز به سن کافی برای تولید پسته نرسیده است.

مرحله درخت بالغ

انتقال به درخت بالغ معمولاً زمانی رخ میدهد که درخت حدود 5-7 سال سن داشته باشد. در این مرحله است که باردهی درخت پسته آغاز می شود. اگرچه عملکرد اولیه معمولاً کمتر از درختان کاملاً بالغ است.

مرحله اوج بهره‌وری

درختان پسته بین 10 تا 15 سالگی به اوج بهره‌وری خود می‌رسند. در این مرحله بیشترین میزان پسته را تولید می‌کنند و برای حفظ سلامت و عملکرد خود نیاز به مدیریت دقیق دارند.

مرحله پیری

پس از حدود 20 سال، بسته به تنوع و مراقبت خاص، درختان پسته وارد مرحله پیری می‌شوند. درحالی‌که آن‌ها به تولید پسته ادامه می‌دهند، با افزایش سن درخت، باردهی درخت پسته به‌تدریج کاهش می‌یابد.

مهم است که به خاطر داشته باشید که این زمان‌بندی‌ها می‌تواند بر اساس چندین عامل متفاوت باشد، ازجمله تنوع خاص درخت پسته، کیفیت مراقبت انجام‌شده و آب‌وهوای محلی و شرایط خاک.

سخن پایانی

درنهایت لازم است به این نکته توجه داشته باشید که باردهی درخت پسته هرسال به یک اندازه نیست. درواقع می‌توان گفت هر یک سال در میان انتظار برداشت محصول اقتصادی از باغات پسته خود داشته باشید. چرا یک سال در میان؟ درختان پسته دارای چرخه باروری طبیعی دوساله هستند، به این معنی که آن‌ها معمولاً یک سال محصول سنگینی دارند (که سال “بارده یا 0N” نامیده می‌شود)، به دنبال آن محصول سبک یا بدون محصول سال بعد (یک سال “نابارده یا OFF”) است.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

79 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پسته
پسته
3 سال قبل

ولی اینکه گفتی برای برداشت پسته یکم صبور باشیمو خوب اومدیم چیزی نیست فقط 8 یا 9 سال

مهندس مهدی یادگاری
پاسخ به  پسته
3 سال قبل

درود دوست عزیز
متوجه سوالتون نشدم.
منظورتون اینکه بعد از گذشت این زمان درخت محصول ده نباشد ؟؟؟

بهرامی
بهرامی
پاسخ به  مهندس مهدی یادگاری
2 سال قبل

باسلام وخداقوت
منطقه ما در استان فارس منطقه کوهمره سرخی واقع هست که درختان بنه زیاد با ثمر عالی وجود دارد، آیا این منطقه با نظر به درختان بنه میتوان باغ پسته احداث کرد؟

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  بهرامی
2 سال قبل

سلام وقت بخیر باید منطقه برسی بشه ولی فکر نمی کنم مشکلی باشه.

علی اکبرامیری
علی اکبرامیری
3 سال قبل

سلام وخداقوت
میخاستم بدونم در شرایط نرمال ورسیدگی عالی چند درخت باشه مقرون به صرفه میباشد واقتصادی میباشد
وهردرخت در چند سالگی به اوج باردهی خودش میرسه
و چند کیلو پسته تر میدهد

احسان امام دوست
احسان امام دوست
3 سال قبل

درود بر شما. پرسشم این است که برای یک باغ هفت ساله پسته تا چه مقدار از کود مرغی پلت می توان استفاده کرد؟

محسن جمشیدی
پاسخ به  احسان امام دوست
3 سال قبل

درود

در سالهایی که محصول دارید تا 4 تن هم قابل مصرف هست
در سالهایی که محصول ندارید تا 2 تن
البته شرایط درخت باید دقیق مورد ارزیابی قرار بگیره

محمد امیری
محمد امیری
3 سال قبل

با سلام خدمت شما. میخواستم بدونم نهال های یو سی بی سایز بزرگ چند ساله به ثمر میشینه و اینکه نیاز به پیوند داره یا نه

محسن جمشیدی
پاسخ به  محمد امیری
3 سال قبل

سلام سال سوم ثمر خواهید داشت البته حتما باید پیوند بشود

محمد
محمد
3 سال قبل

سلام.نهال پسته یوسی بی آمریکایی باچه نوع پسته ای باید پیوند بخوره.؟واینکه نهالیهایی که فروش میشه همشون همون سال بذر شدن؟یعنی اینکه نهال یوسی بی دوساله هم هستش که همون سال که خریداری میشه درزمین که مستقر شد پیوند بخوره؟

مهندس پریسا سالاری
پاسخ به  محمد
3 سال قبل

درود
نهال هیبریدی قابل پیوند به تمامی ارقام پسته ایران می باشد و مشکلی در خصوص پیوند ندارد مثلا :
((این نهال پیوند مخصوص به خودشو نیاز دارد))
با توجه به ارزنده بودن نهال و سرمایه گذاری شما مشتری گرامی بر روی نهال هیبریدی بهتر است از رقم هایی مثل احمد آقایی و اکبری برای این نهال استفاده بشه چون بازار پسندی بسیار خوبی به همراه سود آوری بالا دارد .

مثطفی
مثطفی
پاسخ به  مهندس پریسا سالاری
2 سال قبل

سلا چگونه درخت نر پیته را از ماده تشخیث بدبم

محسن جمشیدی
پاسخ به  مثطفی
2 سال قبل

سلام
زمان گلدهی کاملا مشخص است
به صورت ظاهری درختهای نر جثه بزرگتری دارند

سیامک
سیامک
3 سال قبل

سلام من درخت پسته دارم حدود 50 تا که 5 سالشونه پیوند نزدم خواستم بدونم اگه پیوند نزنم درخت پسته رو در چند سالگی به ثمر میرسد پایه درخت اکبری است قصد ندارم پیوند بزنم چون در کرمانشاه هستم و پیوند زن پسته مطمئن نمیشناسم

مهندس پریسا سالاری
پاسخ به  سیامک
3 سال قبل

سلام، وقتتون بخیر
نهال پسته بدون پیوند در اکثر مواقع به صورت خود رو نر می‌شود و ثمری جز گل نر نخواهد داشت.
در بعضی از مواقع نهال خود ماده می شود، که محصول با کیفیت و خوبی نخواهد داشت (بازار پسندی ندارد) ولی با پیوند درخت بعد از 2 الی 3 سال بعد از کاشت محصول دهی درخت تضمینی و محصولی با کیفیت خواهید داشت با توجه به نوع واریته ای که برای پیوند مشخص می‌کنید.

محمد
3 سال قبل

سلام من یک پسته بالای ۱۰ سال در حیات داریم و متاسفانه محصول نداده خواهشا راهنمایی کنید

مهندس پریسا سالاری
پاسخ به  محمد
3 سال قبل

سلام، وقتتون بخیر
تک درخت پسته هیچ وقت محصول نمی دهد! درخت پسته برای باردهی، باید حداقل 2 تا باشد: یکی نر و یکی ماده .

مهدی جوانمردی
مهدی جوانمردی
3 سال قبل

سلام یه باغ دارم اطراف ارسنجون بنظرتون خوبه برای پسته کاشتن

مهندس پریسا سالاری
پاسخ به  مهدی جوانمردی
3 سال قبل

سلام، وقتتون بخیر
برای پاسخ به سوال شما نیاز است تا یک سری اطلاعات در مورد منطقه کاشت ارائه دهید، به همین دلیل بهتر است با کارشناس ما در این حوزه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.
09916924189 مهندس علوی – تیم پشتیبانی 03434243000

حسن شاهملکی
حسن شاهملکی
3 سال قبل

با درود
من کرمانشاه هستم و دوتا نهال پسته توی حیاط کاشته ام . تقریبا سه ساله . ولی در مورد پیوند هیچ اطلاعی ندارم . از کجا باید. اون شاخه پیوند را تهیه کنم . آیا باید حتما از یه درخت پسته شاخه ای را بهش پیوند بزنم یا از درخت میوه ای دیگر هم میشه پیوند ؟

مهندس پریسا سالاری
پاسخ به  حسن شاهملکی
2 سال قبل

درود
*پیوندک پسته را می توانید از باغات پسته ای که محصول ده هستند تهیه کنید.
*نحوه پیوند زدن نهال پسته را نیز می‌توانید از باغداری که پیوندک تهیه می‌کنید آموزش ببینید.

حسن شاهملکی
حسن شاهملکی
3 سال قبل

اوایل دهه شصت توی منطقه اجدادی ما ( سنقر) یه باغی بود که مال خان اون منطقه بود و خان بعد از انقلاب فوت کرد و باغ را کرایه به مردم میدادن . خوب بخاطر دارم که میرفتیم توی باغ پسته میچیدیم . الان 43 سالمه ولی دیگه از اون پسته و مثل اون پسته ندیدم . حتی یکی بسته نداشت و همگی پسته خندان عالی و درشت . نمیدانم ولی قدیمیها میگفتن نهال پسته و سیب و گردو اون باغ از اسراییل آمده

مهندس پریسا سالاری
پاسخ به  حسن شاهملکی
2 سال قبل

درود،
اگر منظور شما این است که آیا نهال کاشته شده در سقز، در باغ اجدادی شما نهالی متفاوت بوده است، و کیفیت بالایی داشته است، لازم است به نکات زیر هم توجه داشته باشید:
پسته ها بومی ایران هم در سال های گذشته به دلیل آب و هوای مناسب و بالا بودن سطح آب های زیر زمینی که میزان آبیاری بالا بوده محصول زیادی داشتند؛ ولی در حال حاضر به دلیل کمبود آب و فقیر شدن خاک های کشاورزی از میزان محصول دهی درختان کاشته شده و کیفیت سال های قبل را ندارند
با تغذیه اصولی و کنترل شده می توان از این مشکل اجتناب کرد.
پایه درختی که شما در مورد ان صحبت کردید باید بررسی بشود .
نهال پسته هیبرید امریکا موجود می باشد،که در حال حاضر در مجموعه ما از طریق کشت بافت در حال تولید این نهال هست .
این نهال ها سرعت رشد بالایی نسبت به نهال های بذری (بومی ) دارند .

Behzad
Behzad
2 سال قبل

سلام خانوم سالاری در ورامین میشه پسته کاشت این استا گرام دارین شما ممنون

مهندس پریسا سالاری
پاسخ به  Behzad
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
*بله می توانید در ورامین هم پسته بکارید؛ اما بهتر است قبل از کاشت نهال، شرایط بررسی شود.
*با کمک آنالیز آب و خاک خیلی بهتر می‌توانید برای احداث باغ و اصلاح آن اقدام کنید .

https://instagram.com/pesterafsanjan.official?igshid=5v44040mehpg

طاهری
2 سال قبل

چجوری باید یک پیوند زن ماهر پیدا کنیم تا نهال هامون رو پیوند بزنه ؟

مهندس پریسا سالاری
پاسخ به  طاهری
2 سال قبل

سلام، وقتتون بخیر
می توانید با کارشناس مربوطه تماس حاصل نمایید.
09916924189 مهندس علوی – تیم پشتیبانی 03434243000

کریم
کریم
2 سال قبل

سلام یک باغ زرد الو داریم که بین هر دو ردیف زردالو یک ردیف پسته وجود دارم . پسته ها پسته می دهد ولی پوک است . می خواهم بدانم ایا می توانم با رسیدگی به درختان پسته پسته ها را به ثمر برسانم . اصولا ایا می توان درخت پسته و زرد الو را در کنار هم داشت . با توجه به این که زرد الو اب زیاد نیاز دارد و دوره آبیاری آن ۴ روزه است.

مهندس پریسا سالاری
پاسخ به  کریم
2 سال قبل

درود
نهال های پسته پیوند خورده به چه رقمی هست ؟؟؟
آبا پایه نر داخل زمین به تعداد کافی دارید ؟؟؟؟
در کنار هم خیر بهتراست جدا از هم باشند. به دلیل بحث آبیاری و آفت و دیگر مشکلات.

حامد امیری
حامد امیری
2 سال قبل

سلام و وقت بخیر خدمت دوستان عزیز
بنده سر رشته ایی در مسیله باغ‌داری ندارم.
قصد خرید یک زمین یک هکتاری که تقریباً ۶۰۰ درخت پسته ۲۰ ساله داره و در شهر کاشان هست رو دارم.متاسفانه زمین مورد نظر یک سال هست که رسیدگی بهش نشده و کود دهی مناسب و ابدهی مناسب نداشته و نسبت به باغ مجاور که درخت های یکسانی دارن بارِ کمتری داره.
سوال بنده این که درخت پسته میتونه به خاطر رسیدگی کم دیگه احیا نشه؟
این زمین و زمین مجاورش و زمینهای دیگه اطرافش همه بیست و چهار ساعت اب در ماه دارن اب هم شور نیست(هشت ساعت در ده روز اب دارن که قطر لوله هم ۴ هستش)منظورم اینه که شرایط یکسان دارن،نژاد پسته هم اکبری هست،ممکنه این زمین به خاطر درخت هاش قیمتش پایین باشه؟البته رو درختها بار هست ولی یک چهارم باغهای دیگه و از وضعیت زمین مشخصه که رسیدگی نشده.
ممنون میشم راهنمایی کنید?
و اگر لطف کنید و با بنده تماس بگیرید زحمتتون رو جبران میکنم?
۰۹۱۲۸۱۸۰۶۱۳ امیری

مهندس پریسا سالاری
پاسخ به  حامد امیری
2 سال قبل

درود
برای زمین که شما فرمودین بهتره باغ رویت بشه تا دقیق برای بحث تغذیه و اصلاح درخت ها برنامه ریزی شود .بدون بررسی درخت می توان نظر قطعی داد که چکار باید کرد!
اکبری نیاز به رسیدگی بهتری نسبت به احمدآقایی دارد و از همه مهمتر باید توجه کرد که اکبری پیوند زده شده رقم اصلاح شده ای باشد (اکبری خوش ذات )

اسدالله
اسدالله
2 سال قبل

سلام خدمت شما،
من میخام در ولایت بلخ، افغانستان درخت پسته بگارم ولی اینجا کمی آبش شور است
کدام مشکل خو ندارد ؟
تشکر

مهندس پریسا سالاری
پاسخ به  اسدالله
2 سال قبل

درود
برای آب شور بهتره نهال بذری بادامی زرند استفاده کنید .با کاشت بذر پسته بادامی زرند نیز میتوانید باغ احداث کنید .
برای خرید بذر پسته میتوانید با شماره 09916924189 مهندس علوی تماس بگیرید.

محمدرضا عباسی
محمدرضا عباسی
2 سال قبل

سلام من ساکن عجب‌شیر از آذربایجان شرقی هستم نهال هیبرید ی آمریکایی راازکجا می تونیم تهیه کنیم

محسن جمشیدی
پاسخ به  محمدرضا عباسی
2 سال قبل

سلام به شکل آنلاین میتوانید خرید کنید اما در کل کاشت پسته در آن منطقه توصیه نمی شود مگر برای باغ ویلا به شکل تفریحی نه برداشت اقتصادی

جبرییل
جبرییل
2 سال قبل

سلام آیا میتوان یه شاخه درخت پسته رو بدون پیوند رها کرده وبه عنوان نهال نر برای گرده افشانی استفاده کرد ممنون

جبرییل
جبرییل
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
ببخشید میتوان یک شاخه درخت پسته پیوند شده رو بدون پیوند رها کرده به عنوان شاخه نر ازش استفاده کرد،لطفا راهنمایی کنید ممنون

محمد
محمد
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
ببخشید من دو درخت پسته (پیوندی ) خریدم
دوتاشون یکم رشد کردن و حدود ۲ ماه و نیمه رشدشون متوقف شده
یکیشون رو عوض هم کردم باز همین شد
الان نمیدونم چکار کنم
پسته هارو تو گلدان کاشتم
خاکشم از گلفروشی گرفتم که مخصوص باشه
من شمال غرب زندگی میکنم
میشه راهنماییم کنید چیکار کنم

یه بار بهشون ریشه افزا دادم لازمه دوباره بهشون ریشه افزا بدم؟
لازمه کود خاصی بهشون بدم؟

محسن جمشیدی
پاسخ به  محمد
2 سال قبل

سلام در این خصوص باید برای تیم کارشناسی عکس و مشکلات را ارسال کنید اگر داخل گلدان هست که کلا رشد بیشتری نخواهد کرد

مهدی
مهدی
2 سال قبل

درود بر هموطنان آیا میشه از درخت هیربدی آمریکای برای پیوند استفاده کرد؟مثلا ما یه نهال کاشتیم که پایه هیبریدی نیست و از هیبریدی برای پیوند استفاده کرد؟

محسن جمشیدی
پاسخ به  مهدی
2 سال قبل

سلام بله میتوانید اما درخت محصولی نمی دهد!

علیرضا قیصری
علیرضا قیصری
2 سال قبل

سلام زمین گچی برای کاشت پسته هیبریدی خوبه یا نه

محسن جمشیدی
پاسخ به  علیرضا قیصری
2 سال قبل

با سلام
بستگی به آنالیز خاک دارد در کل زمینی که کلسیم بیش از حد داشته باشد برای کاشت پسته مناسب نیست

اميرلك
اميرلك
2 سال قبل

سلام
حدود٢٠ تادرخت پسه توی باغچه دارم
امسال بار خوبی داره ولی هنوز پسه ها مغز نگرفته وخیلی از برگها
هم داره میریزه خواستم علتش رو بفرمایید
البته پارسال هردرخت بارخبلی کمی داد وزودهم ریخت
ولی امسال بارش خوبه ولی ریزش برگ ها نگرانم کرده
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

محسن جمشیدی
پاسخ به  اميرلك
2 سال قبل

با سلام
باید از نزدیک بررسی شود احتمالا آبیاری شما زیاد هست…

مهران
مهران
2 سال قبل

سلام خسته نباشید .ما در استان فارس در منطقه جهرم هستیم .تقریبا میخوام 400عددبکارم.آیا اب و هوا اینجا مناسب درخت پسته هست.و اینکه آیا نهال آمریکایی بهتر است یا بومی .منظورم درآمدش هست .ممنون

محسن جمشیدی
پاسخ به  مهران
2 سال قبل

با سلام
طبق تجربه جهرم برای پسته کاری مناسب نیست

داود
داود
2 سال قبل

سلام وقت به خیر، من یه باغ دارم که از آب چاه برای آبیاری استفاده میشه و آب چاه هم شور است ،این باغ برای کاشت پسته مناسب است؟؟

محسن جمشیدی
پاسخ به  داود
2 سال قبل

سلام

اطلاعات کاملتری باید ارائه کنید محل باغ وضعیت آب و هوای منطقه به طور کلی پسته شوری را تحمل می کند شور دوست نیست پس میزان شوری آب شما هم مهم هست..

علیرضا قیصری
علیرضا قیصری
2 سال قبل

سلام اگر فاصله بین ستونها دو نیم متر باشه اشکال داره

علی انصاری
علی انصاری
پاسخ به  علیرضا قیصری
1 سال قبل

سلام
دو هکتار زمین قابل کشت دارم و میخوام پسته هیبریدی بکارم ،
سوال من از مهندس این هست که آیا در منطقه بویین زهرا ( قزوین) میشود این نوع پسته را کاشت و اگر که میشود با چه نوع پسته پیوند کنیم از نظر کیفی و کمی و اقتصادی مقرون به صرفه هست
ممنون ???

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  علی انصاری
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
باید وضعیت آب و خاک شما برسی بشه
جهت مشاوره با کارشناس ما تماس بگیرید: 09916924189

صادق
صادق
2 سال قبل

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
من قصد کاشت نهال پسته در شهر فسا (استان فارس) رو دارم. میخواستم لطف کنید و راهنماییم کنید که آیا آب و هوای شهر ما برای کاشت پسته مناسب هست یا نه؟ و اینکه هر درخت پسته در هر سال بطور متوسط چند کیلو ثمر می دهد؟ و در هر ماه چند بار آبیاری لازم هست؟

محسن جمشیدی
پاسخ به  صادق
2 سال قبل

با سلام
با توجه به اقلیم خاص منطقه شما به نظر می رسد زیاد برای پسته مناسب نیست درخت پسته بعد از بالغ شدن باید میانگین حداقل 2 کیلو پسته خشک بدهد که با احتساب کاشت حدود 700 درخت در هکتار می شود حدودا 1400 کیلو پسته خشک..

محمدعلي
محمدعلي
پاسخ به  محسن جمشیدی
2 سال قبل

باسلام،جناب مهندس،دوهکتارزمین باآب شوربا ecحدودا30هزار،واقع درشرق اصفهان منطقه نسبتا کوزری،گرموخشک،ولی زمستان سردی ندارد،سوال اول اینکه بااین شرایط آبوهوایی چه نوع پسته ای میشه کاشت؟،دوم که دردوهکتار چندتاپسته میشه کاشت؟وسوم بعدازبالغ شدن هرددرخت چقدربارمیدهد،باتشکر

محسن جمشیدی
پاسخ به  محمدعلي
1 سال قبل

با سلام
در این ای سی که شما فرمودید هیچ نوع پسته ای نمی توان کاشت!

حسین
حسین
2 سال قبل

سلام و خسته نباشید
جایی هست به صورت حضوری و تخصصی آموزش پرورش درخت پسته انجام بشه؟

علیرضا
علیرضا
2 سال قبل

سلام درخت پسته را چه موقع سر برداری باید کرد یک سال کاشته و این اولین خواب زمستانی اش است قدش کمتر از 90سانت رشد کرده لطفاً راهنمایی کنید

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  علیرضا
2 سال قبل

سلام تا قبل از پیوند نیاز به سربرداری نیست.

سلام بهترین نوع پیوند برای درخت پسته کدوم پیونده؟
سلام بهترین نوع پیوند برای درخت پسته کدوم پیونده؟
پاسخ به  مهندس مرتضی زینلی
11 ماه قبل

سلام بهترین نوع برای پیوند درخت پسته کدوم پیونده؟

مهندس مرتضی زینلی

هم پیوند لوله ای و هم شکمی برای درختان پسته مناسب است
نوع پیوند بسته به شرایط درخت تعیین می شود.

علیرضا مکسبی
علیرضا مکسبی
2 سال قبل

با عرض سلام تعدادی درخت پسته داریم یک سال کاشته این اولین خواب زمستانه اش است رشد کمتر از 90سانت است چه موقع باید سر برداری کرد آیا حرص نیاز دارد،.

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  علیرضا مکسبی
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
خیر تا قبل از پیوند زنی نیاز به هرس و سربرداری ندارد.

امیر فلاح
امیر فلاح
2 سال قبل

سلام وقت خوش
من پارسال باغ پسته احداث کرده ام که با احتساب نهال یکساله که خریده ام سن درختان دو سال میشود
درختان رشد خوبی دارند و بعضی از کارشناسان میگویند بهلر آینده میتوان پیوند زد وتعداد بیشتری میگویند بهتر است در سن سه یاچهار سالگی پیوند بزنیم چون پیوند در سن کمتر ریسکش بیشتر و باردهی کمتر است
ممنون میشم نظر شما را هم بدانم
سوال بعد اینکه بادهی چند سال بعد از پیوند اتفاق می افتد؟
متشکرم

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  امیر فلاح
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
اگر قطر نهال ها حداقل3 سانتی متر است میتوانید پیوند بزنید، در غیر اینصورت باید صبر کنید. سه تا چهار سال بعد از پیوند باردهی آغاز می شود.

محمدعلي
محمدعلي
2 سال قبل

سلام جناب مهندس دوهکتار زمین باآب شور با ecآب تقریبا 30هزار شوری ،ولی زمینش شور نیست واقع شده درشهرورزنه درشرق اصفهان دارای آبوهوای نسبتا گرموخشک مایل به کویری،لطفا نوع نهال پسته واینکه آیااین مقدارزمین توجیه اقتصادی داره یاخیر،کلا چندتانهال میشه کاشت داخل دوهکتار،سپاسگذارم

بهنام
بهنام
1 سال قبل

سلام . این که درخت های باغ پسته یکسال در میان بار میدهند ، عادیست ؟ یعنی یکسال باردهی ، سال بعد استراحت .
ایا این قضیه عادیست یا مقدار رسیدگی ما کم می باشد.
باغ پسته 30 ساله

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  بهنام
1 سال قبل

سلام وقت بخیر بله مسئله سال آوری در پسته وجود دارد که با تغذیه اصولی، هرس و … قابل کنترل می باشد.

محمد
محمد
1 سال قبل

اشتباه منو نکن
من هشت سال موندم اما بار نداد
مجبور شدم پیوند بزنم
وقت میذاری و هزینه میکنی الکی

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

برای باردهی اقتصادی و داشتن باغی یکدست، عملیات پیوندزنی حتما باید انجام شود.

رضا
1 سال قبل

درود بر شما
من در پلدختر (جنوب لرستان) زندگی می کنم. ارتفاع از سطح دریا 670 متر و دارای زمستان سرد و معتدل و تابستان گرم هست.
1- آیا این شهر برای کاشت پسته مناسبه؟
2- آیا نهال پیوند خورده و آماده برای کاشت وجود داره یا حتما باید اول پایه کاشته بشه و بعدا پیوند بخوره؟
3- اگه حتما اول باید پایه کاشته بشه، کدام گونه برای پایه و کدام برای پیوند مناسبه؟
4- خاکی که بخش عمده اون ماسه باشه برای کاشت پسته مفیده یا مضره؟
سپاس از حوصله و پاسخگویی شما

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  رضا
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
در مرحله اول ببینید کسی در منطقه شما پسته کاری انجام داده
نهال اول کشت بشه و بعد از سازگاری پیوند بزنید.
پایه بادامی زرند پایه مناسب و خوبیه
خاک لومی برای پسته مناسب تره
خاک سبک باید اصلاح بشه
حتما آزمایش خاک بگیرید.

رضا
پاسخ به  مهندس مرتضی زینلی
1 سال قبل

درود بر شما.
و سپاس از پاسخگویی تون.
دو سوال دیگه داشتم:
1- عملکرد در هکتار (باردهی) پسته های معروفی مانند اکبری، احمدآقایی یا کله قوچی چقدره؟
2- بطور متوسط در هر 1000(هزار) متر مربع زمین، چند اصله درخت پسته میشه کاشت؟
3- آیا مابین درختهای پسته میشه زراعت های فصلی (گندم، جو، صیفی جات….) انجام داد؟
…..عه شد سه تا سوال!! ببخشید:)

سعید
سعید
11 ماه قبل

سلام من از هرات هستم همسایه ما نهال پسته کاشته ولی در وقت گلدهی گاها می‌ریزد علت این چیست ممنون

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  سعید
11 ماه قبل

سلام سعید جان
مطمئن شوید که درخت پیوند زده شده و درخت نر نباشد بعد میتوان دلایل آن را برسی کرد.

علی
علی
11 ماه قبل

بنده یک درخت پسته ۸ ساله دارم .میخواستم بپرسم میشه برای درخت ۸ ساله پیوند زد .در ضمن ارتفاع درخت حدود ۴ متره

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  علی
11 ماه قبل

سلام
با توجه به شرایط درخت، بهتر هست که شما در چند مرحله اقدام برای سر برداری و انجام پیوند کنید.
تاج درخت را به چهار قسمت تقسیم کنید و هر سال بازوهای یک ناحیه را در اسفند ماه (در زمان خواب درخت) سربرداری کنید و در زمان مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه پیوند بزنید.

مهدی
مهدی
10 ماه قبل

فروشی دارین برای ما بفرستین

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  مهدی
10 ماه قبل

سلام
جهت خرید نهال پسته می تونید با شماره های زیر تماس بگیرید
09916924189
03434243000

79
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x