کود سولوپتاس چیست؟

کود سولوپتاس چیست؟

افزایش محصول با کود سولوپتاس (سولفات پتاسیم)

کود سولوپتاس (سولفات پتاسیم) یک کود حاوی پتاسیم با فرمول شیمیایی K۲SO۴ است. با استفاده از این کود، گیاهان شما توانایی جذب بهتر آب و مواد مغذی را پیدا می‌کنند. استفاده از کود سولو پتاس همچنین می‌تواند عملکرد محصولات را بهبود بخشد و مقاومت گیاهان در برابر تنش‌های محیطی را افزایش دهد. استفاده از این کود در تغذیه گیاهان باغی و مزرعه‌ای توصیه می‌شود.

سولوپتاس از مهم‌ترین عناصر غذایی گیاه می‌باشد. فعالیت بیش از 50 آنزیم به پتاسیم وابسته بوده و یا به‌وسیله آن تحریک می‌شوند. این عنصر در متابولیسم هیدروکربن‌ها و ساخت پروتئین‌ها، فتوسنتز، تنظیم فشار اسمزی و تقسیم سلولی و رشد سلول‌ها مؤثر است. به دلیل اهمیت ویژه عنصر پتاسیم، سعی داریم در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان کود سولوپتاس (کود سولفات پتاسیم) را  معرفی کرده و به فواید آن بپردازیم.

سولوپتاس چیست و تفاوت آن با سولفات پتاسیم

کود سولفات پتاسیم و کود سولوپتاس ازنظر فرمولی یکسان هستند. فرمول ملکولی هر دو K۲SO۴ است، تفاوت اصلی این دو در میزان حلالیت آن‌ها می‌باشد.

کودهای سولوپتاس با تکنولوژی بالاتری تولید می‌شوند و درواقع سولفات پتاسیم در طی یک یا دو مرحله تبدیل به سولوپتاس خواهند شد که فقط حلالیت بالاتر و ناخالصی کمتری دارد. در حالت عادی سولفات پتاسیم دارای حلالیت زیر 50 گرم در لیتر است اما سولوپتاس میزان حلالیتی بالای 80 گرم در لیتر دارد.

در تولید باکیفیت بالا میزان حلالیت تا 150 گرم در لیتر ارتقا می‌یابد که در این حالت این محصول برای محلول پاشی هم بسیار مناسب خواهد بود و همین‌طور برای استفاده در کشت هیدروپونیک.

بنابراین بهتر است در زمانی  که درخت به پتاسیم زیادی نیاز دارد، از سولوپتاس استفاده کنیم. در مقابل می‌توان از سولفات پتاسیم که قیمت مناسب‌تری دارد در اواخر زمستان بهره ببریم تا نیاز پتاسیم گیاه را به شکل تدریجی برطرف نماید.

شاخص‌های یک کود سولوپتاس مرغوب چیست؟

  • میزان حلالیت بالا
  • درصد کلر پایین
  • عدم وجود ناخالصی

مزایای استفاده از سولوپتاس

  • افزایش انبارداری محصولات
  • دارای عنصر پراهمیت گوگرد
  • بهبود کیفیت رنگ و طعم میوه‌ها
  • حلالیت بالا در آب و جذب سریع توسط گیاهان
  • قابل‌مصرف در خاک‌های اسیدی و قلیایی
  • افزایش حلالیت و جذب عناصر دیگر مانند فسفر، آهن و ریزمغذی‌ها
  • ضریب شوری پایین و بهترین کود پتاسیمی برای مناطق در معرض شوری
  • کاهش آبشویی کاتیون‌ها در خاک‌های سبک
  • کاهش نیترات در موقع تشکیل میوه و تأمین نیاز به‌موقع محصول
  • بالا بردن ارزش غذایی محصولات با تأثیر بر تولید انواع ویتامین‌ها، نشاسته‌ها و قندها
  • ارزان‌ترین روش برای مقاوم‌سازی درختان و گیاهان در برابر سرمازدگی

مزایای کود سولوپتاس

نحوه مصرف کود سولوپتاس

این کود، قابلیت انحلال بسیار بالایی دارد. برای همین امکان محلول‌پاشی آن روی شاخ و برگ گیاهان را به‌خوبی فراهم می‌کند. به‌علاوه اندازه بسیار ریز ذرات، مانع از ایجاد رسوب در سم‌پاش و سیستم‌های آبیاری شده و استفاده از آن را فارغ از هرگونه مشکل می‌کند.

سولوپتاس را علاوه بر مصرف برگی، از طریق آب آبیاری و کاربرد در خاک نیز می‌توان مصرف کرد. همچنین سولوپتاس را می‌توان به‌عنوان منشأ تأمین پتاسیم و گوگرد در کشت های هیدروپونیک به کار برد.

با شرایط موجود به‌خصوص ازنظر شاخص شوری، در بسیاری از کودهای پتاسیمی، سولوپتاس ها را می‌توان بهترین کودهای پتاسیمی برای مصرف در باغات پسته به شمار آورد.

کود آبیاری سولوپتاس

دفعات یا فاصله زمانی بین کود آبیاری با سولوپتاس بسته به نوع خاک متغیر خواهد بود. مثلاً کود آبیاری در خاک‌های شنی (بافت سبک) در مقایسه با خاک‌های رسی (بافت سنگین) که ظرفیت بالائی در تثبیت پتاسیم دارند باید با دفعات بیشتر و هر بار با مقادیر کمتر انجام شود.

محلول پاشی سولوپتاس

محلول‌پاشی با سولوپتاس جهت رفع و یا پیشگیری از کمبود پتاسیم، تحت شرایط زیر بسیار مؤثر می‌باشد:

  • در موقع برداشت سریع پتاسیم به‌وسیله گیاه (مثلاً در موقع تشکیل مغز و یا رشد میوه)
  • در شرایط شور یا مواقعی که در زمین مورد نظر میزان رطوبت کم باشد
  • محلول‌پاشی سولوپتاس جهت انتقال کربوهیدرات ها و سایر عناصر میکرو، در ساقه و برگ گیاه موثر می باشد.
  • محلول‌پاشی به‌منظور تأمین پتاسیم اضافی در مواردی که کود پتاسیم به خاک اضافه‌شده است.

نحوه آماده‌سازی محلول سولوپتاس

برای استفاده از سولوپتاس به همراه کود آبیاری مقدار موردنظر در ۳۰۰ تا ۵۰۰ لیتر آب حل گردد. مقدار سولوپتاس را به‌تدریج به آب اضافه کنید و در صورت محلول‌پاشی ابتدا تانکر آب را تا دوسوم حجم پر کنید و سپس یک‌سوم باقیمانده با آب رقیق گردد. آب را دائماً به هم بزنید تا کود کاملاً حل شود.

زمان مصرف کود سولوپتاس

همانطور که گفته شد این کود، یک نوع کود حاوی پتاسیم است که برای تقویت رشد و توسعه گیاهان و افزایش عملکرد آن‌ها استفاده می‌شود. زمان مناسب استفاده از کود سولوپتاس در گیاهان مختلف بر اساس دوره رشد و تشکیل میوه متفاوت می باشد.

بنابراین، مناسب‌ترین زمان مصرف این کود در بعضی گیاهان، در زمان کاشت و در مرحله ابتدایی رشد گیاهان، در ابتدای فصل بهار همزمان با آغاز رشد و در بعضی گیاهان و درختان میوه، هم‌زمان با رشد میوه و توسعه مغز می باشد.

درصورتی‌که می‌خواهید تأثیر این کود بر درختان میوه را افزایش دهید، پس از زمان به گل رفتن و در حین رشد آن‌ها نیز می‌توانید از این کود استفاده کنید.

استفاده از کود سولفات پتاسیم، علاوه بر تأمین نیاز گیاه به پتاسیم، می‌تواند باعث تحریک گلدهی و افزایش چندین برابری میزان برداشت محصول نیز شود.

بهترین زمان استفاده از کودهای پتاسه به‌ویژه کود سولوپتاس برای پسته، هنگام پر شدن دانه‌ها یا اصطلاحاً تشکیل مغز، در اواخر خردادماه و ماه‌های تیر و مرداد است.

زمان مصرف کود سولوپتاس

کود سولوپتاس برای پسته

سولوپتاس یک کود پتاسیمی صد درصد قابل‌حل در آب است که برای درختان پسته بسیار مفید است. کمبود پتاسیم در برگ‌ها می‌تواند بازدهی درختان پسته را تحت تأثیر قرار دهد.

علائم کمبود پتاسیم شامل سوختگی حاشیه برگ‌ها می‌شود اما این علائم نمی‌توانند به‌تنهایی تشخیص دقیق را بدهند. برای تشخیص کمبودها، آزمایشات برگ و خاک ضروری هستند.

این کود بهترین گزینه برای تأمین پتاسیم در هر نوع روش آبیاری است. کمبود پتاسیم تأثیرات منفی بر خصوصیات کمی و کیفی در درختان پسته دارد. استفاده از سولوپتاس به‌صورت ریختن سطحی یا به همراه آب آبیاری و محلول‌پاشی بسیار مفید است.

افزایش پتاسیم در خاک توسط سولوپتاس، ریشه‌ها را قادر می‌سازد به‌طور مؤثر از آن استفاده کنند. استفاده مناسب از سولوپتاس بهبود قابل‌توجهی در بازدهی و کیفیت محصول پسته دارد.

مطالعات خوبی در مورد تأثیرات بسیار مثبت کودهای سولوپتاس در درختان پسته انجام‌شده است. ازجمله افزایش خصوصیات مثبت کیفی (خندانی، وزن و…) و کاهش خصوصیات منفی (پوکی، دهن بست و…).

این مسئله به‌خصوص در بازه پر شدن مغز در درختان پسته اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. در دوره پر شدن مغز در اواسط تابستان هیچ کودی شگفت‌آورتر از سولوپتاس ها برای درخت پسته نیست.

مقدار مصرف سولوپتاس ها به ازای هر درخت می‌تواند متغیر باشد و نمی‌توان رقم دقیقی برای آن مشخص کرد. این احتمال وجود دارد که برای یک درخت پربار در دوره پر شدن مغز در تابستان  به مقدار 150 الی 200 گرم سولوپتاس را توصیه کرد.

کود سولوپتاس برای مرکبات

این کود یکی از انواع کودهای پتاسه است که برای بهبود رشد و ثمر دهی مرکبات استفاده می‌شود. این کود از مزایای زیادی برخوردار است که می‌تواند رونق زیادی به باغات مرکبات بدهد.

این کود با ساختار خاص خود، رشد ریشه‌های گیاهان را تسریع می‌کند و سبب افزایش ثمر دهی می‌شود.

با افزایش عملکرد گیاهان، مقدار و کیفیت محصولات مرکبات را افزایش می‌دهد.

با افزایش مقاومت گیاه، ریسک ابتلا به بیماری‌ها و آفات را در مرکبات کاهش می‌دهد و درنتیجه بازدهی درختان مرکبات افزایش می‌یابد.

سولوپتاس، عناصر موردنیاز برای رشد و ثمر دهی مرکبات را فراهم می‌کند. این عناصر شامل فسفر، کلسیم و منیزیم هستند که هر یک نقش مهمی در رشد و توسعه گیاهان دارند.

یکی دیگر از ویژگی‌های برتر سولوپتاس، عدم حضور کلر در آن است. برخی گیاهان به کلر حساس هستند و استفاده از کودهای حاوی کلر می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند؛ اما سولوپتاس بدون کلر است و ازاین‌رو برای گیاهان حساس به کلر، گزینه‌ای ایده آل است.

علاوه بر این، استفاده از سولوپتاس می‌تواند به کاهش تنش رطوبتی خاک کمک کند. این یعنی گیاهان بتوانند در شرایط کم‌آبی بیشتر بمانند و درنتیجه برداشت ثمر بیشتری داشته باشند.

اثرات کود سولوپتاس بر روی درختان مرکبات

مهم‌ترین اثراتی که با استفاده از این کود بر روی میوه مرکبات خواهید دید عبارت‌اند از:

  • بهبود کیفیت میوه و گل
  • تشکیل پروتئین در میوه
  • بزرگ شدن سایز میوه
  • کاهش بیماری‌های درختان

میزان مصرف کود سولوپتاس در مرکبات

بهترین زمان مصرف این کود بر روی درختان مرکبات در زمان رسیدن میوه می‌باشد. میزان مصرف آن در کود آبیاری 15 تا 25 کیلوگرم در هکتار و در محلول‌پاشی 2 تا 3 کیلوگرم در 1000 لیتر آب می‌باشد.

کود سولوپتاس برای مرکبات

کود سولوپتاس برای برنج

استفاده از کود پتاس برای برنج، بهبود مقاومت گیاهان در برابر بیماری‌های کریپتوگمی و خنثی کردن اثرات نیتروژن اضافی را فراهم می‌کند. همچنین، این کود باعث افزایش رشد و وزن دانه‌ها می‌شود و عملکرد صنعتی را بهبود می‌بخشد.

از طرف دیگر، مقاومت گیاهان برنج در برابر شرایط نامطلوب مانند سرمازدگی و شوری با استفاده از این کود بهبود می‌یابد و پاسخ به فسفر نیز افزایش می‌یابد.

زمان مصرف کود سولوپتاس برای برنج

قبل از نشاکاری همراه با کودهای پایه و چند روز بعد از تشکیل اولین خوشه، بهترین زمان مصرف این کود برای برنج است. برای موارد زودرس 30 روز بعد از نشاکاری و برای موارد دیررس 50 تا 60 روز بعد از نشا مصرف شود. میزان مصرف سولوپتاس برای برنج 10 تا 15 کیلو گرم در هکتار به همرا آبیاری می باشد.

کود سولوپتاس برای خیار

بهبود رنگ، طعم، افزایش وزن، افزایش عمر انبارداری و سایر اثرات مثبت بر روی محصولات، همگی به تأثیرات مهمی که پتاسیم دارد، برمی‌گردند.

پتاسیم به‌عنوان یکی از اجزای حیاتی در عناصر ماکرو، جزو عناصر فعال‌تری است و عدم وجود آن می‌تواند مشکلات زیادی را برای خیار به همراه داشته باشد.

برای باردهی خیار، انواع مختلفی از کودهای پتاسیم با غلظت بالا در بازار موجود است، ازجمله کودهای NPK پتاسیم بالا، کودهای مایع حاوی پتاسیم بالا و همچنین سولوپتاس و غیره.

بهترین زمان برای استفاده از کودهای حاوی پتاسیم به‌عنوان کود برای باردهی خیار، از زمان تشکیل میوه و در طی فصل رشد و بار دهی می باشد. استفاده از کود پتاسیم به‌عنوان بهترین کود برای باردهی خیار، به‌صورت آبیاری و محلول‌پاشی توصیه می‌شود.

کود سولوپتاس برای چغندر

چغندرقند به‌عنوان یک گیاه زراعی مهم، ارزش غذایی بالایی دارد. برای بهره‌برداری از چغندرقند با سطح قند بیشتر، نیاز است در طول فرآیند رشد به تغذیه و کود دهی این گیاه توجه ویژه‌ای شود. کشاورزان باید به این نکته حساس باشند که در زمان تشکیل غده‌ها، استفاده از کود پتاسیم بالا مانند سولوپتاس از یاد نبرند.

این کود در این زمان باعث افزایش ذخیره قند در غده‌ها می‌شود و نتیجهٔ آن می‌تواند بار غده‌ها و وزن نهایی بیشتری باشد. بهترین روش استفاده از این کود برای چغندرقند، استفاده آبیاری می‌باشد.

کود سولوپتاس برای زعفران

این کود، به‌عنوان یک کود مناسب برای گیاه زعفران، برای تقویت و رشد بهتر آن و تأمین پتاسیم ضروری است. این کود با حل شدن کامل در آب و جذب سریع توسط گیاه، با استقبال فراوانی از سوی کشاورزان مواجه شده است.

ازآنجاکه این کود در آب به‌طور کامل حل می‌شود، به‌راحتی از طریق محلول پاشی بر روی شاخه‌ها و برگ‌های گیاه قابل‌استفاده است. سولوپتاس تأمین‌کننده مواد معدنی و آلی موردنیاز گیاه زعفران است و با کاهش pH خاک، شرایط جذب بهتر عنصر پتاسیم را نیز بهبود می‌بخشد.

به‌علاوه، استفاده از این کود منجر به افزایش حجم ریشه، حفاظت گیاه در برابر تغییرات دما و افزایش باروری می‌شود. همچنین، مصرف این کود منجر به افزایش تولید نشاسته، ویتامین‌ها و قندها در گیاه زعفران می‌شود که بهبود کیفیت زعفران تولیدی را نتیجه می‌دهد.

در هنگام خرید این کود برای زعفران، توصیه می‌شود کودی را انتخاب کنید که دارای حلالیت بالایی در آب باشد و میزان کلر آن کمتر از 0.5 باشد تا باعث جلوگیری از افزایش شوری خاک با استفاده از این کود شود.

کود سولوپتاس برای زعفران

کود سولوپتاس برای گوجه

این کود به‌عنوان یکی از بهترین منابع تأمین پتاسیم برای محصولات کشاورزی، ازجمله گوجه‌فرنگی، شناخته‌شده است.

این کود قادر است گوگرد موردنیاز گیاهان را به‌صورت آنیون سولفات فراهم کند و با رسیدن به مرحله رشد گوجه‌فرنگی و سایر گیاهان، جذب عناصر ریزمغذی دیگر را تقویت کند. به‌علاوه، حضور آنیون سولفات باعث کاهش قلیا بودن خاک شده و شرایط رشد گوجه‌فرنگی را بهبود می‌بخشد.

کود سولوپتاس برای هندوانه

این کود، به‌عنوان یک کود مناسب برای هندوانه، توانایی افزایش محصول و به دست آوردن هندوانه‌های بزرگ و شیرین را داراست. این کود با جذب توسط گیاه، به استحکام دیواره‌های سلولی کمک می‌کند و با بهبود فرآیندهای تقسیم سلولی و افزایش سوخت‌وساز گیاه، کیفیت محصول را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، استفاده از این کود  باعث افزایش زمان ماندگاری هندوانه می‌شود. همچنین، حضور عنصر گوگرد در این کود، مقاومت گیاهان در برابر بیماری‌ها و تنش‌های محیطی را افزایش می‌دهد که برای هندوانه بسیار مفید است.

با استفاده از این کود، بهره‌وری و تولید محصول هندوانه بهبود می‌یابد و کشاورزان قادر خواهند بود به هندوانه‌هایی باکیفیت عالی دست یابند.

کود سولوپتاس برای ذرت

کود سولفات پتاسیم که شامل پتاسیم و گوگرد است، تأثیرات مثبتی بر رشد و عملکرد ذرت دارد. این کود می‌تواند تحمل گیاه به تنش‌های محیطی را افزایش داده، کیفیت محصول را بهبود بخشیده و مقدار قند در دانه‌ها را افزایش دهد.

همچنین، رشد ریشه و ساقه گیاه را تقویت کرده و مقاومت آن را در برابر شرایط سخت محیطی افزایش می‌دهد. استفاده منظم و با رعایت دستورالعمل‌های توصیه‌شده، بهبود محصول و افزایش عملکرد ذرت را فراهم می‌کند.

کود سولوپتاس برای انگور

استفاده از کود سولفات پتاسیم به‌عنوان راهکار اصلی برای رفع علائم نامبرده در درختان انگور توصیه می‌شود. این علائم شامل کاهش رشد شاخه، زردرنگ شدن برگ ها و علائم سوختگی در تابستان می‌شود.

مصرف این کود، بهبود رشد درختان، تولید میوه‌های باکیفیت و افزایش باردهی را تسهیل می‌کند. برای بهره‌برداری از محصولات انگور با اندازه درشت و ظاهری زیبا، ضروری است که کود سولفات پتاسیم در برنامه کود دهی درختان انگور به‌صورت منظم و به میزان مناسب استفاده شود.

کود سولوپتاس برای گندم

در فرآیند رشد طولی ساقه گندم و جو، خوشه جدید درون ساقه در حال تشکیل است. برای افزایش عملکرد نهایی گندم و جو، استفاده از سولفات پتاسیم یا سولوپتاس در این مراحل رشدی بسیار مفید است. پتاسیم نقش مهمی در تغذیه و رشد گیاهان ایفا می‌کند و در صورت تأمین کافی آن، بهبود محصول نهایی را تسهیل می‌کند.

در مورد گندم و جو، پتاسیم عملکردهای متعددی دارد؛ ازجمله انتقال مواد فتوسنتزی و عناصر مغذی از برگ‌ها به سمت خوشه‌ها، کمک به ساخت پروتئین‌ها برای پر شدن دانه‌ها و بهبود انتقال آب به دانه‌ها و جلوگیری از چروکیدگی آن‌ها. با استفاده مناسب از سولفات پتاسیم در این مراحل رشدی، می‌توان بهبود قابل‌توجهی در عملکرد نهایی گندم و جو داشت.

کود سولوپتاس برای گندم

 کود سولوپتاس برای پیاز

این کود با تأمین مواد معدنی ضروری، به‌صورت قابل‌توجهی به رشد و عملکرد گیاه پیاز کمک می‌کند. این نوع کود، با داشتن پتاسیم غنی، توانایی حفظ استحکام گیاه پیاز در برابر تغییرات دمایی محیط را داراست و همچنین عملکرد فتوسنتزی گیاه را بهبود می‌بخشد.

همچنین، در صورت کمبود پتاسیم در گیاه پیاز، رشد آن کندتر می‌شود و مقاومت آن در برابر آفات و بیماری نیز کاهش می‌یابد. با استفاده مناسب از سولوپتاس در کود دهی پیاز، کشاورزان قادر خواهند بود تا عملکرد بالا و کیفیت بهتری از گیاه پیاز خود را به دست آورند.

استفاده از سولوپتاس باعث افزایش رشد رویشی و تعداد برگ‌های پیاز می‌شود. برای دستیابی به پیاز‌های درشت و باکیفیت، می‌توان از سولوپتاس به‌عنوان محلول پاشی استفاده نمود.

نکاتی که در مورد سولوپتاس ها باید موردتوجه قرار گیرد

  • توصیه می‌گردد سولوپتاس قبل از سایر کودها (بخصوص کودهای حاوی منیزیم) در آب حل شود.
  • بعلاوه محلول این کود را می‌توان با اکثر سموم حشره‌کش و قارچ‌کش به‌منظور محلول‌پاشی مخلوط نمود (قبل از مصرف در سطح وسیع، حتما تست اختلاط‌پذیری توصیه می‌گردد.)
  • سولوپتاس را با میزان توصیه‌شده می‌توان با اکثر کودها به‌جز ترکیبات کلسیم‌دار مخلوط کرد زیرا موجب تشکیل رسوب سولفات کلسیم می‌شود.
  • میزان مصرف سولوپتاس بسته به نوع کشت و سن درختان متفاوت است.
  • حداکثر غلظت محلول از صد گرم در لیتر نباید بیشتر باشد.

قیمت کود سولوپتاس

برای اطلاع از قیمت کود سولوپتاس می‌توانید به سایت‌های فروشگاهی سر بزنید. به‌عنوان‌مثال سایت پسته رفسنجان یک از معتبرترین سایت‌ها درزمینهٔ فروش کودها و ادوات در سطح کشور است که این کود را به کشاورزان ارائه می‌دهد.

متأسفانه در سالیان اخیر به دلیل رونق مصرف سولوپتاس ها، کودهای بی‌کیفیت و تقلبی نیز زیاد در بازار مصرف کشاورزی ایران وجود وارد شدند و باید در هنگام خریدن سولوپتاس باکیفیت دقت زیادی کرد. سولوپتاس به‌خصوص از کشورهای اروپایی مانند بلژیک، فرانسه، هلند و آلمان وارد می‌شوند و به‌طور قطع می‌توان گفت که ازنظر کیفیت در کل دنیا جزو برترین برندها هستند.

برای خرید سولوپتاس (سولفات پتاسیم) با ما تماس بگیرید.

واحد فروش: 09916924189 – 09916924189

پشتیبانی: 03434243000

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سردارنجم الدینی
سردارنجم الدینی
2 سال قبل

سلام ممنون ازسایت خوبتون وراهنمایی شمااستفاده میکنیم

فرشید سیروس
9 ماه قبل

درود یک باغ پسته در قلعه نو ورامین داریم یک فروشگاه به میگفت برای هر درخت یک تا یک کیلو نیم لازمه ولی پولش را نداشتم من یک بسته ۲۵ کیلویی خریدم دو ملیون ۸۰۰ هزار تومان آیا گرون فروشی کرده است

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  فرشید سیروس
9 ماه قبل

سلام
میزان مصرف سولوپتاس به وضعیت درختان از لحاظ سن درخت، سال بارده، بافت خاک، نوع آبیاری متفاوت می باشد.
همچنین میزان پتاسیم در برگ و در خاک.
بستگی به کیفیت محصول قیمت ها متفاوت هست.

3
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x