کود مناسب درخت گردو

کود مناسب درخت گردو

درخت گردو با چندین نام رایج ازجمله گردوی ایرانی، گردوی معمولی، گردوی انگلیسی و … شناخته می‌شود. دامنه طبیعی این گیاه از کوه‌های کارپات از طریق خاورمیانه و تا هیمالیا است. درختان گردو سریع رشد می‌کنند و سایبان‌های گسترده‌ای به عرض 18 متر و ارتفاع 30 متر را توسعه می‌دهند. درخت گردو یک گونه نورپسند است و برای رشد خوب نیاز به آفتاب کامل، مواد مغذی ضروری، آبیاری و … دارد. در این مقاله به موضوع کود مناسب درخت گردو پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

شناخت بیشتر درختان گردو

شکوفه‌دهی در اوایل بهار فروردین‌ماه (بسته به رقم) انجام می‌شوند در ارقام دیر‌گل که بعد از برطرف شدن خطر سرمای بهاره گل‌ها باز می‌شود این این مسئله یک مزیت است. و ریزش برگ در آبان تا آذرماه اتفاق می‌افتد.

برگ‌های مرکب بزرگ به‌ویژه هنگام له شدن بوی لیموی آهکی می‌دهند. گل‌ها قبل یا تقریباً هم‌زمان با برگ‌ها باز می‌شوند و شما می‌توانید گل‌های نر و ماده را روی گیاه پیدا کنید (به‌طور یکنواخت).

گل‌های نر روی شاخه یکساله قرار گرفته و بصورت شاتون بوده و گلهای ماده بصورت دوتایی بوده و آنها را می توانید روی نوک شاخه‌ها ببینید.

گل های نر در روی شاخه های فصل قبلی بر روی شاخه جانبی قرار دارند.گل های ماده بصورت انتهایی بر روی شاخه ها سال جاری قرار دارند بطور کلی گردو یکپایه می باشد.

گل‌های نر به شکل تسمه‌های باریک و گل‌های ماده کوچک‌تر هستند که اغلب در نوک شاخه‌ها دیده می‌شوند. گرده‌افشانی این درخت توسط باد انجام می‌شود.

گردوها تا دمای 23- درجه سانتی‌گراد مقاوم هستند، در حالی که برخی می‌توانند در دمای کمتر از 32- درجه سانتی‌گراد مقاومت کنند.

این گیاهان را نمی‌توان در حداقل عرض جغرافیایی و در دمای زیر 7 درجه سانتی‌گراد پرورش داد.

کود مناسب برای درخت گردو

قبل از کاشت نهال‌های گردو، باغات موردنظر را بر اساس اندازه زمین و نوع خاک، نمونه‌های خاک گرفته‌شده از اعماق مختلف و همچنین در عمق 1.5 متر باید تجزیه‌وتحلیل کنید.

دلیل این امر تعیین خصوصیات خاک بستر است. این امر باعث می‌شود تشخیص نوع کود برای رسیدن به بهترین عملکرد آسان‌تر شود.

در هنگام کاشت درخت گردو دقت کنید که کود به چاله کاشت یا به عبارتی چالکود اضافه نکنید.

این نوع تماس مستقیم با کود درخت گردو برای درختان جوان بسیار قوی است و می‌تواند باعث سوختن درخت و شاید باعث از بین رفتن درخت شود.

از آنجا که یک سال قبل از کاشت، خاک را آزمایش کرده و اصلاح کرده‌اید، در اولین سال رشد نیاز چندانی به کود دهی درخت گردو کود نیست.

کود مناسب درخت گردو
کود مناسب درخت گردو موجب درختان پربار و سالم می شود

کود برای رشد سریع درخت گردو

نهال گردو برای رشد مناسب تا زمان باردهی به کود مناسب نیاز دارد. در این زمان کود مناسب درخت گردو که رشد نهال را افزایش دهد باید حاوی نیتروژن باشد.

نیتروژن عنصری است که به رشد گیاهان کمک زیادی می‌کند؛ بنابراین بهترین کودها برای رشد سریع درخت گردو، کودهای حاوی نیتروژن هستند.

به این منظور می‌توان از کودهای شیمیایی ازته و همچنین کودهای حیوانی مناسب بهره برد.

بهترین کود حیوانی مناسب درخت گردو

کود حیوانی یک کود مناسب درخت گردو است که به رشد سریع آن‌ها کمک می‌کند. در بین این کودها، نوع مرغی یا کود کبوتر و همچنین کودهای گوسفندی عملکرد بهتری دارند.

عناصر غذایی موجود در این کودها ازجمله پتاسیم، نیتروژن، فسفر و منیزیم، فواید زیادی را برای درختان به همراه دارند. در سال‌های ابتدایی به مقدار کمتری از کودهای حیوانی برای نهال‌ها استفاده کنید.

با گذشت زمان و رشد درخت نیز این مقدار را افزایش دهید. به یاد داشت باشید که حتماً از کودهای حیوانی پوسیده‌شده برای درختان گردو خود کمک بگیرید.

بهترین کود حیوانی برای درخت گردو
کود حیوانی یکی از بهترین کودها برای رشد نهال گردو است

بهترین کود شیمیایی برای درخت گردو

برای برطرف نمودن کمبود مواد مغذی در خاک می‌توان از کودهای شیمیایی حاوی این عناصر استفاده نمود. انواع مختلفی از کودهای شیمیایی برای درختان گردو وجود دارند.

هرکدام از آن‌ها بسته به عناصر تشکیل‌دهنده خود، تأثیر متفاوتی بر عملکرد درختان دارند.

به‌عنوان‌مثال کودهای نیتروژنی یا ازته به رشد بهتر درختان کمک می‌کنند.

کودهای پتاسه مقاومت درختان را در برابر سرما، گرما، خشک‌سالی و … افزایش می‌دهند.

کودهای فسفر بالا نیز برای افزایش مقاومت ریشه‌ها، ساقه‌ها و برگ‌ها به کار می‌روند.

قبل از استفاده از کودهای شیمیایی لازم است کمبودهای خاک و درختان خود را شناسایی کنید تا بتوانید کود مناسب درخت گردو خود را انتخاب نمایید.

کود سه بیست برای درخت گردو

کود سه بیست یا کود کامل یکی از بهترین گزینه‌ها برای کود مناسب درخت گردو است. تعیین مقدار این کود درخت گردو، بر اساس اندازه تنه درخت در سطح زمین است.

برای درختان جوان با قطر زیر 50 سانتی‌متر، 0.5 کیلوگرم از هر کود نیتروژن، فسفر و پتاسیم (N,P,K) باید در زیر سایه انداز پخش شود. برای درختان با قطر بزرگ‌تر، از 0.5 تا 0.9 کیلوگرم کود استفاده کنید.

نیاز به کود را می‌توان با سرعت رشد درخت نیز ارزیابی کرد. درختانی که میوه تولید می‌کنند باید رشد نهایی 10 تا 20 سانتی‌متر سالانه را نشان دهند. درختان جوان‌تر که هنوز تولید محصول ندارند، باید این نرخ رشد را دو برابر کنند.

بهترین کود مایع برای درخت گردو

برای تأمین مواد مغذی موردنیاز درختان گردو می‌توان از کودهای مایع نیز بهره برد. این کودها را می‌توان به‌راحتی از طریق محلول‌پاشی، کودآبیاری یا تزریق به تنه مصرف نمود.

کودهای مایع به دلیل جذب سریعی که دارند یک کود مناسب درخت گردو هستند؛ مانند کودهای شیمایی دیگر از عناصر ماکرو و میکرو موردنیاز تشکیل شده‌اند.

به دلیل مواد مغذی که دارند به افزایش کیفیت و کمیت محصولات، درشت و پرمغز شدن گردو و حتی تا حدی سفید شدن مغز کمک می‌کنند. طبق نیاز درختان خود می‌توانید از انواع کودهای مایع برای درختان گردو خود استفاده نمایید.

شاید در رابطه با تاثیر چشمگیر کود مایع ماهی برای گردو چیزی نشنیده‌اید؛ در این رابطه خواندن مقاله کود مایع ماهی برای درخت گردو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کود مایع مناسب درخت گردو
کود مایع برای درخت گردو جذب سریعی دارد.

بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو

عوامل زیادی بر سفید شدن مغز گردو تأثیر دارند. ازجمله این عوامل می‌توان به نژاد نهال گردو، آفات و بیماری‌ها و کود درخت گردو اشاره کرد.

تغذیه مناسب درخت گردو که در این بحث گنجانده می‌شود توسط کود دهی انجام می‌گیرد. برخی از کودها به سفید شدن مغز گردو کمک می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال کود فسفات بی‌نظیرترین کودی است که می‌توان از آن کمک گرفت. علاوه بر آن کودهای اسید هیومیک، کود جلبک دریایی و کودهای آهن نیز گزینه‌های خوبی برای سفید شدن مغز گردو هستند.

گوگرد، یکی از بهترین کود برای درخت گردو

با توجه به نتایج تجزیه‌وتحلیل خاک، اگر مقدار pH خاک بالاتر از 8 باشد، لازم و ضروری است که قبل از حفر کردن چاله‌های کاشت نهال، مقدار pH خاک را به 7.5 یا کمی پایین‌تر (حدود 7) کاهش داد. این کار برای مفید بودن عناصر غذایی در خاک بسیار مهم است.

گوگرد پودری که به خاک وارد می‌شود، اگر با کود حیوانی پوسیده مخلوط گردد، اثر آن در زمان بهتر و کوتاه‌تری مشاهده خواهد شد.

در صورت امکان خاک گوگرددار باید به عمق 20 تا 30 سانتی‌متر مخلوط شود. درصورتی‌که انجام این کار امکان‌پذیر نباشد، باید مقداری کود گوگرد به چاله کشت نهال اضافه شود.

پس از کاربرد گوگرد، یون هیدروژن (H+) که به دلیل واکنش آنزیمی باکتری‌های گوگردی در خاک رخ می‌دهد، مقدار pH خاک را کاهش می‌دهد (یون هیدروژن توسط گیاه از خاک جذب نمی‌شود).

میزان گوگرد اولیه‌ای که باید به خاک وارد شود به ساختار خاک (سبک تا متوسط ​​تا سنگین) و عمق خاک بستگی دارد تا سطح pH کاهش می‌یابد.

برای درختان گردوی ریشه‌دار و کاهش مقدار pH خاک برای هر درخت می‌توان از 0.5 تا 1 کیلوگرم گوگرد بسته به میزان قلیایی بودن خاک استفاده کرد.

برای خاک‌های قابل نفوذ (لوم و لومی شنی)، به میزان 70 تا 80 کیلوگرم گوگرد در هکتار نیاز است.

همچنین برای خاک‌های قابل‌نفوذ متوسط​​، لازم است 90 تا 100 کیلوگرم گوگرد در هکتار استفاده شود.

کود گوگرد برای درخت گردو
گوگرد، یکی از بهترین کود برای درخت گردو

بهترین شرایط برای کاشت درخت گردو در باغ

پرورش درختان گردو شامل اقدامات مدیریتی خوبی است که فقط به افزودن کود مناسب درخت گردو محدود نمی‌شود.

برای مفید بودن کود، مواردی مانند انتخاب محل، آزمایش خاک، کنترل علف‌های هرز و کنترل حشرات و بیماری‌ها مهم است.

اگر حتی یکی از این مؤلفه‌ها نادیده گرفته شود، می‌توان از رشد درخت گردو و برنامه باروری آن کاسته شود.

مکان مناسب کشت درخت گردو

نوع خاک می‌تواند در انتخاب کود مناسب درخت گردو نقش مهمی داشته باشد. گردوخاک و مکان‌های کاملاً زهکشی شده در آفتاب کامل را ترجیح می‌دهد.

نکته دیگر این است که خاک چقدر نرم و سست باشد؛ نه‌تنها در سطح خاک بلکه در عمق.

ریشه‌های گردو به عمق می‌روند و به فضای گسترش نیاز دارند. اگر درخت گردو در خاک کاملاً فشرده یا سنگی کاشته شود، هیچ کودی نمی‌تواند به رشد آن کمک کند.

بهترین مکان برای درختان گردو مکان‌های آفتابی و نسبتاً سایه‌دار است. باید مراقب سرمازدگی درختان نیز بود.

خاک مناسب کشت درخت گردو

آزمایش خاک مهم‌ترین عامل اصلی برای دستیابی به رشد درختان گردو است، زیرا در انتخاب کود مناسب درخت گردو شما را راهنمایی می‌کند.

آزمایش خاک با جمع‌آوری چندین نمونه خاک از محل انجام می‌شود. آزمایش خاک می‌تواند ترکیبات غذایی خاک و هرگونه کمبود موجود در آن را نشان دهد.

بهتر است این کار را حداقل یک سال قبل از کاشت انجام دهید تا فرصت کافی برای افزودن کود و اصلاحات به خاک فراهم شود.

پس از کاشت، آزمایش خاک هنوز می‌تواند به شما در مورد نیازهای غذایی کمک کند. خاک ایده آل برای یک درخت گردو خاک لوم، حاصلخیز و زهکشی شده با pH بین 6 تا 7 است.

خاک مناسب درخت گردو
نوع خاک در انتخاب کود مناسب درخت گردو نقش دارد

PH ایده آل خاک جهت رشد درخت گردو

این آزمایش همچنین می‌تواند pH خاک را که برای درختان گردو باید بین 6.0 تا 7.2 باشد، نشان دهد (pH 4.5 تا 8.5 نیز قابل‌تحمل است).

کاربرد کود مناسب درخت گردو می‌تواند pH را کاهش دهد و بر فعالیت میکروبی در خاک تأثیر بگذارد. این امر بر تجزیه طبیعی نیتروژن و پتاسیم تأثیر می‌گذارد و درخت را از مواد مغذی لازم محروم می‌کند.

آبیاری درختان گردو در تابستان

درخت گردو به آبیاری زیادی نیاز ندارد، مگر اینکه میزان بارندگی زیر 600 میلی‌متر در سال باشد و توزیع آن در طول سال ناهموار باشد.

با توجه به آب‌وهوای منطقه موردنظر توصیه می‌شود به درختان جوان در ماه‌های تابستان هر دو هفته یک بار 20 لیتر آبیاری انجام شود.

هرگز از آب پاش یا شلنگ برای آبیاری استفاده نکنید و از پاشیدن آب بر روی برگ‌ها خودداری کنید، زیرا این امر باعث پیشرفت بیماری و آفات درخت گردو می‌شود.

سخن پایانی

برای انتخاب کود مناسب درخت گردو نیاز است تا به شناسایی کمبودها بپردازید. آزمایش خاک می‌تواند در این مورد به شما کمک کند.

همان‌طور که گفته شد تنها توجه به کود درخت گردو برای رشد مناسب و باردهی بالا کافی نیست. نیاز است تا به مکان و خاک مناسب، آبیاری صحیح، گرده‌افشانی اصولی و … نیز دقت شود.

امید است که کشاورزان بتوانند با آموزش دقیق کشاورزی و ایجاد شرایط مناسب برای درختان خود به افزایش کیفیت و کمیت محصولات نهایی برسند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

منابع:

www.permaculturenews.org

www.gardenguides.com

www.misbell.net

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Hadi
Hadi
2 سال قبل

سلام در مورد bud failure یا دوکی شدن درخت بادام و درمان آن چه توصیه هایی دارین؟ با تشکر

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x