کاشت درخت پسته (صفر تا صد کاشت تا برداشت پسته)

کاشت درخت پسته (صفر تا صد کاشت تا برداشت پسته)

7 مرحله مهم کشاورزی پسته

در اینجا می خواهیم شما را با کاشت درخت پسته و تمامی مراحل آن آشنا سازیم، که بتونید یک باغ پسته برای خودتان احداث کنید و مشغول به کشاورزی پسته شوید. همینطور که می دانید کشاورزی پسته شامل مراحلی چون کاشت، داشت و برداشت می باشد، که در اینجا ما برایتان این مراحل را کامل توضیح می دهیم.

مهمترین مراحلی که یک کشاورز برای احداث باغ و کشاورزی پسته باید به کار گیرد به شرح زیر می باشد:

1.چه زمینی مناسب احداث باغ پسته می باشد؟

در مرحله اول برای احداث باغ، کشاورز باید زمین مورد نظر را انتخاب کند. این که زمین چه نوع خاکی دارد، در چه موقعیت جغرافیایی قرار دارد، آب و هوای مناسب برای کاشت پسته وجود دارد و از همه مهم تر منابع آب برای کشاورزی، از جمله مهمترین عواملی هستند که یک کشاورز باید در انتخاب زمین خود، مد نظر بگیرد.

باتوجه به این که درخت پسته تا حدودی مقاوم به کم آبی و گرما می باشد و مقاومتی در برابر سرما ندارد، پس نمی توان آن را در مناطق سرد کوهستانی کاشت و پرورش داد، اما گونه ای از پسته به نام بنه (گونه وحشی پسته) وجود دارد که در مناطق کوهستانی پرورش داده می شود.

مناطق مهم برای کاشت و پرورش درخت پسته، مناطق نیمه گرمسیری (با رطوبت پایین) می باشد، مانند استان های کرمان، یزد، بخش هایی از خراسان جنوبی و استان سمنان. اما امروزه با شرایط آب و هوایی مساعد، می توان نهال پسته را در اکثر مناطق کشور کاشت.

1.چه زمینی مناسب احداث باغ پسته می باشد؟

2.کاشت نهال پسته برای احداث باغ

زیباترین مرحله برای  احداث باغ پسته، کاشت نهال می باشد زیرا نهال مانند انسان، یک موجود زنده می باشد و رشد و پرورش این نهال برای کشاورز لذت بخش می باشد. در این قسمت ما شما را با انواع نهال پسته برای کاشت و احداث باغ آشنا می کنیم:

  1. نهال پسته بذری.
  2. نهال پسته هیبریدی (ucb1).

احداث باغ پسته با کاشت نهال پسته بذری

نهال پسته بذری همین طور که از اسمش پیداست توسط بذر پسته به وجود آمده است. این نهال در کشور سطح زیر کشت بسیار زیادی دارد، از قدیم رواج بوده و هنوز هم تولید می شود. کاشت نهال پسته بذری برای شکل گیری کرت ها و احداث باغ به این صورت می باشد:

نهال ها در طول به فاصله 3 متری و در عرض به فاصله 6 متری کاشته شوند.

برای خرید نهال پسته بذری کلیک کنید!!

احداث باغ پسته با نهال پسته هیبریدی (ucb1)

پایه پسته ucb1 جزء نهال های هیبریدی می باشد، این نهال از طریق کشت بافت تولید می شود، رشد این نهال بسیار سریع می باشد و می توان آن را یک سال پس از کاشت پیوند زد. جهت احداث باغ، نهال پسته هیبریدی مانند نهال پسته بذری فاصله کاشت یکسانی دارد.

برای خرید نهال پسته هیبریدی (ucb1) کلیک کنید!!

احداث باغ پسته با نهال پسته هیبریدی (ucb1)

مهمترین تفاوت های نهال پسته بذری با نهال پسته هیبریدی!

از مهمترین تفاوت های اصلی نهال پسته بذری با نهال پسته هیبریدی به شرح زیر می باشد:

  • نهال پسته بذری توسط بذر پسته تولید می شود، اما نهال پسته هیبردی توسط کشت بافت تولید می شود.
  • مقاومت نهال پسته هیبریدی در مقابل آفات و بیماری ها، نسبت به نهال پسته بذری بالاتر می باشد.
  • محصول نهال پسته هیبریدی نسبت به نهال پسته بذری بیشتر می باشد.
  • نهال پسته هیبریدی 1 سال پس از کاشت می توان آن را پیوند زد، اما نهال پسته بذری 3 سال بعد از کاشت.

نکته مهم جهت اصلاح بافت خاک برای کاشت نهال: برای اصلاح خاک ردیف هایی که نهال در آن کاشته می شود، می توانیم با بیل مکانیک بافت محکم و سفت را از بین برد، به شرط این که 40cm خاک روی سطح، هرگز با خاک زیر مخلوط نشود چون غنی از مواد معدنی می باشد.

برای کاشت انواع نهال پسته می توانید از کودهای حیوانی استفاده کنید. برای هر نهال حدودا 2 کیلوگرم کود حیوانی پوسیده لازم می باشد. پیشنهاد کارشناسان ما به شما کشاورزان برای کاشت نهال استفاده از کود آلی آب نگهدار است. کود آلی آب نگهدار تشکیل شده از کود گاوی، کود مرغی و 9 مواد نگهدارنده آب که برای خشکی، شوری، کم آبی، سبزینگی درختان و پوکی دانه بسیار مفید می باشد. مقدار مصرف کود آب نگهدار برای کاشت نهال 2 کیلوگرم است.

3.تکثیر نهال های پسته به چه روش های انجام می شود؟ 

تکثیر نهال های پسته از طریق عملیات پیوند انجام می شود. اگر عملیات پیوند برای نهال ها انجام نشود در این صورت درخت پسته ما تبدیل به درخت نر یا درخت ماده می شود، که اگر تبدیل به درخت ماده شود محصولی بی کیفیت خواهد داشت. کلا سه نمونه پیوند داریم: پیوند اسکنه ای، پیوند لوله ای، پیوند شکمی.

رایج ترین پیوند برای تکثیر نهال های بذری پسته پیوند لوله ای می باشد، زیرا روش این پیوند آسان و درصد جوش خوردن آن بالا می باشد، و اما رایج ترین پیوند برای نهال های پسته هیبریدی پیوند شکمی است.

4.چگونه نهال پسته را به یک درخت بالغ تبدیل کنیم؟

خب مهمترین عمل برای پرورش نهال و تبدیل آن به یک درخت بالغ عملیات پیوند زنی است، که مشخص می کند درخت شما نر باشد و یا ماده، بعد از این عملیات تغذیه، آبیاری، هرس و فرم دهی و محلول پاشی برگی می باشد، تا درخت شما به خوبی پرورش بیابد. درخت پسته بین 8 تا 10 سالگی تبدیل به درخت بالغ می شود و کمی محصول می دهد و بین 12 تا 15 سالگی بار اقتصادی می دهد.

4.چگونه نهال پسته را به یک درخت بالغ تبدیل کنیم؟

شیوه آبیاری نهال و درختان پسته

آبیاری انواع درخت پسته به شرح زیر می باشد:

  1. درختان 1 تا 3 سال: دوره آبیاری بین 7 تا 10 روز.
  2. درختان 3 تا 6 سال: دوره آبیاری بین 12 تا 20 روز.
  3. درختان از 6 سال به بالا: دوره آبیاری 30 روزه.

آبیاری غرقابی درختان پسته 4 تا 6 سال، 4 هزار متر مکعب در هر هکتار می باشد و مقدار آب مورد نیاز درختان پسته در هر سال توسط آبیاری غرقابی 9000 متر مکعب در هکتار، و برای آبیاری قطره ای 5000 متر مکعب در هکتار می باشد.

 مهمترین روش های تغذیه درختان پسته

کودهای حیوانی:

تغذیه درختان پسته یک امر مهم و ضروری می باشد، زیرا گیاه یک موجود زنده و احتیاج به تغذیه و آبیاری دارد. بهترین کود برای درختان پسته کود حیوانی (مرغی و گاوی)، که دارای عناصر پرمصرف مانند پتاسیم، ازت و فسفر، و دارای عناصر کم مصرف ریز مغذی ها مانند مس، آهن روی و منگنز می باشد. می توانید کود حیوانی را برای درختان پسته هر سه سال یکبار مصرف کنید.

کودهای شیمیایی:

تقریبا اکثر کودهای شیمیایی برای تغذیه درختان پسته استفاده می شود مانند سولفات آلومینیوم، سلوپتاس، اوره فسفات، نیترات کلسیم و غیره. روش معمول مصرف کودهای شیمیایی به صورت سرک است، اما بهترین روش مصرف آن، به همراه مصرف کودهای حیوانی به صورت چالکود و یا محلول پاشی برگی می باشد.

برای خرید انواع کود به فروشگاه ما مراجعه کنید!!

 مهمترین روش های تغذیه درختان پسته

5.مهمترین ویژگی های هرس درختان پسته

از مهمترین عملیات پرورش درختان پسته عملیات هرس می باشد که مهمترین فواید این عملیات به شرح زیر می باشد:

  1. شکل و فرم دهی درختان پسته.
  2. حذف شاخه های خشکیده درخت.
  3. حذف شاخه های اضافه که باعث افزایش کیفیت محصول می شود.
  4. از رشد رویشی زیاد درخت جلوگیری می کند و باعث رشد زایشی و میوه دهی می شود.
  5. حذف شاخه های پیر درخت و جایگزین کردن شاخه های جوان، که باعث جوان شدن درخت های پیر می شود.
  6. کوتاه نمودن شکل درخت برای آسانی برداشت محصول.

انواع مختلفی از هرس درخت پسته وجود دارد مانند:

  1. هرس سربرداری درخت پسته: زمستان (فصل خواب) درختان سنین باردهی اقتصادی.
  2. هرس تنک شاخه درخت پسته: زمستان (فصل خواب) درختان سنین باردهی اقتصادی.
  3. هرس باردهی درخت پسته: زمستان (فصل خواب).
  4. هرس فرم دهی درخت پسته: زمستان (فصل خواب).

بهترین فصل هرس درختان پسته در فصل زمستان بعد از یخبندان شدید است، اما هرس تابستانه هم وجود دارد که برای درختان جوان پسته پیش از باردهی صورت می گیرد، هرس تابستانه در درختان بالغ فقط برای حذف شاخه های بیمار که در مسیر رفت آمد باغ هستند و مزاحمت ایجاد می کنند صورت می گیرد.

برای خرید ابزارآلات هرس کلیک کنید!!

5.مهمترین ویژگی های هرس درختان پسته

6.از بین بردن آفات و تغذیه درختان پسته با محلول پاشی برگی 

از دیگر عملیات کشاورزی پسته محلول پاشی برگی می باشد، محلول پاشی دوره های مختلفی دارد مثلا بعد از برداشت محصول می توان برای برای تامین عناصر غذایی محلول پاشی، و یا در زمستان برای تامین نیاز سرمایی درختان از محلول پاشی استفاده کرد، اما محلول پاشی برگی از بهار و زنده شدن درختان شروع می شود.

 فواید محلول پاشی برگی در فصل زنده بودن درختان پسته به شرح زیر می باشد:

  1. افزایش گلدهی و گرده افشانی، و کیفیت میوه و دانه.
  2. افزایش مقاومت درختان در مقابل آفات و بیماری ها که باعث خرابی محصول می شوند.
  3. افزایش رشد رویشی هنگام تشیکل میوه.
  4. افزایش سایز محصول و جذب سریع مواد غذایی از طریق برگ و فتوسنتز.
  5. کنترل آفات.

نکته: با عملیات محلول پاشی، عناصر عذایی درختان از طریق برگ بهتر جذب می شوند و همچنین می توان آفات باغ خود را از بین برد!

برای خرید انواع کود های محلول پاشی کلیک کنید!!

6.از بین بردن آفات و تغذیه درختان پسته با محلول پاشی برگی 

7.برداشت پسته (آخرین مرحله از کشاورزی پسته)

برداشت پسته هرساله از اواخر شهریورماه شروع می شود، در کشور ما برداشت توسط کارگران، مراحل فرآوری توسط ادوات فرآوری انجام می شود. بعد از چیده شدن پسته ها، آن ها را با ماشین های حمل مثل تراکتور یا کامیون به ترمینال های فرآوری حمل می کنند.

انواع دستگاه های فراوری پسته به شرح زیر می باشد:

  1. دستگاه پوست کن پسته.
  2. دستگاه پوک گیر پسته.
  3. دستگاه کرک پوست کن.
  4. دستگاه پسته شوی.
  5. دستگاه گوگیر پسته.
  6. دستگاه خشک کن پسته.
  7. دستگاه جدا کن پسته.
  8. نوار نقاله گونی بر.

برای خرید انواع دستگاه های فرآوری پسته کلیک کنید!!

مرحله پوست گیری پسته با دستگاه

اولین مرحله از فرآوری پسته، پوست گیری می باشد. پسته های تازه چیده شده باید بلافاصله پوست گیری و فرآوری شوند، زمان نگهداری پسته در انبار قبل فرآوری 24 ساعت می باشد، بشرط این که پسته ها در سایه و جای خنک نگهداری شوند، اما بهترین زمان برای فرآوری پسته  بلافاصله بعد از برداشت است.

پسته ها وارد دستگاه پوست گیر می شوند و توسط توپه دستگاه که درحال چرخش است  پسته ها پوست می شوند، از یک دهانه پسته بدون پوست و از دهانه دیگر دستگاه، نخاله های پسته خارج می شود.

جداکردن پسته های پوک از پسته های سالم به صورت کاملا اتوماتیک

بعد از مرحله پوست گیری، پسته ها وارد دستگاه پوک گیر می شوند و در این قسمت پسته های پوک از پسته های سالم جدا می شوند. زمانی که برداشت پسته انجام می شود، پسته ها دارای نامرغوبی هایی چون پسته پوک (بدون مغز) می باشند که طی فرآیند پوک گیری این پسته ها از پسته های سالم و درجه یک جدا می شوند.

پوست کردن پسته های نامرغوب کاملا ساده و راحت

همین طور که در مرحله قبل گفتیم، پسته ها دارای نامرغوبی هایی چون پسته پوک و پسته گو هستند، که هرکدام طی فرآیندی از پسته های مرغوب جدا می شوند. در این مرحله پسته هایی که پوست سختی دارند (پسته گو) و در مرحله پوست گیری اولیه پوست نشده اند، پوست می شوند و در مرحله گوگیری که در ادامه خواهیم گفت از پسته های مرغوب جدا می شوند.

آسانی و راحتی شستن پسته با دستگاه پسته شور

در قدیم شستن پسته کاری سخت و زمانگیری بود، یک ظرف بزرگ آهنی وجود داشت، که این ظرف را پراز آب می کردند و بسته به گنجایش ظرف، مقداری پسته داخل این ظرف می ریختند، و بعد با سبد پسته ها را از آب می گرفتند و با شیلنگ آب این پسته ها را می شستند. اما امروزه با دستگاه پسته شوی، شستشوی پسته کاملا به صورت اتوماتیک انجام می شود، که این کار سخت و زمانگیر را آسان نموده است.

این دستگاه علاوه بر شستشوی اولیه و نهایی پسته، در تفکیک پسته نقش مهمی دارد و سه پسته پوک، نیمه مغز و پر را جدا می کند و بعد از جدا کردن این پسته ها هر کدام جدا فرآوری می شوند.

مرحله جدا نمودن پسته های گو توسط دستگاه گو گیر

پسته های گو در دستگاه کرک پوست کن پوست می شوند و سپس وارد دستگاه پسته شور شده و بعد از دستگاه پسته شور وارد دستگاه گوگیر می شوند که در اینجا از پسته های سالم و مرغوب جدا می شوند.

خشک کردن پسته (از مهمترین مراحل فرآوری پسته)

شستشو و خشک کردن پسته از مهمترین مراحل فرآوری پسته می باشند، پسته باید به خوبی شسته، تا فاقد هرگونه آلودگی و تمیزی کامل را داشته باشد. خشک کردن پسته به دو صورت انجام می شود: خشک کردن کاملا طبیعی در مجاورت آفتاب و هوا، خشک کردن از طریق دستگاه و در مجاورت آفتاب و هوا.

در قدیم خشک کردن پسته کاملا به صورت طبیعی انجام می گرفت، یعنی پسته ها بعد از مراحل عملیات فرآوری و شستشو، به محوطه ترمینال رفته و در مجاورت آفتاب و هوا خشک می شدند. اما امروزه خشک کردن پسته در زمان کمتری صورت می گیرد، پسته ها بعد از شستشو وارد دستگاه خشک کن شده، حرارت دیده، میزان درصدی خشک و سپس به محوطه ترمینال رفته و در مجاورت آفتاب و هوا کاملا خشک می شوند.

نکته: دستگاه خشک کن پسته سرعت خشک کردن پسته را بالا می برد.

جداکردن پسته های دهن بست از پسته های خندان با دستگاه جدا کن

پسته دارای نامرغوبی هایی چون پسته دهن بست، پسته خندان، و پسته نخودی شکل می باشد، پس از خشک شدن، پسته ها را درون دستگاه جدا کن می ریزند، که از یک قسمت پسته خندان و از قسمت های دیگر پسته دهن بست و پسته نخودی شکل بیرون می آید. زیر هر قسمت از دستگاه جدا کن باید گونی گذاشت که هر پسته (خندان، دهن بست و نخودی شکل) مستقیما وارد گونی شوند.

نکته مهم: گاهی اوقات افراد سودجو پسته دهن بست را توسط روش های مکانیکی خندان می کنند، و به عنوان پسته خندان بفروش می رسانند. اما این یک پسته آبخندان است، کیفیتی نداشته و علاوه بر این، ممکن است دارای سم افلاتوکسین باشد، که این سم برای بدن خطرناک بوده که باعث سرطان و حتی مرگ افراد شود.

می توانید بهترین پسته درجه یک را از فروشگاه ما خریداری کنید، فروشگاه ما درشهرستان رفسنجان منبع اصلی تولید کننده پسته فعالیت دارد و می تواند بهترین پسته را بدون واسطه برایشما ارسال کند!

جداکردن پسته های دهن بست از پسته های خندان با دستگاه جدا کن

یک انبار سالم برای نگهداری پسته چه ویژگی هایی دارد؟

پس از فرآوری و خشک کردن پسته، نوبت به انبار کردن پسته می رسد. خب در اینجا از گونی های 70 کیلویی برای انبار کردن پسته استفاده می شود، پسته دهن بست و  پسته خندان از هر رقم مانند پسته اکبری، کله قوچی، فندقی و احمد آقایی جدا گونی و انبار می شوند. انبار پسته باید فاقد هرگونه آلودگی و مواد شیمیایی باشد. پسته را باید در جایی خشک و فاقد رطوبت محیط انبار کرد تا از به وجود آمدن قارچ در بین پسته ها جلوگیری شود.

ویژگی های یک انبار سالم برای نگهداری پسته به شرح زیر می باشد:

  1. فضای انبار  باید کاملا خشک باشد.
  2. زیر تمامی گونی های پسته باید تخته گذاشته شود.
  3. رطوبت انبار باید کاملا پایین باشد، پسته را نمی توان در محیطی که رطوبت بالا دارد انبار کرد.
  4. فضای و دیواره های انبار باید طوری ساخته شوند که از ورود حشرات و حیواناتی چون موش جلوگیری کند و تا حد امکان از وسایل درزگیر استفاده شود.
  5. فضای انبار پسته باید دارای سیستم تهویه باشد که دائم هوای فضای انبار عوض شود.
  6. در تابستان های گرم می توانید از سیستم های خنک کننده استفاده کنید، چون فضای انبار نباید گرم شود زیرا هوای گرم باعث رشد قارچ در پسته ها می شود، که این قارچ ها یک سم خطرناک تولید می کند به نام سم افلاتوکسین، که برای بدن بسیار خطرناک است. همچنین هوای گرم انبار باعث می شود کرم در پسته ها ظاهر شود و تمامی پسته ها را خراب کند. در صورت نبودن سیستم های خنک کننده می توانید از قرص پسته استفاده کنید.

یک انبار سالم برای نگهداری پسته چه ویژگی هایی دارد؟

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x