بهترین نوع بذر پسته برای کاشت

بهترین نوع بذر پسته برای کاشت
شاید شما از آن دسته افرادی باشید که قصد خرید بذر پسته و کاشت آن را داشته باشید. بنابراین به دنبال پیدا کردن بهترین بذر پسته برای کاشت هستید. به یاد داشته باشید که در هنگام خرید بذر پسته باید دقت فراوانی به خرج دهید. زیرا اگر بذری را که کاشته‌اید ضعیف باشد و یا دارای بیماری باشد، زحمات چندساله شما را به هدر می‌دهد. در این شرایط شما دارای درختان بی‌کیفیت و مستعد بیماری و آفت خواهید بود. بذر پسته بادامی زرندی درواقع بهترین نوع بذر در میان بذرهای مشابه خود بوده و دارای جنینی کامل و دوره رشدی فوق‌العاده می‌باشد. اگر دوست دارید بدانید چرا بذر پسته بادامی زرندی در بین کشاورزان محبوب است با ما تا آخر این مطلب از مجله کشاورزی پسته رفسنجان همراه باشید.

بهترین نژاد پسته برای کاشت

بذر پسته بادامی زرندی به دلیل اندازه متوسط و جنین کاملی که دارد و همچنین زودرس بودن آن، در بین باغداران محبوبیت دارد. بیشتر کشاورزان برای خرید به این نوع بذر  تمایل بیشتری دارند. دیگر بذرهای پسته به دلیل درشت بودن و همچنین کامل نشدن جنین در داخل دانه پسته و به دلیل دیررس بودن کمتر به‌عنوان بذر کاشته می‌شوند (به‌عنوان‌مثال پسته اکبری) و دارای محبوبیت  کمتری هستند؛ بنابراین کشاورزان کمتر تمایل به خرید آن‌ها را دارند. همان‌طور که گفتیم بذر پسته بادامی دارای خندانی کمتر (بذر مناسب برای کشت نباید زیاد خندان باشد) و جنین کامل‌تر و دارای قیمت مناسب‌تری می‌باشد که یک نهال بی‌عیب و نقص و به‌دوراز بیماری به شما می‌دهد.

قیمت پسته

بهترین بذر پسته برای کاشت

بهترین بذر پسته برای کاشت و خرید به ترتیب کیفیت کاشت عبارت‌اند از:
  • بذر پسته بادامی زرندی
  • بذر پسته بادامی قزوین
  • بذر پسته احمد آقایی
شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که بذر بنه را هم می‌توان در باغ  کاشت؟ در پاسخ باید گفت که بنه یک نوع پسته وحشی است و می‌توان به‌عنوان پایه پسته از آن استفاده کرد. البته به دلیل رشد بسیار کمی که دارد کسی به سراغ کاشت آن نمی‌رود.

ویژگی‌های درخت پسته بادامی زرندی

بذر پسته بادامی زرندی دارای اندازه متوسط و مناسب برای کاشت است که در باغات با قدمت شهرستان زرند کرمان یافت می‌شود. این بذر نسبت به‌اندازه نسبتاً کوچک خود دارای قدرت رویشی چشمگیری نسبت به نمونه‌های مشابه خود است. طبق بررسی‌ها و مشاهدات چندساله کشاورزان، ارتفاع درختی که از پایه بادامی رشد و نمو پیدا کرده است، 351 سانتیمتر (بلند) و عرض تاج درخت 356 سانتی‌متر (زیاد) می‌باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های بذر پسته بادامی زرندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • سازگاری بالا با خاک و آب شور
  • سازگاری مناسب در مقابل کم‌آبی
  • باردهی زیاد
  • مقاومت در برابر قارچ فیتوفترایی
  • سال آوری ضعیف

گلدهی و میوه دهی بذر پسته بادامی زرندی

درخت پسته حاصل از کاشت بذر پسته بادامی زرندی، از ارقام متوسط گل محسوب می‌شود. جوانه‌های گل در درخت پسته تقریباً از اواخر اسفندماه شروع به رشد می‌کنند. زمان گلدهی این درخت در تاریخ 8 فروردین شروع‌شده و حدوداً تا 15 فروردین ادامه دارد. خوشه‌های درخت بادامی زرندی حدوداً دارای 18 عدد دانه پسته است.

بادامی زرندی بهترین بذر پسته برای کاشت

کاشت نهال یا کاشت بذر، کدام به‌صرفه‌تر است؟

شاید این سؤال هم در ذهن شما ایجادشده باشد که اصلاً باید بذر پسته را خرید و کاشت و یا نهال پسته؟ کدام به‌صرفه‌تر است؟ در ادامه برای پاسخ به سؤال خود با ما همراه باشید.

اگر بذر پسته بکارم

در پاسخ به این سؤال باید گفت که شما برای کاشت بذر پسته ابتدا باید بذر مناسب برای کاشت پیدا کنید. درصورتی‌که بذر دارای کیفیت مناسب و خوبی نباشد، موجب می‌شود شما یک نهال بی‌کیفیت و دارای بیماری فراوان داشته باشید. همچنین در آینده صاحب درختی خواهید بود که دارای محصول بسیار کم است و اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست. از طرف دیگر شما باید بذر را در زمین و یا گلخانه بکارید و  لازم است همه شرایط را مهیا سازید تا بذر پسته جوانه بزند، رشد کند و تبدیل به نهال شود. اگر شما تمامی این شرایط را به‌خوبی فراهم کنید، باز هم مقداری تلفات در کاشت بذر خواهید داشت. در هنگام رویش و جوانه‌زنی بذر پسته هم باید مراقبت‌های زیادی را انجام دهید تا نهال به‌خوبی رشد کند. البته به یاد داشته باشید که برای تولید نهال راهی جز کاشت بذر پسته نخواهید داشت.

اگر نهال پسته بکارم

درصورتی‌که برای رشد و جوانه زدن بذر صبر کمی دارید، پیشنهاد ما به شما کاشت نهال پسته است. کاشت نهال پسته نسبت به خرید و کاشت بذر پسته دارای مزیت‌های زیادی است که عبارت‌اند از:
  • شما مطمئن هستید که یک نهال سالم و فاقد هرگونه بیماری خرید می‌کنید.(در صورت خرید از فروشگاه‌های معتبر)
  • تلفات و ضرر شما نسبت به کاشت بذر به حداقل می‌رسد.
  • شما با خرید نهال در وقت خود صرفه‌جویی زیادی کرده‌اید.(درخت پسته معمولی و سنتی در 8 سالگی محصول اولیه را می‌دهد و در صورت استفاده از نهال پسته هیبریدی در 4 سالگی می‌توانید محصول اولیه را برداشت کنید)
  • کاهش هزینه نگهداری را به همراه دارد.

بهترین پایه پسته برای کاشتن کدام است؟

اگر تمایل به کاشت نهال پسته دارید، نیاز دارید یک نهال مناسب برای کاشت تهیه کنید. یک نهال که دارای رشد سریع، پربازده و سازگار با انواع آب‌وهوا باشد. انتخاب یک ‌پایه مناسب برای کاشت، سرنوشت و آینده‌ی یک باغ را مشخص و تعیین می‌کند. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم یک‌ پایه پسته خوب برای کاشت باید فاقد هرگونه بیماری باشد و در مقابل کم‌آبی و شوری آب مقاومت بالایی داشته باشد. در کشور ما مناطق زیادی وجود دارند که دارای خاکی شور و آب‌وهوای بسیار بد هستند. درواقع انتخاب نهال در داشتن یک باغ پربازده و سالم رو به رشد، نقش زیادی دارد؛ بنابراین اگر پایه یا همان نهال پسته شما دارای بیماری خاصی باشد نه‌تنها شما یک باغ پسته ‌ایده آل نخواهید داشت بلکه رشد نهال بسیار کند شده که موجب از بین رفتن زحمات چندین ساله شما می‌گردد.

بهترین پایه پسته

بهترین پایه پسته موجود برای خرید، پایه پسته‌ی (UCB1) نهال پسته هیبریدی آمریکایی است که توسط دانشمندان آمریکایی اصلاح نژاد شده و فاقد هرگونه بیماری می‌باشد. نهال پسته هیبریدی  آمریکایی (UCB1) به‌گونه‌ای تربیت و اصلاح‌شده که دارای رشد فوق‌العاده زیاد باشد. علاوه بر آن در زمان برداشت محصول، شما دارای باغی پر از پسته خواهید بود. نهال پسته هیبریدی آمریکایی (UCB1) در برابر بیماری‌های خاکزی (مانند ورتیسیلیوم گموز و نماتد) دارای مقاومت بسیار بالایی است. این پایه پسته فوق‌العاده، یک سال بعد از کاشت، قابلیت پیوند خوردن را دارد و پس از گذشت 4 سال می‌توانید محصول اولیه را برداشت کنید.

بهترین پایه پسته برای پیوند

کدام بذرهای پسته را می‌توانیم بکاریم؟

اکنون شاید از خود بپرسید بذرها یا پسته‌های دیگر را می‌شود کاشت یا نه؟ در جواب باید گفت شما حتی می‌توانید بذر بنه کوهی یا ارقام دیگر پسته (پسته اکبری، احمد آقایی، کله قوچی و …) را بکارید. ازآنجایی‌که بذر بادامی زرندی دارای ابعاد و فیزیک مناسب کاشت می‌باشد و دارای جنین کامل‌تری نیز هست، نهال مرغوب و با کیفیتی در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین ازلحاظ اقتصادی نیز خرید بذر پسته بادامی زرندی مقرون‌به‌صرفه می‌باشد. بذر پسته بادامی زرندی ‌به دلیل ابعاد متوسط و مناسبی که دارد موجب می‌شود شما به ازای خرید هر کیلو پسته، تعداد بیشتری بذر را بخرید. درنتیجه شما می‌توانید نهال بیشتری تولید کرده و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایید.

بهترین زمان کاشت بذر پسته

بهترین زمان کاشت بذر پسته در آب‌وهوای آزاد معمولاً اواخر اسفند و اوایل فروردین است. البته برای کاشت پسته در منزل و در گلدان می‌توانید در هرزمانی اقدام کنید. بعد از گذشت 6 ماه نیز می‌توان نهال پرورش‌یافته را به زمین اصلی منتقل نمود. بهترین زمان انتقال نهال پسته نیز بستگی به عوامل زیادی ازجمله آب‌وهوا، اقلیم منطقه، نوع پسته و … دارد. بهترین زمان را می‌توان اواخر زمستان، بعد از اتمام یخبندان دانست.

ویژگی بذر پسته مناسب و مطلوب برای کاشت

باید به این نکته اشاره شود که شما زمانی که یک بذر را تهیه‌کرده‌اید، باید در شرایط مطلوب و مناسب از آن نگهداری کنید و در دمای مناسب و معتدل از آن نگهداری نمایید. درصورتی‌که بذر پسته در شرایطی بد و نامطلوب نگهداری شود موجب مرگ جنین پسته خواهد شد. به همین منظور در ادامه روش نگهداری از بذر پسته را تا زمان کاشت پسته آموزش داده‌ایم.

بذر پسته مناسب برای کاشت چه ویژگی‌هایی دارد؟

شما هنگام خرید بذر پسته باید نکاتی را مدنظر قرار دهید تا مناسب‌ترین بذر را برای کاشت بیابید. از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین بذر پسته برای کاشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • بذرهای پسته‌ای که در معرض ضربات شدید فیزیکی قرار می‌گیرند مناسب نیستند. به‌عنوان‌مثال: گونی کردن بذرها، آسیب دیدن بذرهای پسته هنگام جابه‌جایی، وزن نمودن پسته (توجه به این نکته ضروری است که بذر پسته هرچقدر بزرگ‌تر و دارای میزان خندانی بالایی باشد، بیشتر تحت تأثیر عوامل محیطی قرار می‌گیرد)
  • بذر پسته مناسب برای کاشت نباید در دستگاه پوست‌گیری فراوری شود و یا در داخل دستگاه خشک‌کن قرار گیرد.
  • بذر پسته‌ای که شما قصد کاشتن آن را دارید، نباید زیادی کهنه و قدیمی ‌باشد یعنی زمان بین برداشت تا کاشتن بذر در داخل زمین نباید بیشتر از یک سال شود.
  • بذر شما نباید نارس باشد.

خرید بذر پسته

درصورتی‌که قصد کاشت و پرورش درختان پسته را دارید، راهی جز خرید بذر پسته و یا خرید نهال پسته نخواهید داشت. برای کاشت درخت از طریق دانه، انتخاب یک بذر مناسب و قوی، مهم‌ترین مرحله کار شما است. برای اطمینان از کیفیت بذر لازم است آن را از فروشگاه‌های معتبر در این زمینه تهیه نمایید. در این صورت مطمئن هستید که زحمات شما برای کاشت و نگهداری و پرورش یک نهال مرغوب، بی‌نتیجه نخواهد بود. فروشگاه آنلاین پسته رفسنجان بهترین بذر پسته بادامی زرندی را به شما عزیزان ارائه می‌دهد.

خرید بذر پسته

سخن پایانی

انتخاب بهترین بذر پسته برای کاشت یکی از اصلی‌ترین اقدامات پرورش درخت پسته است. درصورتی‌که بذر شما ضعیف یا بیمار باشد تمامی زحمات شما را به هدر می‌دهد. در این مقاله در ارتباط با بهترین نوع بذر پسته و ویژگی‌های آن صحبت کردیم. دریافتیم که پسته بادامی زرندی بهترین نوع پسته برای کاشت است. این نوع بذر نسبت به نمونه‌های مشابه، جنینی کامل دارد و دوره رشد آن بسیار عالی می‌باشد. جهت دریافت مشاوره در ارتباط با خرید بذر و نحوه کاشت آن می‌توانید با کارشناسان سایت پسته رفسنجان در تماس باشید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x