میزان شوری آب برای پسته و EC مناسب برای کاشت

میزان شوری آب برای پسته و EC مناسب برای کاشت

همیشه از درختان پسته به‌عنوان درختانی که مقاومت بسیار زیادی نسبت به کم‌آبی و شوری آب و خاک دارند یاد می‌شود. اما باید به یاد داشته باشید که این موضوع به این معنی نیست که در هر شرایطی می‌توان اقدام به باغ پسته نمود. درصورتی‌که میزان شوری آب برای پسته بیشتر از حد مجاز شود، کاشت و پرورش این درختان با شکست مواجه خواهد شد. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان به بررسی Ec  (شوری) مناسب آب و خاک کشاورزی برای پسته پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

کیفیت آب کشاورزی پسته

کیفیت آب آبیاری کشاورزی پسته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این موضوع به دلیل اثراتی است که کیفیت آب بر عملکرد درختان، طول عمر و درنهایت میزان کیفیت و کمیت محصولات می‌گذارد که در ادامه مقاله در ارتباط با برخی از آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

در روش آبیاری به‌صورت غرقابی، Ec مناسب آب و خاک کشاورزی برای کاشت پسته 8000 میکرو موس بر سانتی‌متر است که در این میزان شوری آب می‌توان بدون محدودیت اقدام به کاشت درختان پسته نمود.

آب‌های تا شوری 12000 میکرو موس بر سانتی‌متر نیز با کاهش 15 تا 20 درصد عملکرد، قابل‌استفاده است. البته مصرف این آب نیاز به اعمال مدیریت مناسب شوری و تأمین آبشویی لازم دارد.

برای شوری بالاتر، کشت و کار پسته اقتصادی نبوده و توصیه نمی‌شود.

قیمت پسته

حد مجاز شوری آب کشاورزی برای احداث باغ

در نظر داشته باشید، درصورتی‌که قصد احداث باغ و بهره‌برداری اقتصادی را دارید، Ec مناسب آب و خاک کشاورزی برای کاشت پسته 8000 میکرو موس بر سانتی‌متر خواهد بود.

بر اساس مطالعات انجام‌شده و رعایت جوانب احتیاطی، می‌توان از نکات زیر به‌عنوان راهنما جهت بررسی میزان شوری آب پسته استفاده نمود. لازم به ذکر است که محدوده‌های ارائه‌شده با فرض انجام آبشویی لازم سالانه جهت جلوگیری از تجمع نمک در خاک می‌باشد.

  1. درصورتی‌که EC آب آبیاری کمتر از 0/7 دسی زیمنس بر متر (dS/m) بوده و SAR آن کمتر از 3/5 باشد، کاربرد آب هیچ‎گونه محدودیتی ندارد.
  2. درصورتی‌که EC آب از 2 دسی زیمنس بر متر (dS/m) بیشتر باشد، سبب تجمع املاح در خاک‎ها شده و قلیا می‎شوند. به این دلیل استفاده از چنین آب‎هایی محدودیت ایجاد می‎کند.
  3. آب آبیاری که SAR آن از 7 بیشتر باشد، سبب کاهش نفوذ آب در خاک می‌شود. در این حالت، عدم تعادل بین سدیم محلول با کلسیم و منیزیم موجب پراکندگی ذرات، سله بستن و گرفتن خلل و فرج خاک خواهد شد.
  4. اگر مقدار بر آب آبیاری از 0/7 میلی گرم بر لیتر و کلر آن از 3 میلی اکی والان در لیتر تجاوز کند، سبب تجمع این دو عنصر می‌شود. این تجمع باعث ایجاد مسمومیت‌های خاصی در پسته می‎گردد.

راهنمای ارزیابی آب‌وخاک در افزایش شوری خاک در باغ‌های پسته (واحد: دسی زیمنس بر متر)

بدون محدودیت کم متوسط شدید
خاک 6> 8-6 12-8 12<
آب 4> 8-4 12-8 12<

علائم میزان شوری زیاد آب بر روی مغز پسته

افزایش Ec مناسب آب و خاک کشاورزی برای کاشت پسته در ناحیه ریشه بر روی مغز پسته تأثیرات منفی می‌گذارد. این موضوع بازارپسندی محصول و سوددهی اقتصادی کشاورز را کاهش می‌دهد. ازجمله این اثرات می‌توان به رشد ناکافی مغز و چروکیدگی مغز اشاره نمود.

علائم شوری بر روی برگ درختان پسته

علاوه بر مغز پسته، نوک و حاشیه برگ‌های درخت نیز براثر شوری زیاد از حد دچار خشکیدگی خواهند شد. البته این علامت در صورت کمبود پتاسیم نیز مشاهده می‌شود که در این حالت خشکیدگی به رنگ قهوه‌ای است.

ابتدا این علائم در برگ‌های پیر و نوک برگ‌ها ظاهر می‌شوند. به‌ندرت به سمت برگ‌های جوان و از نوک به سمت حاشیه و رگبرگ‌های درونی توسعه می‌یابند.

علائم شوری بر روی میوه پسته

نوک پسته‌ها در اثر میزان شوری زیاد آب پسته سیاه شده و ازآنجا شیره گیاهی تراوش می‌کند. به‌مرورزمان درصورتی‌که شوری تداوم یابد، کل میوه سیاه و خشک خواهد شد.

علائم میزان شوری زیاد آب و خاک برای پسته

توصیه های مدیریتی جهت کاهش اثرات شوری آب و خاک

جهت کاهش اثرات شوری آب و خاک و رسیدن به Ec مناسب خاک کشاورزی، می‌توان نکات متعددی را به کار گرفت که در این بخش به آن‌ها پرداخته‌ایم.

کاشت زراعت هایی مانند جو، گندم در اراضی بکر

حد مجاز شوری برای پسته 8 دسی زیمنس بر متر می‎باشد. البته شوری تا 12 دسی زیمنس بر متر نیز قابل‌قبول است و شوری بیش از آن موجب خشکیدن نهال و خسارت به آن می‌شود.

در اراضی بکر باید قبل از کشت یا توأم با کشت پسته در سال‎های اولیه، به‌منظور کاهش شوری خاک عملیاتی مثل زراعت جو و امثال آن انجام گیرد تا بدین‌وسیله با آبیاری‎های مرتب و با دور کم، شوری خاک کاهش‌یافته و به حد مجاز نزدیک شود؛ وگرنه خشکیدن تعدادی نهال در هر آبیاری، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

تأمین زهکشی درونی لازم

در برخی موارد استثنایی، دادن خاک رس به اراضی بسیار شنی و یا اضافه کردن شن به اراضی رسی، با اطمینان از شور نبودن شن و یا رس اضافه‌شده، توصیه می‌گردد. این مورد جهت بهبود نفوذپذیری خاک و افزایش راندمان آبشویی با توجه به جنبه اقتصادی مسئله می‌باشد.

فاصله درخت پسته از آب

کاشت نهال و یا بذر خصوصاً در مناطقی که منابع آب و خاک شور است،‌ نباید در داغ آب و نوک پشته‎ها انجام شود و بهتر است محل کاشت کمی پایین‌تر از محل داغ آب انتخاب گردد. اگر قبلاً نهال در وسط پشته کشت‌شده باشد، ‌توصیه می‌شود به‌مرور از حالت جوی و پشته درآمده و به کرتی تبدیل شوند و خاک اطراف طوقه‌ها برداشته شود.

درصورتی‌که کاشت پسته در اراضی بسیار شور، قلیا و سدیمی، مدنظر می‎باشد، به‌جای جوی و پشته، نواری به عرض حداقل یک متر و با عمق مناسب (جهت آبگیری به حجم کافی) ایجادشده و نهال درست در وسط این نوار کشت شود (شکل نوار مستطیل بوده و با عمق مربوطه، در حقیقت مکعب مستطیلی است که در کف و روی زمین آن نهال‌ها کاشته می‌شوند).

تأمین آب موردنیاز آبشویی

درصورتی‌که از Ec مناسب خاک کشاورزی برای کاشت پسته برخوردار نیستید و میزان شوری خاک بالا باشد، می‌توانید از آبشویی استفاده نمایید. انجام آبیاری‌های سنگین قبل از احداث باغ جهت کاهش شوری خاک توصیه می‌شود.

استفاده از نهال و پایه مناسب

جهت کاشت درخت در اراضی شور، نیاز است که نهال و پایه مقاوم به شوری را انتخاب نمایید. نهال‌هایی که از ابتدا با آب‌شور آبیاری شده‌اند می‌توانند مناسب باشند. همچنین ازجمله پایه‌های مقاوم به شوری می‌توان به پایه های پسته بادامی زرندی، قزوینی و سرخس اشاره نمود.

آبیاری زمستانه

یکی دیگر از راه‌های کاهش میزان شوری آب و خاک برای پسته و اثرات ناشی از آن، آبیاری زمستانه است. به این منظور می‌توانید از اواخر پاییز تا اواسط زمستان و زمان خواب درختان اقدام به آبیاری نمایید.

اندازه‌گیری Ec آب و خاک کشاورزی برای کاشت پسته

بهتر است که نمونه‌برداری قبل از احداث باغ و یا در حین آن انجام شود. نمونه‌برداری‎های مداوم نیز در سال‎های اولیه ایجاد باغ، برای شناسایی و تشخیص میزان عناصر و شرایط شوری و دفع مشکلات آن صورت گیرد.

زیرا در این حالت کنترل املاح و رسیدگی به مشکلات بسیار آسان‎تر بوده و هزینه یا خسارت کمتری برای باغدار به همراه خواهد داشت. تهیه نمونه‌ی آب و خاک باید به نحوی انجام شود که بیانگر نماینده واقعی محل باشد.

اندازه گیری ec مناسب برای کاشت پسته

تهیه نمونه خاک کشاورزی

نمونه‌برداری باید در یک زمان معین و مداوم، با توجه به روش آبیاری و تا عمق  1/2 متری در اعماق 120-80 ، 80 – 40 ، 40 – 0 سانتی‎متری از سطح خاک انجام گیرد.

در محل انتخاب‌شده جهت نمونه‌برداری، نباید تخلیه موادی مثل کود حیوانی، کود شیمیایی، مصالح ساختمانی و… صورت گرفته باشد. درصورتی‌که زمین شکل هندسی داشته باشد، قطرهای آن را به‌طور تقریبی رسم نموده، سپس از محل تلاقی آن‌ها یک نمونه و از محل راسل‎ها با کمی فاصله از مرکز، چهار نمونه تهیه می‌گردد.

اگر زمین موردبحث شکل هندسی نداشته باشد، در این صورت به‌صورت زیگزاگ و یا مارپیچی حرکت کرده، به‌نحوی‌که در محل هر تغییر جهت، یک نمونه تهیه گردد. مهم‌ترین مرحله در تهیه نمونه خاک، دقت از مخلوط کردن صحیح نمونه‎ها به‎منظور تهیه نمونه مرکب می‎باشد.

 تهیه نمونه برای به دست آوردن میزان شوری آب برای پسته

برای اندازه‌گیری Ec مناسب برای کاشت پسته، نیاز است که از آب آبیاری نمونه‌گیری کنید. نمونه‌برداری آب به‌سادگی امکان‌پذیر است، بدین ترتیب که ظرف نمونه‎برداری بایستی تمیز و عاری از هرگونه ماده دیگر باشد.

در زمان نمونه ‎برداری، حتی ظروف تمیز و نو را ابتدا با نمونه آب موردنظر کاملاً شستشو داده، سپس کاملاً پر می‎گردد. به‎طوری‎که فضای خالی برای هوا باقی نماند؛ زیرا وجود هوا، باعث رسوب کردن کربنات کلسیم خواهد شد.

پس از تهیه نمونه آب تا زمان تجزیه باید آن را حتماً در یخچال نگهداری کرد. در غیر این صورت در درجه حرارت معمولی اتاق، کلسیم ( ++Ca ) و بیکربنات ( Hco3 – ) رسوب‌کرده و شوری کل آب کاهش می‎یابد.

ناگفته نماند که در زمان تهیه نمونه آب لازم است که حداقل چند ساعت از شروع پمپاژ آب گذشته باشد.

حفر پروفیل خاک

پس از تهیه نمونه‌‌های آب‌وخاک، درصورتی‌که نتیجه آزمایشات برای احداث باغ مثبت باشد، پروفیل‎هایی به عمق حداکثر 2 متر برای شناسایی کامل خاک، در صورت امکان طبقه‌بندی آن، حفر می‌شود.

برای شروع کار (درصورتی‌که لایه سطحی خاک قبل از تسطیح خیلی شور باشد) لازم است لایه‌نازکی از سطح خاک را که محل تجمع املاح است کنار زده و خاک‌های جمع شده را از مزرعه خارج نمود.

درصورتی‌که پروفیل و نمونه‌برداری نشان داد که بافت خاک کاملاً شنی بوده و یا تا عمق 2 متری دارای سخت لایه باشد، باید از احداث باغ در چنین محلی اجتناب نمود.

در غیر این صورت اگر یک لایه شنی و یک لایه رسی یا برعکس وجود داشت، قبل از انجام هر کاری، با توجه به نقشه باغ و تعیین جهت و امتداد ردیفی در محل کاشت، خاک را حداقل به عرض یک متر و به عمق یک تا دو متر با بیل مکانیکی و یا لودر کاملاً مخلوط و یکدست می‎نمایند.

بررسی خاک مناسب کشاورزی

با این کار اگر در عمق مذکور سخت لایه‌ای وجود دارد شکسته می‌شود. پس‌ازاین می‎توان سایر عملیات را طبق نقشه انجام داد. چنانچه سیستم آبیاری غرقابی مدنظر باشد، بایستی شیب نهایی به حدود 2 – 1 درصد برسد.

اگر در محل کاشت با توجه به نتایج، عملیات اصلاحی لازم باشد، در این صورت ممکن است در نوار محل کاشت، گچ یا گوگرد و کود حیوانی پوسیده را به خاک اضافه کرده و سپس کاشت نهال را انجام داد.

کاهش pH آب کشاورزی

لازم به ذکر است جهت اصلاح خاک (درصورتی‎که pH خاک بالاتر از 7/5 یا 8 باشد) با اندازه‎گیری سدیم قابل‌تبادل و در نظر گرفتن مقدار بهینه آن، مقدار گچ و یا گوگرد لازم در هر هکتار را محاسبه و به زمین داده شود. البته باید در نظر داشت که آثار این اصلاح خاک در طولانی‌مدت و حداقل 2 تا 4 سال بعد بروز کرده و مشاهده خواهد شد.

درصورتی‌که کود حیوانی مورداستفاده کاملاً پوسیده‌شده و عاری از بذر علف‎های هرز باشد، می‎توان آن را در نوار محل کاشت نهال ریخته و گوگرد را نیز به آن اضافه نمود. لازم است تأکید شود دادن گچ به‌تنهایی، می‎تواند خاک را اصلاح کند ولی دادن گوگرد بدون کود حیوانی هیچ فایده‎ای ندارد.

خلاصه عملیات زمان بندی شده برای یک سال

شرح عملیات موردنظر زمان پیشنهادی
تهیه و تجزیه نمونه آب اولین فرصت
حفر پروفیل و تشریح افق‎ها اواخر پائیز تا اوایل زمستان
تهیه نمونه مرکب خاک از محل سایه‌انداز از اعماق 40-0، 80-40 و 120-80 سانتی‎متر اواخر پائیز تا اوایل زمستان
انجام تجزیه‎های فیزیکی و شیمیایی نمونه‎های خاک و تعیین غلظت عناصر غذایی اوایل زمستان
حفر کانال کود به عمق و عرض 50-40 سانتی‎متر اوایل زمستان
مصرف کودهای شیمیایی و حیوانی نیمه اول زمستان
مصرف نوبت اول کود سرک ازته قبل از شروع فصل رشد
مصرف نوبت دوم کود سرک ازته بهار
مصرف نوبت سوم کود سرک ازته تابستان (موقع مغز)
یادداشت‌برداری‎های لازم از وضعیت رشد رویشی و زایشی گیاه در طول فصل رشد
تهیه نمونه برگ نیمه دوم تیر تا نیمه اول مردادماه
برداشت محصول و تعیین میزان عملکرد و خصوصیات کیفی دانه شهریور تا مهرماه
تنظیم برنامه کودی سال آینده نیمه اول پائیز

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید آب‌وخاک ازجمله مهم‌ترین مسائل حیاتی برای کاشت گیاهان و درختان هستند. دانستن میزان شوری آب و Ec مناسب خاک کشاورزی برای کاشت پسته اولین موردی است که لازم است برای احداث باغ به آن توجه داشته باشید. کارشناسان مجموعه پسته رفسنجان آماده ارائه مشاوره رایگان دراین‌ارتباط و تمامی موضوعات مربوط به آموزش کشاورزی پسته هستند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x