علائم کمبود عناصر غذایی در پسته

علائم کمبود عناصر غذایی در پسته

معرفی کوتاه درخت پسته

درخت پسته، درخت کوچکی است که از آسیای مرکزی و خاورمیانه به کل دنیا آمیده است. این درخت کوچک در ابتدا دتنها در کشور هایی مانند ایران، ترکمنستان و سوریه رشد می کرده است. محصول این درخت میوه ای بسیار مقوی و لذیذ با همین نام است. نام پسته کلمه ای پارسی است که از این زبان وارد زبان های لاتین شده است.

امروزه نژاد های مختلفی از پسته وجود دارد که با تکنولوژی های جدید تر ساخته می شوند که نسبت به درختان قدیمی پسته مقاوم تر اند یا سریع تر رشد می کنند. این درخت نیز مانند دیگر درختان به مواد معدنی و عناصر مختلف برای رشد و محصول دهی اختیاج دارد.

بر اساس نیاز گیاه بر این مواد مغذی آن ها را به دو دسته عناصر پر مصرف و کم مصرف تقسیم می کنند. عدم وجود و یا کمبود این عناصر می تواند بر رشد و محصول دهی محصول درخت تاثیرات منفی بگذارد. در مورد بعضی از این مواد مغذی زیاده روی در استفاده آنها نیز خطر آفرین است.

علائم کمبود پتاس در درختان پسته

پتاسیم یکی از عناصر پر مصرف توسط گیاه است که بعد از نیتروژن بیشترین برداشت از خاک را توسط درخت دارد. این عنصر در افزایش مقاومت درخت در مقابل تنش های آب و هوایی دارد. بنابر این کمبود این عنصر گیاه را در مقابل کم آبی، شوری آب، شوری وخاک و عوامل این چنینی آسیب پذیر می کند.

از طرفی تحقیقات نشان داده است که بیشترین حجم برداش پتاس از خاک در فصل بارده ای درخت اتفاق می افتد. وجود غلظت مناسب پتاس در خاک با افزایش وزن پسته ها و کاهش پسته های دهن بست نیز رابطه ای مستقیم دارد. عدم وجود پتاس لازم در خاک باعث کاهش کیفیت محصولات و افزایش درصد پوکی و دهن بسته بودن پسته ها می شود.

علائم کمبود پتاس در درختان پسته

علائم کمبود روی در درختان پسته

روی یکی از عناصر حیاتی برای گیاه است. این عنصر از دسته عناصر کم مصرف است. اما هیچکدام از عناصر مصرفی گیاه از بقیه کم اهمیت تر نیست. روی نیز از این قضیه مستثنی نیست و در خاک های آهکی معمولا درخاتن در معرض کمبود روی هستند. جذب روی از خاک رابطه ای مستقیم با PH خاک دارد. جذب روی توسط گیاه در PH های بالا و قلیایی مشکل و گاها غیر ممکن است. استفاده بی رویه از کود های فسفر دار نیز می تواند باعث کمبود روی در درختان شود.

روی در سنتز پروتئین در درختان نقش دارد. در مورد پسته نیز این عنصر در تولید هرمون رشد طولی گیاه دخیل است. و کمبود آن باعث کاهش رشد درخت می شود. از طرفی این عنصر در افزایش بازده گرده افشانی نیز بسیار موثر می باشد.

در اثر کمبود خفیف این عنصر در درختان رگبرگ های اصلی برگ ها به رنگ سبز کمرنگ در می آیند. در موارد حاد باععث خشکی کامل مرسیتم نوک ساقه و توقف رشد طولی درخت می شود. در فصل برداشت نیز درختانی که با کمبود روی مواجه بوده اند. پسته هایی قرمز و ریز دارند. تعداد دانه های پسته در هر خوشه کم است و وزن خوشه به علت پوکی بالای پسته ها پایین است.

 

علائم کمبود روی در درختان پستهعلائم کمبود روی در درختان پسته

علائم کمبود فسفر در درختان پسته

فسفر یکی از عناصر کلیدی در رشد و ادامه نسل گیاه است. این عنصر کلیدی در تولید RNA و DNA نقش دارد. همچنین یکی از اعضای اصلی در تولید انرژی غیر قندی برای درختان است. کمبود فسفر در خاک باعث ارغوانی شدن سرشاخه ها، دیر باز شدن جوانه ها، کاهش جوانه های جانبی، نازک شدن شاخه ها، رشد برگ هایی با رنگ سبز تیره و بروز نقاط زرد نامنظم در اطراف برگ های مسن می شود.

برطرف کردن این علائم با استفاده از کود های فسفر دار در نزدیکی ریشه به راحتی قابل درمان است.

علائم کمبود فسفر در درختان پسته

علائم کمبود مس در درختان پسته

مس یکی دیگر از عناصر مورد نیاز در گیاه است که با افزایش PH خاک جذبش کاهش می یابد و در درختانی که در خاک های آهکی زندگی می کنند بیشتر بروز می دهد. این عنصر در تولید و تسریع کار آنزیم های درختان موثر است با اینکه تاثیر مستقیم در رشد درخت ندار د  اما آنزیم هایی که با کمک مس ساخته می شوند برای سلامت درخت ضروری اند.

علائم کمبود مس می توان به بد شکل شدن مغز پسته ها، سوختگی برگ های نزدیک نوک شاخه، ریزش برگ های سوخته، قلبی رشد کردن برگ های جدید، عصایی شدن شاخه های بالایی و پیخ خوردن آنها به سمت پایین، سرخشکیدگی درختان و … از علائم کمبود این عنصر مهم در درخت پسته است.

علائم کمبود مس در درختان پسته

 

علائم کمبود مس در درختان پسته

علائم کمبود مس در درختان پسته

علائم کمبود ازت در درختان پسته

ازت پرمصرف ترین عنصر توسط درختان است. این عنصر پر مصرف شکلی از نیتروژن موجود در هواست که توسط درختان قابل جذب است. ازت با رشد و باردهی درختان پسته رابطه ای مستقیم دارد. افزایش توانایی رشد و فتوسنتز گیاه رشد قطری گیاه و بسیاری موارد دیگر به ازت بستگی دارد.

در صورت کمبود ازت در خاک، برگ های پیر زرد می شوند و رشد گیاه کاهش می یابد. شاخه هایی که به تازگی رشد کرده اند نازک می مانند. برگ های تازه رشد کرده کوچک می مانند و رشد قطری گیاه قطع می شود. خوشه های پسته کوکچ می شوند. جوانه های گل پسته می ریزند و درخت در فصل برداشت محصول خزان می کند.

علائم کمبود ازت در درختان پسته

علائم کمبود ازت در درختان پسته

علائم کمبود ازت در درختان پسته

علائم کمبود آهن در درختان پسته

آهن یکی از عناصر مهم در تولید رنگ دان های برگ است. این عنصر به صورت غیر مستقیم در فتوسنتز نقش بسیار مهمی دارد. کمبود آهن در موارد خفیف باعث زردی فواصل بین برگ ها می شود. به دلیلی سنگینی آنه و تحرک پایین در درختان این علائم از برگ های جوان و بالایی شروع می شوند.

در موارد حاد تمامی برگ های درخت به طور کامل زرد می شود و درخت قادر به محصول دهی نمی باشد و یا اگر محصول دهد بسیار بی کیفیت و به میزان زیاد پوک است.

علائم کمبود آهن در درختان پسته

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

منبع:تیم سئو پسته رفسنجان

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید
حمید
8 سال قبل

بیشتر در این زمینه باید کار بشه خیلی بیشتر

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x