بهترین محصول برای کاشت بهاره چیست؟

بهترین محصول برای کاشت بهاره چیست؟

با فرا رسیدن بهار و گرم شدن هوا، زمان آن می‌رسد که کشاورزان و باغداران با امید و آرزو به استقبال فصل کشت جدید بروند. بهار، فصل تازه‌ای از زندگی و رشد را به همراه دارد و انتخاب بهترین محصول برای کشت بهاره، اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

این انتخاب نه تنها بر سلامت و پایداری خاک و محیط زیست تاثیر می‌گذارد بلکه می‌تواند سودآوری و موفقیت کشاورزان را نیز به طور قابل توجهی افزایش دهد. در این مقاله، به بررسی و تحلیل دقیق بهترین محصولات برای کشت در فصل بهار می‌پردازیم.

انتخاب این محصولات بر اساس عوامل متعددی چون شرایط آب و هوایی، خصوصیات خاک و نیازهای آبیاری انجام می‌شود. هدف ما ارائه راهکارهایی است که کشاورزان را در دستیابی به بالاترین بازده ممکن یاری رساند، ضمن آنکه سلامتی و پایداری محیط زیست را نیز در نظر بگیریم.

محتوا پنهان

مراحل کاشت گیاهان در بهار

پس از زمستان با کاشت گیاهان در بهار، باغ‌ها و باغچه‌ها، منظره‌ای زیبا و خوشایند دارند. برای کاشت گیاهان در بهار نیاز است که بذر و گیاه مناسبی را تهیه کرده و در منطقه مناسبی کاشته شوند در ادامه این مراحل توضیح داده شده‌اند.

تهیه کردن بذرها و گیاهان

اولین کاری که باید انجام دهید این است که بذرها و گیاهان سبزیجات خود را تهیه کنید. به یاد داشته باشید، مهم است که بذرهای خود را از سایت‌های معتبر مانند وبسایت پسته رفسنجان و یا از فروشگاه‌های نهاده‌های کشاورزی سفارش دهید که دانه‌های با کیفیت و ارگانیک را تضمین می‌کند.

پیدا کردن منطقه رشد مناسب

منطقه رشد میانگین تاریخ اولین یخبندان در پاییز و آخرین یخبندان در بهار است. منابع آنلاین زیادی وجود دارد که شامل نمودارهای مربوط به مناطق رشد است و برخی از آن‌ها به شما امکان می‌دهند منطقه رشد خود را با کدپستی پیدا کنید.

شروع کاشت

هنگامی که تصمیم گرفتید چه چیزی را می‌خواهید در باغ در فصل بهار بکارید و بذرهای آن‌ها را در اختیار دارید، آماده کاشت خواهید بود. هنگام کاشت بذر، خاک باغچه باید بدون یخ‌زدگی باشد. همچنین، بهار اغلب با باران زیادی همراه است، بنابراین در شرایط مرطوب و گل آلود نکارید.

اگر یخبندان دیرهنگام غافلگیرکننده‌ای رخ داد، باید برای محافظت از گیاهان خود آماده باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن‌ها را در شب با یک پلاستیک بپوشانید.

بهترین محصول برای کشت بهاره

بهترین محصول برای کاشت در بهار ،گیاهانی هستند که نیازمند نور کافی، هوای متعادل و روزهای طولانی هستند. در ادامه تعدادی از این گیاهان آورده شده است که برخی از این محصولات ذکر شده، پیوندی به اطلاعات دقیق محصولات توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحده (FAO) از جمله الزامات زیست محیطی برای رشد دارند.

چه نوع سبزیجاتی بهترین محصول برای کشت بهاره هستند؟

تعدادی از سبزیجات هستند که می‌توانند هوای خنک فصل بهار را تحمل کنند بنابراین می‌توان آن‌ها را در فصل بهار کاشت. تعدادی از بذر سبزیجات که در این فصل کشت می‌شوند در ادامه ذکر شده است.

کاهو

اگر به دنبال گیاهی برای رشد راحت و آسان‌تر هستید، کاهو یک انتخاب عالی است. چون‌که نسبتاً سریع رشد می‌کند و می‌توان آن را زود برداشت کرد. این سبزی یک محصول فصل خنک است که هم در بهار و هم در پاییز، چه در آفتاب کامل و چه در سایه روشن، به خوبی رشد می‌کند. در صورت یخبندان دیر هنگام در بهار می‌توانید روی این محصول را بپوشانید.

کاشت بذر کاهو
  • قبل از کشت باید بذرها را بین دو اسفنج و در یک کیسه فریزر در طبقه پایین یخچال گذاشته و بعد از یک روز آن‌ها را خارج کرده و در دمای اتاق به مدت 3 هفته نگه‌دارید.
  • عمق کاشت بذر کاهو 3 تا 4 سانتی‌متری خاک است.
  • فواصل ردیف‌های کاشت 50 سانتی‌متر از هم خواهد بود.
  • دمای بهینه برای رشد جوانه‌ها 13 تا 15 درجه سانتی‌گراد است.
  • خاک مورد نیاز برای کاشت کاهو، خاک شنی رسی با مواد آلی با زهکشی مناسب است.
  • طول دوره رشد این محصول 2 تا 3 ماه می‌باشد.
کاشت بذر کاهو
کاشت بذر کاهو

اسفناج

اسفناج یک نمونه محبوب از بهترین محصولات برای رشد در بهار است، اما می‌تواند در پاییز و حتی زمستان در برخی مناطق عملکرد خوبی داشته باشد.

اسفناج به قدری سرما را تحمل می‌کند که می‌تواند دمای بسیار سرد و حتی کمی برف را تحمل کند. بنابراین اگر بذرها را روی زمین یخ زده بپاشید به محض آب شدن زمین جوانه می‌زنند. اسفناج نیز نسبتاً سریع رشد می‌کند، بنابراین می‌توانید تنها در چند هفته پس از کاشت آن را برداشت کنید.

کاشت بذر اسفناج
  • فاصله دو ردیف از هم حدود 40 تا 50 سانتی‌متر و فاصله بذرها از هم 5 سانتی‌متر می‌باشد.
  • عمق کاشت بذرها 2 تا 4 سانتی‌متر خواهد بود.
  • دمای بهینه برای رشد جوانه‌ها 20 تا 40 درجه سانتی‌گراد است.
  • خاک مورد نیاز برای کاشت اسفناج، خاک عمیق دارای بافت متوسط است.
  • طول دوره رشد این محصول 6 تا 8 هفته می‌باشد.

هویج

هویج گیاهی ریشه‌ای است که به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد و رشد نسبتاً سریعی دارد. هویج یک نمونه محبوب از بهترین محصولات برای رشد در بهار است که می‌توان قبل از اولین یخبندان از اوایل بهار تا اواخر تابستان کاشت را انجام داد.

بعلاوه، می‌توانید گیاه هویج را تقریباً در تمام طول سال، هر زمان که به اندازه دلخواه شما رسید، برداشت کنید. هویج دارای بالاترین غلظت آلفا و بتاکاروتن است که باعث تقویت و حمایت از تولید ویتامین A در بدن می‌شود.

کاشت بذر هویج
  • بذر هویج را در فواصل 4 تا 6 سانتی‌متری از هم و در ردیف‌هایی به فواصل 40 سانتی‌متری بکارید.
  • عمق بهینه کاشت آن‌ها 0.5 تا 1 سانتی‌متر است.
  • دمای بهینه برای رشد هویج 16 تا 18 درجه سانتی‌گراد است.
  • خاک مورد نیاز برای کاشت، خاک لومی شنی و آلی با زهکشی مناسب است.
  • طول دوره رشد این محصول 2 تا 3 ماه است.

ترب

ترب یکی دیگر از محصولات فصل خنک و یکی از بهترین محصولات برای رشد در بهار است. ترب‌ها به اشکال مختلف کروی و هویجی شکل هستند و فواید زیادی نیز دارند. شما باید بذر ترب را دو تا چهار هفته قبل از آخرین یخبندان از اواسط فروردین تا اوایل اردیبهشت به عنوان محصول بهاری بکارید.

کاشت بذر ترب
  • بذر ترب را باید قبل از کاشت به مدت 10 ساعت در آب خیس کنید.
  • بعد از شخم زدن، بذرها را در ردیف‌هایی به فواصل 30 تا 40 سانتی‌متری و در عمق 3 سانتی‌متری خاک بکارید.
  • دمای بهینه برای رشد ترب 12 تا 23 درجه سانتی‌گراد است.
  • خاک مورد نیاز برای کاشت، خاکی سبک و غنی با زهکشی مناسب است.
  • طول دوره رشد این محصول 20 تا 120 روز بسته به نوع بذر متفاوت است.

چغندر

چغندر یکی دیگر از سبزیجات ریشه‌ای است که بهترین محصول برای رشد در بهار است. چغندر را می‌توان در اوایل بهار تا اواسط اردیبهشت کاشت. این سبزی در خاک سبک و با زهکشی مناسب بهترین رشد را دارد.

چغندر سرشار از مواد مغذی است و می‌توان برخی از برگ‌های آن را در انواع غذاها مانند سالاد استفاده کرد. فقط مطمئن شوید که چهار تا پنج برگ بر روی بوته باقی مانده باشد تا انرژی گیاه را برای تشکیل ریشه چغندر تأمین کند. انواع چغندر وجود دارد که هر کدام بر اساس رقم آن‌ها تقسیم بندی می‌شوند.

کاشت بذر چغندر
  • عمق کاشت بذر چغندر در خاک‌های سبک 4 تا 5 سانتی‌متر و در خاک‌های سنگین 3 تا 4 سانتی‌متر است.
  • فاصله بوته‌ها در زراعت به صورت سنتی از هر طرف 25 تا 30 سانتی‌متر است و تعداد بوته در هکتار به حدود صد هزار عدد می‌رسد.
  • در زراعت به صورت ماشینی در کشت‌های ردیفی فاصله بوته‌ها از یکدیگر 15 تا 20 سانتی‌متر و فاصله ردیف‌ها 60 تا 65 سانتی‌متر است، در نتیجه تعداد بوته چغندر در هکتار به 100 تا 120 هزار عدد می‌رسد.
کاشت بذر چغندر در بهار
کاشت بذر چغندر در بهار

سیب‌زمینی

هیچ چیز بهتر از سیب‌زمینی برای کاشت محصولات بهاره نیست زیرا می‌توانند از یک یا دو یخبندان جان سالم به در ببرند. کشت این سبزی غده‌ای بسیار آسان و راحت است و در زمین اصلی انجام می‌شود.

هنگامی که ساقه‌ها حدود 20 سانتی‌متر شدند، روی آن‌ها را بپوشانید، در غیر این صورت سیب‌زمینی‌ها طعم تلخی پیدا می‌کنند و کمی سبز می‌شوند.

کاشت بذر سیب‌زمینی
  • بذر سیب‌زمینی معمولاً در عمق حدود 5 تا 10 سانتی‌متر کاشته می‌شود، تا جوانه‌ها از خشکی محافظت شده و جوانه‌زنی به خوبی انجام شود.
  • بذرها در فاصله حدود 30 تا 40 سانتی‌متر از هم کاشته می‌شوند، تا گیاهان فضای کافی برای رشد و توسعه داشته باشند.
  • فاصله بین ردیف‌های کاشت حدود 60 تا 75 سانتی‌متر می‌باشد تا فضای کافی برای عملیات کشاورزی مانند برداشت وجود داشته باشد.
  • دمای خاک هنگام کاشت سیب‌زمینی باید بالای 7 درجه سانتی‌گراد باشد. اگر دمای خاک پایین‌تر از این مقدار باشد می‌تواند رشد جوانه‌ها را کند کند.
  • از کاشت مداوم سیب‌زمینی در یک زمین خودداری کنید تا از تجمع آفات و بیماری‌ها جلوگیری کنید.

ریواس

ریشه‌های ریواس را در اوایل بهار کشت می‌کنند، ولی با این حال چون که کشت بذر آن خیلی طول می‌کشد تا گیاه استقرار پیدا کند و جوانه، رنگ و اندازه ی واقعی خود را نخواهد داشت، کشت بذر توصیه نمی‌شود.

این محصول کاملاً سرما را تحمل می‌کند و معمولاً هم عاری از حشرات و هم بدون بیماری است. فقط آن را در خاکی با زهکشی خوب کشت کنید تا سال‌های زیادی این گیاه را داشته باشید.

کاشت ریشه ریواس
  • کاشت ریشه‌های ریواس در فواصل 70 سانتی‌متری و در ردیف‌های 91 تا 122 سانتی‌متر به طور مجزا انجام می‌شوند.
  • این فواصل در ردیف‌ها می‌توانند تا 90 سانتی‌متر مربوط به باغ‌های کوچکتر کاهش یابند.
  • در فواصل خیلی کمتر از این مقدار، به طور جدی کاهش محصول و افزایش احتمال گسترش بیماری را شاهد خواهیم بود.
  • گودال برای طوقه باید خیلی بزرگ حفر شود و با کود آلی همراه باشد.

سبزیجات برگی

گیاهان سبزی خوردن یکی از بهترین محصولات برای رشد در بهار هستند. آن‌ها را می‌توان در گلدان یا در باغ پرورش داد و انواع مختلفی دارند. برخی از انواع محبوب برای رشد در بهار عبارتند از: ریحان، گشنیز، جعفری، نعنا، تره و جعفری.

کاشت سبزیجات برگی
  • بذرها باید حدود 12 ساعت در آب بخیسانید تا آماده کاشت شوند. پس از گذشت 12 ساعت، بذرها را روی صافی بریزید تا کاملا خشک شوند.
  • بعد از این‌که خاک گلدان یا باغچه را آبیاری کردید، بذرها را با فاصله‌ای بین 5 تا 15 سانتی‌متر بکارید.
  • حفره‌هایی با عمق 6 تا 8 میلی‌متر روی خاک ایجاد کرده و بذرها را در آن‌ بکارید.
  • معمولا سبزی خوردن به نور مستقیم خورشید نیاز دارد، پس بهتر است آن را در بخشی از باغچه بکارید که بتواند بیشترین میزان نور خورشید را دریافت کند.

کدام صیفی‌جات بهترین محصول برای کشت بهاره هستند؟

تعدادی از گیاهان صیفی‌ وجود دارند که می‌توان آن‌ها را در فصل بهار کاشت. این گیاهان عبارتند از گوجه‌فرنگی، بادمجان، فلفل، خیار و کدو هستند.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی یک انتخاب محبوب برای کاشت بهاره است، زیرا هوای گرم و آفتاب زیاد را دوست دارد. بسیاری آن‌ها را یکی از بهترین محصولات برای رشد در بهار می‌دانند. آن‌ها همچنین رشد نسبتاً آسانی دارند و به حداقل نگهداری نیاز دارند.

بهتر است گوجه‌فرنگی را در اواخر بهار و اوایل تابستان پس از تمام شدن خطر یخبندان (به شدت به سرما حساس است) کاشته شود. اوایل بهار زمان خوبی برای شروع جوانه زدن بذر این گیاه است.

گوجه‌فرنگی بهترین محصول برای کشت بهاره
گوجه‌فرنگی بهترین محصول برای کشت بهاره
کاشت بذر گوجه‌فرنگی
  • بذرهای گوجه‌فرنگی تا زمانی که تبدیل به نشاء شوند، باید در دمای ثابت قرار گیرند. بنابراین محیطی مانند خانه و گلخانه مناسب کاشت بذر گوجه فرنگی است، اما برخی کشاورزان اقدام به کاشت بذر گوجه‌فرنگی، در زمین زراعی نیز می‌کنند.
  • برای کاشت بذرها باید زمین را شخم زده و حفره‌های ۲ سانتی‌متری ایجاد کرد و در هر حفره ۲ تا ۳ عدد بذر کاشت.
  • پس از ۲۰ روز از هر حفره دو یا سه گیاه خارج می‌شود، که در نهایت یک گیاهچه قوی را باید حفظ کرد.
  • گوجه‌فرنگی محصولی سریع الرشد با دوره رشد 90 تا 150 روزه است.
  • میانگین دمای مطلوب روزانه برای رشد گوجه‌فرنگی 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد با دمای شبانه بین 10 تا 20 درجه سانتی‌گراد است.

بادمجان

بهترین زمان برای کاشت بذر بادمجان در مناطق گرم بهمن ماه و در مناطق معتدل  فروردین ماه است. بهتر است در زمان کوددهی، کودهای حاوی نیتروژن بالا استفاد نشود، زیرا باعث برگ‌دهی و کاهش باردهی بادمجان می‌شود. بنابراین، توصیه می‌شود از کودهای NPK، 20-20-20 و 15-30-15 استفاده شود.

کاشت بذر بادمجان
  • قبل از کاشت باید بذرها در آب خیسانده شده و سپس یا با عمل پاشیدن و یا کاشت ردیفی در خاک کاشته شوند.
  • عمق کاشت بذرها 5 میلی‌متر است.
  • فاصله بین نهال‌ها  45 تا 60 سانتی‌متر و فاصله بین ردیف‌ها 90 سانتی‌متر می‌باشد.
  • دمای بهینه برای رشد بذرها 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد است.
  • خاک مورد نیاز برای کاشت بذر بادمجان، خاک حاصلخیز با رطوبت مناسب است.
  • طول دوره رشد این محصول 2 تا 3 ماه است.

فلفل

فلفل نمونه دیگری از بهترین محصولات برای رشد در بهار است، به خصوص اگر به دنبال رشد سریع‌تر و برداشت زودتر آن‌ها هستید. با این حال، شما نباید گیاهان فلفل را خیلی زود در بهار در زمین اصلی قرار دهید، صبر کنید تا در دوره‌ای که هوا گرم‌تر شود، این کار را انجام دهید. اوایل بهار زمان شروع جوانه زدن بذر است.

فلفل‌ها انواع مختلف و رنگ‌ها و طعم‌های متفاوتی، از شیرین تا تند دارند. از آن‌جایی که فلفل دلمه‌ای به گرما حساس‌تر است، بهتر است آن را در اوایل بهار بکارید. با این حال، فلفل های دیگر مانند فلفل تند، تحمل گرمای بیشتری دارند.

کاشت بذر فلفل
  • بذرها را 2 تا 5 روز در میان حوله کاغذی مرطوب نگه‌داری کنید.
  • بعد از زدن جوانه کوچک بذرها را در عمق 10 میلی‌متری خاک بستر و در فواصل 30 تا 50 سانتی‌متری از هم بکارید.
  • دمای بهینه برای رشد بذر فلفل شیرین 21 تا 25 درجه سانتی‌گراد و فلفل تند تا 30 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.
  • خاک مورد نیاز برای کاشت بذر فلفل، لومی شنی با زهکشی مناسب است.
  • طول دوره رشد این محصول همانند بادمجان 2 تا 3 ماه می‌باشد.

خیار

خیار را حدود دو هفته پس از آخرین یخبندان، در زمین می‌کارند. حتما خاک را با کود مخلوط کنید و یک مکان آفتابی در باغ را برای کاشت انتخاب کنید، زیرا آن‌ها علاقه زیادی به آفتاب دارند.

کاشت بذر خیار
  • بذرها را قبل از کشت در آب خیس کرده و 48 ساعت در پارچه نم‌دار قرار دهید.
  • بذرهای خیار را در عمق 3 سانتی‌متری و در فواصل 15 تا 25 سانتی از هم و در ردیف‌های به فواصل حدود 2 متر بکارید.
  • دمای بهینه برای رشد بذر خیار 20 تا 24 درجه سانتی‌گراد است.
  • خاک مورد نیاز برای کاشت بذر خیار خاک لومی حاصلخیز با زهکشی مناسب می‌باشد.
  • طول دوره رشد این محصول 2 تا 3 ماه می‌باشد.
کشت بهاره خیار
کشت بهاره خیار

 کدو

کدو در شکل‌ها و انواع مختلفی وجود دارد. این گیاه نسبت به سرما بسیار حساس بوده و یکی از بهترین محصولات برای کشت بهاره است به همین دلیل توصیه می‌شود که در اواخر اردیبهشت کشت شود. همانگونه که گفته شد کدو از انواع مختلفی تشکیل شده است، که تمام اجزای آن مثل، گوشت کدو، تخم کدو و حتی به صورت زینتی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاشت بذر کدو
  • قبل از کاشت بذر کدو، به مدت 24 ساعت آن‌ها را داخل آب بخیسانید سپس آن‌ها را داخل گلدان کاشته و برای حفظ رطوبت روی گلدان را پلاستیک بکشید.
  • زمان مناسب برای انتقال نهال‌ها به زمین اصلی زمانی است که ارتفاع نهال‌ها به 5 سانتی‌متر برسند.
  • عمق کاشت بذرها 2.5 سانتی‌متر می‌باشد.
  • دمای مناسب برای جوانه زدن بذر 15 تا 35 درجه سانتی‌گراد است.
  • مدت زمان جوانه زدن بذرها 1 تا 2 هفته طول می‌کشد.

کدام حبوبات بهترین محصول برای کشت بهاره هستند؟

حبوباتی که مناسب برای کاشت محصولات بهاره بوده، از جمله نخودفرنگی، ماش و سویا هستند که در ادامه نحوه کاشت آن‌ها به طور خلاصه گفته شده است.

نخودفرنگی

نخودفرنگی یکی از بهترین محصولات آب و هوای خنک است. بذرها در دمای پایین خاک تا 4 درجه سانتی‌گراد نیز می‌توانند جوانه بزنند، همچنین این گیاهان حتی می‌توانند روزهای برفی را نیز تحمل کنند. برخی از واریته‌های نخودفرنگی تا 183 سانتی‌متر هم رشد می‌کنند.

کاشت دانه نخودفرنگی
  • بذرها را قبل از کاشت به مدت 12 تا 24 ساعت در آب قرار دهید.
  • عمق کاشت دانه‌ها 2 تا 3 سانتی‌متری خاک بوده و در فواصل 40 تا 50 سانتی‌متری از هم کاشته می‌شوند.
  • دمای بهینه برای رشد بذر نخود فرنگی 13 تا 18 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.
  • خاک مورد نیاز برای کاشت دانه‌ها خاک لومی سبک و حاصلخیز با زهکشی مناسب می‌باشد.
  • طول دوره رشد بذرها نیز یکسال است.

ماش

ماش یک گیاه ریشه‌دار یکساله است که باید در فصل بهار در باغچه و در آفتاب کامل کاشته شود. ماش در سرتاسر جهان برای تهیه جوانه آن محبوب است.

هنگام کاشت بذر، آبیاری عمیق انجام دهید و سپس در طول دوره رشد چند آبیاری عمیق بدهید. غلاف ماش حاوی حداکثر 15 دانه بیضی شکل است. دانه‌ها اندازه، شکل و رنگ متفاوتی دارند و زمانی که غلاف ‌آن‌ها خشک شدند می‌توان آن‌ها را برداشت کرد.

کاشت دانه ماش
  • در فاصله بین ردیف‌ها ۵۰ سانتی‌متر و فاصله بین بوته‌ها ۵ تا ۷ سانتی‌متر بیشترین عملکرد را دارد.
  • بذر مورد نیاز برای یک هکتار ۲۵ کیلوگرم است. جوانه‌زنی آن‌ها شبیه لوبیا است و لپه‌ها روی خاک می‌آیند.
  • دانه‌های ماش زمانی کاشته می‌شوند که دما به ۸ درجه سانتیگراد رسیده باشد. دمای مناسب برای رشد و نمو آن‌ها ۳۰ درجه سانتیگراد می‌باشد.
  • در خاک‌های سبک و غنی از مواد آلی و یا خاک‌های لومی با زهکشی مناسب کاشته می‌شوند.

دانه‌های سویا

سویا گیاهی یکساله و بدون انشعاب بوته‌ای با غلاف‌هایی به طول 10 سانتی‌متر و حاوی 2 تا 4 دانه است. دانه سویا را در بهار 2 تا 3 هفته پس از میانگین آخرین تاریخ یخبندان بکارید، زمانی که خاک تا حداقل 16 درجه سانتی‌گراد گرم شده است.

سویا را می‌توان در مناطق گرم زمستانی، زودتر بکارید. دانه سویا در جایی که میانگین دمای روز در 21 درجه سانتی‌گراد باشد بهترین رشد را دارد.

کاشت سویا بهاره
کاشت سویا بهاره
کاشت دانه سویا
  • بذرهای سویا را قبل از کاشت خیس نکنید و بلافاصله پس از کاشت بیش از حد آبیاری نکنید. دانه‌های خیلی خیس ممکن است ترک بخورند و ضعیف جوانه بزنند.
  • دانه‌های سویا را در عمق 2.5-5 سانتی‌متر و در ردیف‌های 61-76 سانتی‌متر بکارید.
  • دانه‌ها در هر نوع خاکی رشد می‌کنند اما خاک سست با زهکشی مناسب با مقدار زیادی مواد آلی تجزیه شده را ترجیح می‌دهند.
  • درجه حرارت خاک در زمان جوانه زدن بذر تقریباً در محدوده ۲۰ درجه سانتی‌گراد است و مدت زمان لازم برای جوانه‌زنی آن ۴-۳ روز خواهد بود.

چه ابزارهایی برای کاشت گیاهان نیاز هستند؟

بذرپاش: برای پخش بذر به طور یکنواخت از بذرپاش استفاده می‌شود. دستگاه بذرپاش با سرعت بالا بدون دردسرهای بذرپاشی دستی که کار سنگینی است، می‌تواند در مدت زمان کمی مقدار زیادی از زمین را ‌بذرپاشی کند.

بیلچه باغبانی: یک بیل کوچک است که برای حفر چاله‌های کوچک برای کاشت بذر، اندازه‌گیری عمق خاک و کندن علف هرز استفاده می‌شود.

بیل: برای ایجاد شیارهای بزرگ‌تر برای کاشت بذر و شکستن توده‌های خاک از بیل استفاده می‌کنند.

دستکش باغبانی: برای محافظت از دست در هنگام کار با خاک برای کاشت بذرها و گیاهان کاربرد دارد، که باید بادوام باشند اما خیلی حجیم نباشند.

سخن آخر

محصولاتی که در برابر شرایط آب و هوایی بهار، از جمله نوسانات دمایی و بارش‌های غیرقابل پیش‌بینی، مقاومت بیشتری دارند، باید در اولویت باشند. محصولاتی مانند سبزیجات و برخی صیفی‌جات و حبوبات نمونه‌هایی از گزینه‌های مناسب هستند که نه تنها تحمل خوبی در برابر شرایط آب و هوایی دارند بلکه نیازهای تغذیه‌ای مختلفی را نیز پوشش می‌دهند.

باید توجه داشت که انتخاب محصول باید با توجه به نیازهای بازار و پتانسیل فروش انجام شود. بررسی ترجیحات مصرف‌کننده و بازارهای هدف قبل از کاشت می‌تواند به افزایش احتمال موفقیت محصول کمک کند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرادی
مرادی
3 روز قبل

یعنی یقیه محصولات رو نمیشه تواین فصل کاشت؟

مرتضی عسکری
پاسخ به  مرادی
2 روز قبل

سلام دوست گرامی
این محصولات، بهترین محصولاتی هستند که با توجه به آب و هوای بهاری می‌توان کاشت؛ وگرنه منعی برای کاشت سایر محصولات وجود ندارد.
سپاس

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x