خمیر پسته خانگی؛ دری به دنیای جادویی دسرهای پسته ای

خمیر پسته خانگی؛ دری به دنیای جادویی دسرهای پسته ای

خمیر پسته خانگی؛ یک طعم دهنده طبیعی

وقتی صحبت از آجیل می شود ، ناگهان حس مطلوبی از طعم پسته و تصویر آن در ذهن شما خطور می کند. این به دلیل قدرت، طعم و محبوبیت پسته است. با ترکیب چند ماده  اصلی می توان یک خمیر همه کاره با عطر و طعم پسته داشت. خمیر پسته به عنوان یک طعم دهنده  بسیار قوی و طبیعی می تواند در انواع کیک ها، حلواها، بستنی ها و … استفاده شود. این خمیر ترکیب 100 درصد پسته است و به صورت بسته بندی شده در فروشگاه ها موجود می باشد. اما برای اطمینان از خالص بودن آن بهتر است این خمیر در خانه و به صورت خانگی تهیه شود.

برای تهیه خمیر پسته خانگی می توان از هر نوع پسته ای استفاده کرد. پیشنهاد ما استفاده از پسته  دهان بسته است. اولین دلیل این است که این نوع پسته به دلیل بسته بودن سالم تر است. دومین دلیل رنگ سبز پسته دهان بسته است که باعث خوش رنگ تر شدن خمیر می شود. و سومین و آخرین دلیل مقرون به صرفه بودن این نوع پسته است.

تفاوت خمیر پسته با کره و کرم پسته در چیست؟

پسته میوه ای است که اغلب در ظرف آجیل خودنمایی می کند. این میوه فرآورده هایی چون کره پسته، کرم پسته و خمیر پسته دارد. تفاوت این فرآورده ها در میزان پسته به کار رفته است. در ترکیب کره پسته، علاوه بر پسته از طعم دهنده نیز استفاده شده است. در ترکیب کرم پسته نیز از درصد بالاتری، نسبت به کره ، پسته استفاده شده است.

اما در خمیر پسته شما شاهد 100 درصد پسته هستید. این خالص بودن مزیت خمیر پسته نسبت به کره و کرم پسته است. به همین دلیل آن را به عنوان یک طعم دهنده طبیعی به کار می برند. به همین دلیل چربی موجود در خمیر پسته بدون کلسترول است و برای بدن ضرر ندارد.

طرز تهیه خمیر پسته خانگی

مواد لازم:

مغز سبز پسته                             2فنجان ( معادل 255 گرم)

پودر قند                                      5/2 فنجان (معادل 280 گرم)

نمک                                         2/1 قاشق چای‌خوری ( معادل 2 گرم)

آب نارنج                                    4/1 قاشق چای‌خوری ( معادل 2 گرم)

کره پسته یا بادام زمینی               3/1فنجان ( معادل 55 گرم)

آب                                           4/1 فنجان (معادل 55 گرم)

مرحله اول: جداسازی پوست نرم پسته

برای تهیه خمیر پسته خانگی شما نیاز به پسته، ترجیحا دهان بسته دارید. پس از جدا کردن پوست سخت پسته، مغز ها را ظرف آب در حال جوش بریزید و پس از 20 ثانیه ظرف را از روی شعله بردارید. سپس مقداری یخ به مغزها اضافه کنید. این شوک باعث می شود که پوست نرم پسته به راحتی جدا شود و رنگ مغزها سبز بماند. به این ترتیب پوست نرم را جدا کرده و مغز سبز دارید. مغز سبز پسته را روی پارچه ای بریزید و بگذارید تا یک ساعت خشک شود.

مرحله اول: جداسازی پوست نرم پسته

مرحله دوم: درست کردن خمیر پسته

در این مرحله مغز پسته را درون غذا ساز می ریزیم و خوب مخلوط می‌کنیم تا مواد حاصل به یک چسبندگی رسیده باشند. به عبارتی این کار را ادامه می دهیم تا روغن پسته در بیاید. برای پسته های تازه حدود 5 دقیقه و برای پسته های قدیمی تر حدود 10 دقیقه وقت لازم است. زمانی که خمیر شما به یک بافت نرم و یکدست رسید، خمیر پسته آماده شده است. بافت خمیر در این مرحله راهنمای شما است.

مرحله دوم: درست کردن خمیر پسته

مرحله سوم: اضافه کردن مقداری کره پسته یا بادام زمینی

سپس مقداری پودر قند، آب نارنج  و نمک را به خمیر اضافه می کنیم. در این هنگام خمیر به دست آمده کم رنگ تر می شود.

خمیر شما پس از مدتی به صورت یک بافت پر از ترک خشک می شود. برای جلوگیری از این امر، بهتر است مقداری کره پسته یا بادام زمینی آب شده  و آب به غذا ساز اضافه کنید و اجازه دهید بافت یک دست و روغنی تشکیل شود.

مرحله سوم: اضافه کردن مقداری کره پسته یا بادام زمینی

مرحله چهارم: نگهداری خمیر

برای جلوگیری از اکسید شدن خمیر بهتر است آن را در یک ظرف درب دار، که نفوذ هوا به آن غیر ممکن است استفاده کنید. با این وجود خمیر شما با گذشت زمان به رنگ سبز زیتونی متمایل می شود، که طبیعی است.

مرحله چهارم: نگهداری خمیر

نکاتی که لازم است بدانید:

در برخی موارد ممکن است طعم پسته برشته شده را ترجیح دهید. در این حالت می توانید مغز سبز پسته را درون سینی ریخته و به مدت 15 دقیقه در فر با دمای 170 درجه برشته کنید. در صورت برشته کردن پسته شما خمیر تیره تری خواهید داشت.

مرحله چهارم: نگهداری خمیر

نکته: اگر دوست دارید خمیری با طعم پسته برشته ولی خوش رنگ داشته باشید، مقدار خیلی کمی رنگ سبز یا آبی خوراکی به مواد داخل غذا ساز اضافه نمایید.البته مانند رنگ پسته خام برشته نشده نخواهد شد.

چگونه از خمیر پسته استفاده کنیم؟

طعم پسته یک طعم بی نظیر است که در پختن انواع شیرینی ها، شکلات ها، غذاها و حتی مواد لبنی استفاده می شود. خمیر پسته با طعم قوی خود می تواند در هریک از این موارد استفاده شود.

  • طعم دهنده برای انواع کیک و کرپ و کلوچه
  • چاشنی برای انواع بستنی و دسر
  • به عنوان مغز بسیاری از شکلات ها و شیرینی ها مانند تارت
  • به عنوان طعم دهنده در برخی غذا ها مانند فسنجان و مرغ شکم پر
  • طعم و رنگ دهنده برای خامه یا مسقطی

برای استفاده از خمیر پسته فقط کافی است مقدار مشخصی از خمیر را با مواد اولیه مخلوط کرد. چرا که خمیر پسته نیاز به پخت ندارد.

طرز تهیه پای پسته بدون نیاز به پخت

مواد لازم:

کره بدون نمک ذوب شده                              4قاشق غذاخوری (56 گرم)

*بیسکوییت خرد شده اورئو                           2/5 لیوان، حدود 3 بسته  (330گرم) بیسکوییتOreo را همراه با کرم وسطش خرد نمایید.

*می توانید از بیسکوییت ساقه طلایی یا پتی بور نیز استفاده کنید و با توجه به آن، میزان کره نیز تغییر خواهد کرد.

شکلات سفید خرد شده یا چیپس شکلات      1 فنجان (170 گرم)

خامه پرچرب                                            2/1 فنجان (120 میلی لیتر)

پنیر ماسکار پونه                                      1 فنجان (226 گرم)

پودر قند                                                2/1 فنجان (62 گرم)

خمیر پسته                                            1 فنجان

طرز تهیه پای پسته

مرحله اول: تهیه بیس پای پسته

بیسکوییت را همراه با کرم وسطش در غذا ساز ریخته و کاملا خرد و یکدست کنید. خرده های بیسکوییت را با کره ذوب شده مخلوط کنید ، سپس مخلوط را در ته یک ظرف، ترجیحا قالب کمربندی، که از قبل با کره چرب شده است، فشار دهید. می توانید بیس آماده شده را در فر، به مدت 10 دقیقه در دمای 350درجه فارنهایت  بپزید، که حالت تردی به خود بگیرد. در این حالت، بیس حالت خود را به هنگام برش حفظ می کند. پس از پخت، به آن اجازه دهید تا کاملا سرد شود.

یا اینکه به مدت 2 ساعت در فریزر قرار دهید.

مرحله دوم:آماده کردن مغز پای

شکلات سفید را روی بخار آب جوش ذوب کنید. خامه را به مدت 2 دقیقه با همزن بزنید و کنار بگذارید. سپس پنیر را در یک ظرف دیگر با پور قند مخلوط کنید و با همزن حدود 1 دقیقه بزنید. سپس خمیر پسته و خامه زده شده را به مخلوط اضافه کرده و تا زمانی که مخلوط یکدست شود، بزنید. شکلات سفید ذوب شده که گرمای خود را از دست داده، به مخلوط اضافه کنید. حالا مواد را با یک قاشق باهم مخلوط کنید تا یکدست شوند.

مرحله سوم: اضافه کردن مواد به بیس

مواد ترکیب شده را روی بیس پای که به دمای محیط رسیده است، بریزید. سپس با قاشق روی آن را صاف کنید. سپس پای خود را در یخچال به مدت 6 ساعت قرار دهید.

شما می توانید پس از خارج کردن پای از یخچال، روی آن را به سلیقه خود تزیین نمایید.

یادتان باشد قبل از برش و سرو پای را از یخچال در بیاورید و صبر کنید تا به دمای محیط برسد. این پای در یخچال تا 4 روز قابل مصرف است. نوش جان!

طرز تهیه پای پسته بدون نیاز به پخت

مزایای استفاده از خمیر پسته

همان گونه که همه می دانید خوردن هر چیزی به اندازه، ضرری به بدن نمی رساند. پسته و فرآورده های آن نیز از این حقیقت مستثنی نیستند. اما استفاده از این خمیر دارای مزایای زیر است:

  • این خمیر بدون مواد نگهدارنده است، پس برای افرادی که به مواد نگهدارنده حساسیت دارند گزینه مناسبی است.
  • به دلیل رطوبت کم این خمیر می توان آن را در دمای عادی اتاق نگهداری کرد. به دلیل بافت نرم خمیر، می توان آن را در انواع دستگاه های صنعتی و خانگی مانند مخلوط کن، قیف و … به کار برد و با سایر مواد ترکیب کرد.
  • به دلیل خاص بودن خمیر پسته، سبب کاهش فشار خون و بهبود کلسترول و در نهایت سلامت قلب می شود.
  • گزینه مناسبی برای انواع رژیم های کاهش وزن است.
  • مصرف پسته و فرآورده های آن مانند خمیر پسته، سبب رشد باکتری های خاصی در روده می شود که به تولید اسید های چرب کمک می کنند. این اسید های چرب تولید شده از التهاب روده جلوگیری کرده و سبب کاهش باکتری های اسید لاکتیک می شود.

معایب استفاده از خمیر پسته

معایب استفاده از خمیر پسته زمانی بروز می کنند که از این خمیر بیش از حد مناسب استفاده شود. معایب آن عبارتند از:

  • مصرف بیش از حد پسته و فرآورده های آن سبب افزایش وزن و ایجاد سنگ کلیه می شود.
  • مصرف خمیر پسته برای افرادی که به فروکتان حساسیت دارد توصیه نمی شود. چرا که باعث مشکلات گوارشی در آن ها می شود.
  • این خمیر حاوی مقدار زیادی منگنز است. اما مصرف بیش از حد منگنز سبب اختلالات عصبی در بدن می شود.
  • مصرف بیش از حد پسته و فرآورده های آن ممکن است سبب بروز آلرژی آفلاتوکسین شود. این آلرژی پیش زمینه ای برای ابتلا به سرطان است.

شیوه نگهداری خمیر پسته چگونه است؟

خمیر پسته قابلیت ماندگاری 2 تا 3 هفته در یخچال، و 3 ماه در فریزر را دارد. قبل از استفاده از خمیر پسته بهتر است صبر کنید تا به دمای محیط برسد و سپس از آن استفاده کنید. برای نگهداری خمیر پسته بهتر است از ظرف های درب دار که هوا به داخل آن ها نفوذ نمی کند یا کیسه پلاستیکی زیپ دار استفاده شود. در غیر اینصورت طعم پسته کمتر و رنگ آن تیره تر خواهد شد.

به طور خلاصه پسته، این آجیل محبوب در بین مردم دنیا دارای خواص زیادی است. مصرف آن نیز به عنوان میان وعده بسیار توصیه شده است. شور آن در آجیل کاربرد دارد و شیرین آن در شکلات و شیرینی جات! شما  می توانید چه خوراکی لذیذی با استفاده از پسته درست کنید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

منابع:

https://www.seriouseats.com/

https://naturalmoreish.com.au/

https://www.piesandtacos.com/

 

 

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x