نگهداری گیاه اسکاندس (درخت عشق) در خانه

نگهداری گیاه اسکاندس (درخت عشق) در خانه

فیلو دندرون یا درخت عشق!

گیاه اسکاندس یا به طور کامل فیلودندرون اسکاندس Philodendron scandens ،  از واژه یونانی Philo به معنای« عشق» و dendron به معنای « درخت » می آید. درخت عشق تا ارتفاع بسیار بلندی رشد می کند و در محیط طبیعی حتی به عنوان سایبانی برای انواع گیاهان و درختان عمل می کند.

اسکاندس، که گیاهی زینتی و رونده است، در هر گره اش، ریشه های هوایی تولید می کند. ارتفاع این گیاه بومی پاناما، به 2 متر هم می رسد و غالبا با پتوس اشتباه گرفته می شود. تفاوت این گیاه با پتوس، در برگ های کشیده آن است.

در محیط های غیر طبیعی، ساقه های منفرد به اندازه 60 تا 90 سانتی متر رشد می کنند و ساقه های بالغ می توانند تا 9 متر رشد داشته باشند. برگ های قلبی شکل و کشیده این گیاه در ابعاد 10 در 8 سانتی متر روی ساقه های باریک و دو قلو حمل می شوند. برگ هایی که در حالت بالغ سبز تیره و براق هستند، در حالیکه برگ های جوان برنز و شفاف تر به نظر می رسند.

فیلو دندرون و پتوس؛ دو قلوهایی از مادرهای متفاوت

این دو گیاه که در گروه گیاهان برگ قلبی قرار می گیرند، بسیار به هم شباهت دارند. تفاوت های بسیار جزئی باعث تمایز این دو گیاه از هم شده است.

فیلودندرون (philodendron)گیاهی است با برگ های قلبی شکل، که روی ساقه های باریک منعطف رشد می کند. اما پتوس دارای برگ های بزرگتر مومی است، که غالبا دارای لکه های زرد، طلایی و سفید است.

از شباهت این گیاهان برگ قلبی، به شرایط نگهداری یکسان آن ها نیز می توان اشاره کرد. این دو گیاه قانع، در انواع محیط ها رشد می کنند و با محیط اطراف خود سازگار می شوند.

انواع گیاه فیلودندرون اسکاندس

دو نوع فیلودندرون اسکاندس وجود دارد، که بسیار شبیه به یکدیگر هستند:

نوع اول: فیلو دندرون اسکاندس اکسی کاردیوم (P. s. oxycardium) ،

نوع دوم: فیلودندرون اسکاندس میکون(  P. s. micons).

که هر دو نوع با نام گیاهان قلبی شکل (Sweetheart Plant) به فروش می رسند. برگ های اکسی کاردیوم کمی کوچک تر هستند، اما مانند میکون رشد می کنند و به همان اندازه جذاب هستند. سطح زیرین شاخ و برگ جوان نوع میکون نیز به رنگ بنفش قرمز است.

فیلودندرون های دیگری در این خانواده بزرگ وجود دارند، که بیش از 200 گونه را شامل می شوند. برخی از این انواع، به اندازه درخت انگور رشد می کنند و برگ های مثلثی شکلی به طول 25 سانتی متر دارند.

شرایط نگهداری گیاه اسکاندس فیلودندرون

نگهداری این گیاه بومی آمریکا، که به عنوان گیاهی کم توقع و مقاوم مطرح است، به بسیاری افراد مبتدی در باغبانی توصیه می شود. برای نگهداری این گیاه نسبتا ارزان قیمت، به نکات زیر توجه فرمایید:

  • نور: این گیاه باید به دور از تابش نور مستقیم خورشید نگهداری شود، چرا که برگ های لطیف آن در نور مستقیم دچار آفتاب سوختگی می شوند.
  • آبیاری: در طول فصل رشد آبیاری این گیاه از قانون کلی آبیاری گیاهان آپارتمانی پیروی می کند. به عبارتی آبیاری زمانی انجام می شود که خاک کاملا خشک شده باشدتا ریشه دچار پوسیدگی نشود.
  • رطوبت: این گیاه، در گروه گیاهان آپارتمانی قرار می گیرد، بنابراین رطوبت فضای اتاق برای آن کافی است.
  • خاک: بهترین بستر خاک برای رشد و پرورش این گیاه، کمپوست می باشد.
  • کوددهی: برای جبران کمبود مواد غذایی مورد نیاز برای گیاه، می توانید از کود های آپارتمانی استفاده نمایید.
  • تمیز کردن برگ ها: سطح برگ های گیاه را می توانید با استفاده از اسفنج یا پارچه ای مرطوب تمیز کنید. در صورت تمایل استفاده از مواد براق کننده، از آن ها به طور ماهیانه استفاده نمایید.

مراقبت از گیاه اسکاندس فیلو دندرون

گیاه اسکاندس فیلودندرون یا برگ قلبی، گیاهی بسیار مناسب برای نگهداری است. یکی از نکات مهمی که در نگهداری این گیاه باید به آن توجه کرد، محافظت از گیاه در برابر نور مستقیم خورشید است. نکاتی که برای نگهداری گیاه باید به آن توجه کرد، به شرح زیر است:

  • برگ ها را به طور مرتب غبار پاشی کنید، تا آلودگی و گرد و خاک از آن پاک شود.
  • هر ساقه بی قاعده ای را در بهار هرس کنید، تا گیاه به فرم مناسبی برسد.
  • گلدان را در بهار و تابستان، به صورت هر دو هفته یک بار، با کود مایع تغذیه کنید. در زمستان از تغذیه گیاه به شدت بپرهیزید.
  • تعویض گلدان را به صورت سالیانه در فصل بهار انجام دهید. پس از تعویض، حداقل 5 سانتی متر از سطح خاک را با کمپوست بپوشانید.
  • آبیاری گیاه را در فصل رشد به طور منظم انجام دهید، و اجازه دهید که بین هر دو آبیاری خاک خشک شود. تعداد دفعات آبیاری را در فصول سرد کمتر کنید.مراقبت از گیاه اسکاندس فیلو دندرون

اسکاندس فیلودندرون در طراحی فضاهای بسته

برای این که درخت عشق، یا اسکاندس فیلو دندرون را به بهترین شکل در معرض دید قرار دهید، می توانید از بامبو به عنوان قیم برای این گیاه استفاده نمایید. در اطراف قیم، دو تا سه گیاه را در یک گلدان بزرگ قرار داده و اجازه دهید این گیاه در اطراف آن رشد کند و بالا رود.

اگر می خواهید این گیاه را در کنار دیوار به کار ببرید، به قیم نیاز ندارید. این گیاه را با فاصله کمی از دیوار قرار داده و با بست های مخصوص، مسیر آن را بر روی دیوار مشخص کنید. با این کار یک دیوار سبز به محیط خانه یا محل کار خود اضافه نموده اید، که می تواند محل قرار گیری تابلو یا قاب های عکس نیز باشد.

یکی دیگر از انواع مدل های به کار گیری این درخت در طراحی، قرار دادن آن در سبد به صورت آویز است.

اسکاندس فیلودندرون در طراحی فضاهای بسته

نکته: اگر در منطقه ای با آب و هوای گرم و خشک زندگی می کنید، برای تامین رطوبت مورد نیاز برای ریشه های هوایی گیاه، از قیم های پوشیده شده با خزه استفاده نمایید.

تکثیر گیاه اسکاندس فیلو دندرون

بهترین زمان برای تکثیر این گیاه در اوایل تابستان است. برای تکثیر این گیاه، از قلمه زنی استفاده نمایید. قلمه ها را با حداقل دو برگ سالم انتخاب کرده و آن را چاقویی تیز و تمیز برش بزنید. این قلمه ها به سادگی در آب یا کمپوست ریشه می زنند.

روش دیگری که برای ریشه زدن قلمه ها وجود دارد، استفاده از فویل آلومینیوم است. ابتدا دهانه شیشه آب را با فویل بپوشانید، از طریق سه تا چهار سوراخ در فویل، قلمه ها را وارد شیشه آب کنید. برای تسریع فرایند ریشه زنی، می توانید یک تکه زغال کوچک به آب اضافه کنید و یا از محلول ریشه زایی استفاده کنید. پس از ریشه زدن، گیاه آماده کاشته شدن در خاک است.

تکثیر گیاه اسکاندس فیلو دندرون

نشانه های آفات و بیماری های اسکاندس فیلو دندرون

اگر به گیاه خود توجه کنید، متوجه خواهید شد که گیاه شما با علایمی که از خود نشان می دهد، با شما حرف می زند. به علایم زیر دقت کنید تا متوجه هشدار های گیاهتان بشوید:

  • وجود برگ های کم رنگ و عدم رشد گیاه در فصل بهار، که نشانه کمبود مواد غذایی در خاک است. برای تقویت گیاه، به خاک مقداری کمپوست اضافه نمایید یا پس از تعویض گلدان، آن را کوددهی کنید.
  • زرد شدن برگ ها و ریزش آن ها، نشانه آبیاری بیش از حد گیاه است. برای رفع این مشکل، ابتدا اجازه دهید خاک گلدان خشک شود، سپس آبیاری را به دفعات کمتر از قبل انجام دهید. اگر گیاه به حالت اولیه خود برنگشت، بهتر است خاک گیاه را عوض کنید، تا قارچ های آلوده کننده خاک از بین بروند.
  • برگ هایی با حاشیه قهوه ای و سیاه، می تواند نشانه ای از سوخته شدن توسط سرمای بیش از حد و یا نور مستقیم باشد. بهتر است مکان گلدان را تغییر داده و مراقب باشید که برگ ها به شیشه پنجره نچسبد، به خصوص در فصل زمستان. توجه کنید که زمانی گیاه در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد، برگ ها را آبیاری نکنید.
  • افتادن ناگهانی برگ های سبز، نشانه خشک شدن خاک است. برای رفع این عارضه ابتدا گیاه را به مدت 30 دقیقه در یک سطل پر از آب قرار دهید و پس از خارج شدن آب اضافه آن، مجددا گیاه را بکارید.
  • رشد ساقه های بی برگ، نشان عدم تغذیه کافی و یا کمبود نور در مکان است. راه حل این مشکل، تغذیه به صورت هر دو هفته یک بار و جا به جایی گلدان به محیطی روشن تر است.
  • سطح زیرین برگ ها دارای لکه های تار عنکبونی می شود، که عامل آن کنه قرمز است. برای درمان این آفت، استفاده از سم به شکل دو هفته یک بار، و غبار پاشی توصیه می شود.
  • برگ های چروکیده متمایل به قهوه ای، که نشانه سرد بودن هوا می باشد. انتقال گیاه به مکانی گرم تر در رفع این مشکل موثر است.

نشانه های آفات و بیماری های اسکاندس فیلو دندرون

بهترین مکان رشد گیاه اسکاندس فیلو دندرون

بهترین مکان رشد برای این گیاهان، مکانی است که گیاه از نور کافی، در دمای مناسب بهره مند شود. این گیاه در دو مکان آفتابی و سایه رشد می کند، اما بهترین مکان رشد برای این گیاه برگ قلبی، پنجره های شرقی و غربی است، که از تابش مستقیم نور خورشید در امان هستند.

دمای اتاق مناسب ترین دما برای رشد این گیاه است، به شرطی که دما در تابستان از 24 درجه بالاتر نرود و در زمستان از 13 درجه پایین تر نیاید.

بهترین مکان رشد گیاه اسکاندس فیلو دندرون

نکاتی برای خرید گیاه اسکاندس فیلودندرون

در هنگام خرید این گیاه برگ قلبی، سعی کنید گیاهی را انتخاب نمایید که در حال رشد است و برگ های سبز تیره و براقی دارد. به گره ها و ریشه های هوایی این گیاه توجه کنید که سالم باشند و رنگ پریده نباشند.

اگر قصد دارید به هنگام خرید گلدان گیاه را تعویض کنید، به ریشه های گیاه توجه کنید که پوسیده و قهوه ای نباشند.

این گیاه، یکی از گیاهان ساده در نگهداری است و یکی از بهترین گزینه ها برای نگهداری در خانه و محل کار. یکی از ویژگی های این گیاه، انعطاف آن برای استفاده در طراحی محیط است، که به طراح اجازه می دهد از این گیاه در مکان های مختلف استفاده کند. تا دیر نشده، برای خرید این گیاه اقدام کنید. وجود گیاهان در خانه و محل کار، شادابی و نشاط را به محیط اطراف خود می بخشند.

نکاتی برای خرید گیاه اسکاندس فیلودندرون

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

منابع:

http://www.houseplantsguru.com/

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x