17 گل مناسب باغچه خانه، کدام گیاه را بکاریم؟(بخش اول، گیاهان گلدار)

17 گل مناسب باغچه خانه، کدام گیاه را بکاریم؟(بخش اول، گیاهان گلدار)

کدام گل ها برای باغچه مناسب هستند؟

برای این که فضای دلنشینی در حیاط خود خلق کنید، نیاز است بدانید گل مناسب باغچه شما چه نوعی با چه ویژگی هایی است. گل مناسب باغچه، گلی است که در عین تفاوت با سایر گل های باغچه، شرایط رشد نسبتا یکسانی داشته باشد. بنابراین انتخاب شما فاکتورهایی دارد، که بهتر است قبل از خرید به آن ها توجه کنید. فاکتور هایی چون:

  • میزان مقاومت گیاه
  • نوع باغچه
  • میزان نور دریافتی
  • میزان نیاز به آبیاری
  • نوع کود
  • نوع خاک
  • اثرات گل بر سایر گیاهان باغچه

معرفی 17 گل مناسب برای باغچه

1-گل اشرفی مکزیکی  (Mexican Aster)

گل ستاره ای مکزیکی، گیاهی است از گیاهان گلدار و علفی، که هر سال با خود کشتی( ریزش بذر و رویش گیاه جدید) گیاه جدیدی تولید می کند. این گل مناسب باغچه، یک ساله ارتفاعی از 61 سانتی متر تا 1/5 متر دارد. شاخ و برگ این گیاه بسیار ظریف و نازک است و به هنگام گل دهی می توانند بسیار سنگین شوند. اگر تعداد انبوهی از این گیاه در کنار هم کاشته شوند، شاخه ها در هم تنیده می شوند و سنگینی گل ها سبب خم شدن گیاه به یک سمت نمی شود.

این گیاه قادر است گرمای شدید را در صورت وجود رطوبت در هوا تحمل کند،اما در مقابل بارش های شدید مقاومت نمی کند( به دلیل ساقه های نازک). این گیاه زیبا پرندگان، پروانه ها و زنبورهای عسل را به سمت خود جذب می کند و سبب گرده افشانی در باغ می شود. حلزون ها، شته ها و شپشک ها از آفات این گیاه هستند و سفیدک پودری و ریزوکتونیا از بیماری هایی که این گیاه ممکن است دچار آن ها شود.

1-گل اشرفی مکزیکی  (Mexican Aster)

2-گل پائونیا یا صدتومانی (Paeonia)

پائونیا گیاهی دایمی و مقاوم نسبت به سرما است. گل های این گیاه درشت و به رنگ های سفید، صورتی و سرخ هستند. این گل مناسب باغچه و نیاز به خاک زهکشی شده مناسب دارد، چرا که ریشه آن دچار پوسیدگی می شود. پائونیای آفتاب دوست، به کود های ازتی و پتاسی علاقه دارد و در فصل بهار نیاز به قیم دارد.

این گیاه از طریق تقسیم ریشه های گوشتی و ضخیمش تکثیر می شود. کاشت متراکم این گل سبب بروز بیماری قارچی می شود. آب دهی زیاد به این گیاه سبب پوسیدگی ریشه و نابودی گل می شود.

 

گل پائونیا یا صدتومانی (Paeonia)

3-گل نرگس زرد (Daffodils)

گل نرگس، گیاهی معطر است که انسان را به نوستالژی های زیبایی می برد. این گل در دو رنگ سفید و زرد و یا دو رنگ موجود است. یکی از مزایای بو کردن گل نرگس، جلوگیری از سرماخوردگی است. نرگس انواع مختلفی دارد، اما بهترین نوع آن برای کاشت در باغچه، نرگس زرد است.

خاک مناسب این گیاه، خاک سبک است که حاوی کود حیوانی باشد. این گل مناسب باغچه، برای گل دهی به نور خورشید نیاز دارد. کاشت پیاز این گل برای افرادی که در باغبانی حرفه ای نیستند، گزینه مناسبی است.

گل نرگس زرد (Daffodils)

هشدار: پیاز گل نرگس حاوی آلکالوئید سمی است، که سبب مسمومیت می شود. پس برای جابه جایی و کاشت آن از دستکش استفاده نمایید. مواد ترشح شده از ساقه این گل برای گل های رز، میخک، فریزیا و لاله دردسر آفرین است.

 

4-گل مخروطی (Echinacea purpurea)

گل مخروطی، گیاهی است دایمی با برگ ها و ساقه های کرکدار که تا 90 سانتی متری ارتفاع زمین رشد می کند. گلبرگ های ارغوانی-صورتی این گیاه، دور مرکزی مخروطی شکل و قهوه ای رنگ خودنمایی می کنند. این گل پاییزی و جاذب پروانه ها در مکانی آفتابی و خاکی غنی که نسبتا مرطوب باشد، رشد می کند.

تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر یا تقسیم ریشه انجام می شود. خاک های سرشار از هوموس، خاک برگ و کودهای شیمیایی برای رشد گیاه مناسب هستند. آبیاری این گل مناسب باغچه، به صورت دو بار در هفته است.

گل مخروطی (Echinacea purpurea)

5-گل ادریسی یا هورتانسیا (Hydrangea)

این گل زیبا مدت هاست که با رنگ های زیبا و طبیعت بدون نیاز به نگهداری اش، محبوب اکثریت بوده است. این گیاه مناسب کاشت توسط باغبانان حرفه ای و آماتورهاست و در عین حال در هر محلی که زهکشی مناسبی داشته باشد، بدون حساسیت های شدید، رشد می کند. گل ادریسی در تمام طول سال، به غیر از تابستان ها، گل دهی دارد.

ویژگی ممتاز این گل مناسب باغچه، شیوه های مختلف استفاده از آن در محیط است. این گل می تواند در محیط کوچکی از باغچه، به صورت درختچه، در گلدان و حتی به شکل بالارونده از دیوار پرورش یابد. این گل مقاوم در برابر سرما، حتی می تواند چند درجه زیر صفر را نیز تحمل کند، اما کاهش ناگهانی دما آن را از بین می برد.

گل ادریسی یا هورتانسیا (Hydrangea)

هشدار: اگر حیوان خانگی دارید، آن را از بوته ی هورتانسیا دور نگه دارید. چرا که همه انواع آن دارای مقادیری سم سیانوژیک گلیکوساید هستند.

 

6-گل مرجان یا فرفیون (Euphorbia Milii)

گل مرجان، گیاهی آفتاب دوست است، که در نبود آفتاب برگ ها و گل هایش را از دست می دهد. مهم ترین شرط نگهداری این گل مناسب باغچه، آبیاری درست آن است. تا زمانی که خاک این گیاه خشک نشده است، آبیاری به آن توصیه نمی شود.

تکثیر این گیاه از طریق قلمه های جوان 7تا 10 سانتی متری است. خاک مناسب این گیاه، خاک سبک است و هرس آن در اول بهار و پاییز انجام می شود. بهترین کود برای این گل کود گوسفندی آفتاب خورده است، که بهتر است در بهار به آن داده شود.

گل مرجان یا فرفیون (Euphorbia Milii)

7- گل شقایق نعمانی (Windflwer)

از جمله مشخصات بارز شقایق نعمانی، نداشتن گلبرگ و بریده بریده بودن برگ آن است. این گیاه دایمی با برگ های مرکب و گل های زیبا در رنگ های بنفش، قرمز و سفید وجود دارد. آن چیزی که به شکل گل رویت می شود، کاسبرگ است. سطح بیرونی این گیاه، دارای کرک های نرم و ابریشمی سفید رنگ است.

این گیاه در شرایط آفتابی، در خاکی مرطوب رشد می کند. خاک این گیاه خاک سبک باغچه است و کود حیوانی برای تامین مواد مغذی آن استفاده می شود. تکثیر این گل مناسب باغچه، از طریق بذر و غده است.

گل شقایق نعمانی (Windflwer)

8-گل دانه برفی  (Leucojum) 

گیاه دانه برفی، گیاهی است علفی،چند ساله و معمولا در نواحی جنگلی و باغ ها دیده می شود. گل های این گیاه سفید رنگ و زنگوله ای شکل هستند و حالت کم پشت دارند. این گل های اردیبهشتی به صورت خوشه ای روی ساقه های گل دهنده می نشینند و از بوی خاصی برخوردارند.

تکثیر این گیاه مناسب باغچه، از طریق بذر و روش رویشی است. نکته حائز اهمیت در نگهداری و پرورش این گیاه در باغچه، توجه به عدم رشد علف های هرز در اطراف ریشه های آن است. برگ های سفید این گیاه مصرف دارویی دارند.

گل دانه برفی  (Leucojum)

9-گل پامچال (Primula)

گل پامچال نمادی برای از راه رسیدن بهار است، و اغلب در زیر درختان منظره ای از رنگ های سفید، صورتی، قرمز یا آبی خلق می کند. برگ های بیضی شکل این گیاه به رنگ سبز و به صورت کرک دار هستند. بهترین زمان کاشت این گیاه اوایل بهار و در فاصله های 40 سانتی متری از یکدیگر است.

محل طبیعی رشد این گیاه در مناطق کوهستانی و دل صخره هاست، به همین دلیل زمانی که مهمان باغچه ها می شود، بهتر است اطراف آن را با تخته سنگ تزئین کنید. بهترین نوع آن برای کاشت در باغچه، گیاه یک ماهه است. این گیاه سایه دوست علاقه زیادی به آبیاری دارد. پامچال حساسیت زیادی به آهک دارد و در خاک های نسبتا اسیدی بهتر رشد می کند.

گل پامچال (Primula)

10-گل اسپیره  (Scalloped Spirea)

گیاه اسپیره، درختچه ای علفی است و منشا قرص آسپرین در گذشته بوده است. این گیاه معطر مناسب برای کاشت در پارک ها، چمن کاری ها، فضای سبز و باغ های صخره ای می باشد. ارتفاع این گیاه بین 45 سانتی متر تا 3 متر می باشد. برگ های این گیاه در ابتدا قرمز رنگ هستند و با گذشت زمان سبز می شوند.

گل های اسپیره دارای 5 گلبرگ و 5 کاسبرگ و حدود 20 تا 30 پرچم بلند هستند. این گیاه مناسب باغچه، در خاک زهکشی شده مرطوب، در معرض تابش نور آفتاب و با آبیاری متوسط رشد می کند. تکثیر این گیاه از طریق تقسیم بوته و جدا کردن پاجوش انجام می شود.

گل اسپیره  (Scalloped Spirea)

11-گل کوکب کوهی (Orange Coneflower)

کوکب کوهی، گیاهی چند ساله است که تا ارتفاع 120 سانتی متری رشد می کند. این گل مناسب باغچه، از طریق ساقه و دانه تکثیر می شود. ساقه پرزدار این گیاه سبز رنگ است و گلی را با گلچه ای سیاه و سفید و نارنجی درخشان بر روی خود نگه می دارد.

کوکب کوهی در نور مستقیم آفتاب، رطوبت و آبیاری کم در خاکی حاصلخیز رشد می کند و نیاز چندانی به نوع خاصی از نگهداری ندارد.

 

گل کوکب کوهی (Orange Coneflower)

12-گل رز (Rose Flower)

این گل مناسب باغچه، عوام پسند و محبوب، دارای بیش از 300 گونه است، که می توانند بوته ای، ایستاده و یا دنباله دار باشند و اغلب هم نشین خارهای تیز هستند. این گیاه چند ساله از اندازه مینیاتوری تا 7 متر، متفاوت است و در هر جامعه و فرهنگی نمادی خاص محسوب می شود.

قبل از کاشت این گل، بهتر است نوع آن را مشخص کنید. اما اگر آماتور هستید، گل رز بوته ای را انتخاب کنید. این گل زیبا برای شکوفایی به نور صبح نیاز دارد. خاک سبک و زهکشی شده بهترین بستر برای پرورش این گیاه است. بهترین فصل برای کاشت این گیاه، بهار و پاییز است.

 

گل رز (Rose Flower)

13-گل جعفری (Marigold)

گل جعفری، با گلبرگ های ظریف خوشبو دارای رنگ های متنوعی است. این گل مناسب باغچه، مقاوم در برابر تغییرات دما، رشد سریعی دارد و بوته های فشرده آن باغچه را پر نشان می دهند. یکی از دلایل محبوبیت آن، داشتن باغچه ای آکنده از گل در تابستان است.

آبیاری این گیاه، در زمان خشک شدن خاک انجام می گیرد. این گل آفتاب صبح و سایه بعد از ظهر را دوست دارد. برای گل دهی بهتر و بیشتر این گیاه، باید گل های پژمرده را از آن جدا کرد و ساقه های بلند آن را از فاصله نیم سانتی متری اولین انشعاب کوتاه کرد.

 

گل جعفری (Marigold)

14-گل مارگریت یا مروارید شستا (Shastadaisy)

گل مارگریت، گل مناسب باغچه های سایه دار است. این گیاه علفی، با قاعده چوبی که گلی سفید با مرکز زرد رنگ را بر روی خود حمل می کند. این گل بدون عطر، یکی از انواع گل های زینتی پر طرفدار است. این گیاه زیبا به مکانی با نور غیر مستقیم آفتاب نیاز دارد، اما در تابستان به دلیل گرمای زیاد بهتر است در مکانی که نیمه سایه است، قرار بگیرد.

بستر خاک این گیاه باید نسبتا حاصلخیز باشد، بیش از اندازه مرطوب و غنی نباشد و زهکشی درستی داشته باشد، مانند مخلوطی از خاک برگ و کود پوسیده. برای داشتن گل های تازه و شاداب، بهتر است مرتبا ساقه ها و گل های پژمرده را جدا کنید. این گل مناسب باغچه، از سه طریق تکثیر می شود: کاشت بذر، تقسیم بوته و قلمه زدن ساقه.

گل مارگریت یا مروارید شستا (Shastadaisy)

15-گل ناز (Aptenia)

این گل مناسب باغچه، در ابتدا کوچک است، اما رشد سریعی دارد، با نام گل زمان نیز شناخته می شود. رشد سالیانه این گیاه 30 سانتی متر است. برگ های این گیاه گوشتی و ضخیم هستند و به صورت مرتب و متناوب در خوشه هایی کوچک قرار دارند. این گیاه در آب و هوایی معتدل به عنوان گیاهی زینتی کشت می شود.

بذر ریز آن شبیه چمن کاری، کاشته می شود. این گیاه در محیطی با نور مستقیم و محیط روشن رشد می کند و نیاز به آبیاری زیادی ندارد. خاک مناسب این گل، همان خاک کاکتوس است. این گیاه از طریق کشت بذر و قلمه تکثیر میابد.  مهم ترین عارضه این گیاه، پوسیدگی ریشه هاست، که از طریق خاک زهکشی شده و آبیاری به موقع رفع می شود.

 

گل ناز (Aptenia)

16-گل ساعتی (Passion flower)

گیاهی زینتی، که گل هایی شبیه ساعت داشته و به علت پیچیدن ساقه آن روی درها و دیوار و ستون و …آن را پیچ ساعتی می نامند. این گیاه بالارونده دارای بوته ای بلند و برگ های بیضی شکل متصل به هم است، که به صورت تقسیم پنجگانه درآمده است. گل های درشت و ساعتی شکل آن در رنگ های قرمز، ارغوانی، آبی و بنفش وجود دارند. میوه گل ساعتی که به پشن فروت معروف است، به رنگ سبز و زرد است.

این گل مناسب باغچه بوده و به نور زیاد نیاز دارد و به راحتی گرمای آفتاب را تحمل می کند. در تابستان ها به آبیاری روزانه نیاز دارد و در زمستان، در صورت خشک بودن خاک به آبیاری نیازمند است. مخلوطی از دو قسمت خاک، دو قسمت پیت و یک قسمت شن بستری مناسب برای پرورش این گیاه به وجود می آورد. برای تکثیر این گیاه از قلمه زنی استفاده کنید.

 

گل ساعتی (Passion flower)

17-پیج اناری (Trumpet creeper)

در ادامه آشنایی با گل مناسب باغچه با گل پیچ اناری آشنا می شویم. این گیاه سازگار اقلیم های گرم است و دمای معتدل سرد را تا 5- درجه نیز تحمل می کند. درختچه ای رونده که برگ هایی مرکب از 7 الی 9 برگچه تخم مرغی، براق و دندانه دار دارد. گل این گیاه به رنگ های قرمز و نارنجی هستند و هربار بنا به شرایط آب و هوایی، یک یا دو بار در بهار و یک بار در پاییز گل می دهند.

این گیاه خزان شونده، تا حدودی در مقابل خشکی خاک مقاوم است، اما گیاه جوان آن به آبیاری منظم نیاز دارد. نور مستقیم آفتاب سبب گلدهی پیچ اناری می شود. خاک بافت متوسط، بهترین بستر برای رشد آن است. بهترین زمان هرس این گل مناسب باغچه، از پاییز تا اوایل بهار است.

پیج اناری (Trumpet creeper)

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم روحانی
مریم روحانی
3 سال قبل

بسیار دقیق و پر از نکته های جالب

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x