با مواد طبیعی خاک گلدان خود را تقویت کنید!

با مواد طبیعی خاک گلدان خود را تقویت کنید!

برای این که گیاهان بتوانند به خوبی رشد کنند باید خاک آن ها غنی از مواد مغذی لازم باشد. تقویت خاک گلدان با استفاده از مواد طبیعی بهترین راه برای جبران کمبود های گیاهان گلدانی می باشد.

برای گیاهان عامل خاک مهم ترین عامل می باشد، زیرا بستر و منزلگاه گیاهان را تشکیل می دهد. گاهی برای جبران کمبود های خاک می توان از انواع مختلف کود استفاده کرد. اما باید گفت که استفاده مداوم از کود ها باعث آسیب به بافت خاک شده و به مرور آن را از بین می برد. با ما همراه باشید تا با مواد طبیعی تقویت کننده خاک آشنا شوید.

پوست موز یکی از تقویت کننده های طبیعی خاک گلدان

پوست موز به علت دارا بودن فسفر، کلسیم و پتاسیم می تواند یکی از بهترین و موثر ترین مواد طبیعی برای تقویت و بهبود خاک گلدان باشد. بنابراین زمانی که خودتان میوه موز را میل می کنید گیاهانتان را هم در خوردن آن شریک قرار دهید! و پوست موز را برای گیاهانتان کنار بگذارید.

استفاده از پوست موز نه تنها باعث تقویت و بهبود خاک می شود، بلکه در خاک باعث تولید میکروب ها و میکرواگانیسم های مفید می شود. در نهایت میکروارگانیسم ها هم می توانند بعضی از ترکیبات مغذی مورد نیاز خاک را تامین کنند. برای این که خاک گلدان گیاهانتان را با استفاده از پوست موز تقویت کنید چندین روش وجود دارد.

روش اول استفاده از پوست موز برای تقویت خاک گلدان

اولین روش این است که پوست موز را آسیاب کرده و بگذارید خشک شود. بعد از آن که کاملا خشک شد می توانید آن را مستقیما به خاک گلدان اضافه کنید و یا با یک نوع کود مخلوط کرده و سپس به خاک گیاهانتان اضافه نمایید.

روش دوم استفاده از پوست موز برای تقویت خاک گلدان

روش بعدی برای استفاده از پوست موز به این صورت است که آن را آسیاب کرده و سپس مستقیما آن را در عمق 6 سانتی متری در هر نقطه از خاک بریزید.

روش سوم استفاده از پوست موز برای تقویت خاک گلدان

روش دیگر برای تقویت خاک گلدان با استفاده از پوست موز به این صورت است که در ابتدا پوست های موز را داخل سینی فر به صورت یکنواخت و کاملا نواری پهن کنید. سپس سینی را درون فر با دمای 93-77 درجه سانتی گراد قرار دهید. زمانی که رنگ پوست موز تغییر کرد آن ها را خارج کرده و اجازه دهید تا سرد شوند.

شما می توانید این پودر را بعد از خنک شدن به خاک گیاه اضافه کنید، اما باید مواظب باشید که این پودر مستقیما در تماس با ریشه های گیاهان نباشد. از طرفی باید حتما پوست موز به طور کامل خشک شود تا از فاسد شدن آن جلوگیری شود. با این کار می توان آن ها را برای مدت طولانی درون فریزر قرار داده و هر چند وقت یک بار برای گلدانتان استفاده کنید.

پوست موز یکی از تقویت کننده های طبیعی خاک گلدان

در روش آخر خشک شدن پوست موز باعث می شود تا حجم آن کمتر شده و از فاسد شدن خاک جلوگیری می کند. فاسد شدن خاک می تواند منجر به از بین رفتن گیاهان شود.

پوست تخم مرغ یک تقویت کننده طبیعی خوب برای خاک گلدان

هنگامی که از تخم مرغ در داخل خانه استفاده می کنید، بهتر است پوست آن را دور نیندازید و آن را به خاک گلدان گیاهانتان اضافه کنید. پوست تخم مرغ یکی دیگر از بهترین مواد طبیعی برای تقویت خاک گلدان بوده که مانند یک کود عمل می کند.

پوست تخم مرغ حاوی ترکیبات مهم و مفید از جمله منیزیم، سیلیس، پتاسیم، فسفر، کلسیم و آهن می باشد که برای تقویت خاک بسیار موثر بوده و استفاده از آن خالی از لطف نیست. استفاده از پوست تخم مرغ برای تقویت خاک گلدان می تواند به دو صورت انجام شود:

  • استفاده از پوست تخم مرغ به صورت مستقیم و بدون آسیاب کردن در خاک که به آرامی در خاک تجزیه شده و جذب خاک می شود.
  • دومین روش استفاده از تخم مرغ به این صورت است که آن را در آب بجوشانید. سپس آب جوشیده شده تخم مرغ را داخل گلدان های مورد نظر خود بریزید. این کار نیز موجب تقویت خاک گلدان می شود.

پوست تخم مرغ یک تقویت کننده طبیعی خوب برای خاک گلدان

استفاده از خاکستر برای تقویت خاک گلدان

این روش برای افرادی مناسب است که در روستا و مناطق کوهستانی زندگی کرده و دارای یک توده خاکستر آتشین هستند. این خاکستر برای تقویت خاک گلدان می تواند یک ماده عالی و خوب باشد. به طور کلی خاکستر حاوی مقادیری از پتاسیم، کلسیم و مواد قلیایی بسیار زیادی می باشد. این ترکیبات بسیار برای خاک مفید بوده و در نتیجه برای گیاهان نیز موثر هستند.

استفاده از خاکستر برای تقویت خاک گلدان

تفاله قهوه و چای یک تقویت کننده عالی برای خاک گلدان

چای و قهوه نیز از جمله مواد طبیعی هستند که باعث تقویت خاک گیاهان می شوند. چای و قهوه در اکثر خانه های ایرانیان وجود داشته و افراد به طور متوسط هر روز آن را می نوشند. بنابراین بعد از میل کردن قهوه و چای بهتر است که تفاله های آن ها را دور نریزید و آن ها را برای گلدان و گیاهانتان نگه دارید.

خواص تفاله قهوه برای گیاهان داخل گلدان

  • تفاله قهوه سرشار از پتاسیم می باشد. پتاسیم برای رشد بهتر و بیشتر گیاهان گلدانی بسیار مفید و موثر است.
  • قهوه همچنین حاوی مقادیر زیادی از منزیم می باشد. منزیم در گیاهان موجب می شود تا ساقه های آن ها محکم و به رنگ سبز دیده شوند.

خواص تفاله چای برای گیاهان داخل گلدان

  • تفاله چای می تواند سبب شود تا برگ های گیاهانتان شفاف و خوش رنگ دیده شوند.
  • تفاله چای حاوی ترکیباتی می باشد که برای رشد گیاه بسیار مفید هستند.
  • این تفاله به هیچ عنوان برای گیاهان و ریشه ها سوختگی و مشکلات دیگر ایجاد نمی کنند.
  • چای به آسانی و همیشه در دسترس بوده و در نتیجه ارزان ترین ماده طبیعی برای تقویت خاک گلدان به حساب می آید.
  • تفاله چای راهی مطمئن و بی خطر نسبت به انواع کودهای شیمیایی برای گیاهان می باشد.

تفاله قهوه و چای یک تقویت کننده عالی برای خاک گلدان

تقویت خاک گلدان با استفاده از صدف دریایی

استفاده از صدف برای تقویت خاک گلدان برای افرادی که در مناطق ساحلی و نزدیک به دریا زندگی می کنند بسیار مفید و موثر است. صدف دریایی حاوی مقادیر زیادی از کربنات کلسیم بوده و برای خاک بسیار مفید است. برای این کار مقداری صدف را جمع کرده و آن ها را خرد کنید و درون گلدان خود بریزید. این کار به تقویت خاک گلدان های شما کمک زیادی می کند.

تقویت خاک گلدان با استفاده از صدف دریایی

قرص آسپرین یک تقویت کنننده خوب برای خاک گلدان

طبق تحقیقات انجام شده آبی که حاوی قرص آسپرین باشد برای گیاه بسیار مفید بوده و رشد آن را بهبود می بخشد. برای استفاده از آسپرین می توانید یک و نیم عدد قرص را در 2 لیتر آب حل کنید. سپس آن را به خاک اضافه کنید.

روش دیگر استفاده از آسپرین به این صورت است که هر 3 هفته یک بار محلول حاوی قرص آسپرین را روی گیاهان خود اسپری کنید. آسپرین به علت دارا بودن اسید سالیسیلیک باعث تقویت گیاهان شده و آن ها را در برابر عوامل بیماری زا مقاوم می کند.

قرص آسپرین یک تقویت کنننده خوب برای خاک گلدان

مخلوط پوست موز و پوست تخم مرغ برای تقویت خاک گلدان

برای تهیه این مخلوط تقویت کننده ابتدا باید از پوست موز های سالم استفاده کنید. به هیچ وجه نباید پوست ها خراب و فاسد شده باشند. سپس پوست ها را خشک کرده و پودر کنید. به این پودر یک قاشق سوپ خوری پوست تخم مرغ اضافه نمایید. در ادامه به آن ها مقداری نمک خوراکی و آب مقطر اضافه کرده و بعد این ترکیب را بر روی خاک اسپری نمایید. این محلول در تقویت خاک گلدان معجزه می کند.

ترکیب پوست موز، پوست تخم مرغ و تفاله قهوه برای تقویت خاک گلدان

برای استفاده از این ترکیب کافی است که هر کدام را به طور جداگانه خشک کنید و در نهایت با هم مخلوط نمایید و داخل خاک قرار دهید. این ترکیب نیز خاک را بسیار تقویت می کند. اما باید دقت کنید که همه مواد به طور کامل خشک شوند. وجود هر گونه رطوبت منجر به فساد و از بین رفتن گیاهان می شود.

ترکیب پوست موز، پوست تخم مرغ و تفاله قهوه برای تقویت خاک گلدان

در انتخاب خاک و تقویت خاک گلدان ابتدا باید چه نکاتی را در نظر گرفت؟

برای این که بهترین عملکرد خاک را برای گیاهانتان فراهم کنید، لازم است که در ابتدا چندین نکته را در نظر بگیرید و آن ها را رعایت کنید. خاک یک جزء مهم در کشاورزی به حساب می آید و مراقبت و تقویت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تامین آب و هوای مورد نیاز خاک

قبل از تقویت خاک مطمئن شوید که آب و هوا به میزان کافی در اختیار گیاه قرار می گیرد. به صورت کلی تهویه خاک از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید همیشه شرایط را برای نفوذ آب و هوا فراهم کرد. برای این کار می توان با استفاده از یک چنگال خاک داخل گلدان را زیر و رو کرده و با این کار مسیری برای رسیدن آب و هوا به ریشه گیاه فراهم می شود.

این کار همچنین باعث رسیدن اکسیژن به میکروارگانیسم های مفید خاک شده و در نتیجه آن ها بهتر عمل کرده و مواد مغذی خاک را تامین می کنند.

از زیر و رو کردن بیش از حد خاک بپرهیزید. زیرا این کار به بافت و ساختار خاک آسیب رسانده و در دراز مدت آن را از بین می برد.

گیاه را از ریشه خارج نکنید!

زمانی که گیاه شما به هر دلیلی خشک شد و از بین رفت آن را از ریشه خارج نکنید. برای خارج کردن گیاه آسیب دیده بهتر است که آن را از سطح خاک جدا کنید و اجازه دهید تا ریشه های گیاه در خاک باقی بمانند. این ریشه های باقی مانده به طور طبیعی در خاک تجزیه شده و باعث بهبود و تقویت خاک می شوند.

خاک را خالی نگذارید!

خاک گلدان را برای مدت طولانی بدون استفاده نگذارید. اگر گلدان خود را در بیرون از خانه و در فضای باز نگهداری می کنید حتما روی سطح خاک را با روزنامه، مالچ، برگ درختان و … بپوشانید. این کار از آسیب به بافت خاک جلوگیری می کند.

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه


اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x