کشاورزی چیست؟

کشاورزی چیست؟

کشاورزی چیست؟

کشاورزیبه تولید مواد غذایی و کالا از راه زراعت و جنگل داری و دامداری است. کشاورزی همان چیزی است که به ظهور تمدن منجر شد. مطالعهٔ کشاورزی به نامعلم کشاورزیشناخته می‌شود

.

کشاورزی شامل طیف وسیعی از تخصص‌ها و فنون، از جمله راه‌هایی برای گسترش زمین‌های مناسب برای زراعت گیاه، حفر کانال‌ها و فرم‌های مختلف آبیاری می‌باشد.

در دنیای امروز با نگرانی‌های موجود و کمبود منابع نیاز است تا کشاورزی را به سوی کشاورزی پایدار مثلاکشاورزی زیستی یا کشاورزی فشرده مثلاصنعتی پیش ببریم تا بتوانیم نیازها را در آینده برطرف نماییم.

کشاورزبه فردی گفته می‌شود که برای تولیدغذاو بهره‌برداری اقتصادی به کشت و کار در زمین‌های کشاورزی و یا نگه‌داری دام‌های اهلی می‌پردازد. یک کشاورز ممکن است در زمین خود به عنوان مالک و یا در زمین‌های افراد دیگر به عنوانکارگرمشغول به کار باشد.

اصطلاح کشاورز به کسی که در تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و طیور فعال است، صدق می‌کند. محصولات کشاورزی می‌تواند تنها برای مصرف خانواده کشاورز و یاجامعهتولید شود.

در بسیاری از جوامع اصطلاحات گوناگونی برای فعالین بخش‌های مختلف کشاورزی در نظر گرفته شده است؛ به عنوان مثال، به کسانی که برای بهره‌برداری اقتصادی ازگاو،گوسفندوبزنگه‌داری می‌کنند، دام‌دار یاچوپانو به کسانی که درباغ‌هافعال می‌باشند، باغ‌دار و به کسانی که در زمین‌های زراعی فعال می‌باشند، کشاورز گفته می‌شود.

محصول کشاورزیبه گیاهی (هر گیاهی) خودرو یا کشت شده گفته می‌شود که محصول آن در مراحل خاصی از رشد گیاه توسط انسان برداشت می‌شود.(باغ پسته هیبریدی .امریکایی)

گیاهانی که کشت نشده اما محصول آن‌ها برداشت می‌شود، به مانند گیاهانی که کشت می‌شوند اما محصول آن‌ها هرگز برداشت نمی‌شود، در واقع به عنوان محصولات کشاورزی طبقه‌بندی نمی‌شوندگل‌هادر رده محصولات کشاورزی طبقه‌بندی می‌شوند زیرا زمانی که مورد کاشت قرار می‌گیرند، برداشت آن‌ها اهداف زیباشناختی را در بر می‌گیرد.

محصولات کشاورزی بهگیاهانیاشاره می‌کند که در مقیاس وسیع برای تامینغذا،پوشاکو سایر کاربردهای بشر کاشت می‌شوند.

محصولات کشاورزیگونه‌هایغیرجانورییاواریته‌هاییکشت شده هستند که برای مصارفی به مانند غذا،علوفه دام،سوختو یا برای هر هدف اقتصادی دیگر (به عنوان مثال برای استفاده در ساخت رنگ‌ها، داروها، و لوازم آرایشی و بهداشتی) برداشت می‌شوند.

عمده‌ترین محصولات کشاورزی عبارتند ازپسته.گندم،ذرت،نیشکر،برنج،سیب زمینی،سویا،پنبه،یونجهوکدو تنبلدر حالی که اصطلاحمحصول کشاورزیاغلب به گیاهان اشاره دارد اما می‌تواند دیگر گونه‌هایزیست‌شناختیرا نیز در بر بگیرد.

برای مثال، قارچشیتاکهکه دررده قارچ‌هاقرار دارد، یک محصول کشاورزی نامیده می‌شود. علاوه بر این، گونه‌های خاصی ازجلبک‌هانیز کاشت می‌شوند، هرچند، گاهاً برداشت محصول از موارد وحشی و خودرو هم صورت می‌گیرد.

در مقابل، گونه‌های جانوری که توسط انسان پرورش داده می‌شوند به جز مواردی که به عنوانحیواناتخانگی نگهداری می‌کردند،دامنامیده می‌شوند.

گونه‌هایمیکروبیمانندباکتری‌هاوویروس‌هابه کشت‌های (آزمایشگاهی) اشاره می‌کنند. به طور معمول میکروب‌ها برای مصارف غذایی کشت نمی‌شوند، اما در عوض برای تغییر مواد غذایی مصرف می‌گردند.

به عنوان مثال، باکتری‌ها برای تخمیرشیربهماستمورد استفاده قرار می‌گیرند.

ز آنجا که قدمت کشاورزی به ۱۰،۰۰۰سال پیش باز می‌گردد دارای گستره وسیعی در سراسر جهان می‌باشد.

روشهای مختلف در کشاورزی از قبیل آبیاری،تناوب زراعی، کودها و سموم دفع آفات مدتها پیش توسعه داده شده بود، اما گام‌های بزرگ در قرن گذشته برداشته شد.

در جوامع اولیه افرادی که تولید کشاورزی آنهابیش از نیاز خانواده شان بود قادر بودند تا افراد دیگر را به طرف خود جذب نمایند. برخی از تاریخ دانان بر این عقیده‌اند که توسعه کشاورزی باعث به وجود آمدن تمدنها گردید.

در بعضی از مناطق کره زمین، بعضی از قبایل درختان جنگل‌ها را می‌سوزانند و یا قطع می‌کنند و فضایی را که قبلا جنگل بوده‌است، به زمین‌های کشاورزی تبدیل کرده و در آن کشاورزی می‌کنند.

البته این نوع کشاورزی چندان دوام نداشته و خیلی زود به دلیل رویش سریع درختان و گیاهان هرز دیگر و کم قوت بودن زمین، دست از کشاورزی می‌کشند و آن مکان را ترک می‌کنند و به محل دیگری می‌روند و در آن مکان هم همین کار را تکرار می‌کنند و این نوع کشاورزی کم کم باعث تخریبزیست بومهایجنگلی می‌شود. به این نوع کشاورزی در اصطلاح کشاورزی گذرا یا نوبتی گویند.

کشاورزی زیستی. )کشاورزی ارگانیک، طبیعی یا آلی)، نوعی کشاورزی است که در تولید و فرآوری محصولات آن از کودهای شیمیایی، سموم، هورمون‌ها و دگرگونیها و دستکاری‌های ژنتیکی استفاده نشود

همه مراحل تقویت زمین، کاشت و برداشت با استفاده از نهاده‌های طبیعی (همچونکود اب نگهدار،کمپوستها، حشرات سودمند،ریزاندامگان کارآیا EM  باشد.کشاورزی ارگانیک سیستمی تولیدی است که سلامت خاک، اکوسیستم ها و انسان را پایدار می سازد و بر فرایند بوم شناسانه، تنوع زیستی و چرخه های سازگار با شرایط محلی تکیه دارد

فراورده‌های کشاورزی زیستی در کشور ما با ناممحصولات سالمو در کشورهای اروپایی وامریکایی با نام کشاورزی زیستی (بهانگلیسیOrganic farming)‏ و یا کشاورزی بیولوژیک (Bio) شناخته می‌شود.

کشاورزی زیستی، یک سیستم مدیریتی جامعی است که کمیت و کیفیت محصولات از تولید تا فرآوری و انتقال به مصرف کننده، سلامت خاک، گیاه، حیوان، انسان، میکروارگانیسم‌ها، محیط سیاره زمین بعنوان یک موجود زنده واحد، اصول اکولوژوکی، محیط زیست، اصول عدالت و روابط اجتماعی، احترام به مخلوقات و اصول پایداری زیستی در آن مد نظر است.

کشاورزی سنتی

در کشاورزی سنتی، فعالیت کشاورزی از قبیل زراعت، باغداری ودام پرویو یا پروش ماهی و … برای دهقان کار او و نوع زندگی او محسوب می شود و این مهمترین ویژگی این گروه و متامیز کننده از سایر افرادی که کشاورزی فقط شغل آنها و محل کسب در آمد آنها می باشد در صورتی که زندگی آنها می تواند در شهر یا درروستاباشد .

در کشاورزی سنتی نیروی کار مهمترین عامل در افزایش تولید می باشد و این یکی از دلایل وجود خانوار های پر جمعیت در مناطق کشاورزی بوده است..

الف) طبقه بندی بر اساس هدف تولید.1خشکبارپسته .گردو .بادام……….:

2.غلات

شامل گندم  – جو  – برنجذرت  – چاودار *گندم

.هدف نشاسته ها

3.حبوبات

شامل نخود  – عدسلوبیا  –بادام زمینی

هدف تامین پروتئن گیاهی است

.

4.گیاهان علوفه أی

این گیاهان به صورت تازه خشک یا سیلو شده به مصرف دام می رسد .

ذرت علوفه أی  :

مشخصات : تراکم بالا دارد .زمان برداشت آن وقتی است که رطوبت دانه ۶۰٪ است

یونجه
شبدر

5.گیا هان ریشه أی

این گیا هان دارای ریشه غده أی شکل هستند .شاخص تر ین آن گیاه چغندر قنداست .

6.گیا هان فیبری یا لیفی

FLAX پنبه الیاف در دانه یا کپسول  = شبیه کنف الیاف آن در ساقه است. خنجری : الیاف آن در برک است

7.گیاهان غده أی

: زیر زمین سیب زمینی و روی زمین گو جه

8.گیاهان دارویی

بابونه

 بومادران

خشخاش سفید

9.گیاهان قندی

نیشکر

چقندر – هدف =تولید قند

10.گیاهان تدخینی

تنباکو
شاهدانه.

چای
کافینئن . قهوه

11. گیاهان روغنی

آفتا بگردان
گلرنگ
زیتون
کنجد
با دام زمینی

ب-طبقه بندی بر اساس هدف خاص :

۱گیاهان پوششی

این گیاهان برای پوشش و حفاظت خاک در برابر ( EROSION) فر سایش کشت می شودو درهمان زمانی که سبز هستند (گلدهی) به خاک برگردانده می شود.مثل شبدرو یونجه

۲گیاهان مکمل

این گیاهان جهت حاصلخیزی خاک همراه با محصول درجه یک کاشته می شود ودر درجه دوم اهمیت قرار دارد .مانند کاشت لوبیای روغنی همراه با ذرت

۳گیاهان سیلویی

این گیاهان به صورت سبز برداشت می شود و پس از سیلو شدن وگذراندن مرحله تخمیر به مصرف دام می رسد مثل گیاه ذرت علوفه أی و ذرت خوشه أی

4- گیاهان تقویت کننده یا اصلاح کننده

این گیاهان جهت اصلاح یا تقویت خاک کاشته می شوند مانند چغندر علوفه أی (خاک را نرم می کند ) و شبدر علوفه أی ( نمک و شوری خاک را می گیرند(

۵گیاهان همراه

این گیاهان گیاهان یک ساله  هستند که همراه گیاهان چند ساله کاشته می شوند مثل : جو (یکساله ) همراه با یونجه (چند ساله (

۶نباتات غله ای

برخی گیاهان تیره حبوبات مانند باقلا چنانچه در زمینی کاشته شوند به علت ترشح یک سری مواد از ریشه قادر به کنترل یک نوع آفت که به سیستم ریشه أی گیاهان خسارت می زند به نام است .

در کاشت چغندر قند اگر تناوب را رعایت نکنیم آفت  افزایش می یابد

برای مشاهده اخبار روز صنعت پسته و مطالب مفید کشاورزی و پسته به کانال پسته رفسنجان بپیوندید 

برای عضویت در کانال بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
توتون
6 ماه قبل

سلام دوست من، محتوای تکمیل و دوست داشتنی ای بود.

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x