چطور یک مزرعه ختمی داشته باشیم؟

چطور یک مزرعه ختمی داشته باشیم؟

احداث یک باغچه یا مزرعه ای کوچک با گیاه ختمی

گاهی اوقات می خواهید در باغچه خانه خود گیاهان دارویی و یا زینتی پرورش دهید اما برای انجام این کار چه اصولی باید رعایت شود؟

از مهمترین عوامل برای کاشت گیاهان دارویی و یا زینتی خاک می باشد. اگر به خوبی خصوصیات خاک مثل قلیایی یا اسیدی pH  و شوری EC خاک را بشناسید شک نکنید در کشاورزی و پرورش گیاهان موفق خواهید بود. بنابراین با توجه به خصوصیات خاک، یک خاک مناسب برای باغچه و یا مزرعه خود انتخاب کنید. خاکی که انتخاب می کنید باید دارای عناصر ماکرو میکرو باشد پس باید با اضافه کردن کودهای آلی (کودهای حیوانی) به آن می توانید اکثر عناصر خاک و یا گیاه را تامین کرد.

مشکل بزرگ در خاک پرورش گیاهان وجود علف های هرز است، ممکن است خاکی انتخاب کنید که به نظر خودتان از لحاظ عناصر غذایی کاملا خوب باشد اما بعد از کاشت و آبیاری گیاهان متوجه ظهور علف های هرز می شوید که در این مرحله از بین بردن آن ها بسیار سخت است. بنابراین قبل از کاشت گیاهان از وجود تخم علف های هرز در خاک مطمئن شوید.

هشدار: اگر در انتخاب خاک گیاه دقت کنید، و خاکی انتخاب کنید که بدون بذر علف هرز باشد، دیگر نیاز به مبارزه شیمایی (مانند علف کش ها) نیست، زیرا این مواد سلامتی گیاهان و انسان ها را به خطر می اندازد.

احداث یک باغچه یا مزرعه ای کوچک با گیاه ختمی

مهمترین خصوصیات بذر گیاه ختمی برای کاشت

از عوامل دیگر کاشت و پرورش گیاه ختمی انتخاب بذر مناسب است، که در رشد و پرورش گیاه بسیار تاثیر گذار می باشد. اگر به هر دلیلی بذر شما آلوده یا مناسب نباشد شاهد رشد آن نخواهید بود. فصل کاشت گیاه ختمی در هر آب و هوا متفاوت است، مثلا اگر مناطق سردسیر زندگی می کنید بذر ختمی را در فصل پاییز داخل گلدان بکارید که زمستان رشد کرده و می توانید در بهار آن را بیرون از خانه کاشت و پرورش داد. اما اگر مناطق گرمسیر زندگی می کنید می توانید بذر ختمی را در پاییز بیرون از خانه در باغچه یا مزرعه خود بکارید.

کاشت گلدانی ختمی: ابتدا باید گلدان های کوچک و سبکی انتخاب کنید (مانند گلدان های پلاستیکی)، سپس هر بذر را داخل یک گلدان و در عمق 1 سانتیمتری بکارید سرعت جوانه زنی بذر ختمی زیاد است و معمولا بعد از یک هفته تا 10 روز شاهد رشد جوانه ها هستید.

کاشت نهال و بذر ختمی در محیط باز: ختمی تقریبا در تمام اقلیم ها قابل کشت است، باید نهال یا بذر ختمی را در محیطی آفتابی کاشت اما محیطی که روزانه 6 ساعت بیشتر آفتاب جذب نکند زیرا گیاه و گل های آن پژمرده می شوند. این محیط باید دارای خاک مناسب، فاقد وزش باد (دارای حصار) باشد.

برای خرید گل ختمی به فروشگاه ما مراجعه کنید!

به نظر شما آب مناسب پرورش گیاه ختمی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

بعد از خصوصیات خاک و تغذیه، آب و آبیاری از عوامل مهم رشد و پرورش گیاه ختمی محسوب می شود. اگر در باغچه گیاه ختمی پرورش می دهید می توانید از آب شیرین برای آبیاری گیاه ختمی استفاده کنید. اما تحقیقات نشان می دهد گیاه ختمی نسبت به آب چاه های کشاورزی واکنشی نشان نداده و رشد کرده است، اما نباید مقدار شوری یا EC این آب زیاد باشد.

گیاه ختمی نیازی به آبیاری غرقابی ندارد و می توان از آبیاری قطره ای برای این گیاه استفاده کرد، امروزه به دلیل کمبود منابع آب زیرزمینی سیستم آبیاری تحت فشار (آبیاری قطره ای) بهترین گزینه برای پرورش گیاهان و درختان است. بنابراین دو اصل مهم در آبیاری گیاهان و درختان وجود دارد: یکی درصد شوری یا EC آب و دیگری دوره آبیاری که با استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار دوره آبیاری طولانی نشده بلکه منظم و پایدار است.

نکته: نیاز آبی گیاه ختمی در تابستان 3 بار در هفته و در زمستان 2 بار در هفته می باشد!

به نظر شما آب مناسب پرورش گیاه ختمی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

اقدامات لازم جهت رشد و پرورش گیاه ختمی

پس از کاشت و رشد گیاه ختمی نیاز به مراقبت و نگهداری از آن می باشد، روش های نگهداری و مراقبت از گیاه ختمی اینگونه است:

  • اگر گیاه شما بزرگ شده و نسبت به سنگینی وزن خود کمی خم شده است، بهتر است کنار آن یک چوب گذاشت و آن را با نخ به چوب بست، تا گیاه به خوبی و به حالت ایستاده رشد کند به این عمل در اصطلاحا قیم زدن می گویند.
  • دوره آبیاری گیاه ختمی باید به طور منظم باشد و حتما بعد از گلدهی آبیاری شود.
  • گیاه ختمی ممکن است دچار بیماری های قارچی شود (مانند کپک پودری و زنگ) به محض روئیت تغییر رنگ برگ و ظاهر شدن پودرهای سفید، این برگ را جدا کرده و از بین ببرید و از محلول پاشی قارچ کش گوگرد و مس استفاده کنید.
  • برای از بین بردن حشرات و آفات از محلول پاشی آب و صابون استفاده کنید. یک صابون خوب برداشته آن را خرد کرده با آب مخلوط کنید و با اسپری صبح ها و عصرها گیاهان ختمی را شستشو دهید.
  • شما می توانید در سال بعد بذر ختمی را برداشت کنید.
  • گلدهی گیاه ختمی از خرداد شروع و تا شهریورماه ادامه دارد.
نکته: گیاه ختمی در فصل گلدهی هر روز گل می دهد، یعنی اگر گل های امروز برداشت شود فردا دوباره گل می دهد!

اقدامات لازم جهت رشد و پرورش گیاه ختمی

خواص بی نظیر گل ختمی برای سلامت بدن

گل ختمی خواص بسیار مفیدی برای بدن دارد از جمله:

  • باعث کاهش دمای بدن یا قطع شدن تب می شود.
  • طبع خنک دارد و برای گرمی و گرما زدگی بسیار مفید است (شربت ختمی).
  • برای درمان سرماخوردگی، بیماری های کبد و سرطان استفاده می شود (دمنوش ختمی).
  • باعث کاهش فشار خون می شود.
  • برای درمان سرفه های خشک استفاده می شود.
  • گل ختمی برای درمان گلو درد مفید است.
  • از گل ختمی برای مشکلات تنفسی و رفع شوره سر استفاده می شود.
  • باعث تقویت معده و روده می شود (دمنوش گل ختمی).
  • افرادی که مشکل  دیابت دارند می توانند از گل ختمی به صورت دمنوش استفاده کنند که باعث کاهش قند خون می شود.
  • گل ختمی باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x