محلول پاشی بعد از برداشت پسته

محلول پاشی بعد از برداشت پسته

درختان پسته که به دلیل طبیعت مقاوم و محصول دلپذیر خود شناخته می‌شوند، به مراقبت اختصاصی و تغذیه مناسب، به‌ویژه پس از فصل برداشت نیاز دارند. بعد از برداشت پسته چه باید کرد؟ یکی از مؤثرترین درمان‌های بعد از برداشت برای این درختان محلول‌پاشی است.

در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان، ما به محلول پاشی بعد از برداشت پسته می‌پردازیم، به‌ویژه بر اهمیت چهارعنصر حیاتی: نیتروژن (N)، روی (Zn)، بور (B) و کلسیم (Ca) تمرکز می‌کنیم. درحالی‌که هر چهار عنصر نقش اساسی در سلامت و بهره‌وری درخت دارند، ما به نقش روی و کلسیم، دو عنصری که تأثیرات عمیقی بر سلامت درخت پسته و عملکرد میوه در دوره پس از برداشت دارند، توجه ویژه‌ای خواهیم داشت. با ما همراه باشید تا چند کود بعد از برداشت پسته را به شما معرفی کنیم.

اهمیت محلول پاشی بعد از برداشت پسته

محلول پاشی بعد از برداشت پسته یک عمل حیاتی است که اهمیت قابل‌توجهی در تضمین سلامت و بهره‌وری درختان پسته دارد اما اغلب نادیده گرفته می‌شود.

محلول پاشی پس از برداشت، مواد مغذی ضروری را فراهم کرده و درختان را پس از فصل برداشت، دوباره پر می‌کند و آن‌ها را برای رشد و بهره‌وری آینده آماده می‌کند. دختان پسته در این زمان به کودهایی مانند فروت ست نیاز دارند.

قیمت پسته

در اینجا چندین دلیل وجود دارد که اهمیت محلول پاشی بعد از برداشت پسته را نشان می‌دهد:

بهبود و رشد مجدد را تقویت می‌کند

برداشت پسته استرس قابل‌توجهی را به درختان وارد می‌کند و مواد مغذی و ذخایر انرژی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

محلول پاشی بعد از برداشت پسته برای این درختان، با مواد مغذی مناسب، به بهبود آن‌ها کمک می‌کند و رشد جدید را برای فصل رشد بعدی تحریک می‌کند.

جذب مؤثر مواد مغذی را فعال می‌کند

پاشیدن مواد مغذی به‌طور مستقیم بر روی برگ درختان، روشی که به‌عنوان محلول پاشی شناخته می‌شود، امکان جذب سریع را فراهم می‌کند و از افزایش سریع مواد مغذی پس از برداشت اطمینان حاصل می‌کند.

این در دوره پس از برداشت بسیار مهم است، زمانی که تأمین به‌موقع مواد مغذی ضروری است.

تغذیه هدفمند را فراهم می‌کند

محلول پاشی بعد از برداشت پسته معمولاً شامل مواد مغذی کلیدی مانند نیتروژن (N)، روی (روی)، بور (B) و کلسیم (Ca) است.

هر یک از این مواد مغذی نقش مهمی در حفظ سلامت کلی و بهره‌وری درختان ایفا می‌کند و به رشد قوی در فصل آینده کمک می‌کند.

مقاومت در برابر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد

یک درخت پسته تغذیه‌شده از محلول پاشی مداوم پس از برداشت نسبت به آفات و بیماری‌ها مقاوم‌تر است. درنتیجه نیاز به اقدامات فشرده مدیریت آفات را کاهش می‌دهد.

درنتیجه محلول پاشی بعد از برداشت پسته بخشی جدایی‌ناپذیر از مدیریت مؤثر درخت پسته است که نقش بسزایی در افزایش سلامت درخت، کیفیت عملکرد میوه و بهره‌وری کلی دارد.

اهمیت محلول پاشی بعد از برداشت پسته

ضرورت تأمین عناصر ضروری بعد از برداشت پسته

محلول پاشی بعد از برداشت پسته یک عمل جدایی‌ناپذیر در مدیریت سلامت و بهره‌وری درختان پسته است. تأمین عناصر ضروری مانند نیتروژن (N)، روی (روی)، بور (B) و کلسیم (Ca) به چند دلیل حیاتی است:

نیتروژن (N)

نیتروژن یک درشت مغذی اولیه برای گیاهان است و نقش اساسی در فرآیندهای مربوط به رشد و نمو دارد. این یک جزء حیاتی از اسیدهای آمینه، پروتئین‌ها و کلروفیل است.

درزمینهٔ محلول پاشی پس از برداشت، نیتروژن درخت را برای فصل رشد بعدی آماده می‌کند.

درحالی‌که از نیتروژن می‌توان به‌عنوان کود بعد از برداشت پسته نیز استفاده کرد، محلول پاشی می‌تواند مکملی سریع الاثر برای جذب و استفاده فوری توسط درختان پسته باشد.

روی (Zn)

روی برای سنتز پروتئین‌ها و تنظیم هورمون‌های رشد در گیاهان حیاتی است. محلول پاشی بعد از برداشت پسته با روی می‌تواند منجر به رشد بهتر در بهار آینده در مقایسه با درختانی شود که مکمل روی دریافت نمی‌کنند.

روی همچنین توانایی درخت را برای مقاومت در برابر دماهای سردتر افزایش می‌دهد و به توسعه میوه‌های قوی‌تر و سالم‌تر کمک می‌کند.

بور (B)

بور نقش منحصربه‌فردی در رشد و نمو گیاهان دارد. به تشکیل و پایداری دیواره سلولی، سنتز پروتئین، رشد دانه و میوه، انتقال قند کمک می‌کند و می‌تواند بر متابولیسم هورمون‌های گیاهی تأثیر بگذارد.

محلول‌پاشی پس از برداشت بور می‌تواند سلامت کلی درخت را بهبود بخشد و به مدیریت کمبود بور کمک کند که در غیر این صورت می‌تواند منجر به تغییر شکل برگ و تغییر رنگ میوه شود.

کلسیم (Ca)

کلسیم برای رشد و تقسیم سلولی ضروری است. برای یکپارچگی ساختاری دیواره‌های سلولی و غشاء ضروری است. علاوه بر این، کلسیم برای فرآیند جذب مواد مغذی با عمل به‌عنوان یک پیام‌رسان برای فرآیندهای مختلف سلولی بسیار مهم می‌باشد.

پس از برداشت، محلول پاشی کلسیم به جبران سطوح آن، تقویت دیواره سلولی، کاهش حساسیت به بیماری‌ها و حمایت از رشد بافت های جدید کمک می‌کند.

به‌طور خلاصه، هر یک از این عناصر – نیتروژن، روی، بور و کلسیم – عملکردهای حیاتی را در دوره پس از برداشت انجام می‌دهند، ذخایر مواد مغذی درختان را دوباره پر می‌کنند، به بهبودی کمک می‌کنند، رشد را تقویت می‌کنند و درختان پسته را برای بارورهای بعدی آماده می‌کنند.

اهمیت محلول پاشی بعد از برداشت پسته با روی

روی یک ریزمغذی حیاتی برای درختان پسته است و نقش‌های زیادی در فیزیولوژی گیاه ایفا می‌کند. این یک جزء ضروری از چندین آنزیم و پروتئین است که نقش مهمی در سنتز پروتئین ایفا می‌کند.

علاوه بر این، روی برای تشکیل هورمون‌های رشد، به‌ویژه اکسین‌ها که فرآیندهای مختلف رشد و تکامل را تنظیم می‌کنند، ضروری است.

در درختان پسته، روی کافی به بهبود رشد، تشکیل جوانه و تشکیل میوه کمک می‌کند. علاوه بر این، روی مقاومت درخت را در برابر شرایط سخت مانند دمای پایین افزایش می‌دهد و رشد سالم‌تر درخت را تضمین می‌کند.

محلول پاشی بعد از برداشت پسته با روی می‌تواند رشد بهتری را در بهار بعدی تحریک کند. مطالعات نشان داده‌اند درختانی که با روی تیمار شده‌اند عملکرد بهتری نسبت به درختانی دارند که چنین نبودند. ازاین‌رو، روی برای تقویت بنیه و افزایش سلامت کلی درختان پسته بسیار مهم است.

محلول پاشی بعد از برداشت پسته با کلسیم

کلسیم یک درشت مغذی ضروری است که نقش مهمی در رشد و تقسیم سلولی دارد. پایداری ساختاری دیواره‌های سلولی و غشاها را فراهم می‌کند و استحکام و یکپارچگی بافت‌های گیاهی را تضمین می‌کند.

علاوه بر این، کلسیم به‌عنوان یک پیام‌رسان در چندین فرآیند سلولی ازجمله جذب مواد مغذی و پاسخ به شرایط استرس عمل می‌کند.

در درختان پسته، کلسیم با بهبود سختی و ضخامت پوسته به کیفیت میوه کمک می‌کند. کمبود آن می‌تواند باعث ایجاد پوسته‌های نرم‌تر شود که بیشتر در معرض آسیب و بیماری هستند.

محلول پاشی پس از برداشت کلسیم به پر کردن ذخایر آن در درختان، تقویت دیواره‌های سلولی قوی‌تر، کمک به توسعه بافت‌های جدید و کاهش حساسیت به بیماری‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین، کلسیم نقش اساسی در تضمین استحکام و سلامت کلی درختان پسته دارد.

استفاده از کودهای نیتروژن بعد از برداشت پسته

نیتروژن (N) یکی از عناصر درشت مغذی کلیدی برای گیاهان ازجمله درختان پسته است که نقش اساسی در رشد و نمو آن‌ها دارد.

این یک جزء اساسی از اسیدهای آمینه، پروتئین‌ها و اسیدهای نوکلئیک است که همگی برای زندگی گیاهان بسیار مهم هستند.

نیتروژن همچنین بخشی از کلروفیل است. رنگ‌دانه‌ای که به گیاهان رنگ سبز می‌دهد و مسئول فتوسنتز است، فرآیندی که به گیاهان اجازه می‌دهد نور خورشید را به انرژی تبدیل کنند.

پس از برداشت، درختان پسته اغلب با کاهش مواد مغذی به دلیل فرآیند انرژی بر تولید و رسیدن میوه مواجه می‌شوند.

ازاین‌رو، پر کردن سطوح نیتروژن پس از برداشت برای ترویج رشد برگ و شاخه، آماده‌سازی درخت برای فصل رشد بعدی بسیار مهم است. می‌توان از کودهای نیتروژنه، به‌صورت محلول پاشی بعد از برداشت پسته استفاده کرد.

کودهای مبتنی بر نیتروژن، مانند سولفات آمونیوم و اوره، یا مخلوطی از هر دو، می‌توانند برای تأمین این نیاز نیتروژن استفاده شوند.

کود نیتروژن بعد از برداشت پسته

درک محلول پاشی بعد از برداشت پسته با بور

بور یک عنصر ریز ضروری برای درختان پسته است که نقش مهمی در فرآیندهای مختلف فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی دارد.

باوجوداینکه در مقایسه با درشت مغذی‌هایی مانند نیتروژن یا کلسیم به مقادیر کم نیاز است، کمبود بور می‌تواند مشکلات قابل‌توجهی ایجاد کند و بر رشد درخت، عملکرد و کیفیت میوه تأثیر بگذارد.

بور به‌ویژه برای رشد تولیدمثلی، تأثیرگذاری بر تشکیل و رشد میوه مهم است. علاوه بر این، در حمل‌ونقل قندها، سنتز و ساختار دیواره‌های سلولی و سایر عملکردها نقش دارد.

علیرغم نقش حیاتی بور، کاربرد آن در مناطقی با سمیت بور اغلب باعث نگرانی است. سمیت بور می‌تواند در مناطقی با سطح بور بالا در خاک یا آب آبیاری رخ دهد. علائم مسمومیت شامل سوزش برگ، زرد شدن و درنهایت کنده شدن برگ است.

محلول پاشی بور بعد از برداشت پسته ضرر دارد؟

محلول‌پاشی بور پس از برداشت مفید است. در اینجا به چند دلیل اشاره می‌کنیم:

  • کاربرد هدفمند: محلول پاشی امکان رویکرد هدفمندتری را در مقایسه با کاربرد خاک فراهم می‌کند. شما می‌توانید مقدار دقیق بور استفاده‌شده را کنترل کنید و خطر استفاده بیش‌ازحد را که می‌تواند منجر به سمیت شود به حداقل برسانید.
  • زمان پس از برداشت: استفاده از بور بلافاصله پس از برداشت تضمین می‌کند که وقتی درختان جوانه می‌زنند برای رشد و باردهی سال بعد، مواد مغذی در دسترس است. این زمان‌بندی می‌تواند به‌ویژه در حمایت از فرآیندهای تولیدمثلی و گرده افشانی درختان مفید باشد.
  • جذب از طریق بافت جوانه: برخلاف تصور اینکه بافت جوانه مواد مغذی را جذب نمی‌کند، تحقیقات نشان می‌دهد که بافت جوانه، به‌ویژه در دوره پس از برداشت، می‌تواند مواد مغذی اسپری شده روی شاخه‌ها و برگ‌ها را جذب کند. این یافته نشان می‌دهد که بور محلول‌پاشی می‌تواند برای رشد درخت و تشکیل میوه در فصل بعدی مفید باشد.
  • کاهش کمبود بور: علیرغم سطح بالای بور در خاک یا آب، درختان همچنان می‌توانند کمبود بور را به دلیل عواملی مانند pH خاک، نوع خاک و شرایط آب و هوایی که بر دسترسی به بور تأثیر می‌گذارد، تجربه کنند. در چنین مواردی، محلول پاشی بور می‌تواند به کاهش علائم کمبود کمک کند.

مقدار و زمان مناسب محلول پاشی بعد از برداشت

تعیین مقدار و زمان مناسب برای محلول پاشی کود بعد از برداشت پسته برای بهینه‌سازی سلامت و بهره‌وری درختان پسته حیاتی است. هنگام برنامه‌ریزی این برنامه‌ها باید چندین فاکتور را در نظر گرفت:

  • تراکم آفات: وجود و تراکم آفات می‌تواند بر کارایی کاربرد مواد مغذی تأثیر بگذارد. درک چرخه‌های زندگی آفات می‌تواند به بهینه‌سازی و زمان‌بندی کاربرد محلول پاشی برای جلوگیری از دوره‌های فعالیت زیاد آفت کمک کند.
  • درصد ترکیبات عنصری در مخلوط کود: ترکیب مخلوط کود یکی دیگر از ملاحظات حیاتی است. مواد مغذی مختلف در مقادیر مختلف موردنیاز است و نسبت بین آن‌ها نیز مهم است. به‌عنوان‌مثال، مصرف بیش‌ازحد یک ماده مغذی می‌تواند در جذب ماده مغذی دیگر اختلال ایجاد کند. ازاین‌رو، انتخاب یک ترکیب کود متعادل که تمام مواد مغذی موردنیاز را در نسبت‌های مناسب فراهم کند، مهم است.
  • کاربرد فوری پس از برداشت: زمان محلول پاشی بعد از برداشت پسته بسیار مهم است. محلول پاشی بلافاصله پس از برداشت توصیه می‌شود، درحالی‌که برگ‌ها هنوز روی درختان هستند و می‌توانند مواد مغذی را به‌طور مؤثر جذب کنند. دلیل این امر این است که برگ‌ها محل اصلی جذب مواد مغذی هستند. با کاهش مقدار برگ‌ها پس از برداشت، ظرفیت درخت برای جذب مواد مغذی از طریق محلول پاشی کاهش می‌یابد. بنابراین، کاربرد فوری پس از برداشت، جذب و استفاده از مواد مغذی را به حداکثر می‌رساند.
  • توجه به کود دهی بر پایه خاک: همانند کاربردهای محلول پاشی، کودهای نیتروژنی مبتنی بر خاک نیز باید در اسرع وقت پس از برداشت مصرف شوند. ازآنجایی‌که نیتروژن یک ماده مغذی حیاتی برای درختان پسته است، اطمینان از در دسترس بودن آن در خاک می‌تواند کمک قابل‌توجهی به بازیابی درختان پس از برداشت کند.
زمان مناسب محلول پاشی بعد از برداشت پسته

کود بعد از برداشت پسته

محلول پاشی بعد از برداشت پسته، برای تأمین مواد مغذی مناسب  درختان برای حمایت از رشد آن‌ها و آماده‌سازی آن‌ها در فصل بعد ضروری است. بهترین کود بعد از برداشت پسته به نیازهای خاص خاک شما و وضعیت کلی باغ پسته شما بستگی دارد.

هنگام انتخاب کود، توجه به نیازهای مغذی درختان پسته بسیار مهم است. آن‌ها معمولاً از ترکیب متعادل نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) همراه با سایر ریزمغذی‌های ضروری بهره می‌برند. این مواد مغذی به سلامت کلی درخت، رشد ریشه و تولید میوه کمک می‌کنند.

توصیه می‌شود قبل از استفاده از هر کود، تجزیه‌وتحلیل خاک انجام شود. این تجزیه‌وتحلیل اطلاعات خاصی در مورد سطوح مواد مغذی و pH خاک شما ارائه می‌دهد.

به شما کمک می‌کند تا در مورد نوع و مقدار مناسب کود مورداستفاده تصمیم‌گیری کنید. با در نظر گرفتن نتایج تجزیه‌وتحلیل خاک، می‌توانید کاربرد کود را برای رفع نیازهای خاص باغ خود سفارشی کنید.

علاوه بر این، مواد آلی مانند کمپوست یا کود دامی و چالکود در فصل پاییز می‌تواند برای سلامت و حاصلخیزی خاک مفید باشد.

اصلاحات ارگانیک به بهبود ساختار خاک، حفظ رطوبت و در دسترس بودن مواد مغذی در طولانی‌مدت کمک می‌کند. استفاده از مواد آلی به‌عنوان یک اصلاح‌کننده خاک در ترکیب با یک کود متعادل می‌تواند رویکردی جامع برای حفظ سلامت و بهره‌وری درختان پسته شما ارائه دهد.

نتیجه‌گیری نهایی

  • به‌طور خلاصه 4 عنصر در دوره پس از برداشت پسته باید محلول پاشی شوند. این 4 عنصر شامل ازت (N)، روی (Zn)، بور (B)، کلسیم (Ca) می‌باشد. از این میان عناصر روی (Zn) و کلسیم (Ca) از بقیه در محلول پاشی مهم‌تر هستند.
  • اگرچه عنصر ازت یا نیتروژن را می‌توان مهم‌ترین عنصر موردنیاز درختان پسته در دوره بعد از برداشت نامید. اما چون کود نیتروژنه را معمولاً از طریق خاک و همزمان با اولین آبیاری در دوره پس از برداشت به زمین می‌دهند، اهمیت آن در محلول پاشی کمتر می‌شود.
  • دادن کود ازته بعد از انجام عملیات برداشت پسته یک ضرورت است. می‌توان از سولفات آمونیوم یا اوره و یا مخلوط این دو کود، استفاده کرد.
  • کلسیم نقش بسیار مهمی در محلول پاشی بعد از برداشت دارد. تحقیقات نشان داده که محلول پاشی با کودهای کلسیمی در دوره پس از برداشت بسیار مفید است.
  • عناصر روی، ازت و بور را می‌توان به‌صورت مخلوط با هم در دوره بعد از برداشت استفاده کرد.
  • عنصر روی پیش ماده سازنده هورمون اکسین (هورمون رشد) در درختان است و اگر در دوره بعد از برداشت محلول پاشی شود، درختان در بهار سال آینده رشد بهتری در مقایسه با درختانی خواهند داشت که عنصر روی محلول پاشی نشده باشد.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
yaghob
yaghob
6 ماه قبل

سلام ممنون از راهنمایی و به اشراک گذاشتن علم و تجربه تون به کشاورزان مهندس جان از چه محلول یا کودی استفاده کنیم که همه این ریز مغذی هارو داشته باشه و ممنون میشم محصول و مقدار دوز مصرف رو یرای پسته بفرماید تشکر

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  yaghob
6 ماه قبل

سلام
کود های فروت ست دارای این عناصر می باشد و مناسب برای محلول پاشی بعد از برداشت پسته است.
برند های مختلفی در بازار وجود دارد و تحت عنوان فروت ست شناخته می شوند.
اغلب کود های فروت ست به میزان 1 الی 1/5 ( لیتر، کیلو) در هزار لیتر آب استفاده می شوند.

yaghob
yaghob
پاسخ به  مهندس حدیثه حاج جعفری
6 ماه قبل

موفق باشید متشکرم

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  yaghob
6 ماه قبل

پایدار باشید.

4
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x