مبارزه با شته خالدار هلو و چگونگی کنترل این آفت

مبارزه با شته خالدار هلو و چگونگی کنترل این آفت

نحوه از بین بردن شته خالدار هلو 

شته خالدار هلو از گونه های نادریست که روی تنه قطور و شاخه های اصلی درختان هلو دیده شده است. وجود این آفت روی درختان میزبان با ترشح خیلی زیاد عسلک همراه است به طوری که خاک زیر درختان کاملا خیس می شود و گاهی توده های سفید رنگ و کریستالیز شده عسلک به صورت قشری ضخیم سطح خاک را می پوشاند. بیشترین تراکم خسارت این آفت در اواخر تابستان و ماه های پاییز است و چون این حشرات به مقدار فراوان از شیره گیاهان تغذیه میکنند، باعث ضعف عمومی و زردی برگ می شوند. این حشره زمستان را به صورت توده های متراکم  روی تنه و در سطح زیرین شاخه های اصلی درختان میزبان می گذارند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

در این توده ها هزاران تخم به صورت ورقه ای سیاه رنگ سطح پوست تنه و سر شاخه را می پوشاند و گاهی پوسته یا لاشه ماده های تخم گذار روی این لکه ها دیده می شود.

ماده ها در بهار و مصادف با باز شدن کامل برگها از تخم ظاهر می شوند. به دلایل مشخص نشده این حشرات در اوایل بهار و تابستان چنانچه باید تکثیر پیدا نمی کنند. ظاهرا سمپاشی های بهاره و دشمنان طبیعی در اوایل بهار و تابستان مانع گسترش شدید آن ها می شود. از اواسط تابستان به بعد آثار خسارت های آنها به تدریج زیاد می شود. حشرات کامل نسبتا درشت به رنگ خاکستری به غده ها یا نقطه های سیاه رنگ در روی بندهای سینه و شکم می باشند. طول بدن آن ها گاهی تا ۴ میلی متر هم می رسد شته خالدار هلو یک میزبانه است و تمام دوره زندگی خود را روی درختان میوه هسته دار طی می کنند.

مبارزه با شته خال هلو

سموم مورد نیاز

نام سم

فرمولاسیون

مصرف در هر هکتار

تیومتون

EC 60%

یک در هزار

اکسی دیتون متیل

EC 25%

یک در هزار

مالاتیون

EC 25%

سه در هزار

پریمیکارپ

DF 50%

نیم در هزار

پریمیکارپ

WP 50%

نیم در هزار

هپتنوفوس

EC 50%

یک در هزار

دیازینون

EC 60%

یک در هزار

منبع: دکتر مرتضی اسماعیلی

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x