آشنایی با مراحل و نحوه کاشت نشا

آشنایی با مراحل و نحوه کاشت نشا

 آیا با نحوه کاشت نشا و زمان نشاکاری آشنا هستید؟

امروزه با افزایش گلخانه‌ها و افزایش حضور فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی در این بخش، کشاورزی در حال علمی شدن است و میزان تولید و عملکرد اکثر محصولات به سرعت در حال افزایش است. این موضوع رقابت برای تولید بیشتر و با کیفیت‌تر محصولات را افزایش می‌دهد. از همین رو کشاورزان تلاش می‌کنند تا با بکار گیری روش‌های جدید کشاورزی خود را بروز کرده و در این رقابت جزء کشاورزان پیشرو باشند.استفاده از نشاء با­کیفیت یکی از تأثیرگذارترین روش­ها برای افزایش کمیت و کیفیت محصولات بوده و مدت­هاست که در کشورهای پیشرو در کشاورزی نیز معمول است، در کشور ما نیز استفاده از نشاء پرورش یافته توسط تولید کنندگان نشاء بجای کشت مستقیم بذر یا تولید نشاء توسط خود کشاورز، مورد توجه کشاورزان قرار گرفته و این استقبال هر روز در حال افزایش است و ازاین ‌رو نیاز به تولید کنندگان حرفه‌ای نشاء بیش‌ازپیش احساس می­شود.در ادامه برای آشنایی با مراحل و نحوه کاشت نشا با ما همراه باشید.

آشنایی با نحوه کاشت نشا

در ادامه مقاله آشنایی با مراحل و نحوه کاشت نشا با نحوه کاشت آن آشنا خواهید شد. برای کاشت نشا (نشاکاری)، باید زمین اصلی قبلا به خوبی آماده شده باشد. به طور کلی نشا (نهال های بذری) را باید در محل اصلی خود به نحوی کاشت که ریشه آن در خاک خمیده نشود و یقه ی نشا، هم سطح خاک باشد.چنانچه یقه ی نشــا در داخل خاک فرو رود ممکن است ساقه در تماس با خاک پوسیده شود و اگر بالاتر از خاک قرار گیرد ممکن اســت قســمت هایی از ریشــه درمعرض هوا قرار گرفته و صدمه ببیند.

کاشت نشا با دست و یا با ماشین های نشاکاری انجام می شود.  در روش دستی کاشت نشا، ابتدا گودالی با بیلچه یا به وسیله میخ نشا در زمین گاورو ایجاد کرده نشا را در آن قرار می دهند. سپس خاک اطراف آن را فشار داده تا اتصال ریشه با خاک برقرار شود. نشاها را باید بلافاصله پس از کاشت به دقت آبیاری نمود.

در روش کاشــت نشــا با ماشــین های نشــاکار نیمه خودکار، معمولا یک کارگر نشاها را از صندوق برداشــته روی چرخ های دوار می گذارد. ســپس چرخ ها نشــا را در خاک فرو می کنند.معمولا توتون و برنج را در بعضی از مناطق با ماشین های نشاکار می کارند.

 

 آشنایی با روش انتقال نشا

وقتی بذرهای کاشــته شده در خزانه حداقل 6-4 برگی شدند، نشاها قابل برداشــت می شــوند در این زمان زمین خرانه را آبیاری نموده پس از آن که رطوبت به حد گاورو رسید آن ها را از خاک بیرون می آورند.برای خارج کردن نشا از خاک، بیل یا بیلچه را به طور کمی مورب در خاک فرو کرده، بدون صدمه زدن به ریشه ی نشا، آن را از زمین بیرون می آورند و به زمین اصلی منتقل می کنند.

آشنایی با زمان نشاکاری

بهترین زمان کاشــت گیاهان نشــایی در زمین اصلی، صبح زود و یا عصر نزدیک غروب آفتاب و یا در هوای ابری است. زیرا در این موقع هوا خنک است و گیاه کمترین تبخیر را دارد و احتمال خشک شدن آن کمتر است.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x