آشنایی با انواع کودهای فسفاته شیمیایی

آشنایی با انواع کودهای فسفاته شیمیایی

ضرورت استفاده از کودهای فسفاته در بهبود عملکرد گیاهان

غالباً درصد فسفر کودهای شیمیائی را بصورت درصد اکسید فسفر ذکر می نمایند. اسید فسفریک که از تجزیه مواد آلی خاک حاصل می شود قابل جذب گیاه است، اما بصورت کود شیمیائی مصرف نمی شود. قسمت اعظم کود فسفره ای که به خاک داده می شود. بوسیله کلسیم در خاک های قلیائی و بوسیله آهن و آلومینیم در خاکهای اسیدی تثبیت می گردد. برای بررسی و آشنایی با انواع کودهای فسفاته شیمیایی  باید توجه داشت معمولاً  کود فسفره ای که به خاک داده می شود در سال اول بصورت قابل جذب گیاه باقی می ماند و بخش کمی نیز طی سالهای آینده قابل جذب گیاه می گردد.

فسفر  یکی از عناصر مهم در تغذیه گیاه است و اثر آن در رشد و نمو اهمیت زیادی دارد.  این ماده در جوانه زدن دانه ها، نمو ریشه ها، زودرسی میوه ها، بالابردن نسبت دانه به کاه در غلات، جذب ازت در گیاه و تشکیل بافت های گیاه اهمیت زیادی دارد کمبود آن باعث کاهش محصول و به خصوص دانه می شود.این کودها که در بین زارعین به کود سیاه معروف است عمداً به صورت پایه مصرف می شوند.

مهم ترین کودهای فسفاته عبارت اند از:

  • سوپرفسـفات معمولی: بیشتر به شکل دانه های خاکستری رنگ و کروی است. این کود به آسانی در آب حل نمی شود. مقدار فسفر قابل استفاده این کود برای گیاه، 20-16 درصد است.
  • سوپرفسفات تریپل: به شکل دانه های کروی و به رنگ خاکستری ست و در بین کشاورزان به کود ساچمه ای، معروف است. این کود نیز در آب حل نمی شود. مقدار فسفر قابل استفاده آن، 48 درصد (P2O5)  است.
  • فسـفات آمونیوم: به شــکل دانه های ریز و ســیاه رنگ اســت. علاوه بر فسفر (حدود 48% P2O5 )  (دارای 18 درصد ازت نیز می باشــد. این کــود مدت ها در خاک می ماند و به تدریج مورد استفاده گیاه قرار می گیرد.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x