آشنایی با تکثیر گیاهان به روش خوابانیدن

آشنایی با تکثیر گیاهان به روش خوابانیدن

روش های تکثیر گیاهان با روش خوابانیدن

تکثیر گیاهان بوسیله خوابانیدن برای گیاهان کمیاب و سخت ریشه زا بسیار مناسب است. آشنایی با تکثیر گیاهان به روش خوابانیدن بسیار جالب است . خوابانیدن به چند صورت انجام می گیرد خوابانیدن ساده ، کپه ای و هواییدر خوابانیدن ساده شاخه گیاه را بدون اینکه از گیاه مادری جدا کنیم خم کرده و در خاک قرار میدهیم. بعد از ریشه دار شدن شاخه آن را از گیاه جدا کرده و در بستر کشت جدید می کاریم.

در روش خوابانیدن هوایی ابتدا قسمتی از پوست ساقه را جدا کرده سپس مقداری خاک را بوسیله نایلون دور قسمت جدا شده قرار می دهیم. قسمت بالا و پایین نایلون را بوسیله طناب محکم می بندیم. باید دقت داشت که خاک مرطوب باشد. اگر خاک رطوبت خود را از دست داد میتوان نایلون را باز کرد و مقداری خاک را مرطوب کرد سپس دوبار محل را با طناب ببندید.

بعد از مدتی ساقه در محل بسته شده شروع به ریشه زدن می کند.خوابانیدن، یکی از روش های ازدیاد گیاهان اســت که در آن، ســاقه را در حالی که به گیاه مادری متصل اســت در خاک مرطوب قرار می دهند تا ریشــه دار شــود و پس از آن که ریشــه کافی تولید کرد آن را از گیاه مادر جدا می کنند تا به عنوان گیاه مســتقل به رشد خود ادامه دهد.مزیت این روش آن اســت که گیاه مادر آب و مواد غذایی شــاخه ی خوابیده شده را تا موقع  ایجاد ریشه، تأمین می نماید.

در ادامه مقاله آشنایی با تکثیر گیاهان به روش خوابانیدن باید توجه داشت از معایب این روش آن است که از یک گیاه مادر، اغلب تعداد معدودی گیاه می توان به دست  آورد. خوابانیدن شــاخه، معمولا در اواخر زمســتان یا اوایل بهار انجام می شــود. مدت خوابانیدن  شاخه یک فصل رشد است مثلا شاخه هایی را که در اول بهار خوابانیده شده اند در اواخر پاییز از پایه مادری جدا می کنند.

 

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x