6 علت بار ندادن درخت پسته

6 علت بار ندادن درخت پسته

آیا تابه‌حال برایتان پیش آماده است درخت پسته‌ای را که کاشته‌اید هیچ محصولی نداده و یا به مقدار خیلی کمی ثمر دهد؟ حتماً از خود می‌پرسید علت بار ندادن درخت پسته چیست؟ اگر شما به دنبال جواب و راه‌حلی برای این مسئله هستید به شما پیشنهاد می‌کنم ویدیو زیر را تماشا کنید و اگر می‌خواهید به صورت کامل و دقیق علت عدم باردهی درخت پسته خود آگاه شوید ما را در این مقاله همراهی کنید.

چرا درخت پسته بار نمیدهد؟

علت بار ندادن درخت پسته را می‌توان موارد بسیار زیادی دانست و به‌طورقطع نمی‌توان یک مورد خاص را دلیل این امر دانست. ازجمله این موارد می‌توان به مدیریت نادرست باغات پسته، عوامل محیطی، سن درختان، آفات و بیماری‌ها و … اشاره نمود.

باردهی درخت پسته به عوامل بسیار متعددی وابسته است. در ادامه تنها به برخی از مهم‌ترین دلایل عدم باردهی درختان پسته می‌پردازیم؛ اما اگر دوست دارید بدانید چگونه پسته بیشتری برداشت کنید مقاله باردهی درخت پسته را به‌دقت مطالعه نمایید.

وجود نداشتن درخت نر در نزدیکی درخت ماده

درخت پسته یک گیاه دو پایه بوده که گل‌های نر و ماده آن به صورت مجزا بر روی درخت پسته قرار گرفته است؛ بنابراین در یک باغ پسته برای تولید محصول حتماً باید درخت نر در نزدیکی درخت ماده وجود داشته باشد تا گرده افشانی و تلقیح صورت گیرد. در غیر این صورت این عامل باعث بار ندادن درخت پسته خواهد گرفت.

نسبت درختان نر به ماده

کمبود تراکم دانه‌های گرده می‌تواند یک علت بار ندادن درخت پسته باشد. برای افزایش تراکم دانه گرده و بهبود عملکرد گرده افشانی باید یک الگو مناسب برای قرار گرفتن درختان نر در باغ پسته وجود داشته باشد.

ازآنجایی‌که یک درخت نر به طور متوسط تا شعاع 20 متری درختان ماده را پوشش می دهد، پس چیدمان درختان در باغ پسته باید به صورتی باشد که تا فاصله 20 متری هر درخت نر تقریبا 20 درخت ماده وجود داشته باشد.

درنتیجه در هر هکتار به طور متوسط باید 20 تا 25 درخت نر وجود داشته باشد تا این علت بار ندادن درخت پسته از بین برود. محل قرارگیری درخت نر در باغ پسته باید به گونه باشد که با وزش بادهای غالب منطقه، دانه‌های گرده به‌خوبی در باغ پراکنده شوند.

بهتر است در مناطقی که پسته‌کاری در آن توسعه‌یافته است، برای انجام بهتر گرده افشانی یک ردیف درخت نر در کَرت اول و عمود در جهت وزش باغ احداث شود.

نسبت درختان نر به ماده
نسبت درختان نر به ماده

شرایط محیطی مناسب برای گرده افشانی

همان‌طور که گفتیم یک علت بار ندادن درخت پسته عدم گرده افشانی صحیح است. برای گرده افشانی بهتر درختان پسته باید یک سری از عوامل محیطی ایجاد شود:

رطوبت مناسب برای گرده افشانی

بهترین رطوبت برای گرده افشانی درخت پسته رطوبتی بین 35 تا 50 درصد است. البته درخت پسته می‌تواند تا رطوبت 25 الی 65 درصد را نیز متحمل شود؛ رطوبت کمتر یا بیشتر از درصدهای ذکرشده باعث کاهش عملکرد تلقیح و گرده افشانی می‌شود و یک علت بار ندادن درخت پسته است.

دما مناسب برای گرده افشانی

دمای 16 الی 22 درجه سانتی‌گراد بهترین دما و دمای بین 10 تا 30 درجه سانتی‌گراد دمای قابل تحمل برای گرده افشانی درخت پسته است.

دانه‌های گرده می‌توانند تا حدی، سرما را تحمل کنند ولی به‌شدت نسبت به هوای گرم حساس بوده به‌طوری‌که در دمای بالای 32 درجه سانتی‌گراد در مدت‌زمان کوتاه از بین می‌روند.

هرس و تربیت صحیح درختان نر  برای باردهی درخت پسته

همان‌طور که تا الان متوجه شده‌اید گرده افشانی درخت پسته توسط باد انجام می‌شود؛ بنابراین هرس درخت نر پسته را، باید به صورت تک تنه و افراشته به‌گونه‌ای که تاج آن بالاتر از سایر درختان دیگر قرار گیرد هرس کرد تا بتواند سطح بیشتری از باغ را پوشش داده و گرده افشانی کند.

برای هرس درخت نر باید هرساله شاخه‌های خشک‌شده و بیمار را از بین برد و همچنین پاجوش‌ها و تنه‌جوش‌ها را حذف کرد.

هرس نکردن علت بار ندادن درخت پسته
هرس نکردن علت بار ندادن درخت پسته

تغذیه اشتباه درختان نر علت بار ندادن درخت پسته

بعضی از افراد بر این باور هستند که به دلیل کوتاه بودن مدت‌زمان گل‌دهی درختان نر و حتی فاقد میوه بودن آن‌ها، نیاز به تغذیه مناسبی ندارند اما باید توجه داشت مدیریت تغذیه درختان نر به‌اندازه تغذیه درختان ماده حائزِ اهمیت است.

با در نظر گرفتن ساختار گل‌های نر و دانه گرده اهمیت عناصری مانند پتاسیم، کلسیم، نیتروژن، روی، منگنز و بر برای تغذیه درخت نر ضروری است که در ادامه به کاربرد عناصر می‌پردازیم.

  • نقش عنصر بر به همراه عنصر کلسیم: این دو عنصر در جابه‌جایی و متعادل‌سازی هورمون‌های گیاهی نقش به سزایی دارند.
  • نقش عنصر روی به همراه عنصر بر: وجود این عناصر در سطح کلاله ماده باعث جوانه‌زنی بهتر و همچنین افزایش رشد لوله گرده می‌شود.
  • نقش عنصر نیتروژن: عنصر نیتروژن باعث تولید آنزیم‌های، اسیدآمینه‌ها و پروتئین‌ها مؤثر در فرایند گرده افشانی و تلقیح می‌شود.
  • نقش عنصر پتاسیم: وجود عنصر پتاسیم سبب رشد لوله گرده، تولید و انتقال کربوهیدرات می‌شود.
  • علائم کمبود روی: در صورت کمبود روی در درخت پسته سبب افزایش ضخامت لایه بیرونی دانه گرده شده و درنتیجه درصد جوانی زنی آن را کاهش می دهد.
  • نقش عنصر روی: این عنصر باعث ایجاد فرایندهای گرده افشانی و باروری در درخت پسته می‌شود.
  • نقش عنصر بر: عنصر بر نقش به سزایی در فرایند جوانه‌زنی، رشد لوله گرده، افزایش قدرت جوانی زنی، تأمین انرژی لازم برای جابه‌جایی کربوهیدرات و جابه‌جایی هورمون اکسین و سنتز آن ایفا می‌کند.

سال آوری درختان و بار ندادن درخت پسته

عوامل مهمی که باعث ایجاد سال آوری و علت بار ندادن درخت پسته می‌شود وجود رقابت‌های کربوهیدراتی میان میوه‌ها، اندام‌های رویشی و جوانه‌های زایشی تمایز یافته است.

در صورت انجام مدیریت درست می‌توانید سال آوری را کنترل کنید. عدم تأمین نیاز سرمایی و حتی بالا بودن دمای هوا در موقع تشکیل و تمایز جوانه‌های گل در بهار، باعث کاهش تعداد گل‌های نر می‌شود.

عدم پیوند زنی نهال پسته

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت بار ندادن درخت پسته پیوند نزدن نهال پسته است. شما با انجام عملیات پیوند بر روی درخت پسته تعیین می‌کنید که درختتان به درختی نر تبدیل شود یا درخت ماده.

درواقع با انجام پیوند هم نوع درخت خود را تعیین می‌کنید و هم این که چه نوع پسته‌ای را برداشت کنید. به صورت کلی شما با پیوند زدن درخت پسته می‌توانید تمام ویژگی‌های آن را تغییر دهید.

پیوند نزدن علت بار ندادن درخت پسته
پیوند نزدن علت بار ندادن درخت پسته

نیاز سرمایی درختان نر و مدیریت رفع آن

نیاز سرمایی درخت نر پسته در مقایسه با درخت ماده به میزان کمتری است. با این حال در صورت عدم تأمین نیاز سرمایی درخت نر فرآیند گل انگیزی، جوانه‌زنی دانه گرده و قدرت زنده‌مانی کاهش می‌یابد.  بنابراین می‌توان آن را یک علت بار ندادن درخت پسته دانست.

سخن آخر

دانه گرده پسته یک موجود زنده و بسیار حساس است پس بااحتیاط با آن رفتار کنید. ازآنجایی‌که دانه گرده پسته خیلی حساس است و به‌سرعت قدرت جوانه‌زنی خود را از دست می دهد و از بین می‌رود پس باید خیلی با دقت و ظرافت با آن رفتار شود.

حساسیت دانه‌های گرده آن‌قدر بالا بوده که اگر در مکان و دمای نامناسب به مدت‌زمان خیلی کم قرار گیرد قدرت جوانه‌زنی خود را از دست می دهد و از بین می‌رود.

درنتیجه، علت بار ندادن درخت پسته می‌تواند از جنسیت درخت، شرایط محیطی، نیازهای غذایی و آبی، سن، عادات هرس گرفته تا بیماری و تأثیر آفات متغیر باشد.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ئ
ئ
10 ماه قبل

تواصفهان سمت خمینی شهر چندتا پسته کاشتیم ده ساله بار نمیده نریشم گل نمیده کجا پیوندک تهیه کنم اطراف اینجا ی شاخه پیدا کنم یاد گرفتم پیوند بزنم

عباس ایران نژاد
عباس ایران نژاد
10 ماه قبل

سلام شما فرمودین درهر هکتار ۲۵ تا ۳۰ درخت پسته یامن بد متوجه شدم ممنون اگه جواب بدبن

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  عباس ایران نژاد
9 ماه قبل

سلام اگر درخت نر منظورتان هست بله حداقل 20 درخت در هکتار

ح.ن
ح.ن
9 ماه قبل

سلام: آیا درخت نر میوه می دهد؟

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  ح.ن
9 ماه قبل

سلام
درختان نر در ارقام پسته فقط گل های نر تولید می کنند و بعد از پایان دوره گلدهی می ریزند.

محمد
محمد
7 ماه قبل

با سلام بنده از تبریز مزتحمتون شدم باغی دارم در متراژ 1500 متر درا داخل آن از انواع درختان میوه اصلاح شده گردو و پسته و بادم و آلو و…. کاشتم و آبیاری بنده بصورت غرغابی هستش از دو هفته یکبار آبیاری میکنم، الان حدود سه و چهارساله هستند درختان گردو و پسته فعلا به بار ننشستند ولی خوب رشد داشتندو هر موقع سم پاشی میکنم همه را یجا انجام میدم نمیشه هرکدامجدا جدا انجام بدم تعداد 22 عدد درخت گردو داشتم که دو عدد خشک شدن و بقیه سرحال اما از20 عدد درخت پسته فقط شش عدد رشد کردن 14 عدد خشک شدن لطفا توسیه و راهنمایی میفرمایید ؟

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  محمد
7 ماه قبل

سلام
در کشت های مخلوط ممکن است بین گیاهان ناسازگاری هایی بوجود بیاد ( رقابت در جذب عناصر غذایی، ایجاد سایه انداز و عدم دریافت نور کافی، حساس بودن بعضی از گیاهان به بیماری ها و آفات مشترک و …) و رشد تعدادی از اونها محدود شود.
درخت گردو یک ماده شیمیایی از خودش تولید می کند که این ماده در مجاورت ترکیبات خاک تبدیل به ماده سمی می شود به نام ژوگلون، که باعث محدودیت رشد در گیاهان مجاور، ضعیف شدن گیاه و حتی بعد از مدتی باعث خشک شدن کامل گیاه هم می شود.
این مورد هم ممکن است یکی از عوامل خشک شدن درختان پسته باشد.

7
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x