خواص انجیر خشک

خواص انجیر خشک

فیکوس کاریکا ( Ficus carica ) که با نام «آنجیر» در جهان مشهور است، میوه‌ای گوشتی و زنگوله‌ای مانند از خانواده‌ی توت است. انجیر یکی از قدیمی‌ترین و مغذی‌ترین میوه‌ها با منبعی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و به درمان بسیاری از بیماری‌ها از دیابت گرفته تا اگزما کمک می‌کند. در این مقاله به بررسی حقایق جالبی درباره‌ی این میوه شگفت‌انگیز و محبوب در سراسر جهان، مخصوصا خواص انجیر خشک می‌پردازیم، تا اطلاعات کافی مربوط به خواص، نحوه مصرف و خرید آن به دست آورید.

انجیر میوه هزار رنگ

انجیر این میوه بسیار قدیمی اولین میوه‌ای است که بشر کاشته و قدمتش یازده هزار سال است. به همین دلیل انواع آن به 700 نوع هم می‌رسد. انواع انجیر در رنگ‌های مختلف از بنفش گرفته تا سبز بوده و طعمی ملایم و شیرین دارد و حتی برگ‌های آن هم مملو از مواد مفید درمانی است

انجیر میوه هزار رنگ

انجیر خشک را در آغوش گیرید

همانطور که می‌دانید انجیر به دو صورت تر و خشک مصرف می‌شود که در هر دو نوع آن، یک منبع غنی از انواع مواد مغذی و یک میان وعده‌ی سالم (در رژیم غذایی) است. یکی از قابلیت‌ها و خواص انجیر، خشک کردن آن و ذخیره سازی برای تمام طول سال است. از آنجایی که انجیر تازه خیلی زود فاسد می‌شود، می‌توان قابلیت خشک کردن آن را یک ویژگی دانست. این‌گونه دیگر انجیر برای همه‌ی سال ذخیره شده و از خواصش بهره می‌شویم.

انجیر خشک علاوه بر مزیت عمر بسیار طولانی‌تر، نه تنها طعم بهتر و دلچسب‌تری دارد، بلکه ارزش غذایی آن هم بسیار بالاتر از انجیر تر است. به عنوان مثال، 100 گرم انجیر تازه، 35 میلی گرم از کلسیم مورد نیاز بدن انسان را تأمین می‌کند و این حد حالی است که همان مقدار انجیر خشک دارای 162 میلی گرم کلسیم است.

مشخصات و ارزش غذایی انجیر

در ادامه‌ی توضیحات قبل، در خصوص خواص انجیر خشک به طور اجمالی به توضیح ارزش غذایی آن می‌پردازیم. کالری و خواص انجیر خشک از انجیر تازه بیشتر است؛ اما با این حال باز هم کالری کمی دارد و در 100 گرم انجیرخشک فقط 74 کالری موجود است.

ارزش غذایی و خواص انجیر خشک در 100 گرم :

انرژی 74 کالری
کربوهیدرات 19.18 گرم
پروتئین 0.75 گرم
چربی 0.3 گرم
فیبر 2.9 گرم
مس 6 درصد
منیزیم 4 درصد
پتاسیم 4 درصد
ویتامین ب 6 5 درصد
ویتامین ک 4 درصد


بهترین روش برای خشک کردن انجیر

خشک کردن انجیر با توجه به خواصی که دارد کاری بسیار سودمند است. برای انجام این کار روش‌های متنوعی وجود دارد. منتهی اینکه از چه روشی استفاده شود به شرایط افراد بسته است. برای مثال کسی که می‌خواهد انجیر به عمل آمده در حیاط خانه‌اش را خشک کند، تا کسی که در باغ یا کارخانه به خشک کردن انجیر می‌پردازد و با آن تجارت می‌کند از الزامات و امکانات متفاوتی برخوردار هستند. هرچند که بهترین راه خشک کردن انجیر شیوه طبیعی آن است که از نور خورشید، هوا و باد و حرارت استفاده می‌شود. در فرایندهای مصنوعی هم که در کارخانه‌ها انجام می‌گیرد از هوای داغ و مواد خشک‌کننده استفاده می‌کنند؛ اما در هر روشی که مد نظر شما باشد اصل مهمی وجود دارد که باید حتما رعایت کنید و آن فرصت دادن به انجیر برای نیمه خشک شدن است.

به طور مثال در روش طبیعی که در منزل و یا باغات تولید عمده صورت می‌گیرد، انجیر را پس از آن که نیمه خشک شد با بخش انتهایی ساقه از درخت جدا می‌کنند. سپس بعد از جمع‌آوری، آن‌ها را می‌شویند و در جایگاه‌های مخصوص قرار می‌دهند تا به مدت سه الی پنج روز در معرض نور مستقیم آفتاب و هوا قرار گیرند و به طور کامل خشک شوند. همچنین گاهی انجیرها را شبیه به تسبیح از نخ رد کرده و در جایی که در تمام طول روز، نور آفتاب به آن بتابد آویزان می‌کنند.

بهترین روش برای تشخیص انجیر خشک طبیعی از صنعتی، شکل ظاهری آن است. در روش صنعتی به دلیل اینکه انجیر با سرعت بالایی خشک می‌شود، بسیار به شکل اولیه‌ی خود نزدیک است.

نکته: بهترین نوع انجیر برای خشک کردن، انجیر استهبان است. این انجیر پرطرفدار، زرد رنگ بوده و بسیار شیرین است.

بهترین روش برای خشک کردن انجیر

فواید درمانی و خواص انجیر خشک

همانطور که بیان شد انجیر خشک دارای مقدار بی‌شماری از آنتی اکسیدان‌ها، پلی فنول، فیبر و سایر مواد حیاتی بوده و یک میان وعده‌ی سالم و مهم به حساب می‌آید که موجب پاکسازی روده و دفع سموم بدن می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای تهیه‌ی بسیاری از خوراکی‌های شیرین استفاده کرد. 

در ذیل مطلب به شرح کامل خواص انجیر خشک از جوانب مختلف پرداخته‌ایم تا از فواید وافر و ارزش واقعی این میوه شگفت انگیز و خوشمزه آگاه شوید و دید تازه‌ای نسبت به مصرف روزانه آن پیدا کنید. 

با انجیر به جنگ سرطان بروید

مطالعات بسیاری بر روی فواید برگ انجیر برای از بین بردن سلول‌های سرطانی انجام گرفته است. در نتیجه‌ی این این تحقیقات برگ انجیر به عنوان یک ضد تومور برای روده‌ی بزرگ، پستان، دهانه‌ی رحم و کبد معرفی شده است. به همین دلیل یک خوراکی بسیار محبوب در بین بانوان است. زنان می‌توانند با مصرف مواد فیبرداری مثل انجیر از سنین پایین، تا 16 درصد از ابتلا به سرطان جلوگیری کنند و مانع رشد سلول های سرطانی شوند. 

مادر بیماری ها، مشکلات گوارشی

از جمله خواص انجیر خشک، داشتن مقدار فراوانی فیبر است که به تبع آن مانند یک ملین و روان کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند و به سلامت گوارش بدن و تقویت عملکرد روده کمک می‌کند. در واقع انجیر بهترین میوه ممکن برای درمان خانگی رفع اختلالات گوارشی مثل نفخ، یبوست و التهاب معده است. در طب سنتی آمده است که خوردن حدود 4 عدد انجیر خشک در طول روز سرعت حرکت غذا و سلامت هضم از طریق دستگاه گوارش را کاملا منظم می‌کند.

مادر بیماری ها مشکلات گوارشی

ضامن فشار خون منظم

پتاسیم به عنوان یک ماده‌ی معدنی اصولی و لازم در بدن، تاثیرات منفی سدیم را از بین می‌برد و فشار خون و عملکرد سیستم هضم را تنظیم و کنترل می‌کند و همچنین به عملکرد عضلات و اعصاب نیز کمک شایانی می‌کند. انجیر با پتاسیم فراوانی که دارد، باعث می‌شود رگ‌های خونی گشاد شوند و گردش و فشار خون بهبود پیدا کند که در نهایت موجب آرامش و کاهش استرس می‌شود. بنابراین انجیر یکی از بهترین گزینه‌ها از بین میوه‌ها برای قرار گرفتن در رژیم غذایی افراد مبتلا به فشار خون بالا است.

سلامت قلب و عروق

در تکمیل خواص انجیر خشک در رفع فشار خون می‌توان به کمک در سلامت قلب و عروق اشاره کرد؛ زیرا وجود امگا 3 و دیگر اسیدهای چرب، میزان تری گلیسیریدهای در جریان خون را کاهش داده و سلامت قلب را ارتقا می‌دهند. همچنین انجیر غنی از پکتین ( دافع کلسترول های مسدود کننده عروق بدن) است و از انسداد عروق جلوگیری کرده و خطر بیماری‌های قلبی را دفع می‌کند.

سلامت قلب و عروق

سلامت استخوان های خود را تضمین کنید

پوکی استخوان همواره در کمین ماست و ما بایستی با مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و فسفر، استخوان‌های بدنمان را تقویت کنیم. در تخمینی که از جانب محققان آمریکایی زده شده، برای بدن یک فرد عادی، روزانه به چیزی حدود هزار میلی گرم کلسیم نیاز است و از آنجایی که خود بدن توانایی تولید آن را ندارد، فقط از طریق خوردن مواد حاوی کلسیم می‌توان آن را تامین کرد. و حال از آن جایی که انجیر خشک، دارای مقدار زیادی کلسیم و فسفر است، میتواند نقشی اساسی و مهمی را در رشد مجدد سلول‌های استخوان ساز و تقویت استخوان‌های قدیمی‌تر ایفا کند. در نتیجه مصرف انجیر خشک موجب کاهش خطر پوکی استخوان می‌شود. به همین دلیل ما علاوه بر شیر و لبنیات، سایر منابع غذایی کلسیم‌دار مانند انجیر را نیز بایستی در رژیم غذایی خود جای دهیم.

انجیر بخورید، لاغر شوید

خوردن میوه‌ای که از فیبر غنی است موجب سیری طولانی مدت و از بین بردن اشتها شده و در نهایت چربی‌های اضافه و وزن بدن را کاهش می‌دهد. بنابراین مصرف انجیر یک ایده عالی برای از بین بردن اضافه وزن است. همچنین از دیگر خواص انجیر خشک برای لاغری، مزه بسیار شیرین آن است که با مصرف آن، اشتیاق بدن را به شیرینی کم کرده و در نتیجه، کالری پایین‌تری به بدن وارد می‌شود. بنابر همین خواص انجیر خشک، یک پیشنهاد معمول به افراد دارای بیماری اضافه وزن به حساب می‌آید.

حفظ همیشگی نشاط جنسی

انجیر یک میوه شگفت‌انگیز است و از دیگر شگفتی‌های آن افزایش نشاط و میل جنسی است. انجیر از همان سال‌های دور برای درمان اختلالات مختلف جنسی استفاده می‌شده است. البته در مطالعاتی هم که در عصر حاضر صورت گرفته ثابت شده است که این میوه در درمان دلایل اصلی اختلال نعوظ موثر است. ثروت ویتامین‌های B6 ،A و مواد معدنی منیزیم، پتاسیم و مس باعث تولید منی به ویژه در مردان می‌شود.

با انجیر زیبایی را به خود هدیه کنید

در ادامه خواص شگفت انگیز انجیر تاثیر آن در سلامت و زیبایی پوست را دوره می‌کنیم. از انجیر به طور گسترده‌ای در طب سنتی برای درمان مشکلات پوستی از جمله اگزما، ویتیلیگو و پسوریازیس استفاده می‌شود. لاتکس موجود در انجیر بدون ایجاد عوارض جانبی موجب سلامت انواع پوست می‌شود. می‌توان برای دریافت تاثیر ٱن در رفع مشکلات پوستی، از انجیر هم به عنوان خوراکی و هم حتی ماسک صورت استفاده کرد.

پوستی بدون چین و چروک

تاثیرات آنتی اکسیدانی و ضد کلاژناز قوی موجود در انجیر بر روی سلول‌های پوستی بسیار موثر است و باعث بهبود چین و چروک و از بین رفتن آکنه‌های پوستی می‌شود. به همین دلیل از عصاره انجیر به طور گسترده در فرمولاسیون‌های مختلف محصولات آرایشی بهداشتی مربوط به پوست استفاده می‌کنند.

درخشش پوست با انجیر در چند دقیقه

این میوه‌ی اعجاب‌انگیز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های قوی و ویتامین‌های مختلفی مانندA ،C و E یک ماسک فوری و عالی برای پرورش، جوانسازی و درخشش پوست شما است. کافی است که انجیر را له کنید و آن را هم بزنید تا حالت خمیری مانند به خود بگیرد، سپس آن را روی صورت خود بمالید و به مدت 15 دقیقه الی بیست دقیقه صبر کنید و آن را بشویید. بدین نحو شما به راحتی صاحب یک پوست شفاف و درخشان می‌شوید. اگر از ماسک انجیر به مدتی طولانی استفاده کنید، در بلندمدت درمانگر معضلات پوستی شما نیز خواهد بود.

خواص انجیر خشک برای دندان

ترکیبات فنلی انجیر فعالیت‌های ضد پوسیدگی را به نفع دندان ایجاد می‌کند. انجیر باکتری‌های ایجادکننده عفونت باکتریایی دندان را خنثی می‌کند و به سلامت کلی دندان‌ها کمک می‌کند. در نهایت به نکات کوتاه‌تری از خواص انجیر خشک می‌پردازیم که بیانشان خالی از لطف نیست:

  • آبرسانی به سیستم تنفسی، کاهش انسداد ریه و مشکلات تنفسی
  • تسکین گلو درد
  • تسکین درد بواسیر
  • روان کننده و ملین برای بهبود عملکرد روده
  • رفع بلغم به طور طبیعی
  • درمان آلزایمر
  • تقویت و بهبود رطوبت مو
  • موهای براق و قوی
  • کمک به التهابات عصبی 
  • بهبود درد و استرس تارهای صوتی
  • افزایش قدرت بینایی
  • رفع گرفتگی های کبد
  • بهبود گردش خون
  • درمان بی خوابی

روش های مصرف مفید انجیر خشک

انجیر خشک یک خوراکی فاسد نشدنی، پرفایده و لذیذ است که در تمام طول سال در دسترس است.بنابر این به هر بهانه‌ای در رژیم غذایی ما قرار می‌گیرد. در بسیاری از خوراکی‌ها از انواع مربا، دسر و نوشیدنی گرفته تا مایه‌ی انواع شیرینی، کیک و معجون‌ها، به عنوان میان وعده مصرف دارد

مربا انجیر

روش های مصرف مفید انجیر خشک

کیک انجیر

در کنار مواردی که ذکر شد، دستورالعمل‌های کاربردی ساده‌تر دیگری نیز جهت اضافه کردن آن به رژیم غذایی روزانه وجود دارد که در اینجا برخی از مهمترین آن‌ها آورده شده‌اند.

نکته: قبل از بیان هر مطلبی به شما پیشنهاد می‌کنیم که روزانه قبل از هر وعده غذایی، یک عدد انجیر خشک مصرف کنید تا 

تاثیر عالی خواص آن را بر بدن خود را در دراز مدت حس کنید.

انجیر خشک، آبنبات طبیعت 

بعد از خشک شدن انجیر، قند آن غلظت بیشتری می‌یابد و به دلیل همین میزان بالای قند طبیعی و کالری مفید، از آن به عنوان آبنبات طبیعت یاد می‌شود. این امر انجیر را به یک قند طبیعی سالم و فاقد هرگونه مواد مضر برای بدن تبدیل کرده که با خیال راحت می‌توانید آن را با چای خود مصرف کنید.

سه روش نوشیدن انجیر

استفاده از انجیر به عنوان یک نوشیدنی با روش‌های مختلفی شدنی است. می‌توان خود انجیر را در آب ولرم خیس کرد و آب آن را نوشید که این مورد برای متعادل کردن آب، دما و کاهش نفخ بدن خیلی مفید است. روش دیگر جوشانده انجیر است. می‌توان 6 عدد انجیر خشک را در یک فنجان آب جوشاند و این جوشانده را روزانه به مدت حداقل یک ماه مرتب استفاده کرد تا به از بین بردن سنگ کلیه کمک کند.

سه روش نوشیدن انجیر

همچنین می‌توان برگ آن را جوشاند و به عنوان جوشانده مصرف کرد که از جمله خواص برگ انجیر خاصیت ضد دیابتی، تنظیم فشار خون، التیام زخم‌ها، مشکلات قلبی، برونشیت و ضد سرطانی آن است. حتی مصریان باستان از آن برای زایمان راحت‌تر نیز استفاده می‌کردند. مثلا مصرف جوشانده آن بعد از غذا مانع از افزایش قند خون می‌شود و این برای بیماران دیابتی و قندی بسیار مفید است.

سه روش نوشیدن انجیر

جوان‌سازی سریع پوست با ماسک انجیر

با توجه به خواصی که انجیر در جهت کمک به پوستی شفاف و تازه بیان شد، به راحتی می‌توان حدس زد که بهترین ماسک برای درخشش فوری پوست شماست. از انجیر تازه برای درست کردن یک ماسک خمیری استفاده کنید، آن را به آرامی روی صورت خود بمالید و 15 الی 20 دقیقه صبر کنید، سپس با آب ولرم صورت خود را بشویید. در نهایت شما پوستی سرزنده و تازه دارید که می‌درخشد. در ادامه‌ی فواید انجیر و نحوه‌ی مصرف آن باید بدانید انجیر به طرز حیرت‌آوری برای خانم‌ها مفید است.

  • تامین کلسیم و آهن بدن
  • تنظیم چرخه قاعدگی با مصرف جوشانده آن به مدت یک هفته
  • تناسب اندام

همگی از مواردی هستند که می‌توانند شما را مجاب کنند تا برای همیشه این میوه پرفایده را در وعده‌های غذایی روزانه خود جای دهید.

چگونه انجیر با کیفیت تهیه کنیم؟

انجیر به تنهایی مملو از مقادیر زیادی فیبر غذایی، مس، روی، منیزیم، پتاسیم، ویتامین K و آنتی اکسیدان‌ها است و یک خانواده از همه مواد مغذی مهم محسوب می‌شود و ارزش غذایی آن را در حد علاج بسیاری از بیماری‌ها بالا برده. به همین جهت این محصول شگفت‌انگیز بیشترین فروش را در بازار تنقلات دارد. البته انجیر خشک بسته به شرایط آب و هوایی، نحوه تولید و برداشت، دارای کیفیت‌های مختلف و متغیری است که بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد و در نتیجه در کیفیت‌ها و قیمت‌های متنوع به فروش می‌رسد.

برای خرید و نگهداری از این محصول به نکات زیادی بایستی توجه کرد که در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره شده است:

  • انجیرهایی که ظاهری تمیز، با پوستی خشک و صاف دارند را نخرید.
  • سعی کنید تا می‌توانید انجیرهایی که رنگ روشن دارند را تهیه کنید؛زیرا انجیرهای بنفش و قرمز از نظر ارزش غذایی نسبت به انجیرهای سفید و زرد کیفیت پایین تری دارند.
  •  انجیرهای نارس و سبز رنگ سبز را مصرف نکنید؛ زیرا موجب زخم و التهاب در دهان ولب می‌شوند.
  • اگر انجیر تازه تهیه کرده‌اید آن را داخل کیسه‌های پلاستیکی درون یخچال نگهداری کنید تا فاسد نشوند و حداکثر تا 3 روز بعد از خرید به دلیل عمر کوتاهی که دارند آن را مصرف کنید.
  • اگر انجیری که خریداری کرده‌اید هنوز کال است، آن را در یک اتاق با دمای معمولی قرار دهید تا برسد و سپس مصر کنید.
  • بهترین گزینه برای خرید انجیر، انجیر خشک است؛ زیرا می‌توان آن را تا چندین ماه در یخچال یا جای خشک نگهداری کرد.

چگونه انجیر با کیفیت تهیه کنیم؟

بایدها و نبایدهای مصرف انجیر خشک

در پایان مطلب باید خاطر نشان کرد که هر فردی شرایط جسمی خاص خود را دارد. پس باید از رژیم غذایی منحصر به فردی استفاده نماید. همه‌ی مطالبی که در مورد خواص انجیر خشک مطالعه می‌کنید یا از دیگران می‌شنوید باید تحت نظر دکتر انجام گیرند. این نکته را جدی بگیرید؛ زیرا ممکن است به هر دلیلی میزان انجیری که مصرف می‌کنید با بدن شما سازگار نباشد. به طور مثال خوردن انجیر یا نوشیدن جوشانده آن اثرات یکسانی در بدن افراد نمی‌گذارد و یا اینکه افرادی که قند بالایی دارند به دلیل وجود میزان بالای قند در انجیر، باید آن را کنترل شده و کمتر مصرف کنند.

از دیگر موارد ناسازگاری انجیر می‌توان به ایجاد حساسیت‌های زیادی که مصرف انجیر کال بر دهان ایجاد می‌کند اشاره کرد.  همچنین مصرف بی رویه آن و یا مصرف آن به همراه شیر می‌تواند اثر سو برای افرادی داشته باشد که آن را به قصد لاغری می‌خورند و منجر به چاقی بیشتر شود.

منابع:

https://www.healthline.com/nutrition/figs-benefits

https://valleyfig.com/blog/health-benefits-dried-figs

https://www.netmeds.com/health-library/post/fig-anjeer-nutrition-ayurvedic-therapeutic-benefits-and-uses-for-skin-and-hair-health

https://valleyfig.com/blog/health-benefits-dried-figs/

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x