پسته درجه یک کیلویی چند؟!

پسته درجه یک کیلویی چند؟!

تابه‌حال به کیفیت پسته‌‌ها توجه کرده‌اید؟ مطمئناً متوجه شده‌ای که برخی پسته‌ها بسیار زیبا، درشت و بی‌عیب و نقص هستند و برخی دیگر از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. این موضوع هم در ارتباط با شکل ظاهری پسته‌ها و هم طعم و مزه آن‌ها است. به همان نمونه باکیفیت، خوشمزه و زیبا، به‌اصطلاح پسته درجه یک گفته می‌شود و باقی در دسته درجه دو و درجه سه قرار می‌گیرند. در این مقاله از مجله پسته رفسنجان با این نمونه پسته بیشتر آشنا خواهید شد تا بهترین خرید پسته درجه یک را تجربه نمایید. با ما همراه باشید.

ویژگی‌های پسته درجه یک

ابتدا خوب است بدانید که پسته‌ درجه یک چه ویژگی‌هایی دارد که آن را از باقی نمونه‌ها متمایز می‌سازد. دانستن این ویژگی‌ها یکی از نکات خرید خوب پسته است. عوامل مؤثر در مرغوبیت پسته عبارت‌اند از:

  • تمیزی پوست، بی لک بودن و یکدست بودن رنگ
  • خندان بودن
  • زیبایی و درشتی (انس پایین)
  • مغز سالم و خوش‌رنگ
  • بدون خرابی و شکستگی پوست استخوانی
  • فاقد بو و رنگ غیرطبیعی
  • مزه و طعم دلپذیر و طبیعی
  • متناسب بودن اندازه مغز با پوست استخوانی

درشت‌ترین پسته تجارتی ایران پسته کله قوچی بوده و پسته‌های اکبری و احمد آقایی از بقیه پسته‌ها زیباتر هستند. پسته فندقی نیز بااینکه از ظاهر کوچک‌تری نسبت به بقیه ارقام برخوردار است اما کاربرد فراوانی دارد. درشتی و ریزی پسته با واحد وزن انس سنجیده می‌شود. این‌که در هر انس چند دانه پسته وجود دارد، درشتی یا ریزی آن را مشخص می‌کند.

قیمت پسته

انس پسته درجه یک

معمولاً پسته‌های مرغوب در بازار داخلی مصرف می‌شود و در بازار جهانی پسته فندقی بیشترین مصرف را دارد. در هر انس پسته صادراتی کله قوچی از ۱۸ تا ۲۴، احمد آقایی و اکبری از ۱۸ تا ۲۶ و بادامی و فندقی از ۲۴ تا ۳۴ دانه وجود دارد. در رابطه با خرید پسته درجه یک، علاوه بر اینکه انس پسته پایین است، لازم است پسته‌ها اندازه یکسانی داشته باشند و بزرگ و کوچک نباشند.

یعنی وقتی می‌گویند پسته فندقی ۲۸ دانه، ضمن این‌که باید ۲۸ دانه پسته در یک انس وجود داشته باشد، باید وزن هر دانه پسته هم یک بیست و هشتم انس باشد. در ایران درجه‌بندی پسته بین دو رقم تغییر می‌کند؛ یعنی انس را معمولاً با دو عدد نشان می‌دهند. به‌عنوان‌مثال پسته اکبری 22-20 یا پسته فندقی 30-28.

عوامل نامرغوبی و یا معایب پسته

یکی از مهم‌ترین معایب و عوامل نامرغوبی، وجود پسته دهان بسته در داخل پسته‌های خندان می‌باشد. چراکه پسته به‌صورت دهان بست، قابل‌مصرف نیست. در گذشته با کمک دست و امروزه با وسایل مکانیکی پسته دهان بست را از خندان جدا و به کمک دستگاه‌های مکانیکی خندان می‌کنند. علاوه بر این مقدار زیادی پسته دهان بست، با دستگاه‌های مکانیکی مغز می‌شود. درجه‌بندی پسته هم که درگذشته به کمک دست توسط کارگران زن انجام می‌شد، امروزه توسط دستگاه‌های مکانیکی انجام می‌شود. تمام این عوامل می‌تواند بر مرغوبیت پسته تأثیر منی بگذارد. به همین دلیل است که در هنگام خرید پسته درجه یک باید تکنیک‌های شناخت آن را به‌خوبی بدانید.

درجه‌بندی و یکنواخت کردن ارقام پسته در ایران

دانه‌های محصول پسته ازنظر اندازه یکسان نیستند. به‌علاوه پسته خشک با مقداری پسته دهان بسته یا به‌اصطلاح کور مخلوط است. اخیراً در رفسنجان ماشین‌های مخصوص جدا کردن پسته‌های کور از خندان طرح‌ریزی و عرضه شده است. بدون تردید بعد از تکامل این نوع ماشین نیز صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها و صرف وقت نیروی انسانی به عمل خواهد آمد.

در حال حاضر هنوز روش سنتی جدا کردن پسته‌های کور غالب است و این عمل توسط کارگران، عموماً زنان، انجام می‌گیرد. پسته‌های کور تفکیک‌شده به‌وسیله کارگران با ضربه چکش خندان می‌شود. خوشبختانه برای انجام این عمل نیز ماشین‌هایی طرح‌ریزی و ابداع شده که در مرحله تکمیل است.

پسته‌های خندان با ماشین‌های غربال کننده یا غربال‌های دستی که شبکه‌های غربالی متنوعی متناسب با اندازه‌های ارقام مختلف پسته تجارتی دارند، جدا و طبقه‌بندی می‌شوند. پس از درجه‌بندی ارقام پسته تجارتی هر رقم با قیمت ویژه‌ای به بازار عرضه می‌شود.

خرید پسته درجه یک

محصول پسته ازنظر ریزی و درشتی

محصولات یک باغ ازنظر ریزودرشتی و اندازه و حجم یکنواخت نیستند. حتی اگر درختان باغ ازنظر واریته و پیوند از یک رقم باشند و شرایط کلی برای مجموعه درختان یکسان فراهم باشد، باز هم مقداری پسته ریزودرشت‌تر در مجموعه محصول پسته باغ موجود است. به همین جهت باغداران پسته با غربال‌های مخصوص پسته، محصول باغ خود را درجه‌بندی و سپس آن را به بازار عرضه می‌کنند.

دست‌چین کردن پسته درجه یک

بازرگانان و صادرکنندگان پسته ایران نیز مجدداً پسته‌های خریداری‌شده را با دقت بیشتری درجه‌بندی می‌کنند. دانه‌های پسته نامرغوب (اعم از دهان بسته یا دانه‌های با شکل و ظاهر نامطلوب) را جدا و به‌اصطلاح تو چین می‌کنند. آنگاه پسته‌های مرغوب یا به‌اصطلاح ممتاز و دست‌چین را که کاملاً یکنواخت و یکسان هستند را برحسب ریزودرشتی به درجه ۱ و درجه ۲ تفکیک می‌کنند.

پسته‌های درجه ۱ تجارتی درشت‌ترین دانه‌ها را دارند و همه دانه‌های آن‌ها یک اندازه و شبیه هم و از نوع خندان اند. پسته درجه ۱ بسیار درشت و پسته درجه ۲ کمی ریزتر است.

شرکت‌های تجارتی، با نظارت دقیق سازمان‌های بهداشتی و رعایت استاندارد، پسته را پس از بسته‌بندی در قوطی‌های آلومینیوم و سولفان خالی از هوا و ثبت علامت تجارتی و نام هر رقم و وزن آن روی قوطی، به بازارهای جهانی صادر می‌کنند.

قیمت پسته خام درجه یک

شما در همین لحظه می‌توانید با یک کلیک ساده از قیمت روز پسته خام درجه یک مطلع شوید. همان‌طور که انتظار می‌رود، مرغوبیت و درجه یک بودن هر محصولی، موجب افزایش قیمت آن خواهد شد. در ارتباط با پسته نیز این موضوع صادق است؛ بنابراین می‌توان این‌گونه گفت که اگر دو نوع پسته با رقم مشابه مانند اکبری داشته باشید، پسته اکبری درجه یک که کاملاً خندان است و انس کمتری دارد از پسته اکبری درجه دو قیمت بیشتری دارد. البته انتخاب فروشگاه نیز می‌تواند در تعیین نرخ پسته نقش داشته باشد. فروشگاه معتبر پسته رفسنجان (راه‌های اعتبار سنجی یک فروشگاه را در این مقاله بخوانید)، به دلیل حذف واسطه‌ها، پسته‌های درجه یک را با قیمت مناسب‌تری به شما عزیزان عرضه می‌کند.

قیمت پسته درجه یک

پسته درجه یک دامغان

معمولاً اکثریت افراد می‌دانند که پسته درجه یک رفسنجان شامل ارقام اکبری، کله قوچی، فندقی و احمد آقایی می‌شود. خوب است بدانید که اکثر ارقام پسته درجه یک دامغان شامل پسته‌های عباسعلی، شاه‌پسند و خنجری هستند. برای تشخیص درجه یک بودن هر رقم لازم است با ویژگی‌های هرکدام آشنا باشید. پسته عباسعلی از خانواده پسته احمد آقایی است که کشیدگی آن به رقم اکبری نمی‌رسد. انس نوع درجه یک این پسته باید 22 تا 28 باشد. شاه‌پسند که از گونه پسته‌های بادامی است، ظاهری بسیار زیبا دارد و کمی از پسته اکبری ریزتر می‌باشد. پسته خنجری دامغان به دلیل نوک‌تیزی که دارد به این نام معروف است. معمولاً تنها یک‌طرف آن خندان بوده و بیشتر در مراسمات خودمانی و مصرف شخصی استفاده می‌شود.

خرید پسته درجه یک یا دست‌چین شده اختصاص به کدام فروشگاه دارد؟

همان‌طور که در بالا گفته شد پسته بر اساس مرغوبیت درجه‌بندی می‌شود. پسته‌هایی که خندان بوده و فاقد پسته دهان بست باشند و حتی فاقد پسته‌های ریز و بدشکل باشند، پسته درجه یک محسوب می‌شوند. همه ارقام پسته مانند اکبری، کله قوچی، فندقی و احمد آقایی به‌صورت جداگانه وارد دستگاه جدا کن یا غربال پسته می‌شوند. پسته‌های دهان بست و نخودی شکل آن جدا می‌شود و حاصل پسته درجه یک خواهد بود. بعد از جدا کردن پسته‌های نامرغوب و تبدیل آن‌ها به پسته خندان یکدست و درجه یک باز هم می‌توان این نمونه پسته را دست‌چین نمود.

خرید ارقام معروف پسته درجه یک در فروشگاه بزرگ پسته رفسنجان که بزرگ‌ترین پرتال کشاورزی کشور می‌باشد ممکن است. در این فروشگاه می‌توانید به‌راحتی بهترین نمونه پسته اکبری، کله قوچی، فندقی و احمد آقایی را تهیه نمایید. خرید از این فروشگاه معتبر هم به‌صورت آنلاین و هم به‌صورت حضوری امکان‌پذیر است.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیما
نیما
4 سال قبل

از مطلب خوب شما در مورد خرید پسته سپاسگذارم، از شما خرید پسته داشته ام،و از نظر من شما بهترین فروشگاه ان لاین پسته برای خرید پسته هستید.

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x