تاریخچه کشاورزی در ایران باستان

تاریخچه کشاورزی در ایران باستان

شواهد و آثار تاریخی مبنی بر تاریخچه کشاورزی در ایران باستان

گفته میشود که ایران یکی از اولین کشور های دنیاست که در آن کشاورزی و تمدن شروع شده است. انسان ها برای اولین بار در فلات ایران به کشت و زرع و پرورش دام دست زده اند.

همچنین بر اساس گفته ها مهاجرت آریایی ها بر خلاف مهاجرت مشهور چوپانی و در جستجوی چراگاه های جدید نبوده، بلکه مهاجرتی دهقانی و در جستجوی زمین بهتر برای کشاورزی بوده است.

حفاری هایی که در کنار کاشان شکل گرفته است نشان می دهد که در شش هزارسال پیش ایرانیان متمدن بوده و سیستم زراعی پیشرفته ای داشته اند.

در حفاری های نقاط مختلف ایران مشخص شده است که در حدود ۳۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح درختی را در ری – کاشان و دامغان به طرز مشابهی نقاشی می کرده اند، بنابراین در آن زمان از لحاظ باغبانی  میان نقاط مختلف ایران رابطه برقرار بوده است.

کشاورزی-در-ایران

روایت مورخان از کشاورزی در ایران باستان

پطروشفسکی از استراسبون روایت می کند که در دهه اول پیش از میلاد مسیح، ایرانیان کلیه درختان میوه ای که در یونان وجود داشته است به استثناء زیتون کشت می کرده اند.

گرنفون از قول سقراط نقل کرده است که در عصر هخامنشیان باغ هایی در ایران وجود داشته است که آنها را پارادیس یا پردیس (این کلمه در زبان های رایج اروپایی به معنای بهشت است) می نامیدند و در آنها درختان از حیث ارتفاء مساوی ورودی خطوط منظم کشت شده و به وسیله چرخ چاهای بزرگی که توسط گاو گردانده می شدند، آبیاری می گشت.

از میوه های مهم آن زمان ایران انگور، خرما و انجیر می توان نام برد.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید
حمید
8 سال قبل

جالب بود

لطفا در مورد سم و کود بیشتر مطالب بزارید

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x