بهترین محصول برای کشت گلخانه ای با سوددهی بالا

بهترین محصول برای کشت گلخانه ای با سوددهی بالا

معرفی پرسودترین محصولات گلخانه ای در ایران

تولید گیاهان در تمام فصول سال و باکیفیت بالا همراه با فراهم ساختن شرایط محیطی مطلوب و کنترل آفات و عوامل آسیب‌رسان در شیوه‌ی کشت گلخانه‌ای امکان‌پذیر است. با توجه به سرمایه‌گذاری زیاد در این زمینه انتخاب منطقه، نوع گلخانه و بهترین محصول برای کشت گلخانه‌ای باعث بهره‌وری بیشتر خواهد شد. همچنین باید اطلاعات کافی درباره محصولات مختلف داشته باشید. تا بتوانید بهترین محصول در زمان مناسب تولید کنید. در این مقاله سعی کردیم به معرفی تعدادی از محصولات قابل‌کشت در گلخانه بپردازیم. تا با انتخاب بهترین محصول برای کشت گلخانه ای میزان سودآوری از کسب‌وکارتان را افزایش دهید.

اهمیت کشت گلخانه‌ای (Greenhouse cultivation)

کشت گلخانه‌ای، کشت محصولات کشاورزی در شرایط ایده آل و کنترل حداکثری شرایط محیطی، آفات و عوامل بیماری‌زا جهت افزایش کیفیت و میزان باروری محصولات است؛ بنابراین به دلیل عدم تأثیر شرایط نامساعد محیطی بر تولید و امکان تولید محصول در تمام فصول سال این روش می‌تواند سودآوری بیشتری برای کشاورزان داشته باشد.

اهمیت کشت گلخانه‌ای (Greenhouse cultivation)

مزایا و معایب کشت گلخانه‌ای

کشت گلخانه‌ای یکی از شیوه‌های کشاورزی جهت افزایش تولید و باروری است. کشت گلخانه‌ای مزایای زیادی دارد. چند مورد از مزایا و معایب کشت گلخانه‌ای را در ادامه بخوانید.

مزایای کشت گلخانه‌ای

  • افزایش میزان تولید محصول در واحد سطح و سوددهی بیشتر
  • تولید محصول در تمام فصول سال
  • صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی
  • تولید زودرس محصولات
  • افزایش کیفیت محصولات گلخانه‌ای
  • پرورش محصولات متنوع
  • به حداقل رساندن آفات و بیماری‌ها
  • کاهش آسیب محصولات کشاورزی در اثر تغییرات دمایی

معایب کشت گلخانه‌ای

  • هزینه‌ی اولیه زیاد برای احداث گلخانه
  • نیاز به مراقبت بیشتر نسبت به کشت در فضای باز
  • نیاز به نیروی متخصص

مزایا و معایب کشت گلخانه‌ای

فلفل دلمه‌ای پرمصرف‌ترین سبزی گلخانه‌ای

فلفل دلمه‌ای دارای رنگ‌های سبز، قرمز، زرد، نارنجی و طعم‌های متنوعی است؛ و ازجمله رایج‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات گلخانه‌ای به شمار می‌رود. نگه‌داری از فلفل دلمه مشکلات خاصی ندارد؛ بنابراین به‌عنوان پرسودترین محصولات گلخانه‌ای شناخته می‌شود. کاشت فلفل دلمه در گلخانه نسبت به زمین‌های کشاورزی علاوه بر کاهش مصرف آب می‌تواند دو برابر بیشتر محصول تولید کند.

فلفل دلمه‌ای پرمصرف‌ترین سبزی گلخانه‌ای

خیار بهترین محصول  برای کشت گلخانه‌ای

یکی از بهترین نوع محصول برای کشت گلخانه‌ای خیار است؛ زیرا در تمامی فصول سال خریدار دارد. همچنین ظرف مدت 8 هفته به رشد و باروری می‌رسد و امکان سه نوبت کاشت و برداشت آن در طول یک سال وجود دارد. خیار گلخانه‌ای دارای قیمت مناسب و تناژ تولید آن زیاد است و می‌تواند سود قابل‌توجهی برای گلخانه داران فراهم کند.

خیار بهترین محصول  برای کشت گلخانه‌ای

گوجه‌فرنگی پرطرفدارترین محصول کشت گلخانه‌ای

گوجه‌فرنگی پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین محصول کشت گلخانه است. به دلیل کاربرد آن به‌صورت تازه، سس و یا رب بازار فروش بسیار خوبی دارد. برنامه زمانی برای کاشت این محصول نقش تعیین‌کننده در اقتصادی بودن آن دارد. گوجه‌فرنگی ارقام مختلفی دارد؛ که هرکدام در شرایط خاصی پرورش می‌یابند. در ادامه به معرفی ارقام گوجه‌فرنگی مناسب گلخانه می‌پردازیم:

گوجه‌فرنگی با رشد نیمه محدود: این رقم می‌تواند حداکثر تولید را در زمان کوتاهی داشته باشد.

گوجه‌فرنگی با رشد نامحدود: درصورتی‌که گیاه در اثر سرما از بین نرود در تمام فصول قادر به تولید محصول است. این رقم علاوه بر گلخانه در فضای باز نیز پرورش می‌یابد؛ و بیشتر به‌صورت تازه در تهیه سالادها و ساندویچ‌ها مصرف می‌شود.

سایر ارقام شامل:

  • گیلاسی
  • شقایق
  • ویندور
  • باربارا
  • شیمسک

گوجه‌فرنگی پرطرفدارترین محصول کشت گلخانه‌ای

تولید زعفران باکیفیت در کشت گلخانه‌ای

در شرایط کشت گلخانه‌ای علاوه بر استفاده از پیاز درشت و باکیفیت، کنترل درجه حرارت و شرایط محیطی می‌توان محصول باکیفیتی ازنظر رنگ، عطر، طعم و شکل ظاهری تولید کرد. از طرفی نیازهای تغذیه‌ای کم زعفران نظیر کود، سم، آبیاری کاشت تولید این محصول را از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر کرده است.

 زعفران در گلخانه به دو روش هیدروپونیک و هواکشت پرورش می‌یابد. پس از برداشت زعفران پیاز آن را از خاک درمی‌آورند. در محیطی خنک و عاری از آلودگی نگهداری می‌کنند. در شهریور پیاز زعفران را در ظرف‌های آب قرار داده در مهرماه جوانه‌زده تا و پایان آذر قابل‌برداشت است.

تولید زعفران باکیفیت در کشت گلخانه‌ای

توت‌فرنگی به دلیل فصل رشد کوتاه مناسب برای کشت گلخانه‌ای

توت‌فرنگی علاوه بر طعم بی‌نظیرش کاربردهای متنوعی برای تهیه انواع دسرها، سالاد، بستنی و… دارد. به دلیل فصل رشد کوتاه توت‌فرنگی این میوه شیرین و خوشمزه آن را به بهترین محصول برای کشت گلخانه‌ای تبدیل کرده است. توت‌فرنگی به دو روش کاشت بذر و کاشت نشاء قابل‌کشت است. کاشت نشاء به دلیل صرفه‌جویی در زمان و مصرف آب اهمیت زیادی دارد.

توت‌فرنگی به دلیل فصل رشد کوتاه مناسب برای کشت گلخانه‌ای

کشت سبزی ساده‌ترین روش کشت گلخانه‌ای

یکی از ساده‌ترین روش‌های کشت گلخانه‌ای کشت سبزی است؛ زیرا پرورش آن راحت و خیلی سریع به ثمر دهی می‌رسد. کشت سبزی در گلخانه نیاز به سرمای کمی دارد. همچنین نیاز تغذیه‌ای سبزی کم و مهم‌تر از همه می‌توانید چندین بار از آن برداشت کنید. سبزیجات مناسب برای کشت گلخانه‌ای سبزیجاتی هستند که در برابر سرمای شدید مقاوم و سرعت رشد بالایی دارند. از انواع سبزیجاتی که در گلخانه پرورش می‌یابند می‌توان به ریحان، گشنیز، شوید، خرفه، جعفری، اسفناج، شنبلیله شاهی و غیره اشاره کرد.

گیاهان زینتی گلخانه‌ای

گیاهان زینتی گلخانه‌های به دلیل زیبایی و تنوع، سود قابل‌توجهی برای گلخانه داران دارند. با کنترل شرایط محیطی مثل دما، رطوبت می‌توانید در تمام فصول سال گیاهان زینتی تولید و روانه‌ی بازار کنید. از بهترین گیاهان زینتی مناسب برای کشت گلخانه‌ای می‌توان به آگلونما، گیاه برگ عبایی، گیاه برگ‌انجیری، بونسای، دراسنا، زاموفیلیا و آدنیوم اشاره کرد.

گیاهان زینتی گلخانه‌ای

کاشت گیاهان دارویی گلخانه‌ای

گیاهان دارویی علاوه بر خواص درمانی دارای عوارض کم‌تری نسبت به داروهای شیمیایی هستند. از طرفی قیمت پایین‌تر این نوع از داروها باعث شده افراد برای درمان استفاده از داروهای گیاهی را ترجیح دهند. گیاهان دارویی شرایط نگهداری آسانی (به‌جز گل‌گاوزبان) دارند. همچنین نیاز تغذیه‌ای کم‌تری دارند؛ بنابراین کشت گلخانه‌ای آن‌ها ازنظر اقتصادی توجیه‌پذیر است. گیاهان دارویی مثل گل‌گاوزبان، مریم‌گلی، رازیانه، زنجبیل، آویشن و غیره را می‌توان در گلخانه پرورش داد.

کاشت گیاهان دارویی گلخانه‌ای

کشت گلخانه‌ای قارچ

ارزش غذایی بالا، طعم و مزه بی‌نظیر قارچ آن را به پرفروش‌ترین محصولات گلخانه‌ای تبدیل کرده است. قارچ از محصولاتی است که به سرمایه اندکی برای پرورش نیاز دارد؛ و با فراهم کردن شرایط مناسب گلخانه ازجمله ضدعفونی سالن کشت، تهویه مناسب و غیره می‌توان به حداکثر میزان تولید دست یافت.

مزایای کشت گلخانه‌ای قارچ

  • امکان تولید در فضای کم
  • سرمایه اولیه اندکی نیاز دارد
  • سرعت رشد و باروری بالا
  • امکان رشد در شرایط آب و هوایی گوناگون

کشت گلخانه‌ای قارچ

بهترین محصول برای کشت گلخانه‌ای

انتخاب بهترین  محصول  برای کشت گلخانه‌ای بستگی به عوامل مختلفی دارد. ولی به‌طورکلی محصولاتی که علاوه بر اینکه امکان برداشتشان چندین بار در سال وجود باشند. شرایط تولید در تمام فصول فراهم باشد. می‌توانند سودهی زیادی برای کشاورزان داشته باشند. در این قسمت به معرفی ویژگی‌های بهترین محصول برای کشت گلخانه‌ای می‌پردازیم.

  • سرعت رشد و باردهی بالا
  • مقاومت به آفات و بیماری‌ها
  • امکان کاشت محصول در هر فصلی وجود داشته باشد.
  • قیمت مناسب محصول در بازار
  • امکان آبیاری قطره‌ای و صرفه‌جویی در مصرف آب را داشته باشد.

پرفروش‌ترین محصولات گلخانه‌ای

کاشت گیاهانی که نیازمند به سرمایه چندان زیادی ندارند؛ و یا اینکه نسبت به شرایط نامساعد مقاوم هستند. از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌اند و می‌توان با حداقل هزینه برای کاشت این محصولات در گلخانه اقدام کرد. از طرفی محصولاتی که تقاضای بیشتری در بازار دارند. یا ارزش آن‌ها بالاست می‌توانند سودآوری زیادی برای کشاورزان به همراه داشته باشند.

ازجمله پرفروش‌ترین محصولات گلخانه‌ای می‌توان به

  • گیاهان زینتی مثل اطلسی، داوودی، کلم زینتی
  • گیاهان دارویی به‌لیمو، آلوئه ورا، نعنا فلفلی، مریم‌گلی
  • سبزیجات مثل ریحان، شاهی، شنبلیله
  • صیفی جاتی چون خیار و گوجه‌فرنگی
  • سایر محصولات نظیر توت‌فرنگی، زعفران و قارچ اشاره کرد.

پرفروش‌ترین محصولات گلخانه‌ای

سخن پایانی

در چند سال گذشته کشت گیاهان گلخانه‌ای گسترش قابل‌توجهی داشته است؛ و با توجه به نیاز روزافزون بازار به تولید انواع گیاهان در خارج از فصل ضرورت استفاده از کشت‌های گلخانه را دوچندان کرده است. جهت استفاده حداکثری از امکانات و سرمایه‌ها مدیریت صحیح و انتخاب گیاه با سودآوری بالا ضروری به نظر می‌رسد. برای انتخاب بهترین محصول درکشت گلخانه‌ای عوامل زیادی ازجمله کشش بازار، فصل، شرایط نگهداری، سرعت رشد، امکان برداشت محصول بیش از یک‌بار در سال، تولید در خارج از فصل و قیمت محصول اهمیت دارد.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
1.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x