شناخت سم مناسب درخت سیب برای داشتن باغی سالم

شناخت سم مناسب درخت سیب برای داشتن باغی سالم

اگر درخت سیب را برای پرورش و کاشت انتخاب کرده‌اید قبل از هر چیز حتماً با آفات و بیماری‌های موجود یا بالقوه درختان سیب در منطقه خود آشنا شوید.

بسیاری از مشکلات احتمالی را می‌توان با انتخاب سم مناسب درخت سیب قبل از اینکه درختان ما را به نابودی بکشانند، رفع کرد.

علاوه بر این، تغذیه و کوددهی مناسب درخت سیب می تواند به مقاوم سازی درختان در برابر آفات و بیماری ها کمک کند.

برای به دست آوردن بیشترین بازده سرمایه‌گذاری در زمان و انرژی خود، سم پاشی درختان سیب باید به‌طور مداوم و با رعایت دستورالعمل‌های آن انجام شود. برای تحقق این امر لازم است کشاورز بداند که درختان خود به چه بیماری و آفتی دچار شده تا بهترین راه را برای رفع آن به کار گیرد.

در این مقاله قصد معرفی سم مناسب درخت سیب را برای بیماری‌های مختلف این درخت داریم تا شمارا در انتخاب و تهیه محصول یاری‌رسانیم.

اهمیت سم پاشی درختان سیب

اگر انواع درختان سیب را پرورش می‌دهید مهم است که از آن‌ها در برابر آفات و بیماری‌ها ی این درخت محافظت کنید. انتخاب سم مناسب درخت سیب نقش بسیار مهمی در نگهداری از درختان را دارد.

توانایی شناخت حشرات و بیماری‌ها و دانستن اینکه چگونه به درختان خود کمک کنید تا در برابر هجوم آن‌ها مقاومت کنند، بسیار مهم است.

احتمالاً در صورت نادیده گرفتن اهمیت سم پاشی درخت سیب، درختان شما به بیماری‌هایی مانند آتشک، شته، سفیدک و … دچار خواهند شد و اگر این بیماری‌ها شدید شوند می‌توانند درخت را از بین ببرند.

همه آفات و بیماری‌ها تأثیر مشابهی بر عملکرد درخت ندارند. برخی از این آفات بر کیفیت محصولات اثر می‌گذارند و برخی از آن‌ها کمیت را کاهش می‌دهند و موجب باردهی کمتر درختان خواهند شد. برای محافظت از درختان سیب در برابر تهدیدات جدی آفات و بیماری‌ها، انتخاب سم مناسب درخت سیب برای بسیاری از تولیدکنندگان یک اصل بسیار مهم است.

آفات و بیماری‌های درخت سیب

در ابتدا بهتر است که با آفات و بیماری‌های درخت سیب آشنا شوید تا بهترین راه را برای کنترل و از بین بردن آن‌ها اعمال کنید.

آفات درخت سیب:

  • شپشک‌ها و سپردارها
  • کرم سیب
  • مگس اره سیب
  • شته‌ها
  • کنه‌ها

بیماری‌های درخت سیب:

  • آتشک
  • سفیدک پودری سیب
  • لکه سیاه سیب

این حشرات و بیماری‌ها به‌اندازه‌ای جدی هستند که درختان سیب نیاز به سم پاشی پیدا می‌کنند.

سم مناسب درخت سیب
سم پاشی بهاره درختان سیب

در اینجا به برخی آفات این درخت، سم مناسب درخت سیب و زمان مناسب سم پاشی، اشاره می‌کنیم:

نام سم مناسب درخت سیب

قارچ‌کش‌ها و حشره‌کش‌های زیادی برای آفات و بیماری‌های درخت سیب وجود دارد. ازجمله سم بردوفیکس، افوریا، کنفیدور، استامی پراید، فن والریت و… .

بهترین راه برای مدیریت بیماری‌ها و حشرات در باغ خود ترکیب روش‌ها است. در کنار استفاده از آفت‌کش‌ها، اقدامات فرهنگی و بیولوژیکی نیز وجود دارد که می‌تواند به پیشگیری یا مدیریت بیماری‌ها و حشرات کمک کند.

زمان‌بندی آفت‌کش‌ها و پوشش کامل اسپری و انتخاب بهترین سم مناسب درخت سیب کلیدهای مدیریت خوب آفات هستند.

برای پوشش خوب، برگ‌ها و شاخه‌ها را کاملاً خیس کنید. (توجه: این کار با سم پاش‌های دستی می‌تواند دشوار باشد.) هنگامی‌که از سموم پودری استفاده می‌کنید، حتماً مخلوط اسپری را اغلب در حین استفاده تکان دهید یا هم بزنید زیرا پودرها پس از مخلوط شدن در ته ظرف اسپری قرار می‌گیرند.

بهترین سم برای آتشک درخت سیب

بیماری آتشک یک بیماری باکتریایی است. بیماری آتشک در شرایط مرطوب و گرم گسترش می‌یابد. شرایط محیطی خشک و خنک به همراه هرس و سم پاشی در کنترل بیماری نقش مهمی دارد.مهم‌ترین نقطه ورود از طریق شکوفه‌ها در بهار است اما می‌تواند از طریق برگ‌ها یا شاخه‌ها نیز آلودگی تشکیل شود.

این بیماری نه‌تنها می‌تواند گل را از بین ببرد و از تشکیل میوه جلوگیری کند، بلکه می‌تواند شاخه را آلوده کند و در موارد بسیار شدید می‌تواند درخت را از بین ببرد.

راه‌ها و روش‌های ارگانیکی برای جلوگیری از آتشک درخت سیب وجود دارد که در صورت عدم موفقیت می‌توانید از روش‌های شیمیایی و سم پاشی درخت سیب نیز استفاده کنید. سم مناسب درخت سیب برای آتشک، سم بردوفیکس است که باید سم پاشی بلافاصله بعد از هرس یا پس از بارش باران شدید و طوفان انجام گیرد.

بیماری آتشک درخت سیب
بیماری آتشک یک بیماری باکتریایی است که درواقع به‌صورت سیستمیک یا در سیستم عروقی گیاه حرکت می‌کند.

زمان مناسب برای سم پاشی درختان سیب با سم بردوفیکس به‌صورت زیر است:

  • پس از ریزش 70 درصد برگ‌ها در پاییز سم پاشی با بردوفیکس 10 در هزار
  • قبل از تورم جوانه‌ها سم پاشی با بردوفیکس 10 در هزار
  • بعد از باز شدن شکوفه‌ها سم پاشی با بردوفیکس 5 در هزار
  • در صورت وجود آلودگی بعد از گلدهی در سه نوبت با فواصل زمانی مناسب سم پاشی با بردوفیکس 5 در هزار

از بین بردن شته درخت سیب

شته یکی از رایج‌ترین آفات درخت سیب است. حشرات ریز و سبز و گاهی سیاه که با مکیدن شیره‌ی آوند آبکش باعث جمع شدن برگ‌ها و ضعف گیاه می‌شود. شته معمولاً در فصل بهار و گرم شدن هوا خود را نشان می‌دهند. خسارت شدید توسط این آفت می‌تواند ضعف گیاه و ریزش میوه را به همراه داشته باشد.

این آفت علاوه بر درختان سیب، درختان گلابی را نیز درگیر می‌کند. فعالیت آن بر روی برگ‌ها، جوانه‌ها و میوه‌ها است. شته‌ها با خوردن شیره گیاه از خود ترشحاتی چسبنده را تولید می‌کنند که محل تجمع مورچه می‌شود که از همین راه نیز می‌توان وجود شته را تشخیص داد.

علاوه بر روش‌های ارگانیک و خرید نهال مقاوم به‌منظور جلوگیری از مبتلا شدن درخت به شته، مبارزه‌های شیمیایی با سم مناسب درخت سیب نیز وجود دارد. در زمستان می‌توان با کمک روغن‌های زمستانه به همراه سمومی مانند اتیون بهترین نتیجه را گرفت. همچنین سم پاشی درختان سیب با سموم پریمیکارب، ایمیداکلو پراید و استامی پراید می‌توانند این آفت را کنترل کنند. سموم کنفیدور، متاسیستوکس و مالاتیون نیز می‌توانند مؤثر باشند.

از بین بردن شته درخت سیب
آفت شته‌ با خوردن شیره گیاه از خود ترشحاتی چسبنده را تولید می‌کند که محل تجمع مورچه می‌شود

بهترین سم برای سفیدک پودری درخت سیب

در تمامی مناطق جهان بیماری سفیدک درخت سیب وجود دارد. این بیماری می‌تواند یکی از مشکلات اساسی و مهم تولید این محصول باشد. شدت این مشکلات بستگی به عوامل مختلفی مانند شرایط آب‌وهوا، حساسیت رقم و مدیریت باغ دارد. بیماری سفیدک یک پوشش سفیدرنگ بر روی برگ‌ها ایجاد می‌کند که موجب پیچیدگی برگ‌ها، ریزش میوه و برگ و زنگار میوه می‌شود.

درنهایت می‌تواند خسارات کمی و کیفی را برای محصولات ایجاد کند. سم‌پاشی درختان سیب با سموم مختلفی انجام می‌گیرد که توصیه می‌شود بر اساس شدت آلودگی و بسته به شرایط اقلیمی میزان مصرف و همچنین سم مناسب این درخت را تعیین کنید. سم‌پاشی درختان سیب برای کنترل بیماری سفیدک پودری به شرح زیر پیشنهاد می‌شود:

  •  بنومیل به میزان 0.5 کیلوگرم در 1000 لیتر آب، قبل از باز شدن جوانه گل (زمان تورم جوانه ها)، تکرار به فاصله 7 تا 10 روز بعد
  • قارچ‌کش‌های کرزوکسیم متیل، 200 سی‌سی در هزار و تری فلوکسی استروبین 200 سی‌سی در هزار در 3 نوبت تورم جوانه‌ها، بعد از ریزش گلبرگ و دو هفته بعد از سم‌پاشی نوبت دوم توصیه می‌گردد.
  • سم‌پاشی با قارچ‌کش تری فلوکسی استروبین + تبوکونازول به نسبت 0.3 در هزار قبل از باز شدن جوانه‌های گل (تورم جوانه ها)، و تکرار به فاصله 7 تا 10 روز توصیه می‌گردد.
  • سم‌پاشی با قارچ‌کش تتراکونازول 0.3 در هزار در 3 نوبت صورتی شدن جوانه‌ها، اواسط گلدهی و بعد از ریزش کامل گل‌ها توصیه می‌شود.
سفیدک پودری درخت سیب
سفیدک پودری یک پوشش سفیدرنگ بر روی برگ‌ها ایجاد می‌کند که موجب پیچیدگی برگ‌ها، ریزش میوه و برگ و زنگار میوه می‌شود.

انواع سم کرم درخت سیب

کرم درخت سیب از آفاتی است که به میوه‌ها حمله می‌کند و خسارت اقتصادی زیادی را برای کشاورزان به دنبال خواهد داشت. این آفات درواقع تخم خوار است و برای رسیدن به دانه از بافت میوه نیز تغذیه و باعث ریزش میوه می‌گردد. در صورت عدم کنترل این آفت شدت خسارت افزایش‌یافته و حتی می‌تواند 90 درصد از محصولات را از بین ببرد. کرم درخت سیب به‌عنوان آفت کلیدی مطرح‌شده و کنترل آن الزامی است.

اولین سم پاشی درختان سیب را با روغن ولک و یا سم پیش بهاره غلیظ به همراه یک سم حشره‌کش نفوذی مانند دیازینون و یا دورسبان در زمان تورم جوانه‌ها انجام دهید. دومین سم پاشی درخت برای کنترل کرم درخت با سموم سیستمیک مثل استامی پراید در زمان ظهور برگ‌های اولیه سیب و بعد از ریزش 70 تا 80 درصد شکوفه‌ها توصیه می‌شود. بعدازآن برای سم پاشی سوم از سم استامی پراید یا سومیسیدین (فن والریت) در زمان فندقی شدن میوه‌های سیب استفاده کنید.

کرم درخت سیب
کرم درخت سیب درواقع تخم خوار است و برای رسیدن به دانه از بافت میوه نیز تغذیه و باعث ریزش میوه می‌گردد.

بهترین سم برای بیماری لکه سیاه درخت سیب

لکه سیاه سیب توسط قارچی به نام Venturia inaequalis به وجود می‌آید و ازنظر اقتصادی آسیب جدی به کشاورزان وارد می‌کند. این خسارت می‌تواند در مناطقی که بهار و تابستان‌های خنک و مرطوب دارند بیشتر باشد و حدود 70 درصد از محصولات را از بین ببرد.

بیماری لکه سیاه می‌تواند هم به‌طور مستقیم باعث ریزش محصولات و کاهش بازدهی درخت شود و هم می‌تواند به‌طور غیرمستقیم لکه‌هایی را روی برگ‌ها ایجاد کرده و از سطح فعال برگ بکاهد و درنتیجه محصولات برای یک یا چند سال کاهش می‌یابند. با استفاده از سموم شیمیایی می‌توان با بیماری لکه سیاه سیب مبارزه کرد. سم مناسب درخت سیب در این زمان، دودین یا ملپرکس، کاپتان یا ارتوساید، مایکوبوتانیل، بیترتانول یا بایکور ازجمله بهترین های سم‌ درخت سیب برای این بیماری است.

بیماری لکه سیاه برگ
بیماری لکه سیاه هم می تواند به‌طور مستقیم باعث ریزش محصولات شود هم به‌طور غیرمستقیم لکه‌هایی را روی برگ‌ها ایجاد کرده و از سطح فعال برگ می کاهد.

بهترین سم برای پوسیدگی‌های ریشه‌ای و آوندی درخت سیب

پوسیدگی‌های ریشه‌ای و آوندی توسط قارچ‌های مختلفی در درخت ایجاد می‌شوند. این قارچ‌ها در جذب و انتقال آب و مواد مغذی اختلال ایجاد کرده و در ابتدا باعث ایجاد ضعف و پژمردگی عمومی گیاهان خواهند شد؛ اما مشکل در همین‌جا پایان نمی‌یابد. درنهایت این ضعف موجب بازدهی کمتر درختان، کاهش مقاومت درخت نسبت به شرایط محیطی و سایر آفات و بیماری‌ها می‌شود.

علاوه بر آن در موارد شدید و در صورت عدم کنترل و مبارزه با آن می‌تواند نابودی و خشکی کامل درخت را به همراه داشته باشد. برای انتخاب سم مناسب درخت سیب برای این بیماری در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بهترین روش مدیریت جلوگیری از این آلودگی با تغذیه اصولی، استفاده از پایه مقاوم، اصلاح روش آبیاری و مواردی از این قبیل است. سم پاشی درختان سیب با سمومی مانند ترکیبات بردو، بنومیل، تیوفانات متیل، اکسی کلرور مس و فوزتیل آلومینیوم می‌توانند این بیماری را در درختان سیب کاهش داده و حتی از بین ببرند.

سم مناسب درخت سیب
پوسیدگی ریشه ای توسط قارچ ها باعث عدم جذب آب و مواد غذایی در نتیجه ضعف و پژمردگی درخت خواهد شد.

بهترین سم برای بیماری شانکر در درخت سیب

باز شدن پوست درخت به‌صورت زخم مانند و ترشح صمغ از تنه یکی از نشانه‌های آلودگی درخت سیب به بیماری شانکر است. عوامل اصلی بیماری شانکر رطوبت بالا و کود دهی نامتناسب و عامل بیماری‌زای باکتریایی_قارچی است.

این بیماری توسط قارچ‌ها و باکتری‌هایی مانند ناتولسیا، سیتوسپورا، مولد آنتراکنوز و … ایجاد می‌شود که با سم پاشی درخت می‌توان آن را ریشه‌کن کرد. همچنین این بیماری رابطه مستقیمی با عمر درخت دارد. باوجود تولید کودها و سم‌های شیمیایی و با انتخاب سم مناسب درخت سیب، امکان درمان قطعی بیماری شانکر وجود دارد. سموم تیوفانات متیل، اکسی کلرور مس و بردوفیکس می‌توانند بر بیماری شانکر مؤثر باشند.

سم مناسب درخت سیب
باز شدن پوست درخت به‌صورت زخم مانند و ترشح صمغ از تنه یکی از نشانه‌های آلودگی درخت سیب به بیماری شانکر است.

بهترین سم قارچ‌کش برای درخت سیب

یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که محصولات کشاورزی در معرض آن قرار دارند قارچ‌ها هستند. سموم قارچ‌کش، قارچ‌ها و اسپورهای آن‌ها را از بین می‌برند و یا از رشد آن‌ها جلوگیری خواهند کرد. بهترین سم برای بیماری‌هایی مانند لکه سیاه، سفیدک سطحی و آتشک سم قارچ کش می باشد. از بهترین قارچ‌کش‌ها برای سم پاشی درخت سیب می‌توان به بنومیل، کاربندازیم، تیوفانات متیل، اکسی کلرور مس،بردوفیکس و کاپتان اشاره کرد.

زمان سم پاشی درخت سیب

آیا نمی‌دانید هرچند وقت یک‌بار درختان سیب را سم پاشی کنید؟

ابتدا در نظر بگیرید که برای مقابله با کدام نوع آفات و بیماری‌ها سم پاشی می‌کنید و بعد سم مناسب درخت سیب را انتخاب کنید.

درختان سیبی که نیاز به سم پاشی دارند عموماً یک‌بار در زمستان، 1 تا 3 بار در هنگام گلدهی و در صورت بروز آفات یا بیماری‌ها، در طول فصل رشد تا هر هفته یا دو هفته سم پاشی می‌شوند.

اسپری زمستانه معمولاً یکی از کاربردهای روغن ولک در باغبانی است.

در طول جوانه و شکوفه گل، ممکن است از گوگرد آلی، روغن چریش و یا سموم حشره کش زیستی Bt برای کنترل بیماری و آفات استفاده شود.

در استفاده از هر سم به دوره کارنس (فاصله بین سم پاشی تا زمان برداشت محصول) استفاده از آن‌که روی بسته‌بندی محصول درج‌شده توجه کنید.

سم مناسب درخت سیب
تورم جوانه ها یکی از زمان های مناسب سم پاشی درخت سیب است.

تعداد دفعات سم پاشی درخت سیب

در اینجا خلاصه‌ای از دفعات سم پاشی درخت سیب را به شما توضیح خواهیم داد:

خواب زمستانی: برای کنترل آفات زمستان گذران مانند تخم شته و شپشک ها و کنه با روغن باغبانی ولک سم پاشی کنید.

تورم بهاره برگ‌های تازه در حال ظهور: سم مناسب درخت سیب برای آفاتی مانند شته‌ها و کنه‌ها، صابون حشره‌کش یا حشره‌کش‌های ارگانیک مانند روغن چریش می باشد.

برخی از پرورش‌دهندگان نیز برای پیشگیری از بیماری، گوگرد آلی را اسپری می‌کنند. (اگرچه زمان سم پاشی گوگرد باید حداقل سه هفته پس از سم پاشی درخت سیب با روغن باغبانی در اواخر زمستان انجام شود).

جوانه گل صورتی بهاره (اوایل اردیبهشت): سم مناسب برای آفاتی مانند شته‌ها و کنه‌ها، صابون حشره‌کش یا حشره‌کش‌های ارگانیک مانند روغن چریش می باشد. برای حشرات آفت با حشره کش زیستی Bt و برای پیشگیری از بیماری با گوگرد آلی، سم پاشی درختان سیب را انجام دهید.

گلبرگ شکوفه‌های بهاری (اغلب در اواسط اردیبهشت): برای لارو آفت با حشره کش زیستی Bt و برای پیشگیری از بیماری با گوگرد آلی سم پاشی کنید.

میوه دهی در تابستان (اغلب از اواسط اردیبهشت): در صورت مشاهده بیماری، هر هفته یا دو هفته یک‌بار با قارچ‌کش‌های آلی مانند گوگرد ارگانیک یا ترکیب بوردو سم پاشی کنید. در صورت مشاهده آفات، هر هفته یا دو هفته یک‌بار با یک حشره‌کش ارگانیک مانند عصاره گل پیرتروم یا اسپینوساد سم پاشی کنید.

میوه دهی درخت سیب در تابستان
در صورت مشاهده بیماری در زمانی که میوه کاملا رسیده، می توان هر هفته یا دو هفته ای یکبار با گوگرد سم پاشی کرد.

سخن پایانی

کشاورزان در مسیر نگهداری و پرورش درختان تا رسیدن به محصولات باکیفیت و سود اقتصادی بالا با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. در این مسیر پرچالش درختان در معرض خطر ابتلا به آفات و بیماری‌های مختلفی خواهند بود. برای مبارزه با هر بیماری و دفع هر نوع آفت روش‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها مبارزه شیمیایی درختان سیب است.

در این مقاله از سایت پسته رفسنجان به‌منظور آگاهی‌رسانی به‌تمامی کشاورزان عزیز، بهترین سم برای بیماری‌های مختلف درخت سیب را معرفی کردیم. لازم به ذکر است که برای تشخیص درست بیماری و آفت، انتخاب بهترین سم و همچنین مقدار و زمان مناسب استفاده آن با کارشناسان و متخصصان مشورت نمایید. استفاده نادرست از سم درخت سیب علاوه بر اثربخشی ضعیف می‌تواند حتی مشکلات جدی‌تری را برای درختان و محصولات شما به وجود آورد.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

www.homefortheharvest.com

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x