سم کنفیدور چیست؟ زمان و نحوه مصرف آن

سم کنفیدور چیست؟ زمان و نحوه مصرف آن

سم ایمیدا کلوپراید که با نام تجاری سم کنفیدور هم شناخته می‌شود، یکی از نئونیکوتینوئیدها است که به‌عنوان یک ماده حشره‌کش استفاده می‌شود. این سم قدرتمند با طیف وسیعی از حشرات آفت‌زا مبارزه می‌کند و در صنعت کشاورزی و باغبانی جهت کنترل آفات استفاده می‌شود. در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان، به بررسی مشخصات، کاربرد سم کنفیدور و اثرات، زمان مصرف سم کنفیدور و روش‌های استفاده از آن پرداخته می‌شود.

سم کنفیدور چیست؟

سم کنفیدور که با نام علمی ایمیدا کلوپراید شناخته می‌شود، یک حشره‌کش است که با نام تجاری کنفیدور در بازار عرضه می‌شود. ایمیدا کلوپراید یک حشره‌کش سیستمیک است که اثرات نفوذی، تدخینی، تماسی و گوارشی دارد.

این ترکیب از گروه شیمیایی ایمیدازولها بوده و جزء حشره‌کش‌های شبه نیکوتینوئیدی است. دارای اثرات تماسی، گوارشی و خاصیت سیستمیک بسیار قوی است.

سم کنفیدور به‌عنوان یک نئونیکوتینوئید عمل می‌کند و از مکانیسم اثرش بر روی سیستم عصبی حشرات آفت‌زا استفاده می‌کند. این سم به شکل مایع یا پودر در دسترس است و می‌توان آن را به‌عنوان افزودنی در محصولات حشره‌کش مختلف استفاده کرد.

این سم برای کنترل تریپس پنبه، حشرات ناقل بیماری‌های ویروسی ‌سیب‌زمینی، کرم مفتولی ریشه، شپشک ریشه گندم، موریانه، لارو آبدزدک، ملخ، جیرجیرک و سایر آفات بذر قابل‌استفاده است.

بااین‌حال، باید توجه داشت که این سم می‌توانند حساسیت را در زنبورعسل و ماهی‌ها ایجاد کنند.

به‌طورکلی، سم کنفیدور با استفاده از اثرات تماسی، گوارشی و سیستمیک خود، به‌عنوان یک حشره‌کش قوی در کنترل آفات مختلف استفاده می‌شود.

همچنین، مراقبت و رعایت دستورالعمل‌ها در استفاده از این سم برای حفظ بهداشت محیط‌زیست و جلوگیری از آسیب به موجودات غیر هدف از اهمیت بالایی برخوردار است.

سم کنفیدور چیست
سمپاشی سم کنفیدور

کاربرد سم کنفیدور چیست؟

حال که متوجه شدیم سم کنفیدور چیست لازم است کاربردهای این سم را نیز بدانیم:

  1. کشاورزی: سم کنفیدور در صنعت کشاورزی برای کنترل و مبارزه با حشرات آفت‌زا استفاده می‌شود. این سم می‌تواند در برابر آفات مختلفی مانند کنه‌ها، مورچه‌ها، زنبورها، کرم‌ها و سایر حشرات آفت‌زا مؤثر باشد.
  2. باغبانی: سم ایمیدا کلوپراید نیز در باغبانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این سم می‌تواند در کنترل آفات باغی مانند شپشک ها، پشه‌ها، سوسک‌ها و سایر حشرات آفت‌زا مؤثر باشد.
  3. گلخانه‌ها: در گلخانه‌ها نیز سم کنفیدور به‌عنوان یک روش کنترل آفات مورداستفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این سم، می‌توان آفاتی مانند کنه‌های سفید گلخانه‌ای و آفات دیگر را کنترل کرد و محصولات گلخانه را حفظ نمود.

بهترین زمان مصرف کنفیدور

زمان مصرف کنفیدور، با توجه به خصوصیات منحصربه‌فرد این حشره‌کش، یک راهکار قوی و مؤثر در کنترل آفات محسوب می‌شود.

بهترین زمان استفاده از سم کنفیدور به توصیه‌های کارشناسان حفظ نباتات هر منطقه بستگی دارد. بااین‌حال، در کل، زمان مناسب برای مصرف سم کنفیدور پس از تشخیص آفت یا خسارت وارد شده است.

سم کنفیدور غالبا به حالت مایع می باشد و امکان استفاده به‌صورت اسپری، به‌سادگی بر روی شاخه‌ها و برگ‌ها پاشیده می‌شود و با سرعت جذب‌شده و به تمام نقاط گیاه منتقل می‌شود.

علاوه بر این، خاصیت دوگانه سم کنفیدور، یعنی خاصیت چربی‌دوست و آب‌دوستی آن، به آن امکان عبور از سطح برگ و حرکت درون گیاه را می‌دهد.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود سم کنفیدور به‌طور مؤثری در کنترل آفات و حفظ نباتات مورداستفاده قرار گیرد.

استفاده صحیح از سم کنفیدور، همراه با تعیین زمان مصرف سم به طور صحیح و رعایت دستورالعمل‌های مربوطه، می‌تواند به دستیابی به نتایج بسیار مؤثر و کاهش قابل‌توجهی در آفات موردنظر کمک کند؛

بنابراین، استفاده از سم کنفیدور را می‌توان به‌عنوان یک راهکار قوی و مؤثر در کنترل آفات در سطح کشاورزی، باغبانی و زراعت، گلخانه و سایر زمینه‌های مرتبط پیشنهاد داد.

به‌منظور جلوگیری از احتمال عوارض جانبی، توصیه می‌شود در هنگام گلدهی محصولات، از استفاده ایمیداکلوپراید (سم کنفیدور) خودداری کنید. همچنین دوره کارنس این سم 21 روز می‌باشد.

بهترین زمان مصرف کنفیدور چیست؟
بهترین زمان مصرف کنفیدور

طریقه استفاده از سم کنفیدور چیست؟

استفاده از سم کنفیدور را می‌توان به چند روش مختلف انجام داد. در ادامه، روش‌های عمده استفاده از سم کنفیدور را توضیح می‌دهم:

  1. محلول پاشی شاخه و برگ‌ها: در این روش، می‌توانید سم کنفیدور را به‌صورت محلول پاشی بر روی شاخه‌ها و برگ‌های گیاهان پاشید. برای آماده‌سازی محلول، مقدار مناسب سم کنفیدور را با توجه به دستورالعمل‌ها و مقدار آب موردنیاز در ظرفی مناسب مخلوط کنید. سپس با استفاده از دستگاه پاشش سم (مانند اسپری)، محلول را به‌صورت یکنواخت بر روی شاخه‌ها و برگ‌ها پاشید. مطمئن شوید که تمام نقاط گیاه به‌صورت کامل پوشش داده شود.
  2. افزودن به آب آبیاری: سم کنفیدور را می‌توانید به آب آبیاری درختان اضافه کنید. برای این کار، مقدار موردنیاز سم کنفیدور را با توجه به دستورالعمل‌ها و مقدار آب آبیاری در ظرفی مناسب مخلوط کنید. سپس محلول حاصل را به‌وسیله سیستم‌های آبیاری مانند آبیاری قطره‌ای به درختان اضافه کنید. در این روش، سم کنفیدور به‌طور سیستمیک به ریشه‌ها و بخش‌های مختلف گیاه منتقل می‌شود.
  3. استفاده از قلم مو یا برس: روش جدیدی که می‌توانید از آن استفاده کنید، استفاده از قلم مو یا برس است. در این روش، سم کنفیدور را روی تنه درختان با استفاده از قلم مو یا برس بمالید. با استفاده از این روش، می‌توانید سم کنفیدور را به‌صورت موقت یا مکانیکی بر روی مناطق خاصی از درختان مالید و کنترل آفات را انجام دهید. استفاده از این روش مناسب برای سطح کم می باشد.

به یاد داشته باشید که بهترین توصیه برای میزان مصرف سم کنفیدور برای محصولات مختلف، دستورالعملی است که روی برچسب سم نوشته می‌شود.

طریقه استفاده از سم کنفیدور چیست؟
طریقه استفاده از سم کنفیدور چیست؟

سم کنفیدور برای درختان

بهترین زمان مصرف کنفیدور برای درخت انگور، گلابی، شته انار، سیب، انجیر و … در اوایل فصل رشد است که موجب پیشگیری و مبارزه با آفات می‌شود. همچنین در زمان خواب درختان نیز می‌توان به‌منظور ضدعفونی کردن درختان انگور از این سم استفاده نمود. به یاد داشته باشید که در زمان باردهی درختان لزومی به استفاده از این سم نیست.

سم کنفیدور برای گیاهان جالیزی

از سم کنفیدور می‌توان برای تمامی گیاهان جالیزی نیز بهره برد. سم کنفیدور برای گوجه، پیاز، خیار، هندوانه، بادمجان و … جهت ضدعفونی و مبارزه با آفاتی ازجمله شته‌ها، زنجره ها، عسلک پنبه و مگس سفید گلخانه استفاده می‌شود.

سم کنفیدور برای گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی اغلب با آفات مکنده مانند شته‌ها، شپشک آرد آلود، تریپس‌ها و شپشک‌ها آلوده می‌شوند. برای مبارزه با این آفات، می‌توانید از سم کنفیدور برای گل رز، حسن یوسف، شفلرا و … استفاده کنید که عملکرد سریعی دارد و برای آفات گیاهان آپارتمانی بسیار مؤثر است. همچنین می توانید از روش های متعددی در خانه نیز برای گیاهان خود سم طبیعی تولید کنید.

برحسب نیاز، می‌توانید مقدار استفاده از سم کنفیدور را تنظیم کنید. به‌طورمعمول، برای گیاهان آپارتمانی، میزان 1-2 سی‌سی سم کنفیدور را در یک لیتر آب مخلوط کنید.

سپس، این محلول را برای آبیاری و پاشش گیاهان استفاده کنید. برای دستیابی به نتایج بهتر، توصیه می‌شود سه بار با فاصله یک هفته از این محلول برای آبیاری و پاشش استفاده کنید.

با رعایت این روش، می‌توانید آفات را کنترل کرده و گیاهان آپارتمانی خود را حفظ کنید. قبل از استفاده، حتماً دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های مربوطه را مطالعه کنید و نکات ایمنی را رعایت نمایید.

سم کنفیدور برای گیاهان آپارتمانی
سم کنفیدور برای گیاهان آپارتمانی

اثرات سم کنفیدور چیست؟

حال که به کاربرد سم کنفیدور آشنا شدیم خوب است که از اثرات این سم نیز غافل نباشیم:

  1. اثر بر حشرات: سم کنفیدور با تأثیر بر سیستم عصبی حشرات آفت‌زا، باعث تخریب آن سیستم شده و باعث مرگ حشرات می‌شود.
  2. اثر بر محیط‌زیست: استفاده بی‌رویه از سم ایمیدا کلوپراید ممکن است تأثیرات منفی بر محیط‌زیست داشته باشد. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده افزایشی از این سم می‌تواند بر زنبورها و سایر حشرات مفید تأثیر منفی بگذارد.
  3. بر انسان‌ها: استفاده صحیح و مطابق با دستورالعمل‌های ایمنی، عموماً بهداشت برای انسان‌ها تضمین می‌شود. بااین‌حال، برخی افراد ممکن است به سم ایمیدا کلوپراید حساسیت نشان دهند و علائمی مانند تحریک پوستی، سردرد و تهوع را تجربه کنند. در صورت بروز هرگونه علائم ناخواسته، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه شود.

سؤالات متداول

سم کنفیدور چه رنگی است؟

سم کنفیدور معمولاً سفیدرنگ است اما تولیدکنندگان ممکن است با افزودن رنگ دهنده‌ها، رنگ آن را تغییر دهند.

سم کنفیدور برای چیست؟

از سم کنفیدور برای پیشگیری و مبارزه با آفاتی ازجمله مگس سفید، شته، تریپس، کنه تارعنکبوتی، پسیل گلابی و پسته، پشه گلدان و … استفاده می شود. زمان مصرف کنفیدور برای از بین بردن آفات بسیار مهم است که باد به آن دقت کافی داشته باشید.

سم کنفیدور برای چه محصولاتی استفاده می‌شود؟

کاربرد سم کنفیدور بسیار زیاد است. از این سم می‌توان در اغلب گیاهان و درختان بهره برد؛ بنابراین سم کنفیدور برای انگور، سیب، گلابی، هندوانه، خیار، گوجه، پیاز، گل رز، ذرت، انار، انجیر و … استفاده می‌شود.

سخن پایانی

سم کنفیدور چیست؟ سم ایمیدا کلوپراید (سم کنفیدور) یک ماده حشره‌کش قوی است که در صنعت کشاورزی و باغبانی به‌عنوان روشی مؤثر در کنترل آفات استفاده می‌شود. بااین‌حال، باید مصرف این سم به‌طور مسئولانه و با رعایت دستورالعمل‌های ایمنی صورت گیرد تا اثرات زیان‌بار بر محیط‌زیست و سلامتی انسان‌ها کاهش یابد. استفاده هوشمندانه از سم کنفیدور می‌تواند به حفظ محصولات کشاورزی و محیط‌زیست کمک کند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسماعیل
اسماعیل
6 ماه قبل

سلام
کنفیدور برا پسیل هم جواب می دهد؟

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  اسماعیل
6 ماه قبل

سلام
سم کنفیدور جزو سموم سیستمیک می باشد و برای آفات مکنده ای مثل پسیل پسته هم کاربرد دارد.
باتوجه بحث مقاومت آفت پسیل به آفت کش ها، تکرار سمپاشی با سموم مشابه در یک فصل باعث ایجاد و تشدید مقاومت آفت می شود.

همایون
همایون
3 ماه قبل

سلام.واسه گل شفلراکه آفت سپردارزده زیادهم نیست دوباراستفاده کردم هم اسپری هم آبیاری بی فایدست،یه دوره سه باره هم ازمالاتیون استفاده کردم بی فایده بودچکارکنم بنظرتون؟

مرتضی عسکری
پاسخ به  همایون
1 ماه قبل

سلام دوست گرامی
در مقاله همه چیز در مورد شفلرا می‌توانید پاسخ سوال خود را بیابید.

4
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x