با سمپاشی به موقع درختان میوه راه ورود آفات را ببندیم

با سمپاشی به موقع درختان میوه راه ورود آفات را ببندیم

سمپاشی درختان امروزه یک مسئله مهم و جدی در جهان به شمار می رود. سمپاشی درختان میوه یک روش استاندارد است که کشاورزان و باغداران برای کمک به کنترل بیماری های گیاهان و آفات حشرات و همچنین تأمین مواد مغذی مورد نیاز استفاده می کنند.

درختان میوه به دلیل داشتن برگ ها و میوه های براق، نوید یک نتیجه خوشمزه را پس از چند سال مراقبت می دهند. فصل برداشت میوه یکی از فصول هیجان انگیز برای کشاورزان و مصرف کنندگان است. لذا برای این که یک میوه سالم و خوشمزه به دست مصرف کننده برسد، باید مراحل مختلفی را طی کند که یکی از آن ها سمپاشی اصولی و به موقع است.

چرا عملیات سمپاشی برای مراقبت از درختان مهم است؟

میوه ای که از درختان به دست می آید همانگونه که برای انسان ها جذاب و خوشمزه است، برای حشرات نیز شیرین و خوشمزه می باشد. این حشرات با خوردن میوه درختان علاوه بر خسارتی که به کشاورز وارد می کنند می توانند به درختان نیز آسیب وارد کنند.

بنابراین کنترل این حشرات و آفات علاوه بر کاهش خسارت سبب افزایش محصول و پر بار تر شدن باغ می شود. درحالی که بسیاری از درختان میوه در برابر حشرات و آفات در امان نیستند اما دانستن زمان دقیق سمپاشی این درختان باعث کاهش جمعیت حشرات و آفات می شود.

چرا عملیات سمپاشی برای مراقبت از درختان مهم است؟

چرا زمان سمپاشی درختان میوه برای کشاورزان مهم است؟

داشتن درختان سالم و پر بار نیازمند رسیدگی آن هم در زمان مناسب و مشخص خود دارد. زمان سمپاشی درختان میوه یکی از پارامتر های مهم در کشاورزی بوده که باعث افزایش محصول و بهبود عمکرد باغ می شود. برای سمپاشی درختان میوه زمان های مشخصی وجود دارد که با دانستن آن ها می توان به بیشترین محصول و بیشترین درآمد رسید.

بهترین زمان سمپاشی درختان میوه

بسیاری از حشرات و آفات درختان میوه از جمله شته ها، کنه ها و کرم ها را می توان در اواخر زمستان یا اوایل بهار با استفاده از محصولی به نام روغن ولک کنترل کرد.

اولین زمان سمپاشی در درختان میوه تقریبا دو هفته بعد از ریزش بیشتر گلبرگ ها از شکوفه های درخت، و دومین مرحله سمپاشب دو هفته بعد از مرحله اول انجام می شود.

همچنین در اواخر مرداد تا شهریور ماه هر زمان که علائم آفات را روی درخت مشاهده کردید می توانید نسبت به سمپاشی اقدام کنید. زیرا برخی از آفات در هر منطقه در یک زمان خاص ظاهر می شوند و ممکن است زمان ظهور آن در یک منطقه دیگر متفاوت باشد.

بهترین زمان سمپاشی درختان میوه

عملیات سمپاشی درختان میوه شامل چه مواردی می باشد؟

عملیات سمپاشی به ویژه در درختان میوه شامل سمپاشی بهاره درختان میوه، سمپاشی پاییزه درختان میوه و سمپاشی زمستانه درختان میوه است. هر یک از این عملیات ها برای رسیدن به یک محصول خوب و عالی بسیار حائز اهمیت است و نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد.

عملیات سمپاشی درختان میوه در بهار

فصل بهار یکی از حساس ترین و مهم ترین فصل برای درختان میوه است. در این زمان که فصل گلدهی درختان می باشد در صورت ایجاد آفت خسارت جبران ناپذیری ایجاد می شود. در این فصل بهتر است از سمپاشی سولفات آهن و سولفات مس استفاده کرد. که منحر به از بین رفتن آفات و بیماری های درختان میوه می شوند.

عملیات سمپاشی درختان میوه در پاییز

در پاییز نیز عملیات سمپاشی بسیار مهم است. زیرا باعث آماده شدن درختان برای زمستان می شود. در این دوران به منظور کنترل آفات گیاهی از جمله کنه و سایر حشرات و بیماری ها از روغن ولک به همراه کنه کش های رایج برای تاج درخت سمپاشی انجام می شود.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

عملیات سمپاشی درختان میوه در پاییز

عملیات سمپاشی درختان میوه در زمستان

بسیاری از کارشناسان و متخصصین کشاورزی اظهار نموده اند که برای سمپاشی درختان میوه در زمستان، مصرف سم اتیون و روغن ولک در اواخر فصل زمستان موجب یکنواخت شدن سرعت رشد، افزایش کیفیت و در نهایت افزایش کمیت محصول میوه باغات می شود. مصرف روغن ولک در این دوران همچنین منجر به زود رس شدن و تسریع میوه دهی می شود.

عملیات سمپاشی درختان میوه در زمستان

انتخاب آفت کش مناسب برای درختان میوه

یکی از دغدغه باغبانان و کشاورزان برای سمپاشی درختان میوه انتخاب نوع سم می باشد. برای هر درخت متناسب با محصولی که تولید می کند آفت کش های متفاوت با میزان مصرفی متفاوت وجود دارد. بیشتر باغبانان در صورت مشاهده کردن نوع آفت و حشره سریعا نوع سم و روغن را تهیه کرده و یا چندین نوع سم را با هم مخلوط می کنند و مورد استفاده قرار می دهند.

  • سمپاشی آهک-گوگرد:

این سموم برای کنترل قارچ و بیماری های باکتریایی همچون برگ سوزان و آنتراکنوز اسپری می شود. سمپاشی سولفور را بهتر است که برای درختان زرد آلو استفاده نکنید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
  • سمپاشی مس:

این سمپاشی روی درختان سیب، گلابی، هلو، آلو و گیلاس انجام می شود. وقتی می خواهید از این سم برای درختان میوه استفاده کنید بهتر است که بر اساس برچسب نحوه اسپری این سمپاشی را انجام دهید.

استفاده از اسپری سمپاش عمومی:

این اسپری یکی از آسان ترین روش ها برای مبارزه و از بین بردن آفات درختان میوه می باشد. زمانی که درختان میوه به آفات یا بیماری آلوده می شوند حتما لازم نیست که آن ها را شناسایی کنید بلکه این مخلوط اسپری عمومی تمام حشرات و آفات را تحت پوشش قرار قرار داده و روی آن ها اثر می گذارد.

استفاده از اسپری سمپاش عمومی:

  • اسپری ضد قارچ:

از اسپری ضد قارچی بهتر است که در اوایل فصل استفاده کنید تا بیماری زخم هلو را از بین ببرید. زمان استفاده از این اسپری قبل از باز شدن برگ ها می باشد. این قارچ کش ها اصولا زمانی استفاده می شوند که دمای هوا در طول روز در حدود 15 درجه سانتی گراد باشد.

  • اسپری حشره کش:

هنگامی که مشاهده کردید که گلبرگ ها در حال ریزش هستند می توانید از این اسپری استفاده کنید. برای از بین بردن این حشرات دو هفته بعد از ریزش گلبرگ ها دوباره نسبت به سمپاشی درختان میوه اقدام کنید.

در زمان سمپاشی درختان میوه مهم نیست که از کد ام سم برای اسپری استفاد ه می کنید. آن چه که خیلی مهم است زمان استفاده می شود. هیچوقت در هنگام باز شدن شکوفه ها سمپاشی نکنید، زیرا این کار سبب آسیب به زنبور هایی می شود که برای رشد و گرده افشانی بسیار مهم هستند.

سمپاشی درختان میوه با چه ابزار و ادواتی انجام می شود؟

برای سمپاشی درختان میوه از ابزار و دستگاه های متفاوتی استفاده می شود. این دستگاه ها متناسب با وسعت باغ و هدف استفاده، در ابعاد و اندازه های مختلفی وجود دارند.

1.سمپاش های باغی دستی

این گونه سمپاش ها دستی و کوچک بوده و برای سمپاشی چند درخت و درختچه بسیار مناسب است. این گونه سمپاش ها بیشتر برای باغبانان خانگی مناسب می باشد.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

2.دستگاه سمپاش فرغونی

این دستگاه بسیار پر کاربرد بوده و در باغ های بزرگ استفاده می شود. مخزن این دستگاه روی یک پایه چرخدار قرار گرفته به همین دلیل به راحتی می توان در تمام قسمت های باغ سمپاشی را انجام داد. میزان مصرف سم در این نوع سمپاش بسیار کم می باشد.

2.دستگاه سمپاش فرغونی

3.سمپاش های باغی شارژی

این گونه سمپاش ها نیز از پر کاربرد ترین سمپاش ها در باغ های کوچک تا متوسط است. این دستگاه با استفاده از یک باتری قابل شارژ روشن شده و قابل استفاده می باشد.

4.سمپاش های موتوری پشتی

یکی دیگر از سمپاش های عالی و کاربردی برای ازبین بردن آفات و حشرات این سمپاش ها می باشند. این سمپاش به آسانی بر پشت شخص حمل شده و شخص کنترل کافی بر روی آن دارد. این سمپاش با استفاده از موتوری که روی آن تعبیه شده قدرت پاشش سم بسیار بالایی دارد. از این رو برای سمپاشی درختان با ارتفاع زیاد بسیار کاربردی و مفید است.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

5.سمپاش های دستی پشتی

این سمپاش ها نیز بر روی پشت شخص حمل می شوند. اما تنها تفاوتی که با نوع موتوری خود دارند در این است که در این گونه سمپاش از یک تلمبه دستی برای ایجاد فشار در داخل مخزن استفاده می شود. کار با این دستگاه نسبت به نوع موتری آن نیازمند صرف زمان بیشتر و دقت بیشتری است تا سم به صورت یکنواخت بر روی درختان میوه قرار بگیرد.

5.سمپاش های دستی پشتی

6.سمپاش های موتوری زنبه ای

این گونه سمپاش نیز برای از بین بردن آفات و حشرات بسیار مناسب است. این سمپاش معمولا با قیمت بالاتری نسبت به سایر سمپاش های گفته شده در بازار وجود دارد. اما بسیار مفید و پر کاربرد بوده و برای سمپاشی باغ های بزرگ استفاده می شود. جا به جایی این دستگاه سمپاش بسیار راحت و آسان می باشد.

6.سمپاش های موتوری زنبه ای

در هنگام سمپاشی درختان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

  • بهتر است عملیات سمپاشی درختان میوه را در زمستان بعد از هرس کردن درختان انجام دهید.
  • در هنگام سمپاشی علاوه بر شاخ و برگ های درخت، تنه را نیز به طور کامل سمپاشی کنید. سمپاشی تنه درختان بسیار مهم تر از سمپاشی شاخه ها می باشد.
  • در هر مرحله سمپاشی تمام درخت را آغشته به سم کنید به طوری که همانند قطرات باران، محلول سمی از شاخ و برگ درختان به پایین بچکد.
  • قبل از انجام سمپاشی حتما از لباس مخصوص، ماسک و محافظ چشم استفاده کنید. همچنین بهتر است بعد از اتمام کار یک لیوان شیر بنوشید.
  • بهترین زمان برای شروع سمپاشی یک هفته قبل از جوانه زدن می باشد. به هیچ وجه در هنگام جوانه زنی درختان اقدام به سمپاشی نکنید.
  • تا جایی که امکان دارد برای سمپاشی از موتور سمپاش استفاده کنید. زیرا کار با موتور سمپاش بسیار راحت تر بوده و تمام قسمت های باغ به یک اندازه سمپاشی می شوند.
  • قبل از شروع سمپاشی حتما باغ خود را آبیاری کنید.
  • اگر در حین سمپاشی دمای هوا به بیشتر از 35 درجه سانتی گراد رسید لازم است که عملیات سمپاشی را متوقف کنید.
  • قسکت داخلی درختان یک منبع فوق آلوده از آفات و حشرات می باشد. لذا برای این قسمت باید عملیات سمپاشی به صورت اختصاصی انجام شود.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه


اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x