آشنایی با درخت پسته و تاریخچه مزایای سلامتی آن و شیرینی های محبوب پسته ای

آشنایی با درخت پسته و تاریخچه مزایای سلامتی آن و شیرینی های محبوب پسته ای

پسته از اعضای خانواده بادام زمینی ، درخت کوچکی است که از آسیای مرکزی و خاورمیانه سرچشمه می گیرد. این درخت دانه هایی تولید می کند که به طور گسترده به عنوان غذا مصرف می شود. پسته معمولاً با گونه های دیگر در جنس پسته که به عنوان پسته نیز شناخته می شوند اشتباه گرفته می شود. این گونه های دیگر را می توان با توزیع جغرافیایی (در طبیعت) و دانه های آنها بسیار کوچکتر و پوسته ای نرم متمایز کرد. در سال 2019 ، ایران و آمریکا مجموعاً 74 درصد پسته جهان را تولید کردند. در این مقاله با تاریخچه درخت پسته ، خواص پسته و شیرینی هایی که می شود از پسته تهیه کرد بیشتر آشنا می شویم.

 با تاریخچه درخت پسته بیشتر آشنا شوید

درخت پسته بومی مناطق آسیای مرکزی ، از جمله ایران و افغانستان کنونی است. باستان شناسی نشان می دهد که دانه های پسته در 6750 سال قبل از میلاد یک غذای رایج بودند. پسته مدرن برای اولین بار در عصر برنز در آسیای میانه کشت شد ، جایی که اولین نمونه آن از Djarkutan ، ازبکستان امروزی است.

در نوشته های دیوسکوریدس به عنوان πιστάκια: pistákia ، با مقایسه با آجیل کاج به عنوان P. vera شناخته می شود.

پلینی بزرگتر در تاریخ طبیعی خود می نویسد که پسته ، “در بین ما شناخته شده است” ، یکی از درختان منحصر به فرد سوریه بود و این دانه توسط لوکوس ویتلیوس پیر ، پروکنسول رومی در سوریه ، وارد ایتالیا شد (در دفتر 35 میلادی) و در همان زمان توسط فلاکوس پومپیوس به Hispania وارد شد.

نسخه خطی اولیه قرن ششم دلالت دارد که پسته در دوران باستان اواخر در اروپا به خوبی شناخته شده بود .باستان شناسان شواهدی از حفاری های جرمو در شمال شرقی عراق برای مصرف پسته آتلانتیک یافته اند .گفته می شود که باغهای معلق بابل در دوران پادشاهی مروداچ بلادان در حدود 700 سال قبل از میلاد مسیح دارای درختان پسته بوده است.

درختان پسته از آسیا به اروپا در قرن اول میلادی توسط رومی ها معرفی شدند. آنها در سراسر جنوب اروپا و شمال آفریقا کشت می شوند.

در قرن نوزدهم ، پسته در بخش هایی از جهان انگلیسی زبان مانند استرالیا به همراه نیومکزیکو و کالیفرنیا کشت شد که در سال 1854 به عنوان درخت باغ معرفی شد.

در سالهای 1904 و 1905 ، دیوید فیرچایلد از وزارت کشاورزی ایالات متحده ارقام سخت تری را به کالیفرنیا که از چین جمع آوری شده بود معرفی کرد ، اما تا سال 1929 به عنوان محصول تجاری معرفی نشد. پسته های والتر تی سوینگل از سوریه قبلاً در نیلز ، کالیفرنیا ، تا سال 1917 به خوبی به ثمر رسیده بود.

خواص پسته چیست؟

1 . سرشار از مواد مغذی

پسته از نظر تغذیه غنی است. پسته حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم است. با توجه به وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، 1 اونس یا تقریباً 49 مغز آجیل بدون بو داده حاوی:

کالری: 159

پروتئین: 5.72 گرم (گرم)

چربی: 12.85 گرم

کربوهیدرات: 7.70 گرم

فیبر: 3.00 گرم

قندها: 2.17 گرم

منیزیم: 34 میلی گرم (میلی گرم)

پتاسیم: 291 میلی گرم

فسفر: 139 میلی گرم

ویتامین B-6: 0.482 میلی گرم

تیامین: 0.247 میلی گرم

یک وعده پسته حدود 37 درصد از میزان توصیه شده روزانه ویتامین B-6 یا 1.3 میلی گرم برای بزرگسالان را تأمین می کند. ویتامین B-6 نقش حیاتی در بدن دارد ، به ویژه در ارتباط با متابولیسم پروتئین و رشد شناختی.

2 . کم کالری

پسته یکی از کم کالری ترین آجیل ها است ، به این معنی که مردم می توانند از مزایای سلامتی آجیل در حالی که راحت تر در محدوده کالری روزانه خود هستند ، استفاده کنند. به عنوان مثال ، یک اونس آجیل ماکادامیا حاوی 204 کالری منبع معتبر است ، در حالی که 1 اونس پیکا 196 کالری تأمین می کند. همین 1 اونس پسته فقط 159 کالری دارد.

3 .  حاوی آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که نقش مهمی در سلامتی دارند. آنها با جلوگیری از آسیب به سلول های بدن ، خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری ها را کاهش می دهند. آجیل و دانه ها حاوی چندین ترکیب آنتی اکسیدانی هستند ، اما ممکن است پسته مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان نسبت به سایر آجیل ها داشته باشد. پسته دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان است از جمله: توکوفرول – فیتواسترول ها -کاروتنوئیدهای زانتوفیل این مواد دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بالایی هستند.

در یک مطالعه کوچک که شامل 28 شرکت کننده با کلسترول بالا بود که روزانه 1 یا 2 وعده پسته در طول 4 هفته مصرف کردند ، محققان نشان دادند که میزان آنتی اکسیدان های لوتئین ، α- کاروتن و β-کاروتن در مقایسه با موارد دیگر افزایش یافته است.

4 . برای سلامت روده مفید است

همه آجیل ها سرشار از فیبر هستند که با حرکت غذا در روده و جلوگیری از یبوست ، سیستم گوارشی سالم را تشویق می کند. نوعی فیبر به نام پربیوتیک نیز ممکن است باکتری های خوب روده را تغذیه کند. تغذیه باکتری های خوب به آنها کمک می کند تا باکتری های مضر را تکثیر کرده و از بین ببرند. بر اساس یک مطالعه کوچک در سال 2012 ، خوردن پسته ممکن است سطح باکتری های مفید در روده را افزایش دهد. در این مطالعه ، داوطلبان یک رژیم استاندارد با 0 اونس ، 1.5 اونس یا 3 اونس پسته یا بادام خوردند. محققان نمونه مدفوع را جمع آوری کردند و دریافتند افرادی که روزانه 3 اونس پسته می خورند ، افزایش باکتری های مفید روده را نشان می دهند ، بسیار بیشتر از کسانی که بادام می خورند.

با شیر پسته ( پودر پسته به همراه شیر تازه گاو) بیشتر آشنا شوید.

شیر پسته مانند مهره سبز نیست (در واقع بیشتر رنگ قهوه ای است) ، اما مطمئناً خوشمزه است و به سرعت در بین کسانی که از لبنیات پرهیز می کنند مورد علاقه قرار می گیرد. پاییز گذشته ، برندی به نام Táche اولین شیر خالص پسته کشور را وارد بازار کرد. این شیر مرسوم ، جایگزین مناسبی برای شیرهای گیاهی و  لبنیدر سوپرمارکت ها و کافی شاپ ها شد . از آن زمان ، چند مارک دیگر وارد بازار شیر پسته شده اند ، از جمله سه درخت ، که شیر پسته بدون شیرینی ارگانیک می سازد. شیر پسته خانگی را می توان به راحتی تهیه کرد .فقط کافی است مخلوطی از پسته ، آب و شیرین کننده اختیاری را میل کنید.

با توجه به اینکه شیرهای پسته به عنوان یک جایگزین خامه ای برای شیرهای جو دوسر ظاهر می شوند ، این سوال پیش می آید که  واقعا شیر پسته چقدر سالم است؟ ما از متخصصان تغذیه ثبت شده در مورد ویژگی های تغذیه ای آن ، نحوه استفاده از آن و نتیجه گیری در مورد شیر پسته سوال کردیم.

آیا شیر پسته (میوه پسته به همراه شیر) سالم است؟

به عنوان یک قاعده کلی ، شیرهای گیاهی بدون شکر از نظر کالری ، چربی اشباع و کربوهیدراتها نسبت به شیر گاو بهتر هستند. شیرهای پسته شیرین حاوی 92 کالری در هر فنجان است ، مشابه کالری موجود در همان مقدار شیر بدون چربی و دیگر شیرهای گیاهی شیرین شده. انواع ساده و شیرین نشده شیر پسته کالری کمتری دارند و در هر فنجان حدود 50 کالری دارند ، اما این مقدار بسته به نوع مارک متفاوت است.

شایان ذکر است که شیر پسته خریداری شده حاوی مقدار کمی از پسته واقعی است فقط حدود سه درصد و بیشتر آب است. علاوه بر این ، نوشیدن شیر به این معنی است که مواد مغذی کلیدی موجود در پسته را که حاوی 30 ویتامین از جمله تیامین ، منگنز ، فسفر و ویتامین B6 و همچنین حدود 6 گرم پروتئین در هر وعده است ، از دست می دهید.

 یکی از مزایای کوچک شیر پسته این است که پروتئین آن نسبت به سایر شیرهای غیر لبنی بیشتر است و به طور متوسط ​​حدود سه گرم در هر فنجان پروتئین (در مقایسه با یک گرم) دارد. با این وجود ، این مقدار بسیار کمتر از شیر معمولی است که در هر فنجان حدود هشت گرم پروتئین ارائه می دهد.

به طور کلی شیرهای گیاهی چقدر سالم هستند؟

شیر حاوی پتاسیم ، کلسیم ، ویتامین A و D (از طریق غنی سازی) و هشت گرم پروتئین در هر فنجان است ، در حالی که شیرهای آجیل به طور متوسط ​​حدود یک گرم پروتئین دارند ، به غنی سازی بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند و به غذای خاص بستگی دارد. اگر می خواهید از شیر گیاهی استفاده کنید ، سعی کنید آن را بدون قند استفاده کنید . ممکن است بخواهید به دلایل سیری ، جایگزین دیگری برای شیرهای آجیل به طور کلی انتخاب کنید ، مانند شیر سویا: با هفت تا هشت گرم پروتئین در هر وعده ، شیر سویا یکی از پر پروتئین ترین شیرهای غیر لبنی است.

علاوه بر این ، اجتناب از شیر گاو همچنین به این معنی است که B12 ، ریبوفلاوین و فسفر را که همه مواد مغذی به طور طبیعی در شیر معمولی وجود دارد ، از دست می دهید که این مواد مغذی را می توان در غذاهای دیگر مانند ماست ، پنیر و پنیر نیز استفاده کرد. سایر پروتئین های حیوانی ، مانند مرغ یا گوشت گاو بدون چربی ، پروتئین و B12 را تأمین می کنند ، در حالی که تخم مرغ ریبوفلاوین ، غلات کامل فسفر و سبزیجات برگ دار کلسیم را تأمین می کند. “هنگامی که مطمئن شوید رژیم غذایی شما متناسب با این گروه های غذایی ضروری دیگر است ، می توانید به میزان مطلوب از این مواد مغذی ارزشمند استفاده کنید.”

با همه اینها ، توجه به این نکته ضروری است که ایجاد الگوهای غذایی سالم تر از طریق انتخاب غذا یک رقابت نیست. به عنوان مثال ، در مقایسه با شخصی که پشت سر شما سویا یا شیر کامل سفارش می دهد ، نباید احساس کنید که کم و بیش فضیلت در سفارش لاته با شیر پسته سفارش می دهید.”هیچ ماده غذایی یا ماده ای منفرد نمی تواند سلامت شما را مختل کند یا خراب کند – و این در مورد لبنیات و گیاهان صادق است.” “نه شیر گیاهی و نه گاو انتخاب” درست “یا” نادرست “نیستند. این کاملاً به شما و نیازهای شما بستگی دارد.”

نحوه استفاده از شیر پسته

از شیر پسته در دستور العمل هایی استفاده کنید که می توانید طعم خاکی و متمایز پسته را به حداکثر برسانید و آن را در پس زمینه ترکیب نکنید. به عنوان مثال ، در جو دوسر یک شبه ، به عنوان شیر غلات ، یا به عنوان مبادله غیر لبنی با خامه در سوپ ها عالی عمل می کند. شیر پسته به خوبی کف می کند و افزودن آن به قهوه یا چای را طبیعی می کند. به طور خاص ، لندن می گوید شیر پسته مخصوصاً در ماتچا لاته با دارچین ، هل ، یا ادویه پای کدو تنبل که روی آن گردگیری شده است ، خوشمزه است.

اگر شیر پسته تنها چیزی است که در دست دارید ، می تواند جایگزین مناسبی برای انواع دیگر شیرها در اسموتی ها و محصولات پخته شده باشد. لندن همچنین شیر پسته را به عنوان مبادله مواد اولیه برای شیر گاو یا شیر بادام در بستنی خانگی توصیه می کند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

شیرینی هایی که میتوانیم با پسته بپزیم.

1 . کیک کره قهوه ای پسته

 مواد تشکیل دهنده

کره ½ فنجان (3 چوب) کره بدون نمک

اسپری آشپزی غیر استیک

1 ¾ فنجان پسته خام بدون نمک ، پوست کنده

9 سفیده تخم مرغ بزرگ

1 قاشق چایخوری عصاره وانیل خالص

2 و نیم فنجان قند شیرینی پزی

1 فنجان آرد همه منظوره

¼ قاشق چایخوری نمک کوشر

4 قاشق غذاخوری عسل

مرحله 1

کره را در قابلمه ای روی حرارت متوسط ​​رو به بالا آب کنید و بپزید و مرتباً هم بزنید تا قهوه ای طلایی شود ، 3 تا 4 دقیقه. 1 فنجان کره ذوب شده را در ظرفی مقاوم در برابر حرارت نگه دارید و کنار بگذارید تا ولرم شود. بقیه را دور بریزید

گام 2

فر را روی 350 درجه فارنهایت گرم کنید. یک قالب کیک 9 اینچی را با اسپری نچسب اسپری کنید و قسمت پایینی آن را با کاغذ روغنی بپوشانید.

مرحله 3

¼ فنجان پسته را در کاسه غذاساز بریزید و تفت دهید تا آسیاب شود.

مرحله 4

سفیده تخم مرغ و وانیل را در یک کاسه کوچک هم بزنید و کنار بگذارید. شکر را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید ، سپس آرد ، پسته آسیاب شده و نمک را با آن مخلوط کنید. مخلوط تخم مرغ و مخلوط آرد را مخلوط کرده و هم بزنید تا فقط مخلوط شوند. کره ذوب شده رزرو شده را هم بزنید.

مرحله 5

خمیر را در قالب آماده شده بریزید و بپزید تا چاقوی کوچکی که در مرکز قرار داده شده است تمیز شود ، حدود 50 دقیقه. قبل از اینکه کیک را از قالب جدا کنید بگذارید تا دمای اتاق خنک شود.

2 . تارت پسته

مواد تشکیل دهنده:

پوسته:

2 ½ فنجان آرد همه منظوره ، بعلاوه بیشتر برای نورد کردن

2 قاشق غذاخوری شکر

¼ قاشق چایخوری نمک کوشر

16 قاشق غذاخوری کره بدون نمک ، سرد شده و به قطعات ½ ”برش دهید

2 تخم مرغ بزرگ ، کمی زده شده

پر کردن:

1 ¼ فنجان بسته بندی شکر قهوه ای روشن

¾ فنجان شربت ذرت سبک

6 قاشق غذاخوری کره بدون نمک ، برش دهید

3 تخم مرغ بزرگ

1 قاشق چایخوری عصاره وانیل خالص

¼ قاشق چایخوری نمک

2 فنجان پسته خام بدون نمک ، پوست کنده

مرحله 1

پوسته را آماده کنید. آرد ، شکر ، نمک و کره را در کاسه غذاساز بریزید و آنقدر بکوبید تا مخلوط شبیه ماسه درشتی شود که تکه های کره به اندازه نخود دارد. تخم مرغ ها را اضافه کرده و تفت دهید تا خمیر تازه به هم برسد. خمیر را به صورت یک دیسک شکل دهید ، آن را در یک پلاستیک بپیچید و بگذارید تا سفت شود ، حداقل 1 ساعت.

گام 2

خمیر را بین دو ورق کاغذ روغنی قرار دهید و آن را پهن کنید تا به شکل یک دایره 13 اینچی در آید. پوست را بردارید و خمیر را به یک تابه ترش منتقل کنید و آن را به گوشه ها فشار دهید تا قسمت بالای پوسته با سطح بالای تابه تراز شود. روی پوسته را با پلاستیک بپوشانید و به یخچال منتقل کنید تا سرد شود.

مرحله 3

فر را روی 350 درجه گرم کنید.

مرحله 4

پر کردن را آماده کنید. شکر قهوه ای و شربت ذرت را در یک قابلمه کوچک روی حرارت متوسط ​​مخلوط کرده و هم بزنید تا حل شود. اجازه دهید شربت به جوش آید ، سپس حرارت را خاموش کرده و کره را اضافه کنید ، هم بزنید تا خوب مخلوط شود. مدت کوتاهی کنار بگذارید تا خنک شود. تخم مرغ ها را در یک کاسه بزرگ هم بزنید تا یکدست شوند. 1/3 مخلوط شربت را به آرامی در تخم مرغ های زده شده بریزید و مرتباً هم بزنید. سپس مخلوط تخم مرغ را در شربت باقیمانده مخلوط کرده و هم بزنید تا مخلوط شود. وانیل و نمک را اضافه کنید.

مرحله 5

مواد را داخل پوسته تارت سرد شده بریزید. بپزید تا زمانی که مواد شروع به غلیظ شدن و سفت شدن کنند ، حدود 30 دقیقه. تارت را از فر خارج کرده و با یک لایه یکنواخت پسته بپاشید و آجیل ها را به آرامی با یک کاردک لاستیکی به داخل فشرده فشار دهید. دوباره به فر برگردانید و بپزید تا آجیل کمی برشته شود و پوسته آن طلایی شود ، حدود 5-10 دقیقه دیگر. بگذارید تارت قبل از برش کاملاً خنک شود.

3 . پودینگ پسته

 مواد تشکیل دهنده:

1 فنجان پسته خام بدون نمک ، پوست کنده ، بعلاوه بیشتر برای تزئین

½ فنجان شکر دانه ریز ، تقسیم شده

2 فنجان به علاوه 2 قاشق غذاخوری شیر کامل ، تقسیم شده

1 تخم مرغ بزرگ به اضافه 2 زرده تخم مرغ بزرگ

2 قاشق غذاخوری نشاسته ذرت

⅛ قاشق چایخوری نمک

2 قاشق غذاخوری کره بدون نمک

¼ قاشق غذاخوری عصاره وانیل خالص

خامه زده شده ، برای تزئین

مرحله 1

پسته را به کاسه غذاساز بیفزایید و تا زمانی که خوب خرد شود و شروع به غلیظ شدن کند ، حدود 3-4 دقیقه پخته کنید. ¼ فنجان شکر و 2 قاشق غذاخوری شیر را اضافه کرده و آن را تا زمانی که خمیری ایجاد شود ، اضافه کنید.

گام 2

خمیر را با 2 فنجان شیر باقیمانده در یک قابلمه بزرگ مخلوط کرده و روی حرارت متوسط ​​متوسط ​​بپزید و هم بزنید تا هر توده ای شکسته شود ، تا زمانی که مخلوط شروع به بخار شدن کند. در حالی که شیر در حال گرم شدن است ، نصف فنجان باقی مانده شکر را با تخم مرغ ، زرده ، نشاسته ذرت و نمک به غذاساز اضافه کنید و تا زمانی که مخلوط شوند ، فرآیند کنید. در حالی که غذا ساز هنوز روشن است ، نصف فنجان شیر گرم را به مخلوط اضافه کنید تا تخم مرغ ها نرم شوند.

مرحله 3

محتویات غذاساز را با قابلمه شیر گرم باقی مانده داخل قابلمه بکشید و روی حرارت متوسط ​​بپزید و مرتباً هم بزنید تا پودینگ شروع به حباب زدن و غلیظ شدن کند. کره را از روی حرارت بردارید ، کره و وانیل را اضافه کنید و هم بزنید تا کره ذوب شود.

مرحله 4

پودینگ را بین 6 فنجان سرو تقسیم کنید. روی هر کدام را با روکش پلاستیکی که مستقیماً روی سطح پودینگ ها فشرده شده است بپوشانید. حداقل 4 ساعت خنک شوید.

مرحله 5

با خامه فرم گرفته و پسته خرد شده سرو کنید.

باقلوا پسته با شربت پرتقال

 مواد تشکیل دهنده:

2 فنجان پسته خام بدون نمک ، پوست کنده

2 فنجان به علاوه 2 قاشق چایخوری شکر

¼ قاشق چایخوری هل

20 ورقه خمیر فیلو منجمد ، ذوب شده

2 فنجان (4 چوب) کره بدون نمک ، آب شده

آب پرتقال تازه فشرده

مرحله 1

پسته را به کاسه غذاساز اضافه کرده و آنقدر تفت دهید تا درشت خرد شود. نصف فنجان آجیل خرد شده را بردارید و کنار بگذارید ، سپس باقی مانده آجیل را آسیاب کنید تا خمیری غلیظ و چکش پذیر ایجاد شود ، حدود 3 دقیقه. خمیر را با آجیل خرد شده ، 2 قاشق چایخوری شکر و هل مخلوط کنید.

مرحله 2

یک ورقه خمیر فیلو را روی یک میز تمیز قرار دهید و کره ذوب شده را کمی مالش دهید. روی یک ورق دیگر را بپوشانید و این کار را تکرار کنید تا 5 ورقه خمیر به صورت لایه لایه به هم برسید. 3 قاشق غذاخوری مخلوط آجیل را در یک خط در امتداد طرف کوتاه خمیر بریزید ، سپس خمیر را محکم دور آجیل بچرخانید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که نیمی از ورقه خمیر را استفاده کنید. قسمت رول را برش دهید تا از خمیر باقیمانده جدا شود ، سپس رول را به صورت عرضی به 4 قسمت برش دهید. روند را ادامه دهید ، یک رول دیگر با خمیر باقیمانده درست کنید ، سپس کل این عمل را چهار بار دیگر تکرار کنید تا بقیه فیلو ، کره و پرکن را مصرف کنید.

مرحله 3

فر را روی 350 درجه گرم کنید. یک تابه 9 x 13 اینچی را با کره بمالید ، سپس آن را با رول های فیلو بسته بندی شده در یک لایه یکدست پر کنید. رول ها را با کره بمالید. تا زمانی که طلایی شود ، حدود 35 دقیقه بپزید.

مرحله 4

در حالی که رولت ها در حال پخت هستند ، 2 فنجان باقی مانده شکر ، آب پرتقال و 1½ فنجان آب را در یک قابلمه متوسط ​​مخلوط کنید. روی حرارت متوسط ​​بپزید ، گاهی اوقات هم بزنید تا مخلوط شروع به جوشیدن کند. حرارت را کم کنید و بگذارید 15 دقیقه بجوشد.

مرحله 5

رول ها را از فر خارج کرده و با شربت بریزید. اجازه دهید باقلوا بماند تا مایع جذب شود ، حدود 1 ساعت ، سپس قبل از سرو با پسته آسیاب شده بپاشید.

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x