راه حل های کاربردی برای کاهش گرمازدگی گیاهان در تابستان

راه حل های کاربردی برای کاهش گرمازدگی گیاهان در تابستان

تاثیرات تنش های گرمایی بر روی درختان

در فصل تابستان به دلیل وجود آب و هوای گرم و تابش شدید خورشید بر روی گیاهان چالش های زیادی برای باغداران به وجود می آید. تنش های گرمایی می تواند باعث زرد شدن گیاهان، کم رنگ شدن رنگ گلبرگ ها، پژمردگی و در نهایت باعث مرگ گیاهان شود. در این مقاله قصد داریم چند روش کارآمد برای مقابله با گرمازدگی گیاهان در تابستان را بررسی کنیم.

تاثیرات گرمازدگی در گیاهان خانگی و گیاهان فضای باز

تنش های گرمایی بیشتر در فصل تابستان ایجاد می شوند، زیرا در این فصل گیاهان بیشترین دمای گرمایی را دریافت می کنند.

گیاهانی که در فضای باز هستند نسبت به گیاهان داخل خانه گرمای بیشتری را تحمل می کنند، اما تحت تاثیر گرمای کمتری قرار می گیرند. که می تواند به دلیل وجود عواملی مانند خشکی خاک و کاهش رطوبت باشد که در اثر وجود باد کولر و عدم تهویه مناسب در خانه به وجود آمده است.

گیاهان فضای باز با اینکه گرمای بیشتری را تحمل می کنند این توانایی را دارند که از فضای باز رطوبت بیشتری را جذب کنند که به مراتب باعث کاهش تاثیرات گرمازدگی در تابستان می شود.

نشانه مختلف گرمازدگی در گیاهان

شما با آگاه بودن از عوامل و نشانه های گرمازدگی در گیاهان راحت تر می توانید آن را تشخیص داده و به دنبال راه حلی برای رفع آن باشید.

  • رنگ پریدگی در برگ ها و شاخه های گیاهان
  • وجود لکه های قهوه ای بر روی برگ ها
  • زرد شدن برگ ها و گلبرگ ها و در نهایت ریزش آن ها
  • خشک شدن حاشیه برگ ها

عوامل مختلف گرمازدگی در گیاهان

راهکار های موثر برای رفع گرمازدگی گیاهان در تابستان

در فصل تابستان با گرم شدن هوا، گیاهان آپارتمانی، درختان، گیاهان فضای سبز و درختچه ها دچار تبخیر سریع آب و خشک شدن می شوند. شما میتوانید با رعایت نکات زیر به راحتی از این چالش عبور کنید.

روش و زمان صحیح آبیاری در تنش گرمایی

آبیاری گیاهان یکی از روش های کاربردی برای مقابله با تنش گرمایی است. توصیه می شود برای بهره وری صحیح و کافی گیاهان از آبیاری انجام شده، از روش ها و زمان های مناسب برای آبیاری استفاده شود. انجام آبیاری در اوج ساعات گرم روز منجر به تبخیر و هدر رفت آب می شود بنابراین توصیه می شود، آبیاری گیاهان را در اول صبح و یا در هنگام غروب آفتاب انجام دهید زیرا در این ساعات روز میزان گرما به کمترین حد خود رسیده است. بهترین روش آبیاری، انجام آن در دفعات کمتر و به صورت عمیق است. آبیاری را به گونه ای انجام دهید که خاک مرطوب بماند و به مدت طولانی خشک نشود.

روش و زمان صحیح آبیاری در تنش گرمایی

استفاده از کفی سنگریزه

در رابطه با گیاهانی که داخل خانه هستند می توانید از تکنیک جزیره استفاده کنید، به این صورت که کفی زیر گلدان را پر از سنگریزه کرده و داخل آن آب بریزید. سپس گلدان را روی سنگریزه ها قرار دهید. ساخت جزیره برای گیاهان یک روش آسان و کم هزینه است. گیاهانی که با آب و هوای مرطوب سازگار هستند با این روش می توانید به راحتی رطوت مورد نیاز آن ها را تامین کنید. یکی از عوامل بارز در رابطه با کمبود رطوبت در گیاهان خشک شدن نوک برگ ها و نوک سوزی آن ها است.

استفاده از کفی سنگریزه

بهترین کود برای تنش گرمایی 

کوددهی گیاهان در تنش های گرمایی کاملا اشتباه است. برای کوددهی صبر کنید تنش گرمایی به اتمام برسد و سپس اقدام به کوددهی کنید. کوددهی برای رشد و تقویت گیاهان ضرورری است، زیرا با تقویت آن ها باعث افزایش مقاومت گیاهان به گرما در فصل تابستان شده اید. پیشنهاد می شود برای افزایش مقاومت گیاهان در برابر گرمازدگی تابستان از کود هایی استفاده شود که دارای اسیدهای آمینه و سیلیکات پتاسیم هستند زیرا وجود عناصری مانند سیلیسیم و پتاسیم در این کود ها مقاومت گیاهان را در برابر تنش ها زیاد می کند.

استفاده از مالچ برای کاهش دمای محیط

یکی از ساده ترین روش ها برای افزایش مقاومت گیاهان به گرما استفاده از مالچ است، که می تواند یکی از کارآمدترین روش ها برای کم کردن گرمای شدید تابستان باشد. در این روش شما می توانید یک لایه نازک از مالچ را بر روی زمین پای درختان و گیاهان بریزید، تا رطوبت خاک را حفظ کند و مانع از تبخیر آب شود. این پوشش با سرد نگه داشتن محیط پای درخت می تواند از شدت گرمای تابستان بکاهد.

مالچ ها در انواع مختلفی وجود دارند که می توانید متناسب با گیاهاتان از آن ها استفاده کنید.

  • استفاده از مالچ های مصنوعی: استفاده از کمپوست، بریده های چمن خشک شده و پوست درختان
  • مالچ هایی که دارای خاصیت اسیدی هستند: بعضی از گیاهان برای رشد بهتر نیازمند خاک های اسیدی هستند و در صورت استفاده از مالچ چوب درخت کاج و حتی پوست دانه پنبه میتوانید در کنار استفاده از کارایی مالچ به خاک خاصیت اسیدی بدهید.

استفاده از مالچ برای کاهش دمای محیط

عدم انجام عملیات هرس برای مبارزه با تنش گرمایی

درست است که انجام عملیات هرس منجر به رشد گیاه می شود ولی این کار در هنگام تنش های گرمایی بسیار اشتباه است. زیرا در این زمان گیاه دچار تنش هایی زیادی است پس بهتر است از جدا کردن شاخه و برگ های آن خودداری کنید تا گیاه را وارد تنش جدید نکنیم.

در این دوران برای ریشه دار کردن قلمه بهتر است از ظروف شیشه ای هم استفاده نشود، زیرا این ظرف ها نور را به راحتی از خود عبور داده و منجر به گرم شدن، تبخیر شدن و گندیده شدن آب می شوند. توجه داشته باشید از عوض کردن گلدان نیز خودداری کنید، زیرا ممکن است در حین تعویض گلدان برگ، ریشه و ساقه ها آسیب ببیند که باعث بالا بردن حساسیت گیاه در این دوران می شود.

عدم انجام عملیات هرس برای مبارزه با تنش گرمایی

استفاده از سایبان برای کاهش دما

در رابطه با گیاهان فضای سبز برای مقابله با گرما می توانید از پارچه های تیره و یا توری های مخصوص در ساعات گرم روز استفاده کنید. با این کار دما و حرارت مناسب را برای رشد گیاهان فراهم می کنید. برای گیاهان داخل خانه که در پشت پنجره قرار گرفته اند می توانید در این ساعات آن ها را از پشت پنجره به جایی به دور از تابش مستقیم خورشید ببرید و یا این که پرده پنجره را بکشید تا از نور مستقیم خورشید در امان باشند.

استفاده از گیاهان مقاوم به گرما

تابستان یکی از فصل های مشکل ساز برای نگهداری گل و گیاه است. بنابراین باید گیاهانی را انتخاب کنید که مقاومت لازم را در برابر گرما داشته باشند. در ضمن این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این گیاهان در فصل های سرد سال مثل پاییز و زمستان به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

کروتون، گیاهی مقاوم به گرما

گیاه کروتون یکی از گیاهان مقاوم به گرما است. این گیاه به دلیل دارا بودن برگ های با چند رنگ مختلف از طرفداران زیادی برخوردار است. برای رشد این گیاه توصیه می شود در هر ماه کوددهی انجام شود ولی از انجام این کار در فصل تابستان اکیدا خودداری کنید. زمانی اقدام به آبیاری کنید که 7 سانتی متر از سطح خاک خشک شده باشد و از وجود زهکش مناسب در آن نیز مطمئن شوید. محل قرارگیری گلدان گیاه کروتون در مکانی است که به صورت کامل نور خورشید را دریافت کند و همچنین محیط از دمای 30 درجه سانتی گراد برخوردار باشد.

کروتون، گیاهی مقاوم به گرما

گیاه میر لمون سازگار با دما های بالا

میر لمون یک گیاه شبیه به لیمو ترش است با این تفاوت که کمی از لیمو ترش آبدارتر، شیرین تر و درشت تر است. میر لمون یک گیاه با نیاز نوری کم بوده و دمای مناسب برای رشد آن 30 درجه سانتی گراد است، همراه با نیاز نوری 8 الی 10 ساعته و همچنین از عطر و رایحه قوی برخوردار است. زمان مناسب برای آبیاری این گیاه وقتی است که 10 الی 15 سانتی متری از سطح خاک آن خشک شده باشد. و مانند گیاه کروتون در طول سال به جز فصل های پاییز و زمستان کوددهی می شود.

گیاه میر لمون سازگار با دما های بالا

گیاه گل گندمی

گیاه گندمی یک گیاه  مناسب و کاربردی برای تصفیه هوای خانه شما است. این گیاه از رشد رویشی بالایی برخورداری است. گیاه گندمی نیازمند بستر کشت غنی با زهکشی مناسب است. این گیاه نیازمند نور مستقیم همراه با دمای محیط 28 الی 32 درجه سانتی گراد است. خاک این گیاه باید در تمام فصل بهار و تابستان مرطوب باشد و در فصل پاییز و زمستان تنها به یک بار آبیاری در هفته نیاز دارد. در صورتی که برگ های گل گندمی به رنگ قهوه ای تغییر رنگ دادند آنها را از گیاه جدا کنید. زیرا، از رشد برگ های جدید جلوگیری می کند.

گیاه گندمی

جمع بندی

برای مقابله با تنش های گرمایی در فصل تابستان کار های زیادی وجود دارد که شما می توانید با رعایت آن ها به خوبی این چالش را پشت سر بگذارید. به طور خلاصه با کوددهی گیاهان باعث مقاومت گیاه می شوید. استفاده از مالچ رطوبت خاک را به مدت طولانی تری نگه می دارد. وجود سایه بان از شدت گرما می کاهد. و انجام عملیات دیگر که به صورت کامل در قسمت های بالایی توضیح داده شده است.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x