طبع پسته گرم است یا سرد؟

طبع پسته گرم است یا سرد؟

پسته یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین آجیل‌ها در بین مردم است. دلیل آن نیز طعم بی‌نظیر پسته و خواص بی‌شماری است که مصرف این آجیل به همراه دارد. پسته سبب کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می‌شود و درنتیجه مصرف آن منجر به سلامت قلب خواهد شد. همچنین زنان آن را برای جبران فقر آهن مصرف می‌کنند. هر خوراکی طبع مخصوص به خود را دارد که در دسته گرم یا سرد قرار می‌گیرد. البته برخی از آن‌ها ممکن است طبعی میانه و معتدل هم داشته باشند. طبع پسته گرم است یا سرد یکی از سوالاتی است که اغلب برای افراد ایجاد می‌شود و شاید در ارتباط با پاسخ آن اختلافاتی هم وجود داشته باشد. در این مطلب با ما همراه باشید تا به سؤالات شما در رابطه با طبع پسته، خواص آن و حتی عوارض احتمالی مصرف بیش از اعتدال، پاسخ دهیم.

طبع پسته گرم است یا سرد

در ارتباط با طبع پسته ممکن است اختلافاتی میان مردم وجود داشته باشد که طبیعی است؛ زیرا ممکن است هر فرد، طبع قسمت خاصی از پسته را در نظر داشته باشد. پسته از چند قسمت شامل مغز سبز، پوست قرمز نازک روی مغز، پوست صدفی سخت و پوست سبزرنگ روی محصول تشکیل‌شده است که هرکدام طبع مخصوص خود را دارند.

ازلحاظ طب سنتی مواد غذایی انرژی‌دهنده طبعی گرم دارند و طبع مغز سبز پسته را گرم و خشک می‌دانند. هرچقدر از قسمت مغز پسته فاصله بگیریم از مقدار گرمی آن کاسته می‌شود. به این صورت که پوست نازک قرمز روی مغز دارای طبعی معتدل است و پوست سبزرنگ روی محصول طبعی سرد و خشک دارد. برخی از محققان طب سنتی مغز پسته را حتی گرم‌تر از گردو می‌دانند. بو دادن پسته تأثیری بر طبع آن ندارد؛ بنابراین طبع پسته خام بوداده نیز گرم است.

طبع پسته گرم است یا سرد
طبع پسته گرم است یا سرد

طبع گرم پسته برای چه افرادی مناسب است؟

حال که دانستیم طبع پسته گرم است یا سرد ، باید بدانیم که این طبع برای چه افرادی مناسب است و چه افرادی باید در مصرف آن احتیاط کنند. با در نظر گرفتن طبع گرم مغز پسته، مصرف آن برای افراد سردمزاج مناسب‌تر است. افرادی که طبع گرم و صفراوی دارند باید در مصرف این آجیل خوشمزه احتیاط کنند زیرا از دیدگاه طب سنتی طبع مغز پسته صفرازا است. البته که به‌طورکلی مصرف بیش‌ازاندازه هر خوراکی ازجمله پسته ممکن است برای هر فردی با هر طبیعتی مضر باشد.

افراد گرم‌مزاج می‌توانند در کنار مصرف پسته از یک مصلح کمک بگیرند تا آن‌ها نیز از فواید بی‌نظیر این آجیل خوش‌طعم بهره‌مند شوند. لازم است که افراد از طبع و مزاج خودآگاه باشند تا بتوانند انواع خوراکی‌ها را طوری مصرف کنند که دچار مشکل نشوند. به همین منظور در این قسمت ویژگی افراد گرم‌مزاج را آورده‌ایم تا بتوانید تشخیص دهید که شما در این دسته افراد قرار دارید یا خیر.

ویژگی افراد گرم‌مزاج

همان‌طور که گفته شد لازم است افراد از طبیعت بدن خودآگاه باشند تا بتوانند بدون ایجاد هیچ مشکلی از مصرف خوراکی‌ها لذت ببرند. درواقع افراد، سؤال طبع پسته گرم است یا سرد را برای این می‌پرسند که بدانند با مزاج بدن آن‌ها سازگار است یا خیر. افراد گرم‌مزاج باید در مصرف پسته احتیاط کرده و در صورت خوردن آن از مصلح پسته نیز استفاده نمایند. در این قسمت ویژگی‌های افراد گرم‌مزاج را آورده‌ایم. شما با بررسی این ویژگی‌ها در ارتباط با خود می‌توانید تشخیص دهید که فرد گرم‌مزاجی هستید یا سردمزاج.

  • لاغراندام با استخوان‌بندی درشت
  • موهای پرپشت و سیاه و گاهی مجعد
  • عدم تمایل به خوردن شیرینی
  • خواب کم و سبک
  • دارای پوست گرم و خشک
  • عدم تحمل گرما
  • دچار خارش و کهیر در صورت مصرف خوراکی گرم
  • تمایل به خوردن ترشی و سردی
  • دارای عروق برجسته در دست
  • عصبانیت زودهنگام
  • افراد باهوش و زیرک و پرحرف
  • افراد دقیق و منظم و تیزبین
  • دارای میل جنسی بالا
  • افراد عجول و بی‌قرار
  • قدرت بالا ازلحاظ عملیات بدنی
طبع پسته خام

مصلح پسته

ازآنجایی‌که مغز پسته طبعی گرم دارد، مصرف آن برای افراد گرم‌مزاج یا در فصول گرم سال باعث بروز مشکلاتی مانند جوش، کهیر، گرگرفتگی و مواردی از این قبیل می‌شود. به همین جهت لازم است به همراه مصرف این آجیل از مصلح‌هایی کمک بگیرند تا با این عوارض روبه‌رو نشوند. به‌طورکلی می‌توان گفت خوراکی‌هایی با طبع سرد، مصلح طبع گرم مغز پسته هستند. خوراکی‌های ترش مانند زردآلو، انار ترش، سرکه، سکنجبین و آلو طبعی سرد دارند و می‌توانند مصلح پسته باشند.

فواید طبع گرم پسته

پسته فواید و خواص بی‌شماری دارد که ممکن است افراد از آن‌ها مطلع نباشند. کمک به بهبود سلامت قلب، کنترل وزن، کمک به سلامت چشم و کمک به بهبود دیابت ازجمله خواص اثبات‌شده این آجیل خوش‌طعم می‌باشند. دلیل این خواص به محتوای چربی‌های غیراشباع پسته برمی‌گردد. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن نیز به سلامت عمومی بدن کمک خواهد کرد.

مصرف روزانه پسته به زنان، مردان و کودکان توصیه می‌شود که خواص آن برای هرکدام از این افراد می‌تواند متفاوت باشد. ازجمله خواص مشابه این آجیل پرطرفدار در افراد می‌توان به تقویت معده، درمان اسهال، تقویت اعصاب، پیشگیری از سرطان، باز کردن مجاری کبد، تسکین سرفه و … اشاره کرد. حال که متوجه شدید طبع پسته خام گرم است یا سرد ، خوب است بدانید که طبع گرم این آجیل باعث افزایش میل جنسی، بهبود سلامت جنسی مردان، افزایش احتمال مذکر شدن جنین و تقویت حافظه خواهد شد.

فواید پسته برای زنان

بسیاری از زنان و خانم‌ها به دلایل مختلف ازجمله تغذیه نامناسب، بارداری، شیردهی، عادت ماهیانه و … دچار کم‌خونی و فقر آهن هستند. پسته دارای مقادیر بالای اسیدفولیک است که می‌تواند این کمبود را جبران کند. این آجیل سرشار از آهن و ویتامین B6 است که مصرف روزانه آن نیز برای خانم‌ها توصیه‌شده است.

علاوه بر آن زنان همیشه به دنبال راهی برای جلوگیری از پیری زودرس و محافظت از پوست خود هستند. پسته به دلیل داشتن اسیدهای چرب در حفظ درخشندگی پوست نقش مهمی دارد. برای رشد عضله و بافت جنین در دوران بارداری به پروتئین نیاز است که پسته تازه می‌تواند یکی از خوراکی‌های تأمین‌کننده پروتئین باشد.

مصرف پسته در بارداری رشد مناسب اندام‌ها و مغز جنین را تضمین می‌کند. همچنین پسته با کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب، سطح چربی زنان باردار را کنترل خواهد کرد. این آجیل با داشتن فیبر زیاد می‌تواند از بروز یبوست نیز در زنان باردار که اغلب به آن دچار می‌شوند جلوگیری نماید.

خواص پسته برای مردان

با یافتن پاسخ سؤال طبع پسته گرم است یا سرد شاید متوجه شده باشید که این آجیل پرطرفدار خواص بی‌نظیری برای مردان به همراه دارد. مغز پسته یکی از بهترین‌ میان وعده‌ها برای مردان است زیرا انرژی لازم را برای آن‌ها تأمین کرده و حتی می‌تواند موجب کنترل وزن آن‌ها شود.

مهم‌ترین خاصیت طبع پسته برای آقایان افزایش میل و قدرت جنسی در آن‌ها است. برای تأیید این ادعا آزمایشات زیادی روی مردان انجام‌شده که نشان داده در مدت چند هفته مصرف پسته، مشکلات نعوظ در آن‌ها کاهش می‌یابد. پسته سرشار از آرژنین است که باعث کاهش نعوظ و افزایش اکسید نیتریک در بدن آقایان می‌شود. درنتیجه‌ی این دو خاصیت، مصرف این مغز افزایش میل جنسی در مردان را به همراه خواهد داشت.

خواص پسته

خواص پسته برای کودکان

پسته یکی از مغزهای مفید و خوشمزه برای کودکان است که گفته‌شده است می‌توان از پایان 8 ماهگی آن را به رژیم غذایی کودکان اضافه نمود. این امر به این دلیل است که پسته برای نوزادان حساسیت‌زا است و بهتر است که مانند آجیل‌های درختی دیگر ازجمله بادام، فندق، گردو، بادام‌هندی و … قبل از 8 ماهگی مصرف نشود.

ازجمله خواص بی‌نظیر این مغز برای کودکان نیز می‌توان به تقویت حافظه اشاره کرد که همه کودکان در دوران ابتدایی زندگی و مدرسه به آن نیاز دارند. وجود اسیدهای چرب امگا 3 در پسته تازه می‌تواند به رشد مغز کودک کمک کند. پسته دارای کلسیم و آهن است که برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مؤثر می‌باشد. علاوه بر آن سرشار از روی است که می‌تواند به درمان ضعف دید شبانه کمک بسیاری کند.

ارزش غذایی پسته

پسته یکی از آجیل‌هایی است که سرشار از مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین‌ها است که برای سلامتی بدن مفید هستند. مواد غذایی و مواد معدنی موجود در پسته شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، فیبر غذایی، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، مس و منگنز می‌شود. علاوه بر آن ازجمله ویتامین‌های پسته می‌توان به تیامین، ویتامین B6، بتاکاروتن، لوتئین، ویتامین C، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین E، ویتامین A و ویتامین K اشاره کرد.

با توجه به این ارزش غذایی فوق‌العاده می‌توان گفت که پسته تنها یک آجیل مغذی نیست بلکه غذایی است که می‌توان در طول روز از آن استفاده نمود. علی‌رغم اینکه طبع پسته گرم است یا سرد باید گفت که مصرف به‌اندازه آن برای همه افراد توصیه می‌شود. طبع پسته را نیز می‌توان با مصلح‌هایی که در این مقاله گفته شد، رفع نمود و بدون نگرانی از آن بهره برد.

طبع گرم پسته

طبع پوست پسته گرم است یا سرد

همان‌طور که گفته شد هر چه از قسمت مرکزی پسته یعنی مغز آن فاصله می‌گیریم از طبع گرمی آن کاسته می‌شود. ازنظر طب سنتی پوست سبز پسته تازه که دورترین قسمت پسته از مغز است طبعی سرد و خشک دارد. برخلاف تصور افراد، پوست پسته یک ماده دورریختنی نیست و حتی فواید زیادی نیز دارد. یکی از خواصی که در منابع مختلف از آن برای پوست سبز پسته یادشده است رفع بوی بد دهان است. علاوه بر آن می‌توان از جویدن آن برای التیام زخم‌های داخل دهان نیز کمک گرفت.

مالیدن پوست پسته روی لثه برای استحکام لثه‌ها سودمند خواهد بود. اگر حالت دل‌آشوبی و استفراغ دارید می‌توانید از دم‌کرده آن استفاده کنید. این دم‌کرده حتی برای رفع سکسکه نیز کاربرد دارد. ازجمله خواص دیگر پوست پسته می‌توان به رفع اسهال، تسکین‌دهنده معده و درمان و تسکین بواسیر اشاره کرد. برای درمان بواسیر می‌توان پوست پسته را در آب جوشانده و آن را داخل لگن ریخته و بیمار را در آن نشاند.

هشدار برای استفاده از پسته تازه

به نقل از رئیس اتحادیه خشکبار مشهد، علیرضا ارزانی ممقانی، مصرف پسته تازه ممکن است سرطان‌زا باشد. لازم است تا 24 ساعت بعد از چیدن پسته، پوست آن را جدا کرد. در غیر این صورت می‌تواند منبعی برای پرورش قارچ‌های سرطان‌زای غیرقابل مشاهده باشد. در برخی مواقع حتی ممکن است یک هفته طول بکشد تا پسته تازه از باغ به میدان‌های تره‌بار برسد؛ بنابراین درصورتی‌که پسته تازه خریداری می‌کنید به‌محض خرید پوست آن را جدا کنید. پسته‌ها را با آب شسته و آن‌ها را روی دستمالی خشک و سپس مصرف نمایید.

مضرات پسته تازه ازنظر طب سنتی

متخصصان طب سنتی گاهی اوقات به مضرات مصرف پسته نیز اشاره کرده‌اند. ازآنجایی‌که پسته حاوی اسیدهای چرب مفیداست، مصرف آن می‌تواند برای افرادی که میزان تری گلیسیرید خون بالایی دارند مناسب نباشد. با مصرف پسته میزان ازت در خون افزایش‌یافته و همین موضوع ممکن است منجر به کثیف شدن خون شود. افرادی که دچار ضعف و نارسایی کبد، بیماری نقرس و دیابت و ناراحتی کلیه هستند لازم است از خوردن زیاد این آجیل خوشمزه اجتناب کنند.

البته زیاده‌روی در خوردن هر خوراکی ازجمله پسته می‌تواند برای همه افراد مشکلاتی را به همراه داشته باشد. ازجمله این مشکلات می‌توان به عوارضی مانند نفخ شکم، احساس سنگینی معده، افزایش وزن، سندروم روده تحریک‌پذیر و … اشاره کرد. اگرچه مصرف پسته برای زنان باردار توصیه‌شده است اما افراط در آن می‌تواند باعث زردی کودک شود.

عوارض طبع گرم پسته

حال با دانستن اینکه طبع پسته گرم است یا سرد می‌توان به عوارض مصرف این مغز که مربوط به طبیعتش است پی برد. همان‌طور که گفته شد مصرف پسته برای افراد گرم‌مزاج باید بااحتیاط همراه بوده و در کنار آن از مصلح استفاده نمود. این موضوع به این معنی است که خوردن پسته برای افراد گرم‌مزاج می‌تواند عوارضی نظیر جوش و کهیر (عوارض پوستی)، بدبویی عرق، سوزش ادرار، گلودرد، ایجاد یبوست، چربی پوست سر و خشک شدن بینی و دهان را به دنبال داشته باشد.

طبع پسته گرم است یا سرد

سخن پایانی

طبع پسته یکی از موضوعات مهم برای مصرف‌کنندگان این آجیل خوشمزه است. در این مقاله از سایت پسته رفسنجان به پاسخ سؤالی که همیشه پرسیده می‌شود، طبع پسته گرم است یا سرد ، پرداختیم. طبق تحقیقات انجام‌شده به این نتیجه رسیدیم که طبع مغز پسته گرم و خشک بوده و پوست سبز پسته طبعی سرد و خشک دارد. با توجه به طبع پسته خواص بیشمار آن برای زنان، مردان و کودکان را بررسی نمودیم و از عوارض و مضرات مصرف بیش‌ازاندازه آن نیز صحبت کردیم. درنهایت می‌دانیم که طبع گرم پسته اگرچه برای افراد گرم‌مزاج مناسب نیست اما با مصرف مصلح‌های پسته در کنار آن می‌توان از فواید این آجیل خوشمزه بهره‌مند شد. اگر شما نیز با دانستن طبع پسته قصد خرید پسته درجه‌یک و مرغوب را دارید می‌توانید به سایت فروشگاهی پسته رفسنجان مراجعه نمایید.

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x