بهترین زمان کاشت نهال درخت را چگونه تشخیص دهیم

بهترین زمان کاشت نهال درخت را چگونه تشخیص دهیم

آیا زمان کاشت نهال به نوع گیاه وابسته است؟

شاید شما به دنبال سروسامان دادن به باغچه و باغ خود هستید و یا حتی ممکن است تمایل به شروع کشاورزی داشته باشید. به هر علتی که بخواهید بدانید بهترین زمان کاشت نهال چه زمانی است ما در این مقاله به سؤال شما پاسخ خواهیم داد. همچنین به عوامل موثر بر زمان کاشت و بهترین زمان کاشت برای نهال‌های مختلف می‌پردازیم. دانستن زمان مناسب برای کاشت یکی از پر اهمیت‌ ترین مسائل در کشاورزی است بنابراین آگاهی از آن بسیار لازم است. بدون کسب اطلاع از زمان کاشت نهال ممکن است در سال‌های اول برخی از گیاهان بدون هیچ دلیل مشخصی از بین بروند تا اینکه متوجه شوید که چرا شکست‌ خورده‌اند. یک توصیه خوب می‌تواند از بسیاری از شکست‌ها جلوگیری کرده و به‌ طور قابل‌ توجهی درصد موفقیت باغبانان را افزایش دهد.

کاشت نهال در فصل بهار

عوامل مؤثر بر بهترین زمان کاشت نهال

کاشت نهال همیشه به عوامل زیادی بستگی دارد و نمیتوان برای همه شرایط یک زمان را تعیین کرد. به‌ عنوان‌ مثال نوع نهال یکی از این عوامل است. نمی‌توان همان زمانی که اقدام به کاشت نهال گردو می‌کنیم نهال سیب را نیز بکاریم. همچنین میزان رشد نهال در گلدان، میزان ریشه آن، زخمی شدن و نشدن ریشه آن، دمای هوا در همان روز و حتی روزهای آینده، آبیاری، شرایط مناطق مختلف و مسائل دیگر می‌توانند در انتخاب بهترین زمان کاشت نهال نقش داشته باشند.

بهترین زمان کاشت نهال در کدام فصل است؟

فصل‌ های بهار و پاییز معمولاً برای کاشت نهال انتخاب می‌شوند. هر کدام از این فصل‌ها نیاز به مراقبت خاص خود دارند و مزایا و معایبی نیز به همراه خواهند داشت. از کاشت نهال در فصل‌های تابستان و زمستان نیز در بسیاری از موارد باید خودداری کرد.

کاشت نهال در فصل بهار

گروهی از باغبانان عقیده دارند که بهترین زمان و فصل برای کاشت نهال فصل بهار است. در صورتی‌ که نهال در فصل بهار کاشته شود، در فصل تابستان فرصت رشد خواهد داشت. همچنین به دنبال آن با فرصت رشد و تغذیه‌ای که دارد برای فصل زمستان نیز آماده می‌شود. البته کاشت در فصل بهار با چالش‌هایی نیز روبه‌رو است.

زمانی که نهال در فصل بهار کاشت می‌شود هم‌ زمان با تولید ریشه جدید برگ جدید نیز باید ایجاد شود. هر دو عمل احتیاج به ذخایر قند دارند. علاوه بر آن آب فراوان نیز نیاز است. در صورت کمبود این موارد قطعاً گیاه با کاهش رشد و ضعیف شدن همراه خواهد بود زیرا گیاه مشغول به رشد برگ‌ها شده و زمانی برای گسترش ریشه نخواهد یافت.

عوامل مؤثر بر بهترین زمان کاشت نهال

کاشت نهال در فصل پاییز

برخی افراد و کشاورزان نیز برخلاف گروه قبل بهترین زمان کاشت نهال را در فصل پاییز می‌دانند. درخت در این فصل به خواب می‌رود و جابه‌جایی آن از گلدان به خاک شوکی به آن وارد نمی‌کند. ریشه گیاهان در هوای خنک رشد مناسب‌تری خواهند داشت. که، فصل پاییز این خنکی هوا را به همراه خواهد داشت. علاوه بر آن در این فصل از سال انرژی درخت صرف رشد برگ‌ها نخواهد شد و ریشه به‌ خوبی فرصت رشد دارد.

واضح است که بعد از کاشت نهال نیاز به آبیاری بیشتری خواهد داشت. بنابراین فصل پاییز که میزان بارش نسبتاً خوبی دارد برای آبیاری نیز مناسب است. این فصل نیز برای کاشت می‌تواند مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد. به‌عنوان‌ مثال احتمال سرد شدن هوا و یخبندان در این فصل وجود دارد که باعث خشک و نابود شدن گیاه می‌شود. قبل از کاشت نهال در فصل پاییز باید از شرایط آب‌ و هوا در روزهای آینده نیز آگاه باشید.

کاشت نهال در فصل تابستان و زمستان

فصل تابستان و زمستان معمولاً زمان مناسبی برای کاشت نهال نخواهند بود. علت آن نیز مشخص است. گرما و سرمای زیاد هر دو دشمن نهال هستند. گرمای تابستان اجازه رشد را به نهال نخواهد داد و سرمای زمستان نیز زمین را دچار یخ زدگی کرده و آبرسانی به نهال را با مشکل مواجه می‌کند. اواخر زمستان که هوا رو به گرمی و فصل بهار است میتوان به کاشت نهال فکر کرد. به یاد داشته باشید که کاشت نهال در هر زمانی که انجام شود، چه در فصل بهار و پاییز و چه در اواخر زمستان، نیاز به مراقبت و آبیاری کامل و صحیح خواهد داشت.

بهترین زمان کاشت نهال بهار است یا پاییز؟

بهترین زمان کاشت نهال بهار است یا پاییز؟

نمی‌توان به‌طور دقیق یا قطعی انتخاب کرد که کدام فصل برای کاشت نهال بهتر است. این موضوع به منطقه کاشت و همچنین نوع نهال شما بستگی دارد. همچنین باید بررسی کنید که نوع نهال شما در دوره نقاهت خود که نیمه اول سال است سیراب شده است؟ اگر کاشت در منطقه سردسیری انجام می‌شود مشخص است که فصل بهار بهتر از پاییز است زیرا بعد از کاشت با سردی هوا و یخبندان مواجه نخواهیم شد. برعکس در مناطق گرم‌تر فصل پاییز برای کاشت بهتر از فصل بهار است. البته همانطور که گفته شد بهترین زمان کاشت به نوع نهال نیز بستگی دارد. به‌طور مثال کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر می‌تواند در فصل پاییز نیز انجام شود و سرمای زمستان تأثیری بر آن نخواهد داشت.

بهترین زمان کاشت نهال بهار است یا پاییز؟

زمان کاشت نهال ازنظر نوع گیاه

در زمان کاشت نهال اولین قدم شناخت نوع گیاه و آگاهی از بهترین زمان مخصوص آن است. هر نهال بسته به نوع آن باید در زمان مخصوص خود کشت شود. برخی از آن‌ها سرمادوست و برخی گرمادوست هستند. درختان میوه همیشه حساسیت بیشتری به زمان کاشت دارند. در ادامه بهترین زمان کاشت نهال برخی از میوه‌ها را باهم بررسی خواهیم کرد.

بهترین زمان کاشت نهال میوه

کاشت هر نهال با توجه به نوع آن می‌تواند متفاوت باشد نهال‌های میوه نیز هر کدام برای کاشت شرایط زمانی و مکانی خاصی را می‌طلبند. بنابراین فکر نکنید که فقط با تصمیم به کاشت یک نهال می‌توانید در هر زمان و مکانی چاله‌ای حفر کرده و اقدام به کاشت کنید. برخی از درختان میوه برای کاشت نیاز به مناطق سردسیری و برخی دیگر نیاز به مناطق گرمسیری دارند. به‌ عنوان‌ مثال نهال انگور را بهتر است در اواخر فصل زمستان و ابتدای فصل بهار کاشت. البته باز هم ممکن است که این زمان با توجه به نوع درخت انگور متفاوت باشد. بهترین زمان برای کاشت نهال هلو و شلیل نیز فصل سرد است.

اما بهتر است زمانی که یخبندان است و زمین یخ‌زده است از کاشت خودداری شود. همچنین برای کاشت نهال انجیر توصیه می‌شود  زمانی که درختان انجیر در خواب زمستانی هستند کاشت انجام شود. در مقابل این میوه‌ها، می‌توانیم کاشت نهال سیب و زردآلو را در نظر بگیریم که بهترین زمان کاشت نهال آن در بهار است. بنابراین متوجه شده‌اید که زمان کاشت نهال میوه را باید با توجه به نوع درخت خود انتخاب کنید. علاوه بر زمان کاشت باید به موارد دیگری از قبیل شرایط لازم برای کاشت نهال مورد نظر نیز دقت داشته باشید.

بهترین زمان کاشت نهال میوه

بهترین زمان کاشت نهال خرما

همان‌طور که می‌دانید کاشت نخل در مناطق گرمسیر انجام می‌شود. ساختار این درخت به‌گونه‌ای است که در برابر شوری، گرما و خشکی محیط سازگاری زیادی دارد. کاشت نهال خرما را در هر زمان و هر فصل می‌توان انجام داد. اما تجربه نشان داده است که فصل بهار و پاییز بهترین زمان است. در اکثر مناطقی که کاشت خرما امکان‌پذیر است کشاورزان از اواسط اسفند تا اواسط اردیبهشت و همچنین از اواسط شهریور تا اواسط آبان اقدام به کشت خواهند کرد. عملیات کشت را معمولاً صبح زود انجام می‌دهند و در زمان کاشت باید اصول را به‌ خوبی رعایت کرد.

بهترین زمان کاشت نهال پسته

پسته یکی دیگر از محصولاتی است که درخت آن در مناطق گرم و خشک رشد خوبی دارد. یکی از بهترین زمان‌ها برای کاشت نهال آن اسفند تا فروردین‌ ماه است. در این صورت در فصل بهار به‌ خوبی می‌تواند رشد کند و عملیات پیوند خاک و ریشه انجام گیرد. این درخت برای مناطق سردسیر که سرما زیاد بوده و یخبندان است مناسب نیست و درخت در این مناطق خشک خواهد شد. توجه داشته باشید که نهال پسته را در روز های خیلی گرم، در روزهای خیلی سرد و در یخبندان نباید کاشت. یکی دیگر از زمان‌هایی که برای کاشت نهال پسته مناسب است زمانی است که نهال پسته در خواب است که در فصل پاییز این اتفاق رخ می‌دهد.

بهترین زمان کاشت نهال پسته و خرما

بهترین زمان کاشت نهال آلبالو

درخت آلبالو از جمله درختانی است که همه افراد از طعم میوه آن لذت می‌برند. بنابراین کاشت و پرورش این درختان طرفداران بسیاری دارد. نهال آلبالو علاقه‌مند به سرما است و این به معنی این است که در زمستان آسیب نمی‌بیند. بهترین زمان برای کاشت نهال آلبالو را می‌توان از اواسط آبان تا نیمه اسفند ماه دانست.

بهترین زمان کاشت نهال گردو

درخت گردو در دسته درختانی قرار دارد که در مناطق سردسیر رشد خوبی دارد. بنابراین می‌توان گفت که اواخر پاییز تا اوایل بهار بهترین زمان برای کاشت نهال گردو است. در این زمان شرایط خاک و آب‌ و هوا برای کاشت نهال گردو مناسب است. همچنین فرصت خوبی برای رشد و گسترش نهال گردو است و بعد از آن در فصل تابستان و بهار، نهال انرژی خود را صرف گسترش شاخه و برگ خواهد کرد. به یاد داشته باشید که گرچه این فصل برای کاشت نهال گردو مناسب‌تر است اما سعی کنید که در سرمای شدید و یخبندان از کاشت خودداری کنید.

بهترین زمان کاشت نهال آلبالو و گردو

بهترین زمان کاشت نهال گیلاس

نهال گیلاس به نهال آلبالو شبیه است. کاشت این نهال نیز در فصل بهار و هوای رو به گرمی توصیه نمی‌شود. این درختان به کم‌ آبی و خشکی تابستان حساس بوده و با کاشت نهال در این فصل ممکن است با شکست مواجه شوید.

بهترین زمان را برای کاشت نهال گیلاس فصل پاییز می‌دانند. در مناطق سردسیر که سرما و یخبندان شدید است توصیه می‌شود که در اواخر زمستان که یخبندان تمام‌ شده است اقدام به کاشت نهال کنید. برای بهره‌وری بهتر از کاشت علاوه بر زمان به عوامل مؤثر دیگر مانند خاک و مراقبت بعد از کاشت نیز توجه کافی داشته باشید.

کلام آخر

همان‌طور که گفتیم بهترین زمان کاشت نهال به عوامل متعددی بستگی دارد. برای موفقیت یک کاشت نهال انتخاب زمان مناسب کاشت یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم است. این زمان را باید با توجه به نوع نهال، شرایط محیط و هوا، میزان ریشه نهال و موارد دیگر انتخاب کرد که در برخی مواقع این زمان فصل بهار و در برخی موارد دیگر فصل پاییز است.

دیدم که برخی از نهال درختان نیز می‌توانند در فصل زمستان کاشت شوند. بعد از انتخاب زمان کاشت مناسب نیز باید به‌ خوبی از نهال کاشته شده مراقبت کرد تا نهال به‌ خوبی رشد کند و گسترش یابد. به‌ عنوان‌ مثال آبیاری به‌ موقع و منظم یکی از اقدامات اصلی بعد از کاشت نهال است. در غیر این صورت ممکن است کاشت نهال با شکست مواجه شود.

زمان مناسب کاشت

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
 
 
 
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x