پسته رفسنجان یک لبخند سبز

پسته رفسنجان یک لبخند سبز

 

پسته رفسنجان یک طلای سبز

رفسنجان، شهری با بزرگترین جنگل های مصنوعی در جهان، به سبب محصولی چون پسته، به شهر طلای سبز مشهور شده است. ایران دومین صادرکننده پسته در جهان است و شهرهایی مانند رفسنجان، سیرجان، دامغان، قزوین، نی‌ریز، انار، زرند و کرمان مهم‌ترین نقاط کشت و فرآوری پسته در ایران هستند.

دراین‌ بین رفسنجان معروف‌ترین پسته ‌ایران را دارد و سهم زیادی از صادرات این محصول را به خود اختصاص داده است. ما در این مقاله به معرفی پسته رفسنجان و هر آنچه باید در ارتباط با انواع آن و خریدوفروش این محصول ارزشمند بدانید، پرداخته‌ایم. اگر به طلای سبز علاقه دارید ما خواص بی‌نظیر این مغز خوشمزه به همراه اطلاعات جالب زیادی از آن لیست کرده‌ایم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

پسته رفسنجان یک طلای سبز

پسته رفسنجان ضامن اقتصاد شهر رفسنجان

به نظر شما چرا پسته رفسنجان شهرت زیادی پیدا کرده است؟ یکی از بزرگ‌ترین مراکز کشت و فرآوری پسته در ایران، شهر رفسنجان در استان کرمان است. علاوه بر آن طعم منحصربه‌فرد و خوشمزگی بی‌نظیر این محصول از کسی پوشیده نیست. علت این طعم فوق‌العاده نیز داشتن چربی بالا نسبت به پسته‌های دیگر کشت‌ شده در سایر مناطق است.

درختان پسته در رفسنجان در موقعیت خوب و فاصله مناسبی از سطح دریا قرار گرفته‌اند. همچنین مناطق کشت پسته رفسنجان آب‌وهوای مناسب و میزان رطوبت متعادل را برای این محصول محیا می‌کنند و همه این خصوصیات در مزه بی‌نظیر آن نقش مؤثری خواهند داشت. کمیت و کیفیت زیاد این محصول موجب محبوبیت و شهرت آن شده است.

این پسته شکلی کاملاً طبیعی و ارگانیک با ظاهری زیبا دارد. پسته رفسنجان از مرغوب‌ترین ارقام پسته در سرتاسر جهان است که خواص آن بیشمار است. این پسته اشرافی انواع مختلفی دارد که همه آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردارند و تنها از لحاظ شکل و ظاهر با یکدیگر متفاوت هستند.

انواع پسته فروشگاه اینترنتی پسته رفسنجان

یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین پسته‌ها در سطح جهان پسته رفسنجان است. انواع پسته رفسنجان حتی در سطح جهانی نیز نام داشته و شناخته‌شده هستند. به‌طورکلی می‌توان تمام پسته‌ها را در دو دسته فندقی و بادامی دسته‌بندی کرد. 4 نوع معروف و متداول پسته رفسنجان که در این دو دسته قرار می‌گیرند شامل پسته احمد آقایی، پسته کله قوچی، پسته اکبری و پسته فندقی یا اوحدی می‌شوند.

دراین‌بین پسته احمد آقایی و اکبری در دسته بادامی و نوع کله قوچی و فندقی در دسته فندقی قرار می‌گیرند. این دسته‌بندی بر اساس ظاهر انجام‌شده است. دسته‌بندی‌های دیگری نیز وجود دارند که بر اساس ملاک‌های دیگر شکل‌گرفته‌اند. به‌عنوان‌مثال زمان رسیدن محصول نیز می‌تواند یک ملاک تقسیم‌بندی باشد. بر این اساس سه دسته زودرس، متوسط رس و دیررس وجود دارد که در ادامه بیشتر به آن‌ها پرداخته‌ایم.

انواع پسته رفسنجان

پسته احمد آقایی رفسنجان (Long)

یکی از ارقام مرغوب پسته رفسنجان احمد آقایی است که در سطح جهانی به نام Long شناخته می‌شود. این نوع به علت طعم فوق‌العاده‌ای که دارد بسیار پرطرفدار است. ظاهری کشیده دارد و یک پسته مجلسی به‌حساب می‌آید. در صنعت آشپزی نیز برای تهیه خلال پسته از این نوع بیشتر استفاده می‌شود.

پسته احمد آقایی بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده است و در بین مردم ایران نیز محبوب است. طعم بی‌نظیر آن نیز به علت میزان چربی آن نسبت به انواع دیگر پسته است. رویه مغز قرمز و پوست استخوانی رنگ از ویژگی‌های پسته احمد آقایی است. این نوع در دهه سوم شهریور قابل‌ برداشت است و در دسته دیررس قرار می‌گیرد.

پسته احمد آقایی رفسنجان (Long)

پسته اکبری رفسنجان (Super Long)

یکی از انواع لوکس و اشرافی پسته، پسته اکبری رفسنجان است که ظاهری کشیده‌تر از پسته احمد آقایی دارد و ازلحاظ وزنی سنگین‌تر از آن است. این نوع نیز کیفیت بسیار بالایی دارد و بعد از پسته احمد آقایی در رتبه دوم قرار می‌گیرد. پسته اکبری در سطح جهانی با نام Super Long شناخته می‌شود.

این نوع پسته از دیگر انواع، قیمت گران‌تری دارد و یک آجیل اشرافی به‌حساب می‌آید. درواقع می‌توان گفت ارزش اقتصادی بالایی دارد. رویه مغز بنفش قهوه‌ای و پوست استخوانی کرم تیره از ویژگی‌های ظاهری این نوع است. پسته اکبری در دسته دیررس قرار می‌گیرد.

پسته اکبری رفسنجان (Super Long)

پسته کله قوچی رفسنجان (Jambo)

درشت‌ترین نوع پسته رفسنجان پسته کله قوچی است که در سطح جهانی با نام Jambo شناخته می‌شود. مغز این نوع پسته، مغذی و شکلی گرد و فندقی دارد. شهرت پسته کله قوچی در ایران زیاد است. رویه مغز سرخ‌ رنگ، پوست استخوانی سفید رنگ و درصد خندانی متوسط از ویژگی‌های ظاهری این نوع است. پسته کله قوچی در دسته متوسط‌رس‌ها قرار دارد و در دهه دوم شهریور قابل‌ برداشت است.

پسته کله قوچی رفسنجان (Jambo)

پسته فندقی رفسنجان (Round)

در مقابل پسته کله قوچی، پسته فندقی با ظاهری ریز قرار دارد. در سطح جهانی نیز این نوع پسته را با نام Round می‌شناسند. طعم بی‌نظیر و قیمت مناسب پسته فندقی موجب شده است که بسیاری از مصرف‌کنندگان طرفدار این نوع از پسته باشند.

رنگ رویه ارغوانی و پوست استخوانی کرم‌رنگ و درصد خندانی زیاد از ویژگی‌های ظاهری پسته فندقی است. این نوع از پسته رفسنجان را می‌توان در دهه اول شهریور برداشت کرد و در دسته زودرس قرار می‌گیرد.

پسته فندقی رفسنجان (Round)

موارد مصرف پسته رفسنجان

پسته رفسنجان یکی از پرکاربردترین مغزها را به علت طعم و خواص عالی دارد. از این محصول تنها به‌عنوان یک میان وعده استفاده نمی‌شود بلکه در شیرینی‌جات، پخت غذاها، صنعت و موارد زیاد دیگری از آن بهره می‌برند.

یکی از مصارف مغز پسته در شیرینی‌پزی‌ها و قنادی‌ها است که در تهیه باقلوای پسته‌ای، نان پسته‌ای، بستنی پسته‌ای، سوهان و گز پسته‌ای از آن کمک گرفته می‌شود. همچنین غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای را می‌توان با مغز پسته تهیه کرد. ازجمله فسنجان پسته‌ای، کشک پسته‌، انواع کالباس‌ها، شله‌زرد، نوشیدنی‌ها، اسموتی های مختلف و تزیین غذاهایی مانند شیرین‌پلو.

باغات پسته رفسنجان

شهر رفسنجان بزرگ‌ترین باغات مصنوعی پسته را در جهان دارد. باغات پسته باید خاکی عمیق، بافتی سبک و یکنواخت داشته باشند. کمیت و کیفیت محصولات تولیدی به خاک و شرایط منطقه کشت بستگی خواهد داشت. خاک باغات پسته باید ویژگی‌هایی مانند عدم شوری و سختی بیش‌ازحد را دارا باشند زیرا این عوامل ظرفیت مفید خاک برای نگه‌داشتن آب را کاهش می‌دهند.

همچنین از نفوذ آب در زمین جلوگیری می‌کنند و درنتیجه باعث تجمع عناصر سمی در بافت گیاه خواهند شد. این ویژگی‌ها در باغات پسته رفسنجان به‌خوبی دیده می‌شود؛ و دلیل کمیت و کیفیت پسته نیز همین عوامل هستند. زمستان‌های طولانی و نسبتاً سرد و تابستان‌های گرم و خشک برای رشد پسته موردنیاز است. البته یخبندان باعث آسیب جدی به محصولات خواهد شد.

سایت پسته رفسنجان؛ کشاورزی در دنیای دیجیتال

پسته رفسنجان در سال 1392 فعالیت خود را در زمینهٔ فروش محصولات کشاورزی آغاز کرد. تمرکز این شرکت بر روی محصولات پسته است و بعد از آن اولویت‌ها انواع کودها، ابزارآلات کشاورزی، گیاهان دارویی و آجیل‌های خوشمزه است. سایت پسته رفسنجان با به راه انداختن کادری مجرب و متخصص، اصول رضایت مشتری، اصالت و کیفیت محصولات و کالاها را دنبال می‌کند.

تیم پسته رفسنجان قصد دارد که با کمک به افزایش سطح اطلاعات عمومی در مورد کشاورزی و محصولات به خصوص پسته، خدماتی را به شما عزیزان ارائه کند. همچنین با در دسترس قرار دادن ادوات، کودها و محصولات کشاورزی یک خرید آسان و لذت‌بخش با پشتیبانی و کارشناسی عالی را در اختیار شما قرار دهد. تمام محصولات و خدمات سایت پسته رفسنجان گلچینی از بهترین و باکیفیت‌ترین‌ها هستند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه درباره ما سایت پسته رفسنجان مراجعه کنید.

پسته رفسنجان

فروش اینترنتی پسته رفسنجان

سایت پسته رفسنجان توانسته است مرغوب‌ترین محصولات پسته را به مشتریان خود عرضه کند. انواع مختلف پسته را می‌توانید با اطمینان کامل از کیفیت آن‌ها از سایت پسته رفسنجان و فروشگاه آنلاین ما خریداری کنید. منظور ما از انواع پسته تنها نوع رقم آن نیست بلکه با مراجعه به فروشگاه آنلاین پسته رفسنجان متوجه خواهید شد که پسته‌های شور شده با طعم‌های بی‌نظیر ازجمله زعفرانی، فلفلی، پیاز جعفری، کچاپ، پودر سیری، سبزیجات، گلپر و شویدی در اختیار مشتریان قرار داده‌شده است.

با توجه به اصل شماره یک فروشگاه اینترنتی پسته رفسنجان که جلب رضایت مشتری است، این فروشگاه کاملاً کیفیت محور می‌باشد. یک تجربه لذت‌بخش از خرید پسته را می‌توانید با ما داشته باشید و سفارشات خود را در کمترین زمان ممکن درب منزل خود تحویل بگیرید.

قیمت پسته رفسنجان

قیمت پسته ازجمله مواردی است که به عوامل زیادی بستگی دارد. درواقع برای قیمت‌گذاری این طلای سبز باید به نکات زیادی توجه کرد. ازجمله عوامل مؤثر بر قیمت پسته رفسنجان می‌توان به نوع پسته، انس پسته، میزان خندان بودن، کهنه یا تازه بودن پسته و حتی قیمت دلار، عرضه و تقاضا و میزان صادرات پسته‌ایران اشاره کرد.

در سایت پسته رفسنجان می‌توانید قیمت و نرخ روز انواع پسته را مشاهده کنید. علاوه بر این موارد هر نوع پسته را بر اساس کیفیت آن درجه‌بندی می‌کنند و واضح است که قیمت پسته درجه‌یک با درجه‌دو و سه متفاوت خواهد بود. معمولاً پسته اکبری به‌عنوان گران‌ترین و پسته فندقی به‌عنوان ارزان‌ترین شناخته می‌شوند.

عرضه مستقیم پسته رفسنجان

برای خرید پسته رفسنجان می‌توانید به‌صورت مستقیم به کشاورزان و یا شرکت‌هایی که فروش مستقیم دارند مراجعه کنید. انواع پسته رفسنجان به‌طور مستقیم و با قیمت‌های بسیار مناسب عرضه می‌شوند. برخی افراد عقیده دارند که مراجعه حضوری بهترین روش خرید است زیرا در این صورت کیفیت پسته را می‌توان به‌خوبی مشاهده کرد و با اطمینان بیشتری محصول را خریداری کرد.

این نوع خرید برای عمده‌فروشان خشکبار می‌تواند بسیار روش معقولی باشد. شرکت‌هایی مانند شرکت پسته رفسنجان وجود دارند که پسته تولیدی خود را به همراه پسته کشاورزان دیگر رفسنجان با قیمت مناسبی به فروش می‌رسانند.

خواص بی‌نظیر پسته 

لقب طلای سبز نشان می‌دهد که علاوه بر ارزش اقتصادی زیاد پسته رفسنجان، خواص بی‌نظیر و منحصربه‌فردی نیز به همراه دارد. با خواندن این قسمت از مقاله پسته رفسنجان قطعاً متعجب خواهید شد که این‌همه خواص چگونه در یک مغز کوچک جای گرفته است. این محصول محبوب و خوشمزه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و برای سلامتی بدن سرشار از فایده است. به‌طوری‌که متخصصان مصرف روزانه آن را نیز توصیه کرده‌اند. سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که خواص فوق‌العاده‌ای را به این مغز کوچک داده‌اند.

امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی برای همه افراد وجود دارد؛ اما خوردن پسته به‌راحتی از این بیماری‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند. پسته تأثیر فوق‌العاده‌ای بر کاهش کلسترول، کاهش فشارخون بالا و مراقبت از عضلات قلب دارد. این مغز خوشمزه اما کوچک را دست‌کم نگیرید. با مصرف آن علاوه بر لذت بردن از طعم منحصربه‌فرد آن، از خواص بی‌شمارش نیز بهره‌مند شوید. موارد زیر تنها تعداد کمی از این خواص هستند:

  • سرشار از آنتی‌اکسیدان
  • بهبود سلامت قلب
  • مدیریت کردن وزن
  • کاهش خطر بیماری ماکولا در سالمندان
  • بهبود عملکرد سیستم گوارشی و هضم غذا
  • کمک به جذب آهن و مبارزه با کم‌خونی
  • افزایش جریان خون
  • تقویت قوای جنسی
  • بهبود 50 درصدی اختلال نعوظ
  • کنترل دیابت
  • برقراری تعادل در سطح قند خون و فشارخون
  • خاصیت ضدالتهابی
  • محافظت از نورون‌ها و عصب
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • جلوگیری از انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها
  • تقویت مو و افزایش انعطاف‌پذیری
  • مرطوب‌کننده طبیعی پوست
  • مبارزه با علائم پیری
  • بهبود سلامت بینایی

خواص بی‌نظیر پسته 

خواص جالب پسته که شاید ندانید!

آیا تابه‌حال می‌دانستید که پسته می‌تواند حتی استرس، افسردگی و بی‌خوابی را نیز درمان کند؟ پسته سرشار از منیزیم است و منیزیم می‌تواند در سیستم عصبی بدن تعادل ایجاد کند. شاید جالب باشد که بدانید میزان پتاسیم پسته برابر با پتاسیم پرتقال است. علاوه بر آن اسهال معمولی و اسهال خونی را درمان می‌کند. حتی می‌تواند برای تسکین سرفه نیز مفید باشد.

یکی دیگر از خواص باورنکردنی پسته تحریک رشد مو به دلیل وجود اسیدهای چرب است. پوست استخوانی و سفید پسته را می‌توان برای درمان بواسیر استفاده کرد. پوست سبز آن نیز به رفع بوی بددهان و التیام زخم‌های داخل دهان کمک خواهد کرد. برای از بین بردن حالت تهوع نیز دم‌کرده پوست سبز پسته را حتماً امتحان کنید.

ارزش غذایی پسته 

پسته رفسنجان ارزش غذایی بالایی دارد و خواص زیاد آن نیز به دلیل غنی بودن و مغذی بودنش است. این محصول سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و چربی سالم است. همچنین پسته حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند مس، پتاسیم، فسفر و منگنز است که آن را به یک میان وعده مقوی تبدیل کرده‌اند. مغز پسته منبع خوبی از ویتامین E است که یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی است. جدول ارزش غذایی پسته به‌صورت زیر است:

جدول ارزش غذایی پسته خام

 

تشکیل‌دهنده اصلی

مقدار در 100 گرم

انرژی

562 کیلوکالری

کربوهیدرات

27.51 گرم

پروتئین

20.27 گرم

چربی

45.39 گرم

آب

3.91 گرم

فیبر

10.30 گرم

قند

7.66 گرم

کلسترول

0.00 میلی‌گرم

ویتامین‌های پسته خام

نام ویتامین

مقدار در 100 گرم

ویتامین A

21.00 میکروگرم

ویتامین E

2.30 میلی‌گرم

ویتامین C

5.60 میلی‌گرم

ویتامین B1

0.87 میلی‌گرم

ویتامین B2

0.16 میلی‌گرم

ویتامین B3

1.30 میلی‌گرم

ویتامین B5

0.52 میلی‌گرم

ویتامین B6

1.70 میلی‌گرم

ویتامین B9

51.00 میکروگرم

مواد معدنی پسته خام

نام معدنی

مقدار در 100 گرم

کلسیم

105.00 میلی‌گرم

آهن

3.92 میلی‌گرم

منیزیم

121.00 میلی‌گرم

فسفر

490.00 میلی‌گرم

پتاسیم

1025.00 میلی‌گرم

سدیم

1.00 میلی‌گرم

روی

2.20 میلی‌گرم

مس

1.30 میلی‌گرم

منگنز

1.20 میلی‌گرم

سلنیم

7.00 میکروگرم

مغز پسته تازه و خام یا خشک و برشته؟

پیشنهاد می‌کنیم حتماً مصرف مغز پسته تازه یعنی پسته‌ای که دارای دو پوست رویی و نرم اولیه و پوست استخوانی است را تجربه کنید. پسته تازه بسیار خوشمزه و خوش‌طعم است و به دلیل ارزش غذایی بالا بسیار سالم است. منبع خوب پروتئین، کربوهیدرات و چربی است. روش‌های خشک‌کردن پسته معمولاً کیفیت محصولات را پایین می‌آورند.

مغز پسته تازه نسبت به خشک‌شده آن برای صادرات ارزش ‌افزوده بیشتری دارد. البته ناگفته نماند که پسته تازه ماندگاری بالایی ندارد زیرا رطوبت موجود در آن باعث رشد و تکثیر قارچ خواهد شد. پسته خشک نیز از جدا کردن پوست رویه سبز از پسته تازه و شستن و خشک‌کردن آن به دست می‌آید. این فرآیند خشک‌کردن به دو صورت انجام می‌گیرد؛ خشک‌کردن پسته با تابش نور خورشید و استفاده از خشک‌کن.

در روش اول پسته را در محوطه‌هایی که برای خشک‌کردن پسته ساخته‌شده‌اند پخش و زیر نور آفتاب خشک می‌کنند. پسته‌ها نباید روی‌هم انباشته شوند و تنها یک‌لایه روی زمین قرار داشته باشد. مدت‌زمان آن نیز حدود 3 روز است که البته به‌ شدت دما و تابش نور خورشید بستگی دارد. در استفاده از خشک‌کن زمان خشک‌کردن کوتاه بوده و پسته به خاک و غیره آلوده نخواهد شد. پسته برشته و طعم دار نیز با حرارت و افزودنی‌های طعم دار برشته‌شده است.

مغز پسته تازه و خام یا خشک و برشته؟

شرایط و چگونگی نگهداری پسته 

بعد از رسیدن پسته‌ها و فرآوری، نگهداری مناسب از آن‌ها مهم‌ترین مسئله است. رعایت نکات و ایجاد شرایط مناسب نقش اساسی در حفظ کیفیت محصول خواهند داشت. اگر دمای هوای انبار بیش از 40 درجه سانتی‌گراد باشد پسته باید در سردخانه نگهداری شود. فروشنده‌ها و عرضه‌کننده‌ها نیز پسته خام را خریده و به‌تدریج با توجه به میزان فروش، برشته‌کرده و به فروش می‌رسانند.

پسته خام در سردخانه و در دمای صفر تا 2.7 درجه سانتی‌گراد با رطوبت 70 درصدی تا یک سال ماندگاری دارد. علاوه بر آن در دمای فریز منفی 17.8 درجه سانتی‌گراد به مدت 3 سال قابل نگهداری است. شرایط نگهداری پسته برای مصرف‌کنندگان نیز به این‌گونه است که می‌توان در ظروف دربسته در یخچال به مدت 6 ماه و در فریزر به مدت یک سال از این محصول نگهداری کرد.

سخن پایانی

پسته رفسنجان ازجمله مرغوب‌ترین پسته نه‌تنها در ایران بلکه در جهان است. خواص فوق‌العاده این محصول و ارزش غذایی بالای آن را در این مقاله با یکدیگر بررسی کردیم. فروش این محصول در سال‌های اخیر علاوه بر عرضه و فروش مستقیم، به‌صورت آنلاین نیز صورت می‌پذیرد.

سایت پسته رفسنجان یک فروشگاه اینترنتی است که بهترین پسته را با تضمین کیفیت آن برای مشتریان به عرضه گذاشته است. تجربه یک خرید لذت‌بخش را می‌توانید در فروشگاه  پسته رفسنجان داشته باشید. علاوه بر آن ما اطلاعات مفیدی در ارتباط با پسته، باغات پسته و کودهای لازم برای رشد و مراقبت درختان و مواردی از این قبیل را در این سایت در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم.

نویسنده: مهندس مریم ابولی

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

9 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهرامی
بهرامی
1 سال قبل

سلام ببخشید چرا قیمت پسته رفسنجان از پسته های شهر های دیگه بالاتره؟

فاطمه میرزایی
پاسخ به  بهرامی
1 سال قبل

درود قیمتها بر اساس شهر و عرضه کننده متفاوت است. ولی در کل پسته رفسنجان دارای کیفیت بالایی است.

البرز دادگر
البرز دادگر
1 سال قبل

نوسانات قیمت پسته برچه اساس هست ؟

البرز دادگر
البرز دادگر
1 سال قبل

سلام. ببخشید چطور انس پسته را محاسبه میکنند ؟

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  البرز دادگر
1 سال قبل

سلام در مقاله ای دیگر کامل نحوه انس گرفتن توضیح داده شده است.

حامد
حامد
1 سال قبل

با سلام.من چندبار از جاهای مختلف پسته خریدم البته خام بودن از سایت شما هم خریدم کیفیت مناسبی داشتند نسبت به سایت های دیگه .میخاستم ببینم مقدار مجاز پسته دهن بست برای خرید تا چه درصدی هست؟چقدر کمتر میشه قیمتش به صرف هست؟

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  حامد
1 سال قبل

سلام و درود مقدار مجاز 5% است.

احمد
احمد
1 سال قبل

پسته دامغان، پسته رفسنجان همش خوبه مهم اینه پسته ایرانهه

بختیاری
بختیاری
1 سال قبل

فعلا که بازار فروش پسته رفسنجان زیاد خوب نیست. کاش اوضاع آب سروسامون پیدا کنه وگرنه از اینم بدتر میشه

9
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x