بهترین پمپ سمپاش و ویژگیهای منحصر به فرد آنها

بهترین پمپ سمپاش و ویژگیهای منحصر به فرد آنها

با شناخت و  انتخاب بهترین پمپ سمپاش کشاورزی را آسان کنید!

هرساله حدود یک‌چهارم محصولات زراعی و کشاورزی توسط حشرات، علف‌های هرز و عوامل بیماری‌زا از بین می‌رود. همچنین نیازهای اساسی گیاه به ریزمغذی‌ها و عناصر باعث شده است تا کشاورزان نیاز بیشتری به سمپاش‌ها و محلول‌پاش‌ها داشته باشند. برای یک محیط کوچک مانند باغچه‌های خانگی محلول‌پاش (دستی پمپ دار) می‌تواند گزینه مناسبی باشد یا برای مزرعه جو و گندم بهترین سمپاش نوع پمپ های پشت تراکتوری است. محلول‌پاشی روغن در زمستان برای یکدست شدن محصول و یا گوگرد پاشی برای کنترل پسیل نمونه‌هایی از کاربرد انواع سمپاش‌ها هستند؛ اما متداول‌ترین سمپاش‌های باغی دارای پمپ سمپاشی هستند. بهترین پمپ سمپاش یا محلول‌پاش را می‌توانیم متناسب به نوع محلول، کاربرد و مقدار زمین تعیین کرد.

البته پمپ‌های سمپاش نیز باید دارای کارایی و قطعاتی با بالاترین کیفیت باشند همچنین در صورت خرابی بعضی قطعات بعد از استفاده متعدد، باید قطعات یدکی آن پمپ موجود باشد. بهترین پمپ سمپاش برای کشاورزی در کشور ما را، اغلب اندازه زمین تعیین می‌کند برای مثال برای کشاورزی، که نیم هکتار زمین (باغ) دارد استفاده از یک سمپاش که متشکل از پمپ، موتور دوزمانه، مخزن و شیلنگ است که همگی بر روی شاسی نصب‌شده‌اند، متدوال تر است.

پمپ سمپاش

انواع مهم سمپاش

سمپاش‌های دستی: سمپاش‌های دستی با کاربردهای متفاوت و در اندازه‌ های مختلف وجود دارد. این نوع محلول‌پاش‌ها که برای، باغچه‌های کوچک، گیاهان آپارتمان، ضدعفونی کردن محیط‌های کوچک و … استفاده می‌شود. محلول‌پاش دستی از یک محفظه یک یا دو لیتری به همراه تلمبه کوچک و نازل و متعلقات آن تشکیل‌ شده است.

سمپاش‌های پشت تراکتوری و موتوری: این سمپاش‌ها متداول‌ترین نوع سمپاش در کشورمان محسوب می‌شوند. این نوع سمپاش داری پمپی برای ایجاد فشار است و نیرو محرکه این پمپ از طریق محور توان دهی تراکتور (PTO) و یا موتورهای دو زمانه تأمین می‌شود.

سم‌پاش‌های اتومایزر: این مدل با فشار هوا تولید قطرات ریزی از محلول ایجاد می‌کند. برای محلول‌پاشی، شعله افکنی و… استفاده می‌شود.

سمپاش‌های کوله پشتی: این نوع سمپاش‌ها دارای چند مدل هستند که شارژی، اهرمی و موتوری (زنبه ای) از انواع آن‌ها هستند.

سم‌پاش‌های بوم دار: این نوع سمپاش‌های برای مزارع و صیفی جات کاربرد دارد.

سم‌پاش‌های مدرن: شامل سمپاش‌های هواپیمایی، پهبادی و …است.

انواع پمپ سمپاش

پمپ‌های سمپاشی ازنظر دبی خروجی، نوع کارکرد و همچنین نیرومحرکه متفاوت دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. پمپ‌های سمپاش استفاده‌ شده در کشاورزی اصولاً به دو نوع پیستونی و دیافراگمی دسته‌بندی می‌شوند.

پمپ‌های دیافراگمی (جابه‌جایی مثبت)

این نوع پمپ‌ها از نوع جابه‌جایی مثبت بوده و اساس پمپاژ سیال با حرکت دو دیافراگم است که این دو دیافراگم هم می‌توانند توسط یک سیال، موتور الکتریکی یا نیروی باد اقدام به حرکت کنند و عملیات پمپاژ را انجام دهند. این پمپ‌ها چندین شیر یک‌طرفه دارند و خود مکش هستند.

مزایا:

  • نشتی بسیار پایین
  • ایمنی بسیار بالا
  • قدرت مکش بالا
  • تغییر دبی خروجی با تغییر قدرت باد (برای پمپ های دیافراگمی)
  • نصب آسان
  • استفاده برای انتقال سیال با ذرات جامد
  • توانایی خشک کار کردن (بدون روغن)

معایب:

  • هزینه خرید اولیه
  • در نوع پنوماتیک نیاز به کمپرسور
  • ساختار نسبت به پمپ پیستونی پیچیده‌تر
  • امکان نصب همزن فراهم نیست.

پمپ‌های دیافراگمی (جابه‌جایی مثبت)

پمپ‌های سمپاش پیستونی

این نوع پمپ با حرکت رفت‌وبرگشت پیستون اقدام به تولید فشار برای مایعات می‌کند. این پمپ‌ها معمولاً برای کشاورزی استفاده می‌شوند و نیرومحرکه آن به‌وسیله موتور دو زمانه و یا با محور توان دهی تراکتور تامین می‌شود. ازنظر اندازه و دبی خروجی به 45 و 120 تقسیم می‌شوند. بسیاری از اصطلاح عامیانه پمپ 120 بار استفاده می‌کنند اما منظور از پمپ 120 مقدار دبی یا همان 120 لیتر بر دقیقه است.

تقریباً می‌توان گفت مقدار فشار هر دو پمپ 45 و 120 به یک اندازه می‌رسد هرچند قدرت پمپ 120 بسیار بالاتر از پمپ 45 است. معمولاً فشار پاشش برای محلول ما بر روی گیج مدرج بین 30 تا 60 بار است (فقط برای پرتاب بیشتر محلول سم یا کود به فشار بالا نیاز داریم) این نوع پمپ‌ها معمولاً برای محلول استفاده می‌شود و اگر ذرات جامدی در محلول باشد ممکن است با ایجاد سایش بر روی سیلندر مشکل ساز شود. پس برای گردپاشی مانند محلول‌های گوگرد و کائولین نیاز به سمپاش اتومایزر هستیم. به دلیل استفاده بیشتر از این نوع پمپ‌ها در کشاورزی بیشتر به این نوع پمپ اشاره می‌کنیم.

مزایای پمپ پیستونی

  • قیمت مناسب
  • دسترسی آسان
  • تعمیر و تهیه قطعات آسان
  • ایجاد فشار مناسب
  • قابلیت نصب همزن (توسط نیرومحرکه این پمپ‌ها)

معایب پمپ پیستونی

  • عدم امکان پاشش محلول باذرات جامد مانند گوگرد و کائولین
  • نیاز به روغن و گریس برای روانکاری
  • سرویس و تعویض قطعات بعد مدت زمانی (پکینگ ها و اورینگ ها)
  • امکان ایجاد خراش بر روی پیستون و سیلندر و کم شدن بازدهی پمپ

سمپاشی

اصول استفاده از سمپاش‌های موتوری

بهترین شیوه استفاده از سمپاش‌های موتوری به این صورت است که موتور دو زمانه بنزینی به‌منظور ایجاد نیروی حرکت دهنده پمپ بر روی شاسی نصب می‌گردد. حرکت دورانی موتور که به‌وسیله پولی (فولی) به تسمه منتقل‌شده و سپس پولی بزرگ‌تر که بر روی پمپ قرار دارد به حرکت می‌آید. انتخاب بهترین سمپاش موتوری باوجود انواع این موتورها و پمپ‌ها کار راحتی به نظر می‌آید اما باید در انتخاب این محصولات دقت کرد.

بهترین سمپاش موتوری باید در طول عمر و کارکرد مقایسه کرد. برای طول عمر و کارکرد باید اصول به‌کارگیری و نگهداری آن‌ها را بدانیم. برای مثال رعایت نسبت روغن به بنزین در موتور، اندازه بودن سفتی تسمه‌ها و یا چک کردن محفظه‌های گریس بالای پیستون‌ها به عمر بالا و کارکرد بهتر سمپاش‌های موتوری کمک می‌کند. پمپ‌های پشت تراکتوری نیروی محرک خود را از محورتواندهی می‌گیرند برای همین دارای قدرت بسیار بالایی هستند.

این قدرت به‌وسیله گاردون انتقال می‌یابد. سمپاش پشت تراکتوری جزو بهترین سمپاش‌هایی است که هم قدرت وهم کیفیت بالایی برای سمپاشی باغات و مزارع دارد. به دلیل استفاده از قدرت تراکتورو استفاده از سوخت دیزل به‌مراتب به‌صرفه‌تر از نوع بنزینی است. استفاده از سمپاش‌های خودکار و یا فن دار به دلیل پخش زیاد محلول بر روی درخت و اطراف آن، مقداری از محلول هدر می‌رود اما با سمپاشی به‌وسیله لانس می‌توان از هدر رفت محلول تا حدی جلوگیری کرد، هرچند نیازمند نیروی انسانی خواهیم بود.

اجزای پمپ پیستونی و چگونگی نصب استاندارد آن

برای داشتن بهترین سمپاش و بهترین کارکرد پمپ ما نیاز به نگهداری و سرویس دارد. اول برای استفاده باید قطعات مختلف پمپ را وصل کرده و به شاسی محکم کنیم. هنگامی‌که ما بسته‌بندی پمپ را باز می‌کنیم قطعاتی را مشاهده می‌کنیم یک سری از این قطعات یدکی بوده (مانند چندین او رینگ و پکینگ و…) بقیه آن برای راه‌اندازی پمپ به‌کاربرده می‌شود.

برای اکثر پمپ‌ها 45 اول باید پیچ‌های پایه رو نصب کنیم بعد شیر فشارشکن رو که دوتا پیچ دارد به بدنه متصل کنیم سپس پیچ تنظیم فشار رو بالای شیر وصل می‌کنیم. محفظه فشار (استیل) راهم که دارای رزوه هست در جای خود سفت کنیم حالا باید پایه‌ها رو با پیچ‌مهره به شاسی اتصال بدهیم. قبل از سفت کردن پیچ‌ها باید از اندازه بودن کشش تسمه مطمئن شد و آن را تنظیم سپس آن‌ها را سفت کرده تا هنگام کار لرزش و لقی نداشته باشیم.

همچنین دقت کنیم هر دو پولی موتور و پمپ در یک راستا قرار داشته باشند. هر دو پولی باید توسط خار به محورها محکم شده سپس پیچ آن‌ها سفت شود. بعد از هم‌راستا کردن دو پولی پمپ و موتور پیچ‌های موتور و پمپ که با آن‌ها به شاسی متصل هستند رو محکم می‌کنیم. برای استفاده از پمپ‌های پشت تراکتوری هم باید دقت کرد محور توان دهی و شفت بر روی پمپ در یک تراز عمودی قرار گیرند.

اصول استفاده از پمپ‌های سمپاش درعین آسان بودن نیازمند دقت هم هست. قبل استفاده از پمپ‌های سمپاش، روغن و گریس داخل محفظه‌های جداگانه بازدید شود. روغن باعث راحت کار کردن می‌لنگ و گریس جهت روان کار کردن پیستون‌ها به‌کاربرده می‌شود. شیلنگ‌های هر قسمت (شیلنگ برگردان،شیلنگ یا خرطومی مکش وشیلنگ های خروجی) نیز باید به پمپ و مخزن متصل شوند.

مشخصات و اجزای پمپ سمپاش

 چگونگی سرویس و تعمیر پمپ سمپاش

یکی از شرایطی که برای معرفی بهترین پمپ سمپاش باید داشته باشیم این است که نگهداری و سرویس این پمپ راحت و قابل‌دسترس باشد. چگونگی سرویس و تعمیر پمپ‌های پشت تراکتوری و موتوری (نیرومحرکه موتور دو زمانه) تقریباً یکی است:

  • قبل از شروع کار اتصالات گاردون و پیچ‌ها را بررسی کنید (پیچ‌های پایه، پیچ‌های پولی و …)
  • محفظه‌های گریس پمپ باید همیشه دارای گریس باشند (با پیچاندن درب محفظه در جهت ساعت‌گرد گریس به سمت پایین حرکت کرده و بر روی پیستون‌ها می‌لغزد)
  • روغن پمپ باید بعد از مدت‌زمانی تعویض گردد (بستگی به نوع روغن به‌کاربرده و ساعت کارکرد با پمپ)
  • اگر نیاز با انبار کردن آن دارید اگر امکان دارد محلول داخل آن را خالی کرده و درجایی که نور آفتاب نباشد انبار کنید.

بهتر است اگر پمپ مشکل جدی داشت به تعمیرکار مجرب مراجعه کنیم. تا حد امکان فشار پمپ به میزان مجاز باشد تا عمر مفید پمپ بالا رود همچنین از پاشش محلول‌های دارای ذرات ریز جامد خودداری کنید تا پیستون و بدنه دچار خراشیدگی و خوردگی نشود در این صورت بازدهی پمپ ما پایین می‌آید. روغن پمپ از طریق روزنه بغل پمپ چک شود تا اگر نشتی از قبل صورت گرفته باشد پمپ بدون روغن ‌کار نکند. درصورتی‌که شما بهترین پمپ سمپاش را هم در اختیار داشته باشید اما اصول نگهداری آن را رعایت نکنید بازدهی پمپ و عمر مفید آن بسیار کم می‌شود.

تعمیر پمپ

کلام آخر

درمجموع با توجه به پیشرفت کشاورزی و نیاز به محلول‌پاشی به‌منظور تولید بیشتر، انتخاب نوع سمپاش و چگونگی پاشش سم از اهمیت بالایی برخوردار است. در مزارع به دلیل وسعت زیاد استفاده از پمپ‌های دیافراگمی و بوم‌ها برای این کار مرسوم‌تر است اما در باغات محلول‌پاشی و سمپاشی بیشتر از طریق پمپ‌های سم‌پاش پیستونی ولانس ها صورت می‌گیرد. بهترین سمپاش برای باغات ازنظر اقتصادی، دوام و همچنین نوع پاشش همین نوع پمپ‌ها هستند.

در کشور ما از بین همه انواع پمپ‌های سمپاش، نوع دو زمانه و پشت تراکتوری بیشترین استفاده را برای محلول‌پاشی در باغات دارند. پمپ‌های دیافراگمی با ویژگی‌های متفاوت و قدرت زیاد برای کشاورزی که دارای بودجه خرید مناسب و همچنین نیاز به فشار بالای سمپاشی دارد بهترین گزینه است.

بهترین پمپ سمپاش برای اکثر کشاورزان کشور ما که از سطح مالی متوسطی و همچنین وسعت زمین کشاورزی خیلی زیادی برخوردار نیستند همین پمپ‌های ارزان پیستونی است. چراکه هزینه تعمیر، عمر متوسط، دسترسی آسان و فشار مناسب مزایای نسبتاً خوبی برای یک پمپ سمپاش به شمار می‌آید.

شما می توانید با توجه به فعالیت و نوع سمپاشی که نیاز دارید از بهترین سمپاش های موجود در سایت ما خریداری کنید.

نویسنده: مهندس امین حاجی رجبی

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x