کنترل آفات با آنغوزه

کنترل آفات با آنغوزه

گیاه آنغوزه یا آنقوزه یکی از گیاهان معروف دنیای طب سنتی ایران و جهان به انگلیسی به آن Asafoetida میگویند و  نام علمی آن erula assa-foetida  است. این گیاه داری بوی بسیار بد و زننده و همچنین طعم نا مطبوعی است اما خواص بسیار زیادی دارد، از جمله مفید برای مفاصل، اعصاب ، استفاده به عنوان مسکن و …. و البته یکی دیگر از کاربردهای عجیب این گیاه برای دور کردن و حتی کشتن آفات مزرعه و باغ است.

گیاه آنغوزه
گیاه آنغوزه

استفاده از آنغوزه به عنوان یک آفت کش

بوی بد این گیاه فقط برای انسان نا مطبوع نیست، از دیر باز از صمغ شیره آنغوزه جهت دور کردن حشرات موزی از محل زندگی و باغ استفاده می شده است، بوی بد این گیاه هم میتواند آفات را فراری دهد و هم برخی حیوانات خراب کار مانند، موش ها و روباه و ….

  • استفاده در آب آبیاری:

برای استفاده از این گیاه به عنوان آفت کش راهکارهای زیادی وجود دارد یکی از ساده ترین راهکارهای که از قدیم ایرانیان مورد استفاده قرار می دادند استفاده از جوراب یا پارچه ای مشابه آن است! بدین ترتیب که شیره آنغوزه را در جوراب گذاشته و در محل ورودی آب به زمین قرار می دهند با هر بار آبیاری مقداری از این شیره حل شده و بوی نامطبوع آن کل زمین را فرا میگیرد، بدین ترتیب بسیاری از حشرات از زمین شما دور خواهند شد!

  • استفاده به صورت محلول پاشی:

همانطور که از نام این روش پیداست مقداری شیره (عصاره) گیاه آنغوزه را در تانک محلول پاشی ریخته و بر روی گیاهان خود محلول پاشی می کنید به همراه آنغوزه میتوانید از عصاره سایر گیاهان مانند، سیر، فلفل و حتی برگ اکالیپتوس استفاده کنید، حداقل میزان استفاده از آنغوزه برای تاثیر گذاری خوب نیم کیلوگرم عصاره خشک در هر هزار لیتر آب می باشد.

اگر میخواهید محلول پاشی شما بهتر نتیجه بدهید بهتر است ابتدا نیم کیلو آنغوزه را در 5 لیتر الکل خالص حل کنید سپس محلول بدست آمده را داخل تانک بریزید البته به جای الکل طبیعی از الکل صنعتی هم میتوانید استفاده کنید اما به دلیل خطرناک بودن الکل صنعتی ما این مورد را پیشنهاد نمی کنیم.

  • کاشت گیاه آنغوزه در مزرعه

این روش هم می تواند برای دور کردن آفات موثر باشد کافی است به ازای هر 100 متر مربع یک گیاه آنغوزه بکارید و ریشه آن را در اواخر بهار تیغ بزنید تا شیره گیاهی آن خارج شده و بوی نامطبوع آن در زمین پخش شود خود بوته گیاه هم بوی نامطبوعی دارد و میتواند به شما جهت دور شدن آفات کمک کند.

استفاده زیاد از آنغوزه می تواند باعث شود که طعم محصول نهایی شما بد شود و حتی بوی نامطبوع آنغوزه به داخل میوه شما نفوذ کند و بازار پسندی محصول شما از بین برود.

آنغوزه
آنغوزه

هزینه کار چقدر است؟

متاسفانه به دلیل اینکه این گیاه به صورت صنعتی زیاد مورد کشت قرار نمی گیرد و بیشتر به صورت غیر قانونی از مراتع جمع آوری می شود قیمت یکسانی ندارد از کیلویی 400 هزار تومان تا چند میلیون تومان برای شیره این گیاه قیمت وجود دارد، مشکل دیگر این هست که برخی سود جویان شیره این گیاه را با موادی دیگر ترکیب کرده و شیره ناخالص به شما می دهند! هرچه شیره ای که می گیرید شفافتر و به رنگ روشن باشد مرغوب تر است برخی ناخالصی ها مثل خاک یا چوب و .. به سادگی قابل تشخیص هستند…

چه موادی در شیره آنغوزه باعث دور شدن آفات می شوند؟

مهمترین قسمتی که باعث دور شدن آفات می شود اسانس این گیاه است که حدود 7 تا 10 درصد شیره خارج شده از ریشه را تشکیل می دهد این اسانس حاولی ترکیبات سولفوری، مونوترپنها و دیگر ترپنوئیدها که بسیار فرار هستند می باشند، تنها با روشهای صنعتی می توان صد درصد اسانس گیاه را خارج کرد، البته با استفاده از متانول و اتانول هم می توانید بالای 90% اسانس گیاه را استخراج کنید ولی این کار برای مصارف شخصی زیاد به صرفه نیست.

شیره آنغوزه چه آفاتی را از بین می برد؟

مقالات متعددی وجود دارد که نشان می دهند عصاره گیاه آنغوزه برای کنترل آفاتی چون: کرم گلوگاه انار، انواع شته، (مثل شته جالیز، شته مرکبات و ..) انواع پسیل (مانند پسیل پسته، پسیل گلابی، پسیل زیتون و..) و حتی برخی سوسکهای سرشاخه خوار موثر است.

نتیجه گیری:

استفاده از شیره گیاهی آنغوزه می تواند به کنترل آفات به روش ارگانیک کمک کند اما تحقیقات نشان داده است که این شیره گیاهی به تنهایی کاربرد زیادی ندارد همچنین مشخص گشته است که شیره گیاه آنغوزه بیشتر از آنکه خاصرت کشندگی داشته باشد خاصیت دور کنندگی دارد بنابراین بایستی قبل از حمله آفات مورد استفاده قرار گیرد، ترکیب عصاره ریشه آنغوزه با سایر کشنده ها و دور کننده های طبیعی می تواند مدت زمان و شدت اثر را افزایش دهد.

محصول کود مایع بیولوژیک محلول پاشی علاوه بر آنغوزه، دارای عصاره گیاهانی چون سیر، اکالیپتوس و …. می باشد که به قدرت محصول جهت دور کردن و حتی کشتن آفات کمک می کند و یک گالن بیست لیتر آن برای دو هزار لیتر آب کافی است، یعنی اگر از لحاظ اقتصادی هم در نظر بگیریم استفاده از آن بسیار به صرفه تر از خرید آنغوزه می باشد.

خرید کود بیولوژیک:

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم علی زاده
مریم علی زاده
3 سال قبل

سلام و عرض ادب
لطفا در رابطه به موضوع کنترول آفات با آنفوزه منابع بیشتری برایم رهنمایی کنید
ممنون شما.

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x