کاشت زنجبیل در خانه، از تولید به مصرف!

کاشت زنجبیل در خانه، از تولید به مصرف!

کاشت زنجبیل در خانه، ارگانیک و تازه

زنجبیل یک گیاه خوراکی یا یک ادویه خوشمزه است، که تقریبا اکثر مردم آن را در هر کجای این جهان که باشند، می شناسند. این ادویه که عطر و بوی آسیایی با خود به همراه دارد، به صورت تازه، عصاره و پودر مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه محبوب گرمسیری است و پرورش آن در مناطقی که گرم و مرطوب نیستند، نسبتا دشوار است. اما روش هایی وجود دارد که با آن می توانید کاشت زنجبیل را در خانه و در یک گلدان به سادگی انجام دهید.

گام به گام تا کاشت زنجبیل در خانه!

گام اول: خرید غده تازه زنجبیل

برای کاشت زنجبیل، اولین گام خرید غده تازه زنجبیل از بازار است. زنجبیلی را انتخاب کنید که پوست نازک تری داشته باشد و روی آن جوانه وجود داشته باشد. زنجبیل های کهنه پوست های زمخت و کلفتی دارند، در حالی که پوست زنجبیل تازه با دست هم کنده می شود.

برای این که مطمئن شوید زنجبیل به طور سالم رشد می کند، لایه بیرونی آن را بریده و در تماس با خاک قرار دهید( می توانید زنجبیل را در قطعات 2/5 سانتی متری نیز برش بزنید، تا با یک غده صاحب چند گیاه شوید). قسمتی که باعث رشد ریشه می شود دارای چین و چروک کمتری می باشد و نقاطی به نام چشم دارد. هر چقدر تعداد چشم ها زیاد تر باشد، گیاه بهتر رشد می کند.

برای این که غده زنجبیل شما دارای تعداد چشم های بیشتری شود، می توانید ابتدا آن را در مقداری خزه یا الیاف نارگیل مرطوب قرار دهید و سپس آن را بکارید.

گام اول: خرید غده تازه زنجبیل

گام دوم: جوانه زنی زنجبیل

غده زنجبیل را خیس کرده و درون یک دستمال بپیچید. سپس آن را در یک کیسه  نایلونی قرار داده و در آن را گره بزنید و در جایی تاریک قرار دهید( البته می توانید غده را یک شب تا صبح در آب قرار دهید و سپس بکارید). بعد از گذشت 7تا 8 روز، زنجبیل جوانه می زند.

زنجبیل گیاهی است که رشد سریعی ندارد. برای رسیدن به حد مطلوب، گیاه در شرایط ایده آل به 3 الی 4 ماه فرصت نیاز دارد تا برگ و ساقه دهد.

گام سوم: انتخاب گلدان مناسب کاشت زنجبیل

گلدانی به ابعاد 12 سانتی متر با عمق 36 سانتی متر انتخاب کنید. به کف گلدان دقت نمایید که سوراخی برای خروج آب اضافی داشته باشد. این گلدان برای کاشت 3 غده متوسط زنجبیل کافی است.

کف گلدان را با سنگ ریزه یا پوکه معدنی(که سبک تر است) بپوشانید. این کار سبب می شود آب به راحتی از کف گلدان خارج شود و هوای لازم برای ریشه وجود داشته باشد، تا ریشه دچار پوسیدگی نشود.

گام چهارم: انتخاب خاک مناسب برای ساخت بستری مغذی برای کاشت زنجبیل

خاکی که برای کاشت زنجبیل انتخاب می شود، باید زهکشی خوبی داشته باشد، تا آب اضافه از آن خارج شود و سبب پوسیدگی ریشه نگردد، برای مثال خاک شنی با خاک برگ.  با اضافه کردن مقداری ماسه شنی به مخلوط خاک گلدان، زهکشی مناسبی برای خاک ایجاد می شود.

برای کاشت زنجبیل در گلدان می توانید از فرمول زیر برای خاک گلدان استفاده نمایید:

50 درصد کوکوپیت + 40 درصد پرلیت+ 10 درصد پیت ماس ،

یا

60 درصد کوکو پیت + 40 درصد پرلیت.

گام پنجم: کاشت زنجبیل در گلدان

پس از آن که کف گلدان را با سنگ ریزه پر کردید، روی آن مقدار زیادی خاک بریزید.  زنجبیل را طوری در خاک بکارید، که قسمت بریده شده آن با خاک در تماس باشد و جوانه آن از خاک بیرون باشد.

گام چهارم: کاشت زنجبیل در گلدان

گام ششم: آبیاری پس از کاشت زنجبیل

پس از کاشت زنجبیل، مقدار نسبتا زیادی آب روی آن، به آرامی بریزید، تا املاح اضافه خاک از آن خارج شود. تا جوانه زدن زنجبیل آبیاری را قطع کرده و فقط سطح خاک را مرطوب نگه دارید.

جوانه هایی را که سر از خاک بیرون آوردند، می توانید به طور روزانه آبیاری کنید، تا خاک مرطوب بماند. اما مرطوب بودن به معنای خیس بودن خاک نیست! بنابراین، ابتدا از خشکی خاک اطمینان حاصل نمایید و سپس اقدام به آبیاری کنید. برای  حفظ رطوبت مورد نیاز گیاه، می توانید مقداری آب بدون کلر را در هوای اطراف گیاه اسپری کنید.

در زمستان تعداد دفعات آبیاری را کاهش دهید یا کلا آبیاری را قطع کنید و اجازه دهید خاک خشک شود.

گام هفتم: انتخاب مکان مناسب گلدان زنجبیل

گلدان زنجبیل را باید در دمای بین 23 تا 26 درجه سانتی گراد نگهداری کرد. این گیاه در هوای سرد، رشد نمی کند. نور خورشید مناسب برای این گلدان، نور غیر مستقیم است.

نکته: بهترین زمان کاشت زنجبیل، فصل بهار است. دمای محیط برای کاشت این گیاه نباید کمتر از 10 درجه باشد. اگر در منطقه ای با آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید، می توانید زنجبیل را در فضای باز نیز بکارید.

گام هشتم: برداشت زنجبیل ارگانیک

بعد از گذشت حداقل 8 ماه پس از کاشت زنجبیل، زمانی که ساقه ها مردند، با حفر خاک می توانید غده زنجبیل را برداشت کنید. اگر گیاه شما بالغ شده باشد، می توانید پس از حفر خاک، مقداری از غده را با چاقوی تمیز و ضدعفونی شده برش بزنید و تمام گام های کاشت زنجبیل را بر روی باقی مانده غده انجام دهید، تا گیاه تازه ای داشته باشید.

نکته: زنجبیلی که در فضای باز پرورش داده می شود، دارای عطر و طعم قوی تری است.

خواص جادویی زنجبیل در سلامت و زیبایی

زنجبیل تنها یک ادویه نیست، بلکه به عنوان یک گیاه دارویی نیز شناخته می شود. این گیاه دارای خواصی در سلامتی و زیبایی است، که با روش های صحیح مصرف آن می توانید بهترین نتیجه ها را به دست آورید.

از بین برنده جای زخم و لکه های روی پوست

زنجبیل حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان است، که بهترین درمان برای از بین بردن جای زخم و آسیب های پوستی لکه گذار و حتی لکه هایی در اثر کهولت سن است. برای رفع این لکه ها فقط کافی است مقداری زنجبیل تازه رنده شده را با یخ خرد شده مخلوط کرده و به صورت هفتگی بر روی پوستتان بگذارید.

رشد سریع موها با زنجبیل

یکی از خواسته های اغلب مردان و زنان رشد سریع موی سر است. این رویا توسط روغن های فرار و آنتی اکسیدانی زنجبیل به حقیقت پیوسته است. اگر به روغن زنجبیل دسترسی ندارید، می توانید عصاره زنجبیل رنده شده را با مقداری آب بر روی پوست سر اسپری کنید، که سبب افزایش گردش خون در فولیکول های مو شده و موی شما بهتر و سریع تر رشد می کند.

رشد سریع موها با زنجبیل

زنجبیل، درمان کننده شوره سر

خاصیت ضد عفونی کننده زنجبیل برای مبارزه با قارچ های تولید کننده شوره سر مناسب است و شما را از شامپو های ضد شوره شیمیایی بی نیاز می کند. برای این درمان شما نیاز دارید مقداری زنجبیل رنده شده را با آب مخلوط کرده و آن را مستقیم روی پوست سر اسپری کنید.

زنجبیل و خاصیت ضد التهابی طبیعی

زنجبیل یک ماده ضد التهاب طبیعی است، که به کاهش التهاب های پوستی کمک می کند و همزمان گردش خون را بهبود می بخشد. می توانید چند قطره عصاره زنجبیل را با مقداری روغن زیتون مخلوط کرده و بر ناحیه ملتهب بگذارید.

زنجبیل، بهترین اسکراب و لایه بردار پوست

یکی از خواص زنجبیل، لایه برداری پوست است. بافت دانه دانه  این گیاه، به عنوان اسکراب، سلول های مرده سطح پوست را از بین می برد و سبب تازگی و روشن شدن آن می شود. برای این کار فقط لازم است پودر زنجبیل را با مقداری عسل، با هم مخلوط کرده و روی سطح پوست ماساژ دهید.

خداحافظی با سرماخوردگی، آنفولانزا و حساسیت های فصلی 

یک چای زنجبیل در فصل سرما جدا از طعم بی نظیر، یک معجزه هم هست.  زنجبیل منبع غنی دکونژستان است، که ماده اصلی ضد احتقان می باشد.

اما برای حساسیت، چه به موی حیواناتی مانند گربه و چه به بوی گل ها و گیاهان معطر، یک فنجان چای زنجبیل در طول روز موثرترین داروی طبیعی است. این چای باعث کاهش عطسه ها و آبریزش بینی می شود.

با زنجبیل پیری خود را به تعویق بیندازید

با افزایش سن، افراد دچار آلزایمر و درد های عضلانی می شوند. مصرف خوراکی زنجبیل زوال عقل را در افراد مسن کاهش می دهد. برای درمان درد های عضلانی نیز، می توانید چند قطره روغن زنجبیل را به آب گرم داخل وان اضافه کنید و یا مستقیما بر روی ناحیه ای که درد می کند، بمالید.

با زنجبیل پیری خود را به تعویق بیندازید

 

یک قاشق پودر زنجبیل در روزهای اول عادت ماهیانه هم می تواند دردهای شما را کاهش دهد!

روند نزولی قند خون و بیماری های قلبی

این گیاه معجزه آسا، ضد دیابت است. تحقیقات نشان داده اند، که مصرف 2 گرم زنجبیل به صورت ناشتا قند خون را تا 12 درصد کاهش می دهد.

از طرفی مصرف زنجبیل سبب اکسید شدن لیپوپروتئین ها می شود، که از خطر ابتلا به مشکلات قلبی جلوگیری می کند.

زنجبیل پیروز نبرد با عفونت ها

خطر ابتلا به انواع عفونت ها با جینجرول موجود در زنجبیل تازه رفع می شود. عفونت های دهانی که ناشی از باکتری هستند و سبب التهاب لثه ها می شوند، با مصرف زنجبیل درمان می شوند. همچنین این گیاه شگفت انگیز برای درمان عفونت های تنفسی نیز موثر است.

طرز تهیه دمنوش خوش طعم زنجبیل

مواد لازم (برای یک فنجان دمنوش):

زنجبیل تازه         یک برش

عسل طبیعی   به میزان دلخواه

آب جوش       500 میلی لیتر(یک فنجان)

طرز تهیه:

ابتدا قطعات کلفتی از زنجبیل را برش دهید. سپس آن را به همراه عسل داخل آب جوش بریزید و زیر آب را خاموش نمایید. به مدت5تا 8 دقیقه صبر کنید و در عین حال روی قوری را با پارچه ای بپوشانید تا گرم بماند. نوش جان!

طرز تهیه دمنوش خوش طعم زنجبیل

اگر به مخلوط فوق مقداری آبلیمو اضافه کنید، شربت سینه خواهید داشت.

انواع روش های خشک کردن زنجبیل برای تهیه پودر زنجبیل

زنجبیل را به دو روش خشک می کنند:

  • با استفاده از نور خورشید
  • در فر و یا دستگاه خشک کن

برای خشک کردن زنجبیل، باید غده هایی انتخاب شوند که رگه های زمختی ندارند. چراکه بتوان پس از خشک کردن، به راحتی آن ها را پودر کرد. ابتدا زنجبیل ها را ورقه کنید. در روش خشک کردن توسط نور خورشید، ورقه های زنجبیل را در سینی چیده و در مقابل نور خورشید قرار دهید. استفاده از این روش دارای مزایا و معایبی است. مزیت این روش این است، که می توانید زنجبیل را به صورت نیمه خشک فریزر کنید. اما معایب این روش در این است که مدت خشک کردن طولانی می شود و ممکن است عطر زنجبیل کمتر شود.

برای خشک کردن زنجبیل در فر یا دستگاه خشک کن، ورقه های زنجبیل را روی کاغذ روغنی در سینی فر قرار دهید. فر را با کمترین درجه حرارت روشن کنید و اجازه دهید تا زنجبیل خشک شود. در طی این مدت یک تا دو بار زنجبیل ها را بچرخانید تا هر دو طرف به یک میزان خشک شوند. پس از خشک شدن ورقه ها، آن ها را از فر خارج کرده، و پس از خنک شدن پودر نمایید.

نکاتی برای نگهداری زنجبیل خشک شده یا پودر زنجبیل

  1. اجازه دهید زنجبیل کاملا خشک شود و سپس به پودر کردن آن اقدام نمایید. وجود هرگونه رطوبتی سبب فاسد شدن سریع می شود.
  2. ورقه های خشک شده زنجبیل را در ظرف دربسته، به مدت 5 الی 6 ماه می توانید نگهداری کنید و در تهیه انواع چای و دمنوش از آن ها استفاده نمایید.
  3. پودر زنجبیل در انواع کیک ها و مافین ها به کار می رود. اگر میزان زیادی از آن را استفاده نمایید، طعم تندی به شیرینی ها خواهید داد، که ممکن است عوام پسند نباشد. پس به میزان لازم استفاده نمایید.
  4. بهتر است برای حفظ طعم و عطر زنجبیل، آن را در فریزر نگهداری کنید.

زنجبیل تنها یک ادویه نیست!

مردم هند از زنجبیل، در غذاها و انواع آبمیوه ها استفاده می کنند و حتی این ریشه خوراکی، یکی از محبوب ترین طعم دهنده های برنج در هند محسوب می شود. این گیاه که سبب بهبود دستگاه گوارش می شود و ضد نفخ است را می توان به شکل ترشی و مربا نیز مصرف کرد.

ترشی سوشی یا ترشی زنجبیل

برای تهیه این ترشی به 450 گرم زنجبیل تازه، دو پیمانه سرکه سفید، سه چهارم پیمانه شکر دانه ریز و یک قاشق غذا خوری نمک نیاز دارید.

برای تهیه آن، ابتدا زنجبیل ها را تمیز شسته و به صورت ورقه های نازک خرد نمایید. روی ورقه ها نمک ریخته و به مدت یک ساعت در ظرف شیشه ای خشک قرار دهید. سپس زنجبیل ها را روی پارچه ای تمیز بریزید تا نم آن ها گرفته شود.

مخلوط سرکه و شکر را بجوشانید و زنجبیل ها را به آن اضافه کنید، صبر کنید تا رنگ زنجبیل ها صورتی شود. سپس این مخلوط را در شیشه ریخته و روس آن سرکه بریزید. در شیشه را محکم ببندید تا هوا به آن نفوذ نکند. این ترشی را به مدت 6 ماه در یخچال می توانید نگهداری نمایید.

ترشی سوشی یا ترشی زنجبیل

مربای زنجبیل برای صبحانه و عصرانه

برای پخت مربای زنجبیل، به یک کیلوگرم زنجبیل تازه، یک کیلو گرم شکر، 6 عدد هل، نیم لیتر آب و یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده نیاز دارید.

ابتدا زنجبیل های پوست گرفته شده را خرد کرده و درون قابلمه آب جوش می ریزیم. بعد از 5 دقیقه آب قابلمه را دور می ریزیم و با آب تازه زنجبیل ها را 5 دقیقه می جوشانیم. این عمل را باید 5 بار انجام دهیم، تا زمختی زنجبیل از بین برود.

سپس مواد گفته شده را با هم در قابلمه ریخته و با شعله کم اجازه می دهیم تا شکر به طور کامل حل شود و مربا به قوام لازم(زمانی که شهد مربا بین دو انگشت کش بیاید) برسد. پس از خنک شدن مربا، آن را در ظروف شیشه ای درب دار قرار داده و در یخچال نگهداری نمایید.

مربای زنجبیل برای صبحانه و عصرانه

زنجبیل، این ریشه خوراکی خوش عطر و طعم دارای خواص بسیار زیادی است. البته مصرف بی رویه آن اصلا توصیه نمی شود و در فصول گرم سعی کنید مصرف آن را کاهش دهید. اگر شما نوع دیگری از مصرف زنجبیل را می دانید، برای ما در سایت پسته رفسنجان به اشتراک بگذارید.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x