6 عملیات مکانیزاسیون باغ های پسته (از کاشت تا برداشت)

6 عملیات مکانیزاسیون باغ های پسته (از کاشت تا برداشت)
فهرست آنچه در این مطلب می خوانید: پنهان

1.مکانیزاسیون عملیات خاک ورزی درختان پسته به چه شکل می باشد؟

به عملیاتی که برای آماده سازی بستر کاشت در زمین های کشاورزی و باغ های پسته انجام می گیرد عملیات خاک ورزی می گویند. ابزارهای خاک ورزی در قدیم بیل، کلنگ و استفاده از گاو آهن بود، اما امروزه این عملیات به صورت مکانیزه صورت می گیرد و از دستگاه هایی چون: رتیواتور (تیلر)، زیر شکن و غیره استفاده می شود.

فواید خاک ورزی و یا کارایی دستگاه های شخم به شرح زیر می باشد:

  1. از بین بردن علف های هرز
  2. اصلاح خاک زمین های کشاورزی
  3. مبارزه با آفاتی که لاروهای آن ها در خاک وجود دارد.
  4. تنفس خاک زمین های کشاورزی
  5. کنترل آبیاری و رطوبت
  6. سله شکنی

عملیات خاک ورزی باغات پسته در چه زمانی انجام می شود؟

در کل دو نمونه عملیات خاک ورزی وجود دارد: خاک ورزی زمستانه، خاک ورزی تابستانه. خاک ورزی زمستانه بعد از اولین یخبندان صورت می گیرد. هدف از خاک ورزی زمستانه تهویه یا تنفس خاک، از بین بردن لانه لارو و تخم آفات یا حشرات، نفوذپذیر شدن خاک برای بارندگی ها زمستانه، اصلاح بافت و ساختمان خاک و غیره می باشد. خاک ورزی تابستانه بیشتر برای از بین بردن علف های هرز باغات پسته، و سله شکنی خاک برای آبیاری بهتر انجام می شود.

انواع دستگاه خاک ورزی به شرح زیر می باشد:

  1. انواع رتیواتور ها (تیلر ها)
  2. انواع زیر شکن ها
  3. گاو آهن برگردان (سوسکی)
  4. گاو آهن قلمی (چیزل)
  5. هرس بشقابی (دیسک)

عملیات خاک ورزی باغات پسته در چه زمانی انجام می شود؟

انجام عملیات شخم و از بین بردن علف های هرز توسط دستگاه رتیواتور 

دستگاه ریتواتور به عقب تراکتور متصل می شود و دارای چند پره می باشد که این پره ها توسط نیروی مکانیکی به حرکت در می آیند که نیروی مکانیکی توسط میل گاردان تراکتور انجام می شود و پره ها به حرکت در می آیند. حرکت و یا چرخش پره ها باعث زیر و رو کردن خاک یا کندن زمین می شود.

رتیواتورها انواع مختلفی دارند مانند رتیواتور ثابت وسط، رتیواتور کشویی هیدرولیکی، رتیواتور ثابت یک طرفه و رتیواتور کشویی زیر درختی که هرکدام از این نوع دستگاه کارآیی خاص خود را دارد مثلا رتیواتور کشویی زیر درختی به راحتی زیر درخت رفته و خاک زیر درخت را شخم می زند. رتیواتور ها از لحاظ تعداد پره هم انواع مختلفی دارند مانند: 24 پره، 28 پره، 32 پره و غیره.

برای خرید انواع رتیواتور کلیک کنید!!

ایجاد بستر مناسب کشت و شخم باغ های پسته توسط دستگاه زیر شکن

این دستگاه دارای شاخک هایی برای شخم می باشد که قابلیت تنظیم ارتفاع و جابه جایی شاخک ها را دارا می باشد. شاخک های زیر شکن در دو ردیف بسه می شوند، یک ردیف در جلو و یک ردیف در عقب دستگاه، زیر شکن قابلیت نصب پره های رتیواتور بر روی شاخک های عقب را دارد.

کارایی دستگاه زیر شکن عمقی به شرح زیر می باشد:

  1. ایجاد بستر مناسب کشت
  2. عملیات شخم و یا زیر رو کردن خاک
  3. حفظ رطوبت خاک
  4. راحتی نفوذ آب و رسیدن آن به ریشه
  5. تنفس و یا تهویه خاک درختان
  6. از بین بردن علف های هرز

برای خرید انواع زیر شکن کلیک کنید!!

عملکرد و کارایی گاو آهن برگردان یا سوسکی

بیشتر مزارع کشور برای شخم و یا خاک ورزی از این دستگاه استفاده می کنند. عمق کاری این دستگاه 25 تا 30 سانتیمتر بوده که کاملا در این عمق خاک را زیر و رو می کند. این دستگاه به علت زیر و رو کردن خاک و دفن خاشاک بسیار مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است، از مشکلات این دستگاه می توان از بین بردن ساختمان خاک به مرور زمان، از بین رفتن رطوبت خاک و ناهموار کردن خاک را نام برد.

در باغ های پسته عملیات شخم یا خاک ورزی در ردیف ها (کرت ها) انجام می شود و باید تا سایه اندازه درختان شخم زده شود، اما دستگاه گاو آهن برگردان این قابلیت ندارد که به زیر درختان برود و زیر درختان را شخم بزند.

خاک ورزی و یا عملیات شخم با گاو آهن قلمی یا چیزل

این دستگاه بدون برگرداندن خاک، زمین را شخم می زند و بقایای گیاهان و خاشاک را روی سطح خاک به جای می گذارد، که این عمل باعث حفظ رطوبت خاک می شود، همچنین به دلیلی که این دستگاه زیاد خاک را بهم نمی زند باعث می شود به ساختمان خاک آسیبی نرسد.

خاک ورزی هرس بشقابی یا دیسک به چه شکل می باشد؟

این دستگاه تعدادی بشقاب و یا دیسک دارد که حول یک محور می چرخند و زمین را برش و باعث قطع علف های هرز می شوند، این دستگاه باعث مخلوط کردن خاک با علف های هرز می شود و برای شخم باغات پسته مناسب می باشد، زیرا به راحتی قادر است سایه انداز درخت را مورد پوشش قرار دهد.

بشقاب ها انواع مختلفی دارند که هرکدام برای نوعی شخم ساخته شده اند، انواع مختلف بشقاب ها به شرح زیر می باشد:

  1. بشقاب با لبه اریب شده از خارج: در هر شرایطی از خاک به خوبی کار کرده و لبه آن ها از طریق دستگاه سنگ تیز می شود.
  2. بشقاب با لبه اریب شده از داخل: این دستگاه نسبت به بشقاب با لبه اریب شده از خارج در خاک های خشک و سخت با شدت بیشتری کار می کند و باعث نفوذ پذیری خاک می شود که با ساییدن لبه مقعر آن، این بشقاب تیز می شود.
  3. بشقاب با لبه کنگره ای: این بشقاب مخصوص زمین ها با خاشاک سنگین است، که در این زمین ها به خوبی کار می کند کنگره ها  بشقاب به خوبی خاشاک ها را قطعه قطعه می کنند.

نکات مهم شخم یا خاک ورزی باغ های پسته

در هنگام خاک ورزی باغ های پسته بهتر است در وسط ردیف ها یا کرت ها پشته ای ایجاد شود تا در مصرف آب صرفه جویی شود، در این روش که آبیاری غرقابی انجام می شود، آب نزدیک ردیف درختان حرکت کرده و نفوذ می کند بهتر است تا آب در وسط کرت حرکت کند. اگر خاک وزری بطوری انجام شود که سطح وسط ردیف ها صاف باشد، خب قطعا آب وسط ردیف ها جمع می شود و تاثیر کمتری بر درختان دارد.

هنگام خاک ورزی باغ های پسته رطوبت خاک باید بین 12 تا 14 درصد باشد. کمبود ماده آلی خاک باغ های پسته کشور باعث می شود از ادواتی که باعث برگرداندن خاک می شود استفاده نشود. باید عملیات شخم در زمستان بعد از اولین یخبندان انجام شود تا لانه لاروهای آفت پسیل از بین برود.

نکات مهم شخم یا خاک ورزی باغ های پسته

2.مکانیزاسیون کاشت نهال پسته به چه شکل می باشد؟

روش های کاشت نهال به صورت مکانیزه به این صورت می باشد که چاله ها یا گودال های کاشت نهال از طریق دستگاه ایجاد می شوند و سپس نهال ها به صورت دستی کاشته می شوند. برای حفر چاله های کاشت نهال از بیل مکانیکی یا چاله زن مته ای پشت تراکتوری و یا موتوری استفاده می شود.

چاله زن مته ای پشت تراکتوری، یک دستگاهی است دارای یک مته حفاری 1 متری که این مته توسط میل گاردان تراکتور به حرکت در می آید و چاله ای به عمق 90 سانتی متر حفر می کند. تفاوت این دستگاه با چاله زن مته ای موتوری این است که چاله زن موتوری توسط موتور به حرکت در می آید، قطری که چاله زن مته ای ایجاد می کند بین 45 تا 55 سانتیمتر است.

برای خرید چاله زن مته ای پشت تراکتوری کلیک کنید!!

2.مکانیزاسیون کاشت نهال پسته به چه شکل می باشد؟

3.مکانیزه عملیات داشت باغ های پسته به چه شکل می باشد؟

به عملیاتی که پس از برداشت محصول انجام می شود تا در سال آینده محصول زیاد و با کیفیتی برداشت شود عملیات داشت می گویند که مهمترین مراحل آن به شرح زیر است:

  • هرس درختان
  • سم پاشی یا مبارزه با آفات و بیماری ها
  • تغذیه و یا کوددهی درختان
  • پیوند یا تکثیر درختان

عملیات هرس مکانیزه درختان پسته

به عملیاتی که باعث حذف و یا بریدن شاخه های خشک و خراب درختان می شود عملیات هرس می گویند. تاثیر عملیات هرس بر درختان پسته به شرح زیر می باشد:

  • بر رشد رویشی و زایشی درختان تاثیز بسزایی دارد.
  • تربیت شکل و فرم درختان
  • افزایش کمیت و کیفیت محصول

انواع هرس به شرح زیر می باشد:  

  1. هرس فرم درختان: ایجاد فرم مناسب برای درختان، تقویت اسکلت درخت، افزایش رشد شاخه ها.
  2. هرس باردهی درختان: به کلیه عملیاتی که باعث حذف شاخه های درختان بارده می شود هرس بارده می گویند که شامل: هزس تنک شاخه، هرس سر برداری درختان و هرس یا حذف پاجوش ها می شود.

برای عملیات هرس درختان پسته چه ابزارهایی استفاده می شود؟

ابزارهای هرس به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. ابزار های دستی: شامل اره و قیچی دستی می باشد.
  2. ابزار های بادی یا پنوماتیکی: شامل اره و قیچی های بادی که از طریق پمپ باد کار می کنند.
  3. ابزرا های برقی: شامل اره برقی و قیچی برقی می باشد.

کارکرد ابزارهای دستی هرس:

در باغ های پسته بیشتر از ابزارهای دستی برای هرس استفاده می شود. از قیچی دسته کوتاه برای قطع کردن شاخه های نازک، از قیچی دسته بلند برای قطع شاخه های ضخیم و مرتفع و از اره برای بریدن شاخه های بلند و ضخیم استفاده می شود، اره دستی از یک دسته و یک تیغه دندانه دار تشکیل شده است.

برای خرید قیچی کوچک باغبانی کلیک کنید!

برای خرید قیچی دسته بلند تلسکوپی باغبانی کلیک کنید!

کارکرد ابزارهای برقی و بادی: به دلیل محدودیت برق در زمین های کشاورزی از ابزار های برقی بسیار کم استفاده می شود اما ابزارهای بادی چون به وسیله تراکتور کار می کنند در زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.

ابزارهای بادی به وسیله یک پمپ یا کمپرسور هوا کار می کند، این کمپرسور توسط موتور بنزینی یا محور تواندهی تراکتور به حرکت در می آید که در دو نوع وجود دارد پشت تراکتوری و فرغونی. قیچی باغبانی بادی توسط شیلنگ به کمپرسور متصل می باشد می توان از قیچی بادی در فاصله زیاد از کمپرسور کارکرد زیرا طول شیلنگ    به 50 متر می رسد.

قیچی ها و اره های بادی یا پنوماتیکی توسط فشار باد و شیرهای کنترل و اطمینان راه اندازی می شوند و در آن ها نیاز به قدرت زیاد برای فشاردادن قیچی یا کشیدن اره نمی باشد.

برای عملیات هرس درختان پسته چه ابزارهایی استفاده می شود؟

بریدن شاخه های قطور درختان با اره زنجیری

اره زنجیری یک تیغه برنده دارد و این تیغه توسط زنجیر و نیروی موتور بنزینی به حرکت در می آید و باعث بریدن شاخه های قطور درختان می شود. کاربرد اره زنجیری به شرح زیر می باشد: 

  1. هرس درختان میوه
  2. قطع درختان جنگل
  3. بردین شاخه های قطور
  4. بریدن درختان خشک

 روش های نگهداری ابزار های هرس درختان پسته

روش های نگهداری از ابزاری های هرس مثل قیچی، اره و غیره به شرح زیر می باشد:

  1. تمیز کردن ابزار آلات: بلافاصله بعد از انجام کار ابزارهای هرس را با پارچه ای تمیز کنید تا آلودگی های سطح ابزارها از بین برود و خطری برای درختان و شاخه های دیگر نداشته باشد.
  2. تیز کردن ابزار آلات: کارکردن مدام با ابزارهای هرس باعث کندی آن ها می شود می توانید این ابزارها را تیز کرده و استفاده کنید.
  3. نگهداری از ابزار آلات: ابزارهای برقی و پنوماتیکی هرس حساس بوده و باید به خوبی از آن ها نگهداری کرد تا قطعه ای از آن ها خراب نشود.

اره زنجیری از دو قسمت بدنه و ناحیه برش تشکیل شده است. قسمت برش از یک زنجیر برنده که دارای تیغه می باشد تشکیل شده است و بدنه این دستگاه شامل اهرم و موتور بنزینی می باشد.

نکات مهم ایمنی کار با اره زنجیری:

  • قبل از کار با اره زنجیری باید این دستگاه کاملا تمیز و فاقد آلودگی باشد.
  • پیچ و مهره های دستگاه همیشه قبل از کار چک و در صورت نیاز سفت شوند.
  • هرچند وقت یکبار در صورت نیاز دستگاه گریس کاری شود.
  • برجستگی ها و ناصافی های لبه ها باید با استفاده از سوهان برطرف شوند.

برای خرید اره زنجیری جهت هرس درختان کلیک کنید!

 روش های نگهداری ابزار های هرس درختان پسته

4.مکانیزاسیون عملیات سمپاشی درختان پسته

برای مبارزه با آفت درختان پسته از عملیات سمپاشی یا محلول پاشی استفاده می شود. برای سمپاشی یا محلول پاشی از سمپاش استفاده می شود سمپاش انواع مختلفی دارد مانند:

  1. سمپاش یا تانکر پشت تراکتوری
  2. سمپاش یا تانکر موتوری
  3. سمپاش های کوله پشتی
  4. سمپاش یا گوگردپاش کوله پشتی
  5. سمپاش توربینی باغی
  6. سپاش فرغونی

برای سمپاشی باغ های پسته از چند سمپاش استفاده می شود مانند:

  • سمپاش یا تانکر پست تراکتوری
  • سمپاش یا تانکر موتوری
  • سمپاش توربینی باغی

در اکثر باغ های پسته از سمپاش پشت تراکتوری و یا موتوری استفاده می شود، زیرا تراکتور یا تانکر سم پاش در بیرون باغ می ایستد و مایع محلول پاشی توسط شیلنگ ها به باغ منتقل می شود، اما سم پاش توربینی توسط تراکتور در ردیف های باغ حرکت می کند تا عملیات سمپاشی صورت گیرد، که در اینجا حرکت سمپاش و یا تراکتور در زمین باغ خوب نبوده و باعث کوبیده شدن زمین می شود.

اجزا سمپاش یا تانکر پشت تراکتوری و موتوری به شرح زیر می باشد:

  1. تانکر یا مخزن مایع محلول پاشی
  2. شیلنگ انتقال مایع محلول پاشی
  3. پمپ سم پاش
  4. خرطومی مکش آب
  5. موتور بنزینی برای سم پاش موتوری
  6. شاسی تانکر یا مخزن
  7. همزن مخزن
  8. لانس جهت پاشش مایع محلول پاشی

روش کارکرد سمپاش پشت تراکتوری و موتوری

تانکر سمپاش داری یک پمپ می باشد که این پمپ در تانکر پشت تراکتوری توسط محور تواندهی و در تانکر موتوری توسط موتور به حرکت در می آید و باعث فشار مایع محلول پاشی می شود. مایع محلول پاشی توسط لانس بر روی درختان مورد پاشش قرار می گیرد.

در اینجا یک نکته ای وجود دارد در مورد مخلوط سم با آب در مخزن سمپاش، سم باید به طور مرتب مخلوط شود که این عمل توسط همزن صورت می گیرد، همزن توسط تسمه ای به موتور و یا محور تواندهی تراکتور متصل می شود و به حرکت در می آید.

برای خرید تانکر یا سمپاش پشت تراکتوری و موتوری کلیک کنید!

نکات مهم سمپاشی یا محلول پاشی باغ های پسته:

  1. سعی شود جهت جلوگیری از تبخیر سریح مایع محلول پاشی، عملیات سمپاشی در ساعات اولیه صبح قبل از طلوع آفتاب یا در هنگام غروب انجام شود.
  2. هنگام وزش باد شدید نمی توان سمپاشی کرد در غیر این صورت سمپاشی شما هدر رفته و هیچ تاثیری ندارد.
  3. سمپاشی باید با ظهور آفت در باغ صورت گیرد، در غیر این صورت آفات خسارت شدیدی وارد می کنند و دیگر نمی توان جلوی هجوم آفات را گرفت.

کارایی نازل سمپاش:

آخرین قطع تانکر سمپاش نازل می باشد که محل خروج مایع محلول پاشی می باشد. نازل ها از فولاد، لاستیک و پلاستیک ساخته می شوند و انواع مختلفی دارند که روی هرکدام از آن ها میزان دبی و زاویه پاشش نوشته شده است.

روش کارکرد سمپاش پشت تراکتوری و موتوری

5.مکانیزاسیون عملیات کوددهی درختان پسته

به عملیات تغذیه درختان پسته عملیات کوددهی می گویند. کوددهی می تواند از طریق محلول پاشی برگی و یا به صورت خاکی و آبی انجام شود. مکانیزه عملیات محلول پاشی برگی از طریق تانکر سمپاش همانطور که در بالا گفته شود انجام می شود، اما عملیات مکانیزه کوددهی به صورت خاکی اینگونه می باشد:

در عملیات کوددهی به صورت خاکی نیاز به چالکود می باشد عمق چالکود معمولا 40 تا 50 سانتیمتر بوده که باید در طول ردیف های باغ به صورت سرتاسر حفر شود. چالکود توسط بیل مکانیکی یا کانال کن پشت تراکتوری ایجاد می شود.

کارکرد بیل مکانیکی به این صورت می باشد که یک چاله با بیل خود ایجاد می کند و خاک ها را اطراف چاله می ریزد، مکانیزه چالکود با بیل مکانیکی در باغ های پسته به دلیل بزرگی دستگاه که باعث شکستن شاخه ها و به دلیل سنگینی وزن آن که باعث کوبیدن زمین می شود خوب نبوده و بیشتر از کانال کن پشت تراکتوری استفاده می شود.

برای خرید کانال کن پشت تراکتوری کیلک کنید!!

کوددهی درختان پسته به دو صورت انجام می شود به صورت دستی و مکانیزه. برای کوددهی مکانیزه از دستگاه های زیر استفاده می شود:

  1. کودپاش کود دامی تخلیه کناری (باغی)
  2. دستگاه کود کار

6.روش های برداشت مکانیزه پسته

برداشت پسته به دو روش دستی و مکانیزه انجام می شود. برداشت دستی پسته توسط کارگران ماهر انجام می شود که انواع مختلفی دارد:

  1. برداشت روز مزدی
  2. برداشت مقاطعه ای
  3. برداشت کیلویی

اما روش جدیدی برای برداشت پسته وجود دارد، این روش مکانیزه بوده که از دستگاه شیکر (لرزاننده) استفاده می شود. امروزه برداشت مکانیزه پسته در آمریکا و ترکیه وجود دارد. برداشت مکانیزه پسته توسط ماشین دوقلوی برداشت انجام می شود، این دستگاه از دو قسمت تشکیل شده است: ماشین لرزاننده یا شیکر و ماشین جمع آوری، این دو ماشین به صورت همزمان دو طرف درخت حرکت می کنند.

انواع شیکر یا لرزاننده درختان پسته:

  1. شیکر ماشینی
  2. شیکر دستی ای موتوری
  3. شیکر تراکتوری

6.روش های برداشت مکانیزه پسته

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x