معجزه سلامتی با مصرف گل گاو زبان

معجزه سلامتی با مصرف گل گاو زبان
فهرست آنچه در این مطلب می خوانید: پنهان

آیا از خواص سرشار گل گاوزبان برای سلامتی خود اطلاع دارید؟

گل گاوزبان از خانواده Boraginaceae است که از مهم­ترین گیاهان دارویی در طب سنتی محسوب می­ شود و دارای مزاجی گرم و خشک است که برای تنگی نفس، گریپ، مالیخولیا و ترس استفاده می­ شود. در طول تاریخ از گل گاوزبان برای درمان بسیاری از بیماری ها و بهبود سلامت کلی استفاده می شده است. گل گاوزبان یک گیاه گل دهنده زیبا است که در در دریای مدیترانه رشد می کند. این ماده به دلیل خواص درمانی در سراسر اروپا کشت و استفاده می شود. این گیاه همچنین در ایالات متحده آمریکا کشت می شود ، جایی که بیشتر به عنوان یک محصول غذایی به عنوان یک مکمل گیاهی محبوبیت دارد. در ادامه ضمن بررسی شرایط کاشت با خواص بیشمار دمنوش گل گاو زبان آشنا خواهیم شد.

آیا گل گاو زبان در ایران کشت می شود؟

با توجه به شرایط جغرافیایی مناسب کشور ایران که امکان پرورش گونه های مختلف و متنوع گیاهان دارویی فراهم است، اخیراً توجه خاصی به گیاهان دارویی، از جمله گل گاو زبان در امر درمان بیماری ها گردیده است.

گل گاو زبان گیاهی با گل های بنفش که دارای خواص دارویی قابل توجه است.در طب سنتی ، از این گیاه برای اتساع رگ های خونی، آرام بخش و درمان تشنج استفاده شده است. علاوه بر این، این گیاه دارویی به طور گسترده در دسترس بوده و برای درمان انواع اختلالات تنفسی و گوارشی استفاده می شود.

این گیاه دارویی دارای خواص درمانی و فواید بسیاری برای درمان بیماری ها می باشد. به همین دلیل می تواند یک جایگزین مناسب برای دارو های شیمیایی با عوارض جبران ناپذیر باشد.

آیا گل گاو زبان در ایران کشت می شود؟

عصاره گل گاو زبان تنظیم کننده فشارخون و ترمیم کننده زخم ­ها

ارزیابی ترکیب غذایی گل گاو زبان نشان می­ دهد که این گیاه دارای فسفر، آهن و ویتامین C است. اثر عصاره­ های آبی آن در تنظیم فشارخون و ضربان قلب مورد بررسی قرار گرفت و نشان داد که باعث افزایش فشارخون و هم چنین کاهش ضربان قلب می­ شود. اثرات روغن این گیاه بر بازسازی قلب بررسی شد و نشان داد که این روغن موجب پیشرفت بازسازی قلب پس از سکته قلبی می­ شود. به علاوه توانایی پماد عصاره این گیاه در روند ترمیم زخم­ ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است که یافته­ ها نشان دهنده کاهش اندازه زخم و افزایش روند ترمیم بوده است.

گل گاو زبان، درمانی برای بیماری­ های عفونی

گلبرگ­ های خشک بنفش آبی این گیاه مدت­ هاست که به عنوان مقوی، آرام­ بخش، درمان سرفه، گلودرد و… استفاده می­ شود. وجود رزماریک اسید در گیاهانی مانند گل گاو زبان اثرات ارتقا دهنده سلامتی ازجمله فعالیت­ های آنتی اکسیدانی، ضدمیکروبی، ضدویروسی و… دارد که آن را به یک مؤلفه ارزشمند برای صنایع دارویی، غذایی و هم چنین صنایع آرایشی و بهداشتی تبدیل می­کند.

نتایج مطالعات گذشته نشان می­ دهد که عصاره این گیاه دارای فعالیت ضدباکتری مقاوم در برابر حرارت است و استفاده از گل گاو زبان برای بیماری­ های عفونی و فعالیت ضدتب سابقه دیرینه دارد و  شربت این گیاه دارویی نه تنها برای تب مفید است بلکه به عنوان یک درمان موثر برای زردی نیز شناخته می شود.

 

گل گاو زبان، درمانی برای بیماری­ های عفونی

پوستی روشن و شفاف با مصرف روغن گل گاو زبان

روغن گل گاو زبان برای اختلالات پوستی مانند اگزما مفید است. این گیاه هم چنین به عنوان نرم کننده پوست کاربرد دارد. اثر روغن این گیاه دارویی بر روی پوست نشان داده است که منجر به تغییرات مطلوب شده و اثرات روشن کننده و شفاف کننده بر روی پوست دارد. این روغن هم چنین خاصیت آبرسانی داشته و از زبر شدن پوست جلوگیری می کند.

آیا گل گاو زبان منجر به درمان دیابت می شود؟

دیابت قندی جزو بیماری­ هایی است که با افزایش مزمن قند خون مشخص شده و ناشی از اختلال در ترشح انسولین، عمل انسولین و یا هر دوی این موارد است. و در دراز مدت مشکلاتی از قبیل بیماری­ های قلبی و عروقی را در پی دارد. از عوارض دیگر دیابت می­ توان به بالا بودن میزان استرس اکسیداتیو که منجر به اختلال عملکرد سلول های پانکراس می­ شود اشاره کرد. که این عارضه نیز به نو به خود باعث تشدید دیابت خواهد شد.

از آن­ جا که استفاده از انسولین به عنوان درمان اصلی این بیماری در دراز مدت عوارض جانبی متعددی دارد، استفاده از گیاهان دارویی یکی از راه­ های مؤثر برای این منظور است. چرا که مصرف آنتی اکسیدان­ های گیاهی برای تحریک پاسخ و مقابله با آثار ناشی از استرس اکسیداتیو در بافت­ های بدن مانند پانکراس ضروری هستند.

اثرات ضد دیابتی گل گاو زبان به دلیل وجود چه نوع ترکیباتی می باشد؟

اثرات ضد دیابتی خانواده بوراژیناسه به دلیل وجود ترکیبات فلانوئید ها می باشد. این گیاه با داشتن خاصیت شبه انسولینی و افزایش جذب گلوکز توسط سلول­ های عضله، کبد و چربی قادر به کاهش قندخون بیماران دیابتی می باشد. مطالعات نشان داده است که افزایش فعالیت­ آنزیم­ های آنتی اکسیدان با تنظیم مجدد سلول­ های پانکراس موجب افزایش میزان انسولین و به تبع آن، کاهش قندخون می­ شود.

گل گاو زبان را برای کاهش اضطراب­ های خود استفاده کنید!

اضطراب پدیده­ ای شایع و با پیشینه تاریخی، همواره مورد توجه محققین بوده تا راه­ حل­ هایی را جهت تسکین و غلبه بر این مشکل ارائه نمایند. اضطراب واکنشی طبیعی به فشار های روانی است و میزان کم آن برای حیات و زندگی روز مره ضروری می ­باشد. اما با افزایش میزان اضطراب، زیان­ های جدی بر جسم، روان، روابط اجتماعی، حرفه­ ای و تحصیلی فرد وارد می­ شود که او را از دارا بودن یک سلامت کیفی طبیعی در زندگی محروم می­ کند.

این گیاه دارویی ترکیباتی است که اثرات متوسط آرامش بخشی و ضد اضطرابی دارد که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و جهت کاهش مشکلات عصبی از گذشته به عنوان داروی نشاط آور و کاهنده تپش قلب استفاده می شده است. از این­ رو برای درمان اضطراب و افسردگی بسیار مفید می ­باشد.

با مصرف چای گل گاو زبان با افسردگی خداحافظی کنید!

چای گل گاو زبان یکی از نوشیدنی­ های گیاهی است که به دلیل اثرات تثبیت کننده خلق و خو و ضد اضطراب برای درمان اختلالات وسواس و خلق و خو و هم چنین درمان خفیف تا متوسط اختلال افسردگی استفاده می­ شود. این گیاه هیچ ­گونه سمیتی ندارد.

اختلال افسردگی در حال حاضر چهارمین علت ناتوانی و بیماری­ را در سراسر جهان دارد که پیش­ بینی می­ شود در آینده افزایش پیدا خواهد کرد و تبدیل به دومین علت بیماری­ ها پس از بیماری قلبی در سال­ های زندگی خواهد شد. باتوجه به این که دارو های ضدافسردگی فعلی اثری محدود و عوارض جانبی قابل توجهی را دارند، تقاضای قانع کننده­ ای برای ورود انواع جدید داروهای ضدافسردگی وجود دارد.

اثر ضدافسردگی عصاره این گیاه دارویی را به فلاونوئید های موجود در این گیاه مرتبط می­ دانند. این گیاه دارویی گیاهی است که به طور سنتی به صورت دمنوش و یا جوشانده مورد استفاده قرار می­ گیرد.

هومر شاعر معروف یونانی معتقد بود که این گیاه تأثیرات مثبتی بر روحیه دارد و ترکیبات این گیاه برای در درمان بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری بسیار مفید است.

با مصرف چای گل گاو زبان با افسردگی خداحافظی کنید!

خواص آنتی اکسیدانی گل گاوزبان و محافظت سلولی و کبدی

رادیکال­ های آزاد مانند نیتروژن و کلر محصولات جانبی طبیعی متابولیسم هستند که از منابع شیمیایی مضر موجود در محیط زیست، غذا های ناسالم، استرس، داروهای خاص، دود سیگار و … وارد بدن شده و باعث آسیب به لیپیدها، پروتئین­ ها و DNA می­ شوند. مصرف آنتی اکسیدان می­ تواند رادیکال­ های آزاد را خنثی کرده و از بدن در برابر آسیب های سلولی محافظت کند.

در پژوهشی تأثیر استفاده از جوشانده این گیاه دارویی دوبار در روز به مدت دو هفته مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان می­ دهد پس از مصرف، آنتی اکسیدان­ های این گیاه به عنوان رفتگر در برابر رادیکال­ های آزاد عمل می­ کنند و بنابر این سلول­ ها را از آسیب بیشتر محافظت می­ نمایند و به عنوان یک مکمل غذایی مناسب توصیه می­ شوند. از این­ رو فعالیت حفاظت از کبد توسط این گیاه دارویی با خواص آنتی اکسیدانی آن ارتباط مستقیم دارد.

مبارزه علیه سرطان با مصرف گل گاو زبان

روغن بذر بوراژیناس منبع اسیدهای چرب اشباع نشده است که نشان می­ دهد به طور انتخابی باعث ازبین رفتن سلول­ های تومور بدون آسیب رساندن به سلول­ های طبیعی بدن می­ شود. درحالی­ که تعدادی از داروهای درمانی سرطان به برخی از سلول­ های طبیعی و غیرسرطانی بدن آسیب وارد می­ کنند، بنابراین از منابع طبیعی هم چون این گیاه در صنایع داروسازی استفاده می­ شود.

گل گاو زبان و اثر رفع بیماری پانکراتیت

پانکراتیت حاد یک بیماری التهابی پانکراس است که باعث شوک گردش خون، نارسایی کلیوی، تنفسی و کبدی می­ شود که احتمال مرگ ­و میر ناشی از این بیماری را افزایش می­ دهد. مصرف نوشیدنی­ های الکی و اختلالات دستگاه صفراوی مهم­ ترین علل ابتلا به این بیماری محسوب می­ شوند که عوامل دیگری ازجمله؛ عفونت­ های ویروسی مانند بیماری اوریون و هپاتیت و یا مصرف داروهایی هم چون تتراسایکلین­ ها نیز منجر به بروز پانکراتیت می­ شوند. طبق آزمایش انجام شده به منظور بررسی اثر دارویی گل گاو زبان بر روی بیماری پانکراتیت نشان داد که این گیاه پتانسیل خوبی برای کاهش پانکراتیت ازطریق افزایش ایمنی بدن دارد.

گل گاو زبان می تواند آسم را بهبود بخشد

چندین مطالعه نشان داده است که عصاره گل گاو زبان با کاهش التهاب و تورم در مجاری تنفسی می تواند به تسکین علائم آسم کمک کند. روغن دانه گل گاو زبان می تواند عملکرد ریه ها را بهبود بخشد، بیشتر در افرادی که دارای اختلالات تنفسی ملتهب هستند این روغن به درمان سرفه، سرما خوردگی و آنفولانزا کمک می کند. روغن گل گاو زبان می تواند در درمان سایر بیماری های آلرژیک نیز مفید باشد.

گل گاو زبان می تواند آسم را بهبود بخشد

تقویت موی سر با مصرف روغن گل گاو زبان

روغن گل گاو زبان برای درمان بیماری معروف به فولیکولیت (بیماری که در نتیجه عفونت، فولیکول های مو آسیب دیده و ملتهب می شوند) کاربرد دارد. این بیماری اغلب می تواند منجر به ریزش شدید مو شود. ماساژ روغن این گیاه دارویی در پوست سر، به دلیل خواص ضد التهابی، می تواند کمک کند. هم چنین اسید های چرب امگا 6 موجود در روغن گل گاو زبان روی رشد مو تأثیر مثبت دارد. علاوه بر آن، این روغن هم چنین می تواند به درمان شوره سر کمک کند.

بهبود خشکی چشم با گل گاو زبان 

شواهد حاکی از آن است که که روغن این گیاه می تواند به درمان خشکی چشم کمک کند. برای این منظور می توانید هر روز از نصف قاشق چای خوری روغن گل گاو زبان استفاده کنید. برخی مطالعات ثابت کرده اند که GLA موجود در روغن دانه گل گاو زبان می تواند به درمان علائم خشکی چشم کمک کند.

درمان کیست تخمدان با مصرف گل گاو زبان

مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 6 در روغن این گیاه باعث کاهش سطح تستوسترون در زنان می شود. روغن گل گاو زبان می تواند به تسکین دردهای پریودی کمک کند. . هم چنین ممکن است به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز کمک کند.

درمان جوش و آکنه با مصرف گل گاو زبان

گامالینولینیک اسید موجود در روغن دانه گل گاو زبان به مبارزه با التهاب کمک می کند و این می تواند نقش مهمی در درمان آکنه داشته باشد. این خواص ضد التهابی روغن به درمان بیماری هایی مانند روزاسه نیز کمک می کند. این روغن هم چنین قرمزی پوست مرتبط با این بیماری را کاهش می دهد.

گل گاو زبان منبعی سرشار از اسید های چرب ضروری

مزایای سلامتی متعددی وجود دارد که می توان از مصرف گل گاو زبان به عنوان مکمل گیاهی دریافت کرد. یکی از مهم ترین مواد مغذی گل گاو زبان، اسیدهای چرب ضروری است، چیزی که بدن ما برای سلامتی به آن نیاز دارد. اسیدهای چرب ضروری باید از رژیم غذایی مصرف شوند. کمبود اسید چرب ضروری می تواند به طور مستقیم بر خلق و خو، التهاب داخلی و عملکرد های مختلف سلولی تأثیر بگذارد.

برای اینکه فرآیندهای متابولیکی مانند عملکرد های قلبی عروقی به درستی کار کنند، به سطح مناسب اسید های چرب ضروری در بدن  به طور خاص نیاز است. گل گاو زبان دارای مقادیر بسیار بالایی از GLA، اسید گاما لینولنیک و یک اسید چرب ضروری است. گل گاو زبان اغلب برای تقویت کمبود GLA در کودکان و هم چنین اطمینان از رشد مناسب استفاده می شود.

گل گاو زبان همچنین دارای مواد مغذی سالم دیگری است که برای بدن بسیار مفید هستند. گل گاو زبان یک مکمل گیاهی مناسب برای خانم ها است زیرا حاوی مقادیر زیادی کلسیم و آهن پتاسیم، روی، ویتامین های B و C و بتا کاروتن می باشد.

گل گاو زبان منبعی سرشار از اسید های چرب ضروری

خواص دیگر گیاه دارویی گل گاو زبان

  1. گیاه گل گاو زبان سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد.
  2. گل گاو زبان عملکرد مغز را بهبود می بخشد.
  3. گل گاو زبان به طور معجزه آسایی به تقویت و سلامت قلب کمک می کند.
  4. این گیاه دارویی سلامت کبد را بهبود می بخشد.
  5. گل گاو زبان می تواند عوامل بیماری زای انسان را به طور موثر از بین ببرد.
  6. گل گاو زبان علائم یائسگی در زنان را کاهش می دهد.
  7. به طور کلی مصرف این گیاه دارویی به آرامش جسم و روان کمک به سزایی می کند.

خواص دیگر گیاه دارویی گل گاو زبان

آیا گل گاو زبان در لاغری و کاهش وزن موثر است؟

طبق یک مطالعه، مصرف روزانه روغن این گیاه دارویی میزان افزایش وزن توسط افراد چاق را کاهش می دهد. اسید گاما لینولنیک، به عنوان یک اسید چرب مهم اغلب می تواند منجر به بهبود کلی سلامتی شود و این شامل کاهش وزن سالم نیز می شود. GLA هم چنین به بدن کمک می کند پروتئین را حفظ کند و باعث کاهش جذب کربوهیدرات ها می شود. این اسیدچرب هم چنین ویتامین های محلول در چربی را به جریان خون منتقل می کند. این گیاه از پرخوری جلوگیری کرده و به بیان ساده به کاهش تجمع چربی در بدن کمک می کند.

نحوه دم کردن دمنوش گل گاوزبان

برای درست کردن دمنوش گل گاو زبان یک سوم پیمانه از گیاه خشک شده آن را در ظرف می ‌ریزید دو عدد لیمو عمانی کوچک به آن اضافه می‌کنید. سپس یک چهارم پیمانه نبات خرد شده و به مقدار کافی آب به آن اضافه کنید.  قوری را روی کتری یا سماور قرار دهید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا دمنوش آماده شود. این گیاه دارویی را می ‌توان با گیاهان دارویی دیگر نیز مخلوط کرد و یک دمنوش دیگر ساخت.

خواص دمنوش گل گاوزبان

  1. دمنوش گل گاو زبان خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
  2. گل گاو زبان باعث تقویت اعصاب می شود و به دلیل خواص شادی آور و آرام بخش طبیعی که دارد و باعث بهبود اضطراب و افسردگی می شود.
  3. این دمنوش برای کم کردن درد های سنگ کلیه و سنگ مثانه بسیار مفید است. این گیاه به دلیل خواص ادرار آور به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سم زدایی کلیه ها محسوب می شود.
  4. دمنوش گل گاو زبان به دلیل ترکیبات آنتی‌اکسیدانی شدت بیماری سرطان را کاهش می‌دهد.
  5. این دمنوش همچنین به درمان تنگی نفس، آسم کمک می‌کند.

 

نحوه دم کردن دمنوش گل گاوزبان

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x