علائم کمبود آهن در درختان پسته به چه شکل است ؟

علائم کمبود آهن در درختان پسته به چه شکل است ؟

شناخت عنصر آهن و نقش آن در گیاهان 

عنصر آهن یکی از عناصری است که در ساخته شدن کلروفیل در گیاهان سبز نقشی اساسی دارد. اگرچه مستقیماً این عنصر به خودی خود در ساختمان کلروفیل وجود ندارد، اما از طریق سنتز ماده اولیه ساخت کلروفیل ایفای نقش می نماید.

آهن یکی از بی تحرک ترین عناصر در گیاهان است، به همین علت کمبود آهن بیشتر در برگ های جوان روی می دهد چون انتقال آن از اندام ها و برگ های مسن تر به برگ های جوان چندان قابل توجه نیست.

دلایل بروز کمبود آهن در خاک های متفاوت

کمبود آهن در خاک معمولاً به علت نامحلول بودن آن می باشد. در خاکهای اسیدی و نسبتاً اسیدی آهن کاملا محلول است، اما در خاک های خنثی یا قلیایی مثل اکثریت مناطق پسته کاری ایران، آهن به قدری نامحلول است که گیاه به مقدار کافی نمی تواند آنرا جذب نماید.

در باغ هایی که مقادیر زیادی فسفر به خاک اضافه می شود، ممکن است آهن به شکل فسفات آهن غیر محلول و غیر قابل مصرف برای گیاهان تبدیل شود. کمبود آهن به دلیل فوق در خاک های شنی بیش از خاک های رسی اتفاق می افتد.

علائم و نشانه های کمبود آهن در درختان پسته

مقدار آهن در برگ بین 250-100 قسمت در میلیون بهترین دامنه را دارا است و کمتر از 45 قسمت در میلیون آن، علائم کمبود را نشان خواهد داد و دامنه بحرانی آن 150-50 قسمت در میلیون می باشد.

علائم کمبود آهن در درختان پسته نیز تقریباً مشابه اکثر درختان میوه است، یعنی اینکه پهنک برگ زرد شده و رگبرگ های اصلی سبز باقی می ماند. اگرچه این زردی در کمبودهای ناچیز قابل روئیت نیست اما رنگ کلی باغ زرد می شود.

یکی از علائم کمبود، بروز نقاط سوخته (نکروزه) در سطح برگ می باشد. معمولاً محصول شاخه های دارای کمبود کاملا رشد نکرده یا پوک می شوند. تعداد دانه در خوشه در این حالت بسیار کم وگاهی به دو تا سه عدد می رسد. کمبود آهن باعث می شود برگ ها به شکل به اصطلاح تیغ ماهی در آیند و در موارد حادتر فتوسنتز کاهش می یابد.

علائم-کمبود-آهن-در-درختان-پسته

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x