خیلی راحت قارچ خوراکی را در منزل پرورش دهید!

خیلی راحت قارچ خوراکی را در منزل پرورش دهید!

آشنایی با قارچ خوراکی و تکثیر آن

قارچ خوراکی دکمه ای با نام علمی Agaricus Bisporus یک گونه قارچ خوراکی رایج از تیره غاریقونیان می باشد. قارچ دکمه ای با نام لاتین Button Mushroom نیز شناخته می شود. اندام باردهی قارچ ماشروم (Mushroom) نامیده می شود که دارای یک ساقه استیپ (Stipe)، یک کلاهک چتری شکل به نام پیلوس (Pileus) است. این قارچ جز قارچ های ساپروفیت می باشد. در دوران جوانی قارچ با پرده غشایی (Veil) که از انتهای کلاهک به ساقه متصل است، پوشیده می شود. سطح زیرین کلاهک تیغه هایی دیده می شود که در دو طرف تعداد زیادی هاگ تولید می کنند. تیغه ها یا هاگدان ابتدا به رنگ صورتی بوده و با بالغ شدن قارچ ها به رنگ قهوه ای تا سیاه تبدیل می شوند. هاگ ها بسیار ریز بوده و با چشم مسلح قابل مشاهده هستند. با مطالعه این مطلب خیلی راحت می توانید قارچ مورد مصرف خانه خود را تامین کنید. پس با ما همراه باشید تا با پرورش قارچ در منزل آشنا شوید.

آشنایی با قارچ خوراکی و تکثیر آن

مراحل گام به گام پرورش قارچ در منزل چیست؟

یکی از جادویی ترین قسمت های “ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب” همان قسمتی است که قهرمان ما با کرمی روبرو می شود که روی قارچ نشسته است. این قارچ همان قارچ دکمه ای خوراکی استاندارد شما نیست. وقتی آلیس از یک طرف قارچ می خورد بلندتر می شد و وقتی از طرف دیگر آن می خورد کوچک می شد. من مطمئن هستم که وقتی آلیس از زندگی خیالی و رویایی خود بیدار شد، یکی از اولین چیزهایی که فکرش را می کرد نحوه پرورش قارچ بود. شما نیز می توانید پرورش قارچ در منزل را امتحان کنید. برای آگاهی از چگونگی انجام چنین کاری، با خواندن ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مراحل گام به گام پرورش قارچ در منزل چیست؟

بخش اول: آماده سازی سینی های پرورش قارچ در منزل

1.خرید کیت پرورش قارچ

اگر اولین بار است که قارچ پرورش می دهید، یک کیت خریداری کنید. کیت های قارچ به طور معمول تمام مواد مورد نیاز شما برای کاشت و پرورش قارچ را دارند و برای مبتدیان بسیار مناسب هستند. آنها معمولاً شامل کود، سوبسترا، سینی ها و یک بطری اسپری برای آبیاری قارچ ها هستند. کیت های پرورش معمولاً جهت های خاصی دارند که ممکن است با روش های سنتی رشد قارچ متفاوت باشد. حتما بسته را با دقت بخوانید و دستورالعمل ها را دنبال کنید. برخی از کیت ها از قبل حاوی هاگ برای پرورش نوع خاصی از قارچ ها هستند، در حالی که برخی دیگر فقط حاوی سینی های رشد و بستر مناسب هستند.

2.تهیه سینی های پرورش قارچ

برای پرورش قارچ سینی های بزرگ بخرید. سینی هایی را انتخاب کنید که طول و عرض آنها در حدود 36 در 41 سانتی متر (14 در 16 اینچ) و حداقل 15 سانتی متر (6 اینچ) عمق داشته باشند. برای شروع فقط در یک سینی بکارید که به مدت 3 تا 6 ماه به تولید قارچ ادامه می دهد. سینی ها بسته به آنچه در دسترس دارید، می توانند از پلاستیک، فلز یا چوب ساخته شوند. حتی می توانید از سبدهای پلاستیکی یا چوبی نیز استفاده نمایید. همانطور که یک پرورش دهنده با تجربه تر می شوید، می توانید چندین سینی را همزمان بکارید و تقریباً قارچ به طور مداوم عرضه کنید!

3.تهیه مقدار مساوی کود و کمپوست

مخلوطی از قطعات مساوی کمپوست و کود را تهیه کنید. قارچ های دکمه ای نیاز به یک محیط در حال رشد دارند که حاوی مقدار زیادی نیتروژن باشد. از کمپوست خود استفاده کرده و کودی مانند کود اسب یا گاو را در فروشگاه خریداری کنید. همچنین اگر کمپوست در دسترس ندارید هر دو را خریداری کنید. اگر قصد دارید مقدار زیادی قارچ پرورش دهید، می توانید این مخلوط را در یک سطل بزرگ درست کرده و بعد از استفاده مقداری از آن را پوشانده و نگه دارید. در غیر این صورت، فقط به اندازه لازم برای پر کردن یک سینی مخلوط کنید. مخلوط کود و کمپوست شما بوی شدیدی ایجاد می کند، بنابراین آن را در محلی با تهویه مناسب تهیه کنید.

4.پر کردن سینی های پرورش قارچ از کود و کمپوست

سینی ها را با 15 سانتی متر مخلوط در حال رشد پر کنید. مخلوط را با دقت درون سینی ها بریزید، حداقل 2.5 سانتی متر (1 اینچ) فضا در بالای سینی بگذارید. اطمینان حاصل کنید که خاک تراز و هموار است و به طور مساوی در سینی پخش شده است. قارچ های دکمه ای سفید معمولاً در کمپوست گرم تخم ریزی می کنند، بنابراین هنگام قرار دادن کمپوست در سینی نگران نباشید.

پر کردن سینی های پرورش قارچ از کود و کمپوست

بخش دوم: کشت میسلیوم در سینی های پرورش قارچ

1.خرید هاگ آماده جهت پرورش قارچ در منزل

هاگ های آماده را خریداری کنید. برای رشد آسان قارچ ها، اسپورهایی را خریداری کنید که قبلاً “تلقیح شده” یا با یک لایه مخلوط شده اند؛ مانند خاک، یونجه یا خاک اره. حتی المقدور تخم ریزی را از یک پرورش دهنده با تجربه قارچ خریداری کنید. تولید این قارچ ها بیشتر امکان پذیر است.

2.پخش و آبیاری اسپورهای قارچ روی کمپوست

اسپورها را در بالای کمپوست پخش کنید و با آب مرطوب کنید. از آنجا که تخم ها از قبل تصفیه شده اند، می توانید آن را مستقیماً در بالای مخلوط کمپوست قرار دهید. سعی کنید یک لایه یکنواخت از سطح زیرین ایجاد کنید تا قارچ ها در تمام قسمت های خاک رشد کنند. قارچ ها دوست دارند در محیط مرطوب رشد کنند، بنابراین حتی اگر کود و کمپوست مرطوب باشد، سینی را کاملاً با آب مرطوب کنید.

پخش و آبیاری اسپورهای قارچ روی کمپوست

3.افزایش دمای سینی های پرورش قارچ در منزل

سینی را روی یک بالشتک حرارتی قرار دهید تا دما تا 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتی گراد) افزایش یابد. یک دماسنج در خاک قرار دهید تا دما را با افزایش آن کنترل کند. از گرم کردن خاک بالاتر از 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتی گراد) خودداری کنید، زیرا می تواند اسپورها را قبل از رشد از بین ببرد.

4.آبیاری و انتقال سینی ها به اتاق تاریک

سینی را به یک اتاق تاریک منتقل کنید و 2 بار در روز آب را روی آنها اسپری نمایید. قارچ ها در یک مکان تاریک مانند انبار، زیرزمین، گاراژ یا حتی کمد بهترین رشد را خواهند داشت. در طول روز، دما و رطوبت خاک را بررسی کنید تا مطمئن شوید گرم یا خشک نیست. خاک را 2 بار در روز با آب و اسپری کاملاً مرطوب کنید. اگر خاک مرتباً گرم است، سعی کنید دمای بالشتک را پایین بیاورید و دماسنج را زیر نظر داشته باشید.

آبیاری و انتقال سینی ها به اتاق تاریک

5.رشد میسیلیوم و کاهش دمای سینی های کشت

پس از تشکیل ریشه های ریز و شبیه نخ، گرما را به 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتی گراد) کاهش دهید. بعد از 3 تا 4 هفته، قسمت بالای خاک با ریشه های ریز و سفید پوشانده می شود که “میسلیوم” نامیده می شود. وقتی خاک کاملاً پوشیده شد، برای تشویق رشد قارچ های اولیه، دما را کاهش دهید. بعضی از نواحی سینی ممکن است زود تشکیل میسلیوم ایجاد کنند، در حالی که بعضی دیگر یک ماه کامل به طول می انجامد. در تمام مراحل صبر داشته باشید و صبر کنید تا کلنی کاملاً تشکیل شود تا گرما کم شود.

بخش سوم: تبدیل میسلیوم به قارچ خوراکی و برداشت آن

1.افزودن خاک گلدان به سینی های کشت

میسیلیوم را با 2/5 سانتی متر (1 اینچ) خاک گلدان بپوشانید. با پایین آمدن دما، یک لایه خاک گلدان منظم را روی ریشه های تازه شکل گرفته پهن کنید. این لایه از میسلیوم های ظریف و حساس محافظت کرده و مواد مغذی قارچ های جدید هنگام رشد را فراهم می کند.

2.آبیاری و مرطوب نگه داشتن سطح کشت

خاک را روزانه آبیاری کرده و سینی را با یک پارچه مرطوب بپوشانید. برای رشد قارچ، محیط باید دائما مرطوب باشد. علاوه بر مرطوب کردن خاک با آب، یک پارچه مرطوب را روی سینی بکشید تا آب در طول روز در خاک توزیع و پخش شود. اگر پارچه ای برای پوشاندن سینی ندارید، می توانید از یک لایه روزنامه مرطوب روی سطح خاک استفاده کنید. وقتی قارچ شروع به شکل گیری کرد روزنامه را بردارید. اطمینان حاصل کنید که پارچه کاملاً مرطوب باشد. برای این کار بهتر است فقط چند ثانیه پارچه را زیر آب نگه دارید تا کاملاً خیس و مرطوب شود.

آبیاری و مرطوب نگه داشتن سطح کشت

3.جوانه زدن قارچ های خوراکی

به مدت 3 تا 4 هفته صبر کنید تا قارچ ها از خاک جوانه بزنند. حدود یک ماه پس از پخش خاک گلدان، اولین قارچ ها باید از خاک جوانه بزنند. قبل از برداشتن آنها برای خوردن، به آنها اجازه دهید که به بلوغ کامل برسند. پس از شروع شکل گیری قارچ، همچنان خاک را مرطوب کنید. یک سینی از هاگ می توانند به مدت 3 الی 6 ماه پس از اولین جوانه ها قارچ تولید کنند.

4.برداشت قارچ های پرورش یافته

با باز شدن کلاهک، قارچ ها را برداشت کنید. هنگامی که قارچ ها بالغ می شوند، کلاهک آن باز شده و به عبارتی می ترکند. از یک چاقوی تیز برای برش ساقه استفاده کنید. درست در زیر جایی که کلاهک با ساقه برخورد می کند را برش دهید. برخی از باغبان ها برای جلوگیری از بریدن ساقه، کلاهک قارچ ها را می پیچانند.

برداشت قارچ های پرورش یافته

برخی از خواص شگفت انگیز قارچ بر سلامتی

  • قارچ ها خاصیت مبارزه با سرطان دارند.
  • قارچ تقویت کننده ایمنی است.
  • با قارچ به کاهش کلسترول کمک کنید.
  • قارچ ها سرشار از ویتامین های B و D هستند.
  • مصرف قارچ در وعده های غذایی باعث افزایش جذب مواد مغذی می شود.
  • قارچ ها قدرت ضد التهابی دارند.
  • آنها می توانند به مبارزه با پیری کمک کنند.
  • با خوردن قارچ سلامت قلب را تضمین کنید.
  • فیبر موجود در قارچ موجب کاهش سطح گلوکز و دیابت می شود.
  • ترکیبات ضد تومور در گونه های مختلف قارچ شناسایی شده است.
  • قارچ با فیبر موجود می تواند سبب سیری بعد از غذا و مدیریت وزن شود.
  • مصرف قارچ جذب آهن را افزایش می دهد.
  • اسید فولیک موجود در قارچ سبب سلامت جنین در بارداری می گردد.

امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید و بتوانید قارچ خوراکی را در منزل خود پرورش دهید. شاد و سلامت باشید.

برخی از خواص شگفت انگیز قارچ بر سلامتی

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

برگرفته از: www.wikihow.com

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x