خواص شگفت انگیز آویشن برای اعصاب، آرامش و سرماخوردگی

خواص شگفت انگیز آویشن برای اعصاب، آرامش و سرماخوردگی

آشنایی با گیاه دارویی آویشن و خصوصیات آن

گیاه آویشن (Thymus vulgaris) که در فارسی به آن آویشن شیرازی یا آویشن باغی نیز گفته می شود، یکی ازفوق العاده ترین گیاهان دارویی است که متعلق به تیره نعناعیان (Lamiaceae) و جنس Thymus می باشد. این گیاه دارای گونه های متفاوت و متنوعی می باشد که 14 گونه از آن بومی ایران می باشد. گیاهی چند ساله است ولی در آب و هوای سرد تنها تا یک سال دوام می آورد.

آویشن، گیاهی دارای برگ هایی معطر و همیشه سبز

آویشن ساختار بوته ای دارد، ساقه های آن مستقیم، علفی یا چوبی و پرشاخه است. ساقه های این گیاه انشعاب زیادی پیدا کرده و سطح آن پوشیده از کرک هایی به رنگ سفید می باشد. برگ های آویشن بسیار معطر، بدون دمبرگ یا دارای دمبرگ بسیار کوتاه و تقریباً همیشه سبز هستند. سطح آنها از کرک هایی به رنگ خاکستری پوشیده شده است که حاوی اسانس هستند. برگ ها به رنگ سبز مایل به خاکستری دیده می شوند. گل های این گیاه کوچک هستند و به رنگ های مختلفی از جمله ارغوانی، سفید و صورتی دیده می شوند و از اواسط اردیبهشت و در سال دوم رویش ظاهر می شوند.

میوه ی آن فندقه (شیزوکارپ) است به رنگ قهوه ای تیره، که بذر ها در داخل آن وجود دارند. بذر های آویشن بسیار ریز و کوچک هستند ولی 3-2 سال قوه نامیه خود را حفظ می کنند. تکثیر آن به صورت تقسیم بوته، قلمه و بذر می باشد. اما گاهی اوقات به صورت نشاکاری هم انجام می شود. به این صورت که ابتدا نشاهای آن را در گلخانه آماده کرده سپس آن ها را به مزرعه منتقل می کنند.

آویشن لیمویی، برگ باریک، برگ پهن و خال خال از گونه های گیاه آویشن

گیاه دارویی آویشن در انواع مختلفی یافت می شود، ازجمله: آویشن لیمویی، برگ باریک، برگ پهن و خال خال. آویشن، گیاه بومی غرب مدیترانه و جنوب استرالیا می باشد که کشت آن در سایر نقاط جهان نیز رواج یافته است. کشت این گیاه بیشتر در زمین هایی که سخت هستند و یا صخره ای باشند ولی زهکشی خوبی دارند رواج دارد.

از آن جایی که آویشن گیاهی مدیترانه ای است در طول رشد، به نور کافی و هوای گرم احتیاج دارد. در کشور ایران گونه های مختلفی از این گیاه کاشته می شود که بصورت درختچه ای یا علفی می رویند، در بعضی مناطق هم می توان در مزارع به کاشت آن پرداخت. آویشن در ایران به نام های محلی متفاوتی شناخته می شود از جمله آن ها می توان آزربه، ککلیت اوتی، اوشن، اشمه کوهی و … نام برد. این گیاه خواص و کاربردهای بسیاری مخصوصاً درزمینه دارویی، آشپزی و … دارد.

آشنایی با گیاه دارویی آویشن و خصوصیات آن

تاریخچه ای مختصر از گیاه دارویی آویشن

تیموس (نام علمی آویشن) از یک واژه یونانی گرفته شده است. این واژه به معنای جرات و یا به عبارتی پاکیزگی و ضد عفونی کردن است. در یک افسانه قدیمی و غیر قابل باور آمده است که کاشتن آویشن در باغچه منزل باعث می شود، راه اجنه به آن خانه باز شود.

در زمان شوالیه گری و سلحشوری برای اینکه در مسابقات شهامت و جسارت داشته باشند، بر روی لباس خود تصویری از آویشن را گلدوزی می کردند یا دسته ای از آویشن را به جامه خود می دوختند. همچنین تصور می کردند که اگر دسته ای از آویشن را داخل ساختمان بسوزانند، هوای داخل ساختمان پاکیزه شده و در نتیجه از بیماری طاعون در امان می مانند.

در طول جنگ جهانی اول، برای جلوگیری از تجمع میکروب ها بر روی پوست، روی پوست روغن آویشن می مالیدند. آویشن یکی از قدیمی ترین ادویه جات و گیاهان دارویی است، که مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. مصریان و یونانیان باستان از این گیاه فوق العاده جادویی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند.

استفاده از آویشن در عهد باستان 

در عهد باستان به ویژه در جوامع پیشرفته ی آن زمان از آویشن در معبد ها برای بخور های معطر و تصفیه کننده استفاده می کردند. از نظر طبیعت عده ای از حکیمان از جمله بوعلی سینا، آویشن را گرم و خشک می دانستند.

در روزگاران گذشته از روغن آویشن برای درمان انگل های روده به ویژه دفع کرم قلابدار استفاده می کردند. از جوشانده این گیاه برای درمان اسهال، کم خوابی و پیچش روده استفاده می کردند. آویشن به عنوان یک گیاه دارویی منتخب و برگزیده در سال 2006 میلادی انتخاب شد. همچنین به عنوان گیاه دارویی برگزیده سازمان بهداشت جهانی می باشد.

11 مورد استفاده از آویشن در طب اسلامی و طب سنتی

بر اساس روایات در طب اسلامی به مصرف آویشن توصیه شده است. در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است: مصرف گیاه آویشن به همراه نمک باعث رفع بوی بد دهان، رفع مشکلات نفخ و نرم کننده معده می باشد. همچنین در روایتی آمده است که پیامبر(ص) ماهی را با آویشن و نمک می خوردند.

در روایات دیگری آمده است که ائمه مصرف آویشن را در درمان دردهای اعضای بدن، بیماری های معده و همچنین درمان بیماری القوه (کج شدگی صورت) توصیه می کنند.

در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله: تونسیلیت (عفونت لوزه)، آسم، نقرس، سردرد، افسردگی و سرفه های دودی آویشن را توصیه می کنند. امروزه پزشکان طب سنتی از آویشن کاربردها و خواص دارویی زیر را نام برده اند:

  1. درمان سرماخوردگی و آنفولانزا
  2. درمان مشکلات تنفسی
  3. درمان عفونت های قارچی
  4. درمان اختلالات و مشکلات دهانی
  5. درمان مشکلات مفاصل
  6. تقویت حافظه
  7. درمان مشکلات هضم روده
  8. درمان صرع
  9. تقویت کلیه
  10. درمان اختلالات مغزی
  11. درمان لقوه

علاوه بر موارد بالا، روغن آویشن را برای درمان بیماری های عفونتی، قارچی، معده، پوست، مو و از همه مهم تر ریزش مو و آکنه پیشنهاد می کنند.

آویشن؛ چاشنی جدانشدنی آشپزخانه ها و رستوران ها

آویشن سرشار از عناصر مهم از جمله: آهن، کلسیم، منگنز، روی، پتاسیم، فیبر، ویتامین A و ویتامین C می باشد. اکثر پزشکان و متخصصان توصیه کرده اند که آویشن را در طبخ غذاها و در آشپزی استفاده کنید. امروزه آویشن به عنوان یک جزء جدانشدنی آشپزخانه ها و حتی در رستوران های سراسر جهان شده است.

در صنعت تولید مواد غذایی نیز از آویشن برای تهیه مواد پروتئینی همچون؛ سوسیس، غذاهای آماده بسته بندی، کالباس استفاده می شود که بیشتر به دلیل عطر و طعمی است که به عنوان یک ادویه به مواد غذایی می دهد.

در صنعت داروسازی نیز از اسانس این گیاه درساخت داروهایی نظیر: محلول دهان شویه پرسیکا، ضد سرفه، ضد اسپاسم، ترکیبات ضد قارچی و داروهایی که برای رفع اسهال و سوء هاضمه هستند، استفاده می شود. همچنین از این گیاه دارویی به عنوان طعم دهنده نیز استفاده می کنند.

آویشن؛ چاشنی جدانشدنی آشپزخانه ها و رستوران هاآویشن؛ چاشنی جدانشدنی آشپزخانه ها و رستوران ها

چه ترکیبات مفیدی در آویشن وجود دارد؟

آویشن حاوی ترکیباتی است که فواید آن برای سلامتی اثبات شده است. این ترکیبات شامل:  

  • آویشن سرشار از ویتامین A می باشد. این ویتامین در کیفیت بینایی بسیار موثر است به همین دلیل برای بیماری شب کوری تجویز می شود.
  • خاصیت آویشن به دلیل وجود تیمول در آن می باشد؛ که این ماده ضد کرم، ضد قارچ، ضد باکتری و برای ضد عفونی کردن بسیار توصیه می شود.
  • کارواکرول از دیگر ترکیبات آویشن می باشد
  • اسانس یکی از مواد موثر آویشن می باشد. اسانس این گیاه مایعی است به رنگ قهوه ای مایل به قرمز تیره یا زرد که بوی دلپذیر قوی، طعم تند و خنک کننده دارد. این اسانس از تقطیر سرشاخه های گلدار گیاه  و یا از تقطیربرگ ها به دست می آید؛ و ترکیبی است از مواد شیمیایی مختلف. اسانس آویشن به اسانس تم مشهور است. این اسانس در برابر نور فاسد می شود.
  • تانن از دیگر ترکیبات موجود در آویشن می باشد که همانند اسانس ها از تقطیر برگ ها و سرشاخه ها به دست می آید.
  • ساپونین ومواد اصلی تلخ نیز در آویشن موجود هستند.
  • فلاونوئیدها از دیگر ترکیبات موجود درآویشن هستند که خود شامل: آپیژنین،نارینژین،لوتئولین و تیمونین می باشد. این ترکیبات سبب افزایش آنتی اکسیدانی می شوند.

 نحوه استفاده از آویشن:

این گیاه دارویی که خواص فوق العاده ای برای انسان دارد به روش های مختلف مصرف می شود. آویشن را می توان به صورت جوشانده، و دمنوش استفاده کرد. همچنین می توان بصورت چای، عرق و به صورت تازه یا خشک شده آن مصرف نمود. در ادامه طرز تهیه هرکدام و نیز خواص مفید آن را بیان می کنیم.

خواص آویشن برای سلامت کلی بدن و کمک به درمان بیماری ها رایج

مقداری از گل های آویشن را در آب دم کنید بعد آن را صاف کنید و بنوشید. این جوشانده خواص فوق العاده ای دارد از جمله: خلط آور،ضد درد، نیرو بخش و ضد تشنج است. همچنین کسانی که از درد معده رنج می برند مصرف این جوشانده توصیه می شود. برای رفع اسهال و مشکلات روده نیز این جوشانده مفید است.

آویشن برای لاغری و کاهش وزن

آویشن به دلیل دارا بودن خاصیت دیورتیک برای لاغری و داشتن وزن ایده ال بسیار توصیه می شود زیرا باعث می شود تا سموم از بدن دفع شوند و این کار باعث کاهش وزن می شود.

کاربرد آویشن برای آرامش اعصاب

این گیاه دارویی به طرز معجزه اسایی برروی اعصاب اثر می گذارد و از استرس جلوگیری می کند.ترکیبات موجود در آویشن بر فعالیت نورون ها اثر می گذارند و باعث می شوند تا احساسات بهتری داشته باشیم.توصیه می شود کسانی که مشکلات عصبی دارند حتما آویشن را در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

خواص آویشن برای چشم و بینایی

آویشن سرشار از ویتامین A و کاروتنوئید می باشد.این ترکیبات باعث تقویت چشم و بینایی می شوند و ازابتلا به بیماری های چشم همچون آب مروارید پیشگیری می کند.

خواص آویشن برای چشم

تقویت سلامت قلب با آویشن

افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند آویشن مصرف کنند. این گیاه دارویی به علت وجود ترکیباتی چون: مواد معدنی، ویتامین ها و انواع مختلف آنتی اکسیدان ها از حملات قلبی و مشکلات قلبی و عروقی جلوگیری می کند و دارویی مفید برای تقویت سلامت قلب می باشد.

آویشن و درمان کم خونی با آن 

گیاه آویشن به دلیل داشتن مقادیر زیادی از آهن و مواد معدنی در درمان کم خونی بسیار موثر است ،چون که گلبول های قرمز را تحریک کرده و ب ااین کار اکسیژن رسانی و گردش خون را سریع تر می کند و بهبود می بخشد.

آویشن و  خواص ضد سرطانی آن

امروزه سرطان و تومورها یکی از شایع ترین بیماری ها می باشد که سبب مرگ بسیاری از افراد حتی در سنین کم شده است. از طرفی مصرف داروهای شیمیایی که برای این بیماران تجویز میشود عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد، به همین دلیل در جوامع امروزی مردم به دارو های گیاهی روی آورده اند که این داروها عوارضی برای انسان ندارند، حتی اگر داشته باشند هم عوارض آن ناچیز می باشد.

یکی از این گیاهان دارویی آویشن است که برای درمان سرطان روده بزرگ، تومورها و سرطان پستان بسیار مفید است و سبب بهبود آن می شود. این گیاه به دلیل داشتن ترکیباتی مثل کارواکرول از سرطان پیشگیری می کند و از تکثیر و پخش شدن سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

فواید آویشن برای فشار خون و کلسترول بدن

عصاره آویشن یکی از داروهایی است که برای فشار خونی ها پیشنهاد می شود. این عصاره کلسترول، تری گلیسرید و فشار خون بالا را کاهش می دهد و بسیار موثر و مفید است.

فواید آویشن برای فشار خون و کلسترول بدن

خواص آویشن برای عفونت و سنگ کلیه

روغن آویشن حاوی ترکیبات و موادی است که باعث می شود تا میزان ادرار بیشتر شود،در نتیجه سنگ کلیه و عفونت های کلیه را درمان می کند.

کمک به سم زدایی کبد با آویشن

گیاه دارویی آویشن برای کبد بسیار مفید است، زیرا به عنوان یک عامل سم زدایی قوی به حساب می آید و برای سم زدایی کبد مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان سندروم پیش از قاعدگی با آویشن

برای درمان گرفتگی و اسپاسم ناشی از دوران قاعدگی این گیاه دارویی بسیار مفید است. به همین دلیل برای درمان سندروم پیش از قاعدگی در زنان تجویز می شود.

درمان گلو درد و سرماخوردگی با آویشن

برای درمان و تسکین گلودرد، روغن آویشن بسیار مفید است. این روغن که حاوی کارواکرول می باشد به عنوان یکی از قوی ترین و موثر ترین ضد میکروب های طبیعی شناخته می شود. پس در زمان سرماخوردگی بهتر است از روغن آویشن یا چای آویشن استفاده کنید، حتی میتوانید در سوپ خود مقداری آویشن بریزید که این کار فرآیند درمان و بهبود را بهتر و سریع تر انجام می دهد.

درمان سرماخوردگی با آویشن

فواید آویشن برای دستگاه گوارش و معده

آویشن برای معده بسیار مفید است .برای کاهش گاز معده و نیز درمان نفخ معده آویشن توصیه می شود.این گیاه همچنین برای درمان زخم معده   نیز بسیار مفید است چون باکتری که عامل زخم معده است را ازبین می برد.

درمان کم کاری تیروئید با مصرف آویشن

آویشن سطح هورمون های تیروئید را کاهش می دهد و با این کار به درمان کم کاری تیروئید کمک می کند.

خواص آویشن در درمان بیماری های دهان

آویشن به دلیل دارا بودن خاصیت ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی به عنوان یک التیام دهنده نیز مورد استفاده قرار می گیرد.ازاین گیاه می توان برای درمان آفت و التهاب لثه و آفت دهان و دندان و نیز ازبین بردن بوی بد دهان استفاده کرد.

روغن آویشن و خواص بهداشتی و درمانی آن 

امروزه برای درمان بسیاری از بیماری ها از روغن آویشن به صورت موضعی استفاده می کنند. روغن آویشن قرمز گران تر و مقدار بیشتری فنل دارد، درعوض روغن آویشن سفید ارزان تر و ترکیبات فنل آن کمتر است. این روغن به درمان سیاتیک و روماتیسم کمک می کند. همچنین برای درمان بیماری های باکتریایی، قارچی و ویروسی بسیار موثر است. برای درمان عفونت های ریوی و بیماری های تنفسی و همچنین به عنوان دهانشویه روغن آویشن سفید توصیه می شود.

از روغن سفید آویشن همچنین برای معطر کردن ژلاتین ها و مشروبات الکلی و غیر الکلی نیز استفاده می شود. همچنین از این روغن برای درمان و جلوگیری از اگزما استفاده می شود. روغن قرمز آویشن برای جلوگیری از حساسیت، آسیب اشعه آفتاب برای پوست و خارش توصیه می شود.

روغن آویشن

عرق آویشن؛ خواص دارویی و طرز تهیه آن

عرق آویشن از عصاره برگ های آن تهیه می شود. این عصاره برای سلامتی بسیار مفید است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ضد ورم و ضد درد
  2. درمان سنگ های کلیه
  3. بهبود جوش و آکنه  های صورت
  4. تقویت بینایی چشم
  5. رفع مشکلات مغزی
  6. ضد تشنج
  7. تقویت معده

طرز تهیه عرق آویشن

درابتدا مقداری آویشن را در آب بجوشانید. پس از آن که آب آن تبخیر شد، تقطیر یا سرد کردن بخار را می توان به صورت صنعتی یا سنتی انجام داد. در آخر مایعی که بر اثر تقطیر به دست می آید عرق آویشن است. در اثر تقطیر و تبخیر، اسانس و بوی گیاه داخل مولکول های آب نفوذ می کند و آب مقطر تولید می شود، که این آب نه تنها عطر و طعم خوبی دارد؛ بلکه برای بدن نیز خواص فوق العاده شگفت انگیزی دارد.

این عرق گیاهی را می توانید بصورت ناشتا و روزی یک لیوان بنوشید. حتی می توان این عرق را قبل و یا بعد از غذا نوشید که برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است.

عرق آویشن

چگونه دمنوش یا چای آویشن درست کنیم؟

این دمنوش فوق العاده، به آسانی آماده می شود. برای تهیه آن ابتدا مقداری آویشن خشک شده را داخل مقداری آب جوش بریزید. سپس آن را روی اجاق قرار دهید. توجه داشته باشید که باید شعله غیر مستقیم به آن بخورد. می توان درحین دم کشیدن به آن مقداری لیمو عمانی هم اضافه کرد که کاملاً دلخواه می باشد. زمانی که دم کشید و اندکی خنک شد می توان به میزان دلخواه به آن عسل اضافه کرد.

برای تهیه چای آویشن ابتدا مقداری آویشن خشک را آسیاب کنید، سپس مقداری از این پودر رابه مقداری آب جوش اضافه کنید و بگذارید دم بکشد. این چای را می توان با نبات یا عسل میل کرد.

چای آویشن

در چه غذاهایی می توان از آویشن استفاده کرد؟

از آن جایی که این گیاه دارویی خواص فوق العاده ای دارد و یکی از قدیمی ترین ادویه جات می باشد،بسیاری از مردم در طبخ غذاها از این ادویه استفاده می کنند.این ادویه به غذاها عطر و طعم دلپذیری می دهد.ازاین ادویه در طبخ غذاهایی همچون سوپ ها،ماهی،گوشت قرمز ،سبزیجات،انواع پنیر،پاستا،سس های مختلف،دسر،ترشیجات و مرغ استفاده کرد.

بهتر است در ماهی از آویشن تازه استفاده شود که طعم و عطر خوشی به آن می دهد.در مرغ هم تا حد امکان بهتر است از آویشن خشک شده یا پودر آویشن استفاده کرد.در غذاهای فست فودی همچون پیتزا و ساندویچ هم از این ادویه میتوان استفاده کرد که به میزان اندک به صورت پودر آویشن مصرف می شود. باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد این پودر ممکن است طعم تلخی به غذا بدهد.

در انواع ذرت مکزیکی ها  هم از این ادویه خوش طعم و عطر می توان استفاده کرد. در کشور های فرانسه و یونان از آویشن در تهیه سوسیس، کالباس و فرآورده های گوشتی استفاده می کنند، به دلیل اینکه آویشن طعم تند و خاصیت ضد میکروبی دارد.

ارزش غذایی گیاه دارویی آویشن

کالری 25
چربی 1.6 گرم
فیبر  3.9 گرم
پروتئین 1.6 گرم
کربوهیدرات 6.8 گرم

آویشن در آشپزی

خواص آویشن برای پوست و مو 

آویشن به دلیل داشتن تیمول و کارواکرول دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده می باشد، به همین دلیل برای درمان جوش و آکنه بسیار مفید و موثر است.

بخور آویشن نیز برای ازبین بردن جوش های سر سیاه توصیه می شود.برای این کار مقداری آب را درون ظرف بریزید و روی اجاق بگذارید. زمانیکه جوش آمد مقداری آویشن را در داخل این ظرف بریزید،شعله را کم کنید به طوری که بخار از ظرف بیرون بیاید.یک حوله بزرگ را روی سر خود بیندازید و صورت خود را با فاصله حدود 30 سانتی متری روی این ظرف بخار قرار دهید.

بعد از بخوردادن مقداری از این محلول را روی پنبه بریزید و روی پوست صورت خود بمالید،و سپس صورتتان را با آب ولرم تا حدودی گرم بشویید. چند روز به مدت چند دقیقه اینکار را انجام دهید تا جوش های سر سیاه درمان شوند. بهتر است بعد ازانجام این کارها از کرم های تقویت کننده متناسب با پوست صورتتان استفاده کنید.انجام این بخور در روشنایی و سفیدی پوست نیز موثر است.

این گیاه دارویی برای تقویت مو و پوست سر بسیار مفید است و بسیاری از متخصصان پوست و مو روغن آن را پیشنهاد می دهند. استفاده از روغن آویشن برای درمان ریزش مو و ضخیم شدن موها بسیار مفید است. چون آویشن خاصیت ضد باکتریایی دارد برای درمان شوره سر،ازبین بردن رشک و شپش بسیار عالی می باشد.

روغن آویشن و روغن زیتون را باهم مخلوط کنید و به مدت چند دقیقه  روی پوست سر بمالید این کار باعث تقویت مو و رشد سریع تر و بهتر موها می شود و در نتیجه موهای بلندتر و براق تری خواهید داشت.

خواص آویشن برای پوست و مو 

رفع بوی بدن دهان با آویشن

برای رفع بوی بد دهان ابتدا در مقداری آب جوش کمی آویشن بریزید و دوباره آن را روی شعله بگذارید و بگذارید 3-2 دقیقه بجوشد. سپس این محلول را صاف کنید و روزی چندبار در دهان غرغره کنید.این گیاه باکتری های دهان و دندان را ازبین برده و باعث می شود تا دهان خوش بوتری داشته باشید. آویشن شمارا سرحال می کند و باعث می شود حال روحی بهتری داشته باشید.

ترکیبات موجود در آویشن بر انتقال دهنده های عصبی مغز اثر می گذارند و باعث فعال تر شدن مغز می شوند و ازاین طریق بر فعالیت های مغز اثرات مفیدی می گذارند.اگر به طور روزانه و منظم مقدار کمی آویشن مصرف کنید باعث می شود تا حس و حال بهتری داشته باشید. کارواکرول موجود در آویشن تاثیر مثبتی برروحیه واحساس می گذارد.

آویشن در درمان مسمومیت غذایی بسیار موثر است و از آلودگی مواد غذایی جلوگیری می کند. بنابراین اضافه کردن مقدار کمی ار این ادویه به غذا از مسمومیت جلوگیری می کند.

رفع بوی بدن دهان با آویشن

موارد احتیاط و عوارض استفاده مصرف بیش از اندازه از گیاه دارویی آویشن!

بروز مسمومیت و مشکلات برای سلامتی در صورت مصرف بیش از اندازه آویشن

با وجود اینکه آویشن خواص دارویی و درمانی فوق العاده ای دارد، اما مصرف بیش از اندازه و افراط در آن ممکن است سبب بروز مشکلاتی شود. تیمول که یکی از اصلی ترین ترکیبات آویشن می باشد و خواص زیادی دارد، ازدیاد آن در بدن بسیار سمی است و باعث تحریک غشای مخاطی و پوست می شود.

علایم مسمومیت با این ماده شامل: بروز سرگیجه، اسهال، سردرد، اغما، ایست تنفسی و استفراغ می باشد. مصرف بی رویه و زیاد از حد آویشن باعث ایجاد آلبومین در ادرار شده و این کار باعث تحریک کلیه ها می شود. از طرفی افراط در مصرف این گیاه باعث می شود تا ماهیچه های قلب ضعیف شوند.

مصرف آویشن برای کسانی که عمل جراحی کنند، ممنوع!

آویشن ممکن است روند انعقاد خون را تحت تاثیر قرار دهد، لذا کسانی که می خواهند تحت عمل جراحی قرار بگیرند بهتر است از چند هفته قبل از خوردن و مصرف آن پیشگیری کنند.

اگر معده ضعیفی دارید، از مصرف آویشن و غذاهای مرتبط با آن خودداری کنید!

همچنین کسانی که معده حساسی دارند و از ناراحتی های معده رنج می برند باید توجه داشته باشند که تنها مصرف آویشن به میزان اندک برای درمان معده مفید است، اما اگر به میزان خیلی زیاد از حد استفاده کنند موجب اختلال در دستگاه گوارش می شود.

به طور کلی آویشن سبب ایجاد آلرژی و حساسیت در افراد نمی شود، مگر افرادی که به آن حساسیت داشته باشند، پس می توان با خیال آسوده این گیاه دارویی فوق العاده مفید را در رژیم غذایی خود قرار داد.

افرادی حساس به نعناع باید ار مصرف آویشن نیز خودداری کنند!

افرادی که به خانواده نعناع حساسیت دارند، احتمالا به این گیاه دارویی نیز حساسیت از خود نشان می دهند. زنانی که مبتلا به انواع سرطان ها از جمله سرطان رحم، تخمدان، سینه و یا اندومتریوز (فیبروئید رحمی) هستند بهتر است تا حد امکان از مصرف آویشن خودداری کنند زیرا این گیاه در بد نشان همانند استروژن عمل می کند.

در کشورهای اروپایی در باغ و باغچه های خود گیاه آویشن را می کارند به این دلیل که این گیاه منظره زیبایی به باغ آن ها می دهد و از ورود حشرات مزاحم جلوگیری می کند. همچنین باعث ازبین رفتن علف های هرز می شود و دمای هوای اطراف خود را معتدل می کند.

مصرف آویشن برای زنان در دوران بارداری و شیردهی فقط با تجویز پزشک!

مصرف مقدار کمی آویشن در دوران بارداری به زایمان راحت تر کمک می کند اما باید توجه داشت که مصرف زیاد و بیش از اندازه آن سبب تحریک رحم شده و ممکن است سبب سقط جنین شود. پس بهتر است زنان در دوران بارداری و شیردهی با تجویز پزشک این گیاه را مصرف کنند.

مصرف آویشن برای کودکان و نوزادان

با توجه به این که این گیاه دارویی در مصرف مقادیر کم عوارض خطرناکی ندارد، اما بهتر است که از دادن آن به نوزادان و کودکان زیر یک سال پرهیز کرد.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

گردآوری و تنظیم: تیم نویسندگان پسته رفسنجان

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x